Hej Mats!
Som jag ser det, blir det oerhört svårt att få bort planeterna i elektionshoroskopet från ditt tolfte hus. Neptunus kommer att vara där i 10 år till, och dessutom är den väl ”bättre” där än på din Ascendent? Så det kan vi inte göra något åt. Och visst kan vi försöka få över Solen, Merkurius, och Jupiter över Ascendenten och placera dem i din norra hemisfär, men då uppstår en mängd andra problem.
Jupiter är i ditt tolfte hus t.o.m. 31 mars, och Solen och Merkurius t.o.m. 7:e respektive 11:e mars. Men om vi söker efter tider efter den 11 mars så ser vi att Venus är i sitt fall (Väduren) t.o.m. 1 april och Merkurius i sitt fall (Fiskarna) t.o.m. 18 mars, och efter den 18 mars lägger sig Saturnus i opposition med Uranus; en opposition som varar t.o.m. augusti. Så då får vi antingen leva med denna opposition eller vänta ytterligare tid till någon gång efter augusti.
T-kvadraturen för tiden 24 februari kl.10.25 behöver inte oroa oss. De aspekter som Månen separerar från räknas inte i elektioner. Och projektets Merkurius i opposition med din Måne ser jag inte som några problem. Tvärtom så aktiverar den ju din Måne och ger den möjlighet att uttrycka sig i en social kontext till/med andra (opposition). Projektets Merkurius i ditt tolfte resonerar ju med din natala Merkurius i Fiskarna, och Jupiter där är ju på hemmaplan, precis som Solen i Fiskarna. Viktigare då att komma ihåg att dina axlar (Asc/Desc, MC/IC) knyter an till projektets horoskop, än att haka upp sig på tolfte husets potentiellt negativa inverkan.
Vi kan aldrig hitat det perfekta horoskopet. Dessutom så anses projektets Jupiter som "bränd", och alltså försvagad eftersom den ligger inom 8½ grads orb till Solen. Men om vi skulle ta med alla dessa tekniker så skulle vi aldrig hitta någon tid som vi var nöjda med. Kanske vi kan se det som att Jupiters placering i sitt eget tecken motverkar den potentiellt försvagande effekt som en nära belägen Sol anses ha?
Du kan ju själv experimentera lite med alternativ om du känner för det! Varför inte fira julhelgen med en efemerid i knäet?

Själv ska jag välkomna min solretur som jag har nu ikväll om några timmar, sedan i morgon reser jag iväg en månad men kommer tillbaks till Sverige i mitten av januari. Så jag passar på att önska dig och Elinor en skön jul och ett bra nyår, och vill tacka för det året som har gått, och ser fram emot ett aktivt nästa år!
Ha det så bra!
Med vänlig hälsning,
Anders