Hej Fredrik!
Tack för ditt inlägg! Jag blir jublande och strålande glad för varje nytt inlägg på det här - än så länge - lite väl trögflytande forumet

!!! Nu hamnade vi visst i Caféhörnan, men det kan ju vara trevligt. Kaffe eller té?
Själv har jag aldrig tyckt att astrologins starkaste - eller för den delen intressantaste - sida skulle vara att förutsäga händelser i framtiden. Förutsägelser - prediktioner - kan naturligtvis göras, men det handlar ju då alltid om en tolkning. Det horoskopet kan utvisa är väl möjliga händelser och tendenser i stora drag, ungefär som en väderprognos. Men att förutsäga något, vare sig med hjälp av astrologi eller meteorologi, måste ju alltid innebära en viss osäkerhet. Jag har skrivit lite om det på min blogg:
http://gondolbloggen.blogspot.com/2009/ ... i-ska.html
Personligen är jag mer intresserad av att med astrologins hjälp söka förstå en händelse mer på djupet när den väl inträffat.
Samtidigt har jag full respekt för olika prediktionssystem - med de inbyggda begränsningar som de med nödvändighet har. Här kan man väl säga att transiter, progressioner och solbågedirektioner skiljer sig åt en hel del och därför också kan komplettera varandra. Inspirerad av vår vän Anders har jag skaffat mig och börjat studera Noel Tyls bok "Solar Arcs - Astrology´s Most Successful Predictive System". Det ska bli intressant och spännande att se hur användbart det här systemet är.
Men, som sagt, själv är jag mer intresserad av att se på händelser som redan inträffat - eller som pågår. När det t.ex. gäller det amerikanska presidentvalet, som du nämner, så tycker jag - i efterhand

- att det var lätt att se vem som skulle vinna det. Faktum är att jag i det fallet tyckte mig se utgången också
före valet, genom att kolla in horoskopet för den kommande presidentinstallationen (som i förväg var bestämd att vara i Washington den 20 januari 2009, klockan 12:00). Genom att i förväg jämföra det horoskopet med Barack Obamas och hans motkandidats båda horoskop, kunde man tydligt se att det mesta talade för Obama. Det horoskopet säger mer, enligt min uppfattning, än något horoskop för själva valdagen. Men någon hundraprocentigt säker förutsägelse hade man inte kunnat göra - en viss osäkerhet finns alltid med.
När det gäller om astrologin är "särskilt användbar i makrosammanhang", som du uttrycker det, så tror jag ändå att den är det. Liksom den enskilda människan speglar (eller speglas av) planeternas positioner och inbördes förhållanden, så förhåller det sig, enligt min uppfattning, likadant med hela det mänskliga samhället och det historiska (eller "mundana") skeendet. Jag har intresserat mig en hel del för "makrosammanhang" och tolkat en del mundana horoskop på min hemsida:
http://www.starsandherbs.se/galaktiskag ... exmeny.htm
Ordet "spegla", som du också tar upp, är intressant i sammanhanget. Ju mer jag har hållt på med astrologi desto mer märker jag att jag byter ut ordet "inflytande" mot "spegling" när det gäller förhållandet mellan himlakropparnas rörelser och cykler och livet på Jorden.
Jag uppfattar det mer och mer som att horoskopet visar hur planeterna "speglar" skeenden på Jorden. Det utesluter naturligtvis inte att det på ett överfysiskt eller metafysiskt - astralt - plan också sker ett "inflytande" eller snarare kanske en "samverkan" mellan planeterna och livet här på Jorden. Men det är förstås en jättestor grej att försöka förstå sig på...
Vill du ha en påtår?
Mats i det blå