Hej Mars och Anders.
Roligt att se horoskopen för vigselakten. Mats i ditt horoskop är ascendenten dessutom i konjunktion med fixstjärnan Spica, vilket gör det hela extra lyckobringande. Solen Saturnus kvadraturen skulle enligt traditionella astrologer fortfarande vara aktiv, så länge de befinner sig på samma grad. Men Bonatti anser precis som du Anders att när aspekten är partil, så har den passerat. Jag är tveksam till om den redan passerat. testar det i olika "horaries" och "electionals" (två nya ord Mats, som vi måste diskutera

). Ebertin anser att en aspekt är verksam tills en av planeterna passerat med 15 bågminuter. När det gäller transiter till radix, så håller jag med Ebertin.
Enligt Lee Lehman, så är det tiden när själva "kontraktet" skrivs som är det gällande horoskopet för äktenskapet. Detta för att man måste göra något "irrevocable" för att ett valhoroskop ska gälla. Visserligen, när de sa "Ja", så var det förstås ganska "ingen återvändo" i den situationen, men när de skrev på papperna för äktenskapet, så är det den tiden som gäller. Detta enligt Lee Lehman, som jag personligen har stort förtroende för i dessa frågor. Daniel signerade äktenskapsförord och kanske signerade de även de legala äktenskaps papperna innan, som man brukar göra. Det vore intressant att få reda på det och när det skedde.
Månen bör närma sig en "lyckobringare" för harmoni i relationen, och det gör den (om vi tolkar traditionellt och skippar Pluto, i detta fallet), men om vi inkluderar Pluto, så blir Pluto i kvadrat Månens nästa aspekt. Får hoppas inget traumatiskt händer....Jag föredrar sextilen till Venus.
De planeter som är starka i detta horoskopet den 19:e juni är Merkurius (eget tecken), Jupiter (triplicitet) och Mars (triplicitet). Solen för att den disponeras av Merkurius och Venus för att den befinner sig i ett vinkelhus (accidental dignity), om vi nu accepterar 15:30 horoskopet, men jag skulle nog hålla med Anders att när de sa "Ja", är den gällande tiden för detta horoskop, men som står i underordnad ställning till det horoskop för tiden när de signerade "kontraktet". Men att det var äkta kärlek vi såg på bröllopet, är det definitivt ingen tvekan om, så Spica på ascendenten och Venus konjunktion MC, makes sense också!
De områden som är starka är 2:a huset (styrs av mars) - Deras ekonomi blir det inga problem med, speciellt inte eftersom mars är disponerad av Merkurius i eget tecken. 6:e och 7:e är också starka. Vi får hoppas att ett starkt sjätte hus inte innebär sjukdom, vilket kan tänkas eftersom Daniel faktiskt har en del hälsoproblem.
9:e och 11:e är också framträdande - många resor, kontakt med utlandet, kunskap och allt det som 11:e huset står för drömmar, vänner etc.. blir områden som kommer att fungera alldeles utmärkt för dem.
Katarina