Hej Stefan!
Hjärtligt välkommen till forumet! Roligt att du hittat hit. Hoppas du finner dig till rätta!
Till att börja med fick jag också Asc 29º och MC 9º för Sverige 1865. Jag hade då angett (eller datorprogrammet hade kanske valt) tidzon CET -1:00. (Jag använder också SolarFire, en äldre version, v.5). Det var först efter att ha resonerat med Anders som jag senare kollade mina inställningar och prövade med LMT -1:12:12 istället för CET -1:00. Då fick jag samma vinklar som Anders, 26º och 6º. Sedan dess använder jag alltid LMT för äldre Sverige-horoskop. Du kan ju prova och se.
Samtidigt får man nog vara medveten om att vi egentligen inte har några säkra klockslag för något av Sverige-horoskopen. Horoskopen för 1523 och 1865 tycks dock stämma ganska bra att döma av progressioner och transiter. Jag använder tiden 15:30 för 1865 års horoskop, men det är bara en ungefärlig uppskattning byggd på antaganden. Samma gäller också för 1523 års Sverige-horoskop. Det finns definitivt mer att utforska när det gäller de här Sverige-horoskopen!
Beträffande att lägga ut bilder i inläggen, så har jag skrivit en liten "manual" här:
post446.html#p446Hoppas det kan vara till hjälp.
Med vänlig hälsning,
Mats i det blå