Aktuellt datum och tid: ons nov 22, 2017 8:37 pm

Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Triplicity
InläggPostat: fre jul 09, 2010 5:58 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

En term vi redan har varit inne lite på i de förberedande diskussionerna är "triplicity". Vi kan ju ta upp den också inledningsvis i våra diskussioner.

Den engelska termen "triplicity" syftar i astrologin på en grupp av zodiaktecken som tillhör samma element. Zodiaken har alltså fyra olika "triplicities":

Eld: Väduren, Lejonet, Skytten
Luft: Tvillingarna, Vågen, Vattumannen
Jord: Oxen, Jungfrun, Stenbocken
Vatten: Kräftan, Skorpionen, Fiskarna

I traditionell astrologi styrs varje "triplicity" av olika planeter, beroende på "sect", dvs. om horoskopet avser natt- eller dagtid.

"Triplicity rulerships" innebär enligt traditionell astrologi "essential dignity" - dvs. utgör en av flera faktorer som astrologer använder för att bedöma en planets styrka eller "dignity". Flera av antikens astrologer, däribland Doroteus från Sidon, ansåg "triplicity rulership" som den kraftfullaste av alla "essential dignities".

"Triplicity rulerships" enligt Doroteus från Sidon:

Eld: "Day ruler" - Solen; "Night ruler" - Jupiter
Luft: "Day ruler" - Saturnus; "Night ruler" - Merkurius
Jord: "Day ruler" - Venus; "Night ruler" - Månen
Vatten: "Day ruler" - Venus*; "Night ruler" - Mars

*Ptolemaios modifierade senare styrandet av vattenelementets "triplicity", så att Mars kom att styra vattenelementets "triplicity" både dag och natt.

(Källa: Wikipedia).

Så vad bör "triplicity" kallas på svenska? Och vad bör "triplicity ruler" kallas? Finns det redan en accepterad användning av den försvenskade formen "triplicitet"? Är den i så fall bra?

Vad säger ni?

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Triplicity
InläggPostat: sön jul 18, 2010 5:02 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Jag tar och spinner lite vidare på den här tråden om "triplicity". Enligt Svenska Akademiens Ordbok (alltså inte den lilla Ordlistan utan den stora Ordboken i flera band) finns orden triplicitet och triplicera på svenska, även om de inte är särskilt vanliga.

Triplicitet sägs där komma från latinska triplicitas, "trefald, trefaldig natur". Verbformen triplicera kommer från latinska triplicare, "tredubbla, trefaldiga".

Så ordet triplicitet finns alltså redan i det svenska språket. Det tycks också finnas en etablerad användning i Sverige av ordet inom astrologin för att - liksom i andra språk - beteckna en grupp om tre tecken i samma element.

Så långt allt väl.

Men personligen ifrågasätter jag den, som det verkar, vanliga användningen av ordet där astrologer säger att en planet "har triplicitet" eller "är i triplicitet" i ett visst tecken. Det innebär ju att man säger att planeten "har trefald" eller "är i trefald", vilket blir ganska konstigt och obegripligt.

Det handlar ju om att planeten styr eller härskar över en av horoskopets fyra "tripliciteter". Det blir väl då riktigare att säga att planeten är "triplicitetsstyrare" eller "triplicitetshärskare" i ett visst tecken. Är det inte så det bör heta?

Istället för att säga att Mars "har triplicitet" i Kräftan bör det väl vara riktigare att säga att planeten "är triplicitetsstyrare" i Kräftan, eller också att Mars styr vattenelementet och därför har dignitet i Kräftan (liksom i Skorpionen och Fiskarna). Det heter ju också "triplicity ruler" på engelska, så vi bör väl följa samma mönster på svenska!

Vad säger ni om det här resonemanget och vad tycker ni att det bör heta?

Förresten, Svenska Akademiens Ordbok finns online: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
Den kan vara till hjälp för oss i vårt arbete, eftersom man där kan se ifall orden - även väldigt ovanliga ord - redan finns på svenska eller inte (visserligen har man inte kommit längre än till bokstaven T, men det täcker ju ändå de flesta ord).

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: sön jul 18, 2010 10:14 pm 

Hej!

Vi talar om två olika system. Det finns element systemet i relation till tecken, som t ex Robert Hand skriver om i sin bok "Horoscope Symbols", sen finns dignitet systemet där triplicitet står i relation till styrka i element på ett annat sätt.

Lee Lehman skriver i sin bok "Martial Art of Horary Astrology" följande om triplicitet: "One of the five essential dignities. Triplicity run by element, so there is one set of rulers for the fire signs, another for earth, etc. Triplicity is worth 3+ points on the scale of essential dignities. The trick is that there are three different systems. Two of them utilize a day, night, and mixed ruler; the third, which was in common use by English astrologers in the 17th Century, used only day and night. Among the most obvious differences between the two that will be seen in this work is Jupiter being the mixed triplicity ruler of Air: thus, for a year with Jupiter in Aquarius, Jupiter will often be the most dignified planet, and will virtually always be a contender for use because of the dignity."

I tecken och element systemet, så styr t ex Mars, Solen och Juptier de tre eld tecknen i resp ordning, men i dignitet systemet, så har Solen, Jupiter och Saturnus styrka genom triplicitet i eld (Sol -dag, Jupiter - natt och Saturnus blandad både dag och natt).

Den blandade styrkan består i att Saturnus även är i sitt fall i Väduren, ett eld tecken, men anses annars ha en viss styrka i eld elementet. Alltså dess styrka är blandad, dvs både svag och stark, vilket kan visa sig i att man har både tur och otur på samma gång i relation till vad Saturnus styr i det speciella fallet.

Triplicitetstyrare är kanske inte helt fel. Speciellt inte om vi säger teckenhärskare när det gäller t ex Månen härskar över Kräftan. Ditt resonemang makes sense, tycker jag. Jag skulle sagt "har styrka genom triplicitet".

Katarina

Katarina

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: mån jul 19, 2010 12:43 pm 

Hej igen.

Vad jag menade med att ta upp de två olika systemen är att vi måste skilja på hur vi använder triplicitet i relation till elementen i tecken systemet, och i relation till dignitet systemet, anser jag. Jag såg någonstans att du använt triplicitet i relation till elementen, Mats och jag tror att jag kommenterade det vid något tillfälle. Personligen skulle jag föredra om ordet triplicitet användes uteslutande i relation till dignitets systemet, och att vi använde ett annat ord för den trefald i relation till element uppbyggnaden av zodiak tecknen.

Vad tycker ni?

Soliga hälsningar,
Katarina

InläggPostat: mån jul 19, 2010 8:06 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Katarina!

Vi får allt försöka bena ut det här riktigt ordentligt. Den astrologiska definitionen på ordet ”triplicitet” skulle vi väl kunna säga vara ”en grupp om tre tecken i zodiaken som tillhör eller hänförs till samma element”. Så t.ex. bildar eldtecknen Väduren, Lejonet och Skytten en triplicitet.

Triplicitetsstyrare (”triplicity rulers”) kallas sedan de planeter, som anses äga ”essentiell dignitet” i den avsedda tripliciteten. Dessa varierar för varje triplicitet beroende på om horoskopet är ställt för en tid på dagen eller på natten (s.k. ”sect”). Dessutom finns de som Lee Lehman i ditt citat kallar ”mixed rulers”, men som i den Wikipedia-artikel jag hänvisade till (se http://en.wikipedia.org/wiki/Triplicity) kallas ”participating rulers” (Saturnus i eld, Jupiter i luft, Mars i jord och Månen i vatten).

Men nu säger du att vi har två olika system att beakta och att termen ”triplicitet” helst bör reserveras för det du kallar ”dignitet-systemet”. När det gäller ”tecken-systemet” bör helst ett annat ord användas, menar du.

Jag ser inte helt klart hur du menar. Jag uppfattar det ändå som att tecknen är med hela tiden, även i ”dignitet-systemet”, dvs. att det inte helt går att skilja de båda systemen åt. Själva definitionen av ordet ”triplicity” handlar ju om tre tecken (i samma element). Därför förstår jag inte hur du menar, när du säger beträffande tecknen, att något annat ord bör användas.

Jag har sett den engelska benämningen ”triad” för tre tecken i samma element, t.ex. ”the water triad” eller ”the fire triad”. Det är ju ett ord som skulle låta bra på svenska också.

Men om man använder ordet ”triad” för varje grupp om tre tecken som är i samma element, då vore det ju allra enklast att sedan också tala om ”triadstyrare”, när det gäller de planeter som traditionellt anses styra det elementets grupp av tecken. T.ex. kunde man säga att Mars är triadstyrare i Kräftan (dvs. att planeten styr, eller härskar över, gruppen av vattentecken, dit Kräftan hör).

Men nu kanske ordet ”triadstyrare” (eller på engelska ”triad ruler”) inte alls förekommer (det vet jag inte något om) utan det vanliga är att man talar om ”triplicity rulership”.

Jag förstår alltså inte riktigt vad du menar med två olika system. Visserligen kan ju zodiakens system med tre tecken i varje element sägas vara ett system och planeternas dignitet i olika ”tripliciteter” ett annat system. Är det så du menar?

Men jag ser inte att de båda systemen då skulle vara så åtskilda som du verkar mena. Är det inte snarare så att ”dignitet-systemet” med ”triplicity rulers” helt bygger på ”tecken-systemet” med zodiakens fyra ”tripliciteter” eller grupper av tecken som hänförs till samma element?

Du får gärna förklara lite närmare hur du menar och kommentera gärna mitt resonemang ifall jag missförstått något.

Med vänlig hälsning

Mats i det blå

InläggPostat: mån jul 26, 2010 9:07 pm 

Hej allesammans!

Jo, det är knepigt det där. Jag har själv använt ordet triplicitet i brist på bättre, och för att det ändå fungerar på svenska. Samtidigt har jag nog spontant känt att det låter konstigt att säga att en planet är "i" triplicitet eller för den delen att den "har" triplicitet.

När jag läser inläggen inser jag att det väl är trefalds-idén som är lite av den springande punkten. Eftersom systemet bygger på att samma planeter står som triplicitetshärskare i tecken som är av samma element, såväl dag som natt som blandat, så blir de ju ett slags "elementhärskare". Jag tycker inte riktigt att det räcker för att säga "i" triplicitet, men det är inte omöjligt.

Samtidigt finns det så att säga ingen konsekvens i sättet att uttrycka dignitet i nuläget. Man säger oftast att Mars "styr" eller "härskar över" Skorpionen, eller möjligen att den är hemma där, medan den "är exalterad" i Stenbocken. Man kan så klart säga att den är i sin fas, t.ex., men det man egentligen skulle efterlysa är ett enhetligt sätt att säga att planeter har dignitet, antingen att de är "i" vissa tillstånd (t.ex. exil), eller att de "har dignitet genom att...".

Det är utmärkt om man kan använda begreppet "triplicitet" även på svenska, men det är ett krångligt begrepp att hitta en gångbar använding. Jag måste erkänna att jag gör motstånd mot ett ord som "triplictetshärskare" eftersom jag försöker komma ifrån ordet "härskare" överhuvudtaget. Jag säger hellre att en planet "har sin hemvist i...", vilket närmare motsvarar det gamla begreppet "domicil", som jag också gärna använder.

Nåja, vi får väl fundera vidare.
Mark

InläggPostat: tis aug 03, 2010 7:08 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

För att sammanfatta vårt resonemang hittills:

Engelska 'triplicity' har astrologiskt innebörden "trefald av tecken i samma element". Det finns alltså fyra olika 'triplicities' i zodiaken, en för varje element.

Ordet triplicitet finns redan i svenska språket (se Svenska Akademiens Ordbok: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/) och har innebörden "trefald". Ordet kommer från latinets triplicitas, med samma betydelse.

Det bör alltså vara ganska fritt fram att använda det svenska ordet triplicitet inom astrologin för att - liksom på engelska - beteckna en trefald av tecken i samma element. Jag tycker det faller sig ganska naturligt. Det är ju en fördel att benämningen följer nära den engelska användningen av ordet.

Men du, Katarina, hade en invändning där, som jag inte riktigt förstår. Du skrev att du skulle föredra "ett annat ord för den trefald" som hör samman med elementen och tecknen. Du säger att du vill reservera ordet triplicitet till att användas "uteslutande i relation till dignitetssystemet".

Det tycker jag ändå - som jag skrev tidigare - blir en konstig uppdelning, eftersom dignitetssystemet bygger på tecknens elementtillhörighet.

Mark, du skriver att du själv använder ordet triplicitet "i brist på bättre", men att du också tycker det låter konstigt att säga om en planet att den "har" triplicitet eller "är i" triplicitet. Där är vi överens - även du Katarina om jag uppfattat det rätt. Ditt uttryck att en planet "har styrka genom triplicitet" är väl ganska bra egentligen. Vad du menar är ju då att planeten är i (något av tecknen i) den triplicitet som den styr enligt dignitetssystemet.

Jag tycker att engelska 'triplicity ruler' mycket väl kan kallas "triplicitetsstyrare" på svenska. Även du, Katarina, håller ju med om det. Man kan ju då t.ex. säga om Mars att den är triplicitetsstyrare i Kräftan. Man kanske också kan variera uttrycket genom att säga att planeten "är i egen triplicitet" (dvs. i den triplicitet som den styr). Det blir ju ungefär detsamma som att säga om t.ex. Solen att den är i sitt eget tecken i Lejonet (dvs. i det tecken som den styr).

Ordet "härskare", som du Mark vänder dig emot och vill komma ifrån, kan kanske lämpligen ersättas med "styrare". Det kan naturligtvis också vara en smaksak, beroende på vars och ens astrologiska inriktning, vilket av orden man använder.

Jag tycker då - efter den här sammanfattningen - att vi kan föreslå ordet triplicitet för att på svenska beteckna en trefald av tecken i samma element. Likaså triplicitetsstyrare för de planeter som anses styra de olika tripliciteterna (dagtid, nattetid och "blandat"). Som variant kanske vi kan föreslå uttrycket "vara i egen triplicitet" eller "ha dignitet genom triplicitet".

Vad säger ni, gott folk, kan vi klubba igenom det här?

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ]