Aktuellt datum och tid: mån dec 11, 2017 8:55 pm

Sida 1 av 2 [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Årets ingresser 2009
InläggPostat: lör okt 03, 2009 5:46 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej alla!

Jag blev intresserad av det Anders nämnde i den föregående tråden, "Tjuv och polis", om Vågen-ingressen och hur viktiga ingresserna är i mundanastrologin. Solens inträde ("ingresser") i de kardinala tecknen kan ju användas för att studera tendenser och utvecklingsriktningar i tiden.

Som du påpekar, Anders, får varje nation sitt eget ingress-horoskop, ställt för huvudstaden. Årets fyra kardinala solingresser inträffar ju vid vår- och höstdagjämningarna och vinter- och sommarsolstånden. Enligt det traditionella synsättet anses det betydelsefullt var Ascendenten hamnar vid Vädurs-ingressen (vårdagjämningen).

Hamnar den i ett kardinalt tecken, anses horoskopet ha begränsad "räckvidd" till endast tre månader och man behöver se vidare på Kräftan-, Vågen- och Stenbocksingresserna. Hamnar Ascendenten däremot i ett rörligt tecken anses horoskopet gälla för ett halvår framåt, till Vågen-ingressen. Hamnar den i ett fast tecken, slutligen, anses horoskopet gälla för hela året.

Det kan ju ligga en hel del i ett sådant resonemang. Men samtidigt tror jag inte att en sådan regel alltid gäller till hundra procent. Varje ingress bör ju rimligen ha sin betydelse, även om kanske Vädurs-ingressen - beroende av Ascendentens placering - kan anses ha en mer eller mindre övergripande giltighet.

Om vi ser på årets Vädurs-ingress för Sverige, så är Ascendenten i Lejonet, alltså i ett fast tecken, och horoskopet bör alltså, enligt ovanstående resonemang, gälla för hela året. Så här ser det ut:

Bild

Vädurs-ingressen för Sverige, 20 mars 2009, 12:43:27, Stockholm

(Tiden korrigerad efter påpekande från Anders i inlägget som följer)

Aspekter:

Bild

Som jag uppfattar det, visar det här årets Vädurs-ingress för Sverige framför allt på landets roll som ordförandeland i EU. Ascendenten i Lejonet (regentskap) plus Solen (ledarskap), Uranus (förändring) och Merkurius (kommunikation) i nionde huset (internationella kontakter), pekar alltsammans på ordförandeskapet och Sveriges särskilda roll i det sammanhanget. Även Jupiter i Vattumannen i sjunde huset (utrikesrelationer) pekar i samma riktning, liksom Norra månnoden i samma tecken på sjunde husspetsen.

Sedan kanske Månen i Stenbocken i det sjätte huset trigon Saturnus i Jungfrun (hälsa och sjukvård) i tredje huset (media) och sextil Merkurius i Fiskarna (epidemier) framför allt speglar förhållandet till den befarade influensapandemin, med alla förberedelser och försiktighetsåtgärder.

Det finns naturligtvis mycket annat att "vaska fram" ur det här horoskopet. Alla synpunkter och tolkningsförslag välkomnas! :D

Ascendentens placering på den tionde graden i Lejonet ger den sabianska symbolen "Tidig morgondagg gnistrar på solbelyst fält". Antyder kanske känslan av överkomna svårigheter och förnyat hopp. Rudhyars nyckelord är "transfiguration".

Kommentera gärna det här med ingresshoroskop - om den "regel" jag nämnde inledningsvis gäller benhårt eller inte. Vad anser du?

Önskar allt gott!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Ingresser
InläggPostat: tis okt 06, 2009 9:50 pm 

Hej Mats!

Ja, meningarna går isär om vilken av de fyra ingresserna som ska betraktas som den dominanta eller viktigaste. De flesta skulle nog säga Vädur-ingressen, men astrologer som Charles E.O. Carter och Robert P Blaschke anser att Stenbock-ingressen är den mest tongivande för hela det efterkommande året. Carter (1887-1968) lär ha sagt åren precis innan han dog att han aldrig skulle analysera ett födelsehoroskop för en person utan att också jämföra det med den senaste vintersolstånd-ingressen (Stenbock-ingressen), och jag tror även att han experimenterade med varje persons prenatala Stenbock-ingress för ytterligare information. Det bästa är väl, när det gäller mundan astrologi, att vi själva testar de olika horoskopen (även de två solstånd-ingresserna) och jämför, inte sant?

Jag har börjat titta en del på ingresserna för morden på Olof Palme och Anna Lindh, och de är verkligen slående och intressanta! Jag skriver litet om detta under en ny tråd om ett par dagar. En fördel med att studera ingresser är att det inte spelar en avgörande roll ifall man vet exakt datum/tid för det land man analyserar eller inte. Ingresserna inträffar ju under exakt samma minut och sekund på hela jorden, och sedan är det bara att beräkna det för huvudstaden och framförallt se om det finns kontaktar med axlarna. Ingresserna står, så att säga, på egna ben.

Men det finns en sak, Mats. Jag antar att du räknar fram ingresserna ”manuellt”, istället för att använda den inbyggda funktionen ”Retur-punkt” i ditt astrologiprogram? Det vill säga att du letar dig fram, minut för minut, tills du ser att Solen står på noll grader kardinalt tecken? Tiden 12.32, som du använder, för Vädur-ingresen 2009 i Stockholm placerar Solen på 29.59.31 i Fiskarna men sen avrundar programet uppåt till 00.00 i Väduren så att man lätt kan tro att det är den minuten som gäller. Men den rätta tiden är 12.44 och då får vi en annan Ascendent (med en annan sabiansk symbol). Jag lägger ut fem horoskop i ordningsföljd nedan med början för vintersolståndet 2008 t.o.m. vintersolståndet 2009. Sedan kan vi kommentera och utbyta tankar om dem, om vi vill.

Bild[img]
Stenbock-ingressen 2008

Bild
Vädur-ingressen 2009

Bild
Kräftan-ingressen 2009

Bild
Vågen-ingressen 2009

Bild
Stenbock-ingressen 2009

Venus på MC för Vädur-ingressen 2009 och Mars på Ascendenten och Venus på IC för Vågen-ingressen 2009 verkar lyfta fram dessa två horoskop. Hade varit intressant att diskutera dessa! Men först ska jag skriva om ingresserna vid morden på Palme och Lindh så vi kan se att det verkligen är planeter på axlarna som framförallt verkar gälla, men även Ascendenten och dess styrare.

Ha det bra så länge!

Med vänlig hälsning,
Anders

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Årets ingresser
InläggPostat: ons okt 07, 2009 5:00 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Bra att du håller ordning på mig... :D . Ja, det stämmer att jag ringat in ingressen "för hand" i tron att den minut då programmet slår om till noll grader och noll minuter för Solen är den rätta tiden. Nu letade jag upp "Return and Ingress" funktionen i programmet och det ger för Sveriges Vädurs-ingress 2009 tiden 12:43:27 och Ascendenten 11.24 i Lejonet - inte alltför långt från dina värden i alla fall.

Tack för att du påpekade det! Jag märker att man behöver vara väldigt noggrann och skärpt när man arbetar med sådana här mer exakta metoder.

Mycket intressant det här med solingresser i kardinala tecken! Jag förbereder just nu en avdelning på projektsidan för Sveriges Sol-ingresser (den får en länk från 2000-talet-sidan).

När det gäller förståelsen för hur ingresserna under året samspelar, vilken av dem som eventuellt är mer övergripande till sin karaktär, osv, tycker jag precis som du att det är en sak att undersöka och få klarhet i under resans gång.

Intuitivt uppfattar jag själv Stenbocks-ingressen som årets början och inledning. Hela året är ju ett cykliskt förlopp och Solens "död och pånyttfödelse" vid vintersolståndet blir både astronomiskt och symboliskt en naturlig övergång från en cykel till en annan.

Man kan kanske jämföra årets gång med växtlivets cykel på så sätt att vintersolståndet motsvarar det lilla fröet nere i marken som sedan vid vårdagjämningen spirar upp som späd planta för att vid sommarsolståndet stå i full blomning och vid höstdagjämningen bära frukt och nya frön.

Kanske kan man uppfatta ingresshoroskopen analogt med den här växtcykeln. Stenbocks-ingressen är fröet, det som förs vidare från den tidigare cykeln, Väduren-ingressen den späda plantan som tar form, det som är på väg att utvecklas. Kräftan-ingressen motsvarar då blomningen och Vågen-ingressen frukterna och fröna, resultaten, som faller till marken för att ge upphov till en ny cykel.

Att det främst är kontakter med axlarna som man tittar på i den mundana astrologin beror väl kanske då på att det är dessa som konkretiserar det som är speciellt för det land eller den plats man studerar. Men jag antar att man också kan få ut mycket av att studera horoskopet som helhet och ta hänsyn till alla faktorer. Planeterna faller ju i olika hus för de olika länderna.

En intressant sak kan ju vara att varje land, alltefter var huvudstaden är belägen, får sin särskilda sabianska symbol för Ascendenten den aktuella tiden. Sveriges korrekta symbol för årets Vädurs-ingress, sedan jag korrigerat tiden, blir för tolfte graden i Lejonet: "En kvällsbjudning med vuxna personer på en gräsmatta upplyst av lustiga lyktor". Kanske speglar det ett avbrott i vardagsrutinen - jag tänker på Sveriges roll som ordförandeland i EU det här året.

Det ska bli spännande att se vad du hittat i ingresserna för de båda politiska morden.

Tack för klarläggandet och för de fyra ingresshoroskopen!

Ha det bra! :D

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Mer om Vädur-ingreesen 2009
InläggPostat: ons okt 07, 2009 8:07 pm 

Hej Mats!

Det tycker jag låter som en god idé att avsätta en avdelning för Sveriges sol-ingresser på projektsidan!

Jag tycker, precis som du, att det finns ett värde i att studera ingress-horoskopen även om det inte finns mycket kontakter till axlarna. Den nya sabianska symbolen för 12 grader Lejonet som du får fram för Vädur-ingressen 2009 kan också, förutom det du nämner, tolkas relativt till den upplevelse som ett ordförandeskap i EU innebär och de kontakter de medför: en känsla av ”aristokrati” och ”sofistikering”, med risk att degenerera till ytligheter, utvaldhet, och axelgnuggning bland all god mat och dryck som bjuds, och som naturligtvis inte Lejonet har något emot. Symbolen kanske också reflekterar det faktum att regeringen fortfarande har ett gott stöd hos folket enligt undersökningar, trots hög arbetslöshet och finanskris. Ascendenten i ett ingress-horoskop representerar ju ”folket” och landets allmänna tillstånd. Den är enligt många mundana astrologer en av de viktigaste punkter/faktorer i ett ingress-horoskop.

Och, precis som du skriver Mats, en lejonascendent med Solen (ledarskap) i nionde huset (internationella relationer och överläggningar), beskriver naturligtvis Sveriges ordförandeskap i EU detta halvår. Det gör också solbåge MC quindecile Solen (1 maj 2009), och solbåge Merkurius quindecile Solen (23 september 2009) i Sveriges 1865 års horoskop. Och Merkurius styr Sveriges Ascendent och är i sjunde huset natalt (relationer med andra länder).

Venus retrograd oaspekterad på MC för Vädur-ingressen 2009 i Sverige visar naturligtvis att finanser (Venus) är vad som dominerar regeringens verksamhet år 2009 och likaså för oppositionen eftersom Venus styr fjärde huset. Det planetära mönstret är en ”solfjäder” med Saturnus som skaft och singel i östra hemisfären i Jungfrun och i tredje huset (kommunikation). Saturnus är i opposition med tredje husets styrare Merkurius (också kommunikation) och Uranus (internet/teknologi) som styr åttonde (kontroll och integritetskränkande).

Vad vi har i dessa symboler är den ständigt pågående debatten om FRA-lagens vara eller inte. Låt oss i sammanget komma ihåg att planeterna i ett ingress-horoskop bygger på deras signifikans i det natala horoskopet för landet i fråga. Och, som jag skrivit tidigare, så visar Sveriges Saturnus i Skorpionen i sjätte huset i opposition med Pluto i tolfte och där Saturnus styr åttonde och nionde huset, en tendens att bruka alltför mycket våld, kontroll, förtryck, disciplin, och totalitarism i försök och hopp om att övervinna dolda fiender, organiserad brottslighet, och en paranoid rädsla och känsla av förföljelse av element i samhället som inte kan kontrolleras av etablerade strukturer (Saturnus i opposition till Pluto i tolfte). Att Saturnus styr nionde visar att polis- och rättsväsendet går hand i hand i dessa ansträngningar och processer och att åttonde huset också träder in här kan visa på, potentiellt, mutor och korruption mellan alla inblandade parter. Så det är denna Saturnus som nu ligger bakom FRA-lagen, och som vi ser i Vädur-ingress horoskopet för 2009 i tredje huset.

En kanske inte så liten detalj är att Fredrik Reinfeldts Måne i Skorpionen är i konjunktion med Sveriges Saturnus. Och Reinfeldts Måne är i konjunktion med Neptunus i Skorpionen i hans fjärde hus i hans natala karta. Fjärde huset visar på hur han känner inför hans ”fosterland” och Skorpionen är ”fiender” och Neptunus i Skorpionen kan ha irrationella rädslor för att förlora kontrollen och även projicera ut egna svagheter och intentioner på andra när det gäller att känna tillit till krafter som han inte kan kontrollera (Skorpionen). Det är lätt, med andra ord, att han i sitt sökande efter ett stabilt Sverige (hans fjärde hus), använder sig av den senares Saturnus. Att hans Sol och Ascendent i Lejonet är i konjunktion med Sveriges lejonmåne i fjärde huset visar att han är en fortsättning eller förlängning av den adel (Lejonet) som, delvis åtminstone, röstade bort sina privilegier i avskaffandet av ståndsriksdagen 1865, och därmed hamnade i opposition (fjärde huset) med den nya utformningen.

Det finns naturligtvis mycket mer, men vi får väl börja någonstans. Jag tycker att det skulle vara bra om någon politiskt intresserad och som följer med i nyhetsflödet regelbundet skulle vilja publicera viktiga händelser någon gång i månaden under den här kategorin ”Projekt Sverige i tiden” och att vi skulle kunna följa upp det astrologiskt. Hur låter det? Någon frivillig?

Med vänlig hälsning,
Anders

Inläggsrubrik: Ny ingress-avdelning på projektsidan
InläggPostat: tor okt 08, 2009 8:09 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Tack för dina synpunkter! Intressant det du skriver. Det låter rimligt att Venus retrograd oaspekterad ("running wild"?) på MC antyder regeringens och oppositionens inriktning på den finansiella situationen.

Intressant också, din beskrivning av solfjädersmönstret med Saturnus i tredje huset och hur det speglar turerna kring FRA-lagen och frågan om den enskildes integritet.

Jag skulle vilja stanna upp lite och fundera kring det du säger, att "planeterna i ett ingress-horoskop bygger på deras signifikans i det natala horoskopet för landet i fråga". Det låter rimligt och intressant. Jag antar att du menar att landets ingresshoroskop befolkas av "samma" Sol, Måne, Mars, Saturnus, osv. som finns i landets natala horoskop, dvs. att deras teckenplacering, aspekter, osv. i det senare horoskopet också spelar in i och färgar dynamiken i ingresshoroskopet?

Astro-logiken säger väl att det bör vara så. Sedan finns det ju flera olika Sverige-horoskop och då kan ju ingresshoroskopet uppfattas olika, kanske, beroende på vilket Sverige-horoskop man relaterar till?

Spännande iakttagelser du gör kring F. Reinfeldts horoskop och hur det förhåller sig till Sveriges. Det får vi återkomma till!

Mitt intryck från vår korta genomgång av Vädurs-ingressen 2009 är att den faktiskt tycks sträcka sig över hela året, i varje fall fram till vintersolståndet/Stenbocks-ingressen. EU-ordförandeskapet omfattar ju det andra halvåret 2009, fram till och med december. Så det kanske ligger något i den gamla traditionella uppfattningen att en Vädurs-ingress med Ascendenten i fast tecken får en lång räckvidd, eller vad tror du? Vi får väl anledning att återkomma till det när vi tittat på fler ingresser.

Jag har nu iordningställt en ny avdelning på projektsidan för Sveriges Sol-ingresser. Den nås via länk från 2000-talet-sidan. Direktlänk är: http://www.starsandherbs.se/pst/ingresser.htm

Min tanke är att vi på så vis fortlöpande ska kunna ha koll på och kommentera och diskutera Sveriges ingresser.

Låter som en mycket bra idé att regelbundet publicera viktiga händelser varje månad i den här kategorin, som vi sedan kan följa upp astrologiskt. Jag antar att du menar helt kortfattad information om aktuella tilldragelser och eventuella tidpunkter/klockslag och liknande? Tills någon "frivillig" dyker upp kan jag ju börja lite smått en tid framöver, så får vi se hur det går.

Egentligen är jag inte överdrivet intresserad av politik i sig - tycker bara det är roligt och intressant att se hur astrologin så märkligt kan spegla det som sker! Nyhetsflödet följer jag egentligen bara ganska sporadiskt. Så det kan bli rätt stora "luckor" om jag ska sköta nyhetsrapporteringen. Men, som sagt, tills någon frivillig anmäler sig kan jag göra ett försök.

Det skulle vara väldigt intressant att titta lite på årets Kräftan- och Vågen-ingresser också och se vad de visar.

Ha det gott! :D

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Vågen-ingressen
InläggPostat: fre okt 09, 2009 6:14 pm 

Hej Mats!

Ja, för mig känns det naturligt och självklart att se planeterna i ingress-horoskopen som en förlängning och vidareutveckling av den signifikans och potential som finns beskrivet i det natala horoskopet för nationen i fråga, precis som vi gör när det gäller transiter, progressioner, och direktioner. Ingresserna är ju egentligen endast en transitkarta som dramatiserar inledandet av upplevelsen av en ny element-kvadrant tre månader framåt.

Angående kontakter med axlarna i ingresserna skriver Charles E.O. Carter i ”An introduction to Political Astrology” så här: ”The experience examining many of these ingress maps for the 1939-45 period has convinced me that, unless an angle is nearly involved, they are of little importance except in the most general sense. They form a background; that is all. One cannot safely predict from them save in language so general as to be of little value.”

Det verkar, precis som du skriver Mats, att Vädur-ingressen är den starkaste kartan för detta år 2009, och att alla efterkommande ingresser spelar en underordnad betydelse. Men det behövs mer data som vi kan korrelera med astrologin, känner jag. Så visst hade det varit bra om någon eller några kunde ”rapportera” viktiga händelser framöver.

Jag tycker också att vi ska hålla ögonen på Vågen-ingressens Mars på Acendenten (i quindecile med Pluto). Månen i Skorpionen i femte huset styr Ascendenten i Kräftan och är i ömsesidig reception med Mars på Ascendenten. Det beskriver en nation och ett folk med mycket och starka emotioner. Månen lyfter fram kvinnors situation, förmodligen kopplat till sexualitet och födelse-död-transformation. Den sexuella aspekten ser vi genom Månens placering i Skorpionen, och i femte huset, och att den är i konjunktion med Sveriges natala Venus i Skorpionen (som är oaspekterad genom Ptolemaisk aspekt och i quindecile med Pluto). Det visar också på att en ”känd kvinna” (femte huset) med starka Skorpionteman i hennes psykologi fångar övriga kvinnors uppmärksamhet relativt till deras roll som kvinnor och deras syn på sexualitet – dvs. Anna Anka, som har dominerat media den senaste veckan! Med en prominent Mars på Ascendenten kan den våldsamma sidan av sex och relationer också komma att dominera. Månen i Skorpionen i femte huset kanske också kan indikera att flera kändisar (kvinnor?) än Ulf Larsson, kommer att dö.

Femte huset är ju också sport. Och med Mars på Ascendenten och som styr elfte huset (grupper), kanske vi ser fotbollshuliganism blomma upp. I quindecile med Pluto i sjätte huset ser vi konfrontationer med beväpnad polis. Mars på Ascendenten kan också rent allmänt reflektera fler fall av bränder, pyromandåd, mord, våld, kriminalitet, olyckor och hett temperament än vanligt. Men eftersom Mars har en orb på över 3 grader till Ascendenten och att den ligger i tolfte huset, så kanske kontakten inte är kraftfull nog att utlösa något dramatiskt. Kanske nymånen, däremot, den 16 november som hamnar på 24.34 Skorpionen och lägger sig i konjunktion med Vågen-ingressens Måne och i konjunktion med Sveriges Venus kan aktivera något? Vi får väl se!

Det som är gemensamt för alla årets ingresser är ju att Solen är i stress med Pluto, och den oerhört viktiga och dominanta Saturnus-Uranus oppositionen som är viktig inte minst från ett politiskt perspektiv. Och i maj månad nästa år är vi halvvägs in i Jupiter-Saturnus 20-åriga cykel, som ”passande nog” inleddes i Oxen den 28 maj år 2000 på 22.43 i Oxen: global finanskris.

Jag tror vi får anledning att komma tillbaks till detta horoskop framöver och kommentera det mer grundligt – speciellt t-kvadraturen med Uranus i tionde (regeringen) i opposition med Saturnus, Merkurius, och Solen i fjärde (oppositionen, bostadsmarknaden, äldreomsorgen (Saturnus) etc.) och som i sin tur är i kvadratur med Pluto i sjätte (arbetsmarknaden). Märk väl att Uranus (reformation) i tionde också styr åttonde (skattepolitik). Men vi behöver mer existentiell data och kunskap för att föra vidare analysen!

Nu önskar jag dig Mats och alla andra en trevlig helg!

Med vänlig hälsning,
Anders

Senast redigerad av Anders fre okt 09, 2009 6:26 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Inläggsrubrik: De aktuella ingressernas Sol/Pluto-cykel
InläggPostat: fre okt 09, 2009 6:21 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

När jag sett på årets solingresser för Sverige har jag noterat den Sol/Pluto-cykel som går genom alla ingresserna och även förs vidare in i nästa årscykels ingresser.

Vid Stenbocks-ingressen 2008 var Solen i nära konjunktion med Pluto. Vid Vädurs-ingressen ett kvartal senare bildade därför samma planeter en kvadratur, för att sedan vid Kräftan-ingressen i somras vara i opposition till varandra. Nu senast vid Vågen-ingressen var Solen och Pluto åter i kvadratur och vid den kommande Stenbocks-ingressen är de tillbaka i konjunktion med varandra.

Inte nog med det. Cykeln fortsätter ett varv till genom nästa år. Vid Vädurs-ingressen 2010 är de på nytt i kvadratur, vid Kräftan-ingressen i opposition och vid nästa års Vågen-ingress - alldeles före valet - är de åter i kvadratur, för att sedan vid det årets Stenbocks-ingress bilda ännu en konjunktion.

Eftersom de kardinala ingresserna i särskild grad anses spegla det mundana skeendet, bör den här Sol/Pluto-cykeln visa på en kraftig och djupgående transformation (Pluto) av landets - och alla länders - styrelse (Solen)!

Att Pluto är i början av det tionde tecknet, Stenbocken (strukturer, administrationer, regeringar), tyder ju i sig på en lång period med extra stora utmaningar och nödvändiga transformationer för världens regeringar och andra styrande och maktutövande organ - och kanske för hela det patriarkala arvet från det förgångna!

Som jag föreställer mig det, förstärks sedan det här transformativa skeendet kraftigt av att den här Sol/Pluto-cykeln sammanfaller i sina hårda aspekter med Sol-ingresserna. Än mer dramatisk och transformativ blir situationen av att sedan även Uranus (förändring, omvälvning) och Saturnus (struktur, begränsning) dras in i mönstret genom växlande hårda aspekter till Solen och Pluto.

Utan tvivel en dramatisk och transformativ period vi är inne i!

Ser man så på det här årets ingresser för Sverige kan man lägga märke till den egenheten att Ascendenten vid tre av ingresserna hamnar på 12:e (Väduren), 13:e (Kräftan) och 14:e (Stenbocken) graderna i Lejonet! Dessutom faller Ascendenten vid nästa års Vädurs- och Kräftan-ingresser enligt mina beräkningar på 6:e respektive 7:e graden i Vågen.

De här närliggande Ascendent-placeringarna kanske ger intressanta kombinationer av sabianska symboler (närbesläktade teman, enligt Rudhyar)?

Nästa års (2010) solingresser för Sverige bör ju vara av extra intresse, kanske, eftersom det är valår med ett ganska avgörande val för landets fortsatta utveckling. Stenbocks-ingressen 2009 (som väl kan anses ligga till grund för nästa årscykel) har den sabianska symbolen för den 14:e graden i Lejonet: "En människas själ söker tillfällen för yttre manifestation". Enligt Rudhyar: "Grundprincip: Längtan efter självförverkligande. Nyckelord: Låt själen manifesteras!"

Kanske speglar det en inre önskan och längtan hos "folksjälen" efter ett mer autentiskt samhälle, där människors djupare, autentiska behov i större omfattning kommer till uttryck och blir tillgodosedda?

Vore intressant att höra era synpunkter och funderingar kring den här Sol/Pluto-cykeln genom de här två årens ingresser! Kan man se mer i det här mönstret?

Ha det bra alla!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Samtidigt
InläggPostat: fre okt 09, 2009 6:39 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

De två senaste inläggen (här ovanför) verkar vi ha skrivit ungefär samtidigt :D . Jag ska kolla igenom vad du skrivit och kommentera det vid senare tillfälle.

Ha en trevlig helg!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Vågen-ingressen
InläggPostat: tor okt 15, 2009 4:17 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Anders!

Jag har tittat på det du skriver om Vågen-ingressen. Som du framhåller, visas på starka emotioner i dynamiken kring Ascendenten, Mars, Månen och Pluto.

Ascendentens sabianska symbol är "En berömd sångerska visar sin virtuositet under ett operaframträdande". Rudhyar: "Grundprincip: En emotionell belöning åtföljer kulturell förträfflighet. Nyckelord: Framgångens pris."

Mycket intressant, det du säger om Skorpionmånens konjunktion med Sveriges (1865) natala Venus ptolemaiskt oaspekterad men kvindecil Pluto. Utvecklingen av kvinnans situation i Sverige skulle vara ett intressant studium i sig! Vi får kanske tillfälle att återkomma till det.

Ja, som du också skriver, kan vi nog förvänta oss en hel del fotbollshuliganism nu under allsvenskans avslutande omgångar, med Månen i femte huset trigon Mars på Ascendenten i kvindecil med Pluto i Stenbocken i sjätte huset (ordningsmakten, polisen).

Apropå fotboll, kanske ingresshoroskopets Månen kvadratur Neptunus och Jupiter i Vattumannen i det internationella nionde huset speglar hur landslaget misslyckades i att nå VM nästa år och den besvikelse det medförde?

Vi får hålla koll på Nymånen i november i konjunktion med Vågen-ingressens Måne och Sveriges (1865) Venus (mycket kvinnliga energier här).

Blir intressant att följa vad som händer och se hur det eventuellt speglas i den här solingressen (och i de övriga det här året).

Ytterligare en intressant sak här skulle vara att se på det här horoskopets "lokomotivmönster" och se hur det visas i händelseutvecklingen. Kanske "helikopterrånet" speglar ett större, mer allmängiltigt händelseförlopp eftersom det inträffade så nära Vågen-ingressen?

Något liknande förekom i samband med Barack Obamas presidentinstallation i januari i år. Några dagar dessförinnan lyckades en pilot (med en torshammare i sitt horoskop :D ) med det närmast omöjliga konststycket att framgångsrikt nödlanda ett trafikflygplan på Hudson-floden mitt i New York! Mycket av samma energier fanns i horoskopen för presidentinstallationen och nödlandningen. Kanske Obamas presidenttid är att likna vid en politisk/finansiell nödlandning?

Ha det bra!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Nobelpris, prinsessan Madeleine, mm
InläggPostat: tor okt 15, 2009 9:08 pm 

Hej Mats!

Ja, Månens placering i femte huset i kvadratur till Jupiter och Neptunus i nionde i Vågen-ingressen för 2009 kan kanske sägas symbolisera folkets (Månen) besvikelse (Neptunus) över att Sverige inte kom med till VM i fotboll. Jupiter, symbolen för hopp och belöning/pris är också den i kvadratur med Månen (folket) i femte huset (sport).

Månen i kvadratur med Jupiter symboliserar också det omdebatterade fredspriset till Obama (som just nu har tr. Jupiter på hans Ascendent). 80% av DN:s läsare tycker inte att det är rätt att han ska få det! Fenomenet Nobelpriset finns tydligt symboliserat i Sveriges 1865 års horoskop. Jupiter symboliserar pris/belöning, och i Sveriges horoskop får den en central och tydlig plats genom sin placering i sjunde huset i konjunktion med Ascendentens styrare Merkurius. Jupiters placering i Stenbocken visar på pris/belöning för hårt arbete och oppositionen med Uranus visar att det har med vetenskap att göra. Uranus styr Sveriges tionde hus och detta hus visar på hur ett lands samhälle uppfattas av omvärlden. Sverige anses som en av de mest progressiva och demokratiska nationerna i världen (Uranus i första huset styr tionde) och Nobelpriset bidrar väl med sin del till denna uppfattning, sett genom oppositionen från Jupiter till Uranus. Jupiter och Ascendentens styrare är i sjunde huset och visar på Nobelprisets internationella karaktär – något som väckte kritik och tvivel (Neptunus) av de institutioner (elfte huset) som fått i uppgift att utse pristagarna i början när testamentet blev känt vid Nobels död 10 december 1896 (Neptunus i kvadratur med oppositionen Uranus och Merkurius, Jupiter).

Hur kan vi vara säkra på att Jupiter i Sveriges 1865 års horoskop symboliserar Nobelpriset förutom Jupiters arketypiska koppling till priser/belöning? När Nobels testamente blev känt för Sverige i december 1896, vad tror ni Sverige hade för kontakter då? Blir ni förvånad över om jag säger att solbåge Jupiter var i konjunktion med Sveriges MC vid denna tid (exakt datum: 15 mars 1897)? Kontakter till axlarna visar på en tid då den planet som är involverad konkretiseras eller blir medveten för nationen i fråga. Samtidigt, i december, var transiterande Uranus och Saturnus i konjunktion med Sveriges Venus (pengar) i Skorpionen (arv), och pr. Månen var i kvadratur med Uranus (vetenskap)! Alfred Nobel hade i sitt natala horoskop södra noden i Stenbocken i tredje huset (vetenskapligt tänkande, empiri) i konjunktion med Sveriges Jupiter-Merkurius, och hans Måne i Vattumannen i tredje huset var i exakt konjunktion med Sveriges MC! Ytterligare några fakta som talar för 1865 års Sverige-horoskop, inte sant?

Säkerheten kring prinsessan Madeleine stärks med ökat skydd efter bomblarm, läser jag på nyheterna idag! Madeleine har Ascendenten i Skorpionen på 21.45, och blir alltså en lämplig ”krok” för vad jag skrev tidigare om Månen på 22.20 Skorpionen i Sveriges Vågen-ingress: potentiellt hot (Mars) riktad mot känd kvinna (Månen i Skorpionen i femte huset), med ökar skydd/bevakning av polis som följd (Mars i quindecile med Pluto i sjätte huset). Nymånen den 16 november på 24.34 i Skorpionen aktiverar Madeleines Ascendent och utlöser kanske hennes nuvarande solbåge Pluto=Mars (10 oktober 2009) och solbåge Sol=Saturnus (3 oktober). Även om bomblarmet var falskt denna gång, informerar dessa senare nämnda mätningar om att denna typ av upplevelser och händelser inte är över. Pluto styr inte bara hennes Ascendent utan också hennes tolfte hus.

Hej då!

Med vänlig hälsning,
Anders

Inläggsrubrik: Nobelpriset
InläggPostat: fre okt 16, 2009 4:33 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Det här var mycket intressanta saker! Nobelpriset är förstås en viktig del av den bild av Sverige som omvärlden uppfattar, en del av Sveriges image. Intressant att priset reflekteras så tydligt i Sveriges (1865) horoskop!

Jag visste inte att Alfred Nobels födelsetid var känd, men nu ser jag det finns åtminstone två närliggande klockslag publicerade på nätet: 06:40 (astrotheme.com) och 07:00 (astrologyweekly.com). Antar att du använder något av dem, eftersom du nämner att hans Måne i tredje huset är i konjunktion med Sveriges (1865) MC. Har du någon säker källa till det klockslag du använder?

Bra att du lyfter fram 1865 års horoskop, som jag ännu inte är så bekant med. Fantastiskt hur tydligt Nobelpriset syns i det horoskopet och i de solbåge-, progressions- och transitmätningar som du anger. Härligt, här får jag ännu mer "övningsmaterial" när det gäller att arbeta med de här metoderna! :D

Jag ska titta närmare på allt det här och sedan förbereda en avdelning om Nobelpriset på projektsidan! Tack för det intressanta material du bidrar med!

Fascinerande också hur bombhotet mot prinsessan Madelaine speglas av Vågen-ingressens Måne i konjunktion med hennes Ascendent.

Astrologin upphör aldrig att förundra!

Ha det bra! Vi hörs!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Kräftan-ingressen
InläggPostat: lör okt 17, 2009 6:35 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Vi ska kanske inte alldeles ska glömma bort Kräftan-ingressen i vår genomgång av årets solingresser. Den hamnar väl lätt lite i skymundan och överskuggas av Väduren- och Vågen-ingresserna.

Horoskopet för Sveriges Kräftan-ingress 2009 har - liksom Väduren-ingressen - Ascendenten i Lejonet. Ordförandeskapet i EU speglas alltså också här i Ascendentens tecken. Solen är i elfte huset, liksom konjunktionen mellan Månen och Merkurius i Tvillingarna. Solen bildar opposition till Pluto i Stenbocken i femte huset - konjunktionen från Stenbocken-ingressen och kvadraturen i Väduren-ingressen har alltså här blivit en opposition mellan de här båda.

Tionde huset med Väduren på MC bebos av Mars och Venus i nära konjunktion i Oxen. I nionde huset - den internationella arenan - har vi Uranus i Fiskarna i en T-korsformation med Solen/Pluto-oppositionen.

På åttonde husspetsen återfinner vi Jupiter/Neptunus/Kiron i nära konjunktion i Vattumannen. Norra månnoden uppehåller sig också i Vattumannen i det sjätte huset. Saturnus, slutligen, befinner sig på den tredje husspetsen i Jungfrun i trigon med Mars/Venus-konjunktionen i tionde huset.

Ascendentens gradtecken ger den sabianska symbolen: "En gammal sjökapten gungar i en gungstol på sin stugveranda." Rudhyar: "Grundprincip: Det stillade sinnets hågkomster av sedan länge förgångna sorger och glädjeämnen. Nyckelord: Stillsam erinran."

Intressant är, tycker jag, att Ascendenten här ligger bara EN grad från Väduren-ingressens Ascendent! Där handlade den sabianska symbolen om ett lite ytligt samkväm med tända lyktor på en gräsmatta. Här ligger fokus mer på stillsam eftertanke och samlad erfarenhet.

Märkligt nog har sedan den kommande Stenbocken-ingressen sin Ascendent på nästföljande grad i Lejonet! De tre närliggande graderna bör rimligen spegla något av den aktuella utvecklingen...

När det gäller Kräftan-ingressen tycks, som sagt, i alla fall Ascendenten i Lejonet fortfarande visa på Sveriges ordförandeskap i EU innevarande halvår. En fundering jag har är om Solen i elfte huset, styrt av Venus i tionde huset, har att göra med regeringen Reinfeldts EU-engagemang (elfte huset: landets allierade - EU). T-korset Uranus i Fiskarna i nionde huset i kvadratur till Solen/Pluto-oppositionen kanske då speglar något av detta?

Några synpunkter på den här Kräftan-ingressen?

Ha det bra!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Ur nyhetsflödet oktober 2009
InläggPostat: tis nov 03, 2009 3:30 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej alla!

Anders föreslog att vi fortlöpande rapporterar aktuella händelser här, som vi sedan kan relatera till de olika ingresshoroskopen. Riktigt hur det här ska utformas är jag inte helt på det klara med. Men jag gör i alla fall ett lite trevande försök här, så får vi se hur det hela utvecklar sig. Är osäker på om "nyhetsrapporteringen" ska ha en egen tråd eller om den ska läggas här bland årets ingresser. Börjar med det senare alternativet. Vi får se hur det funkar.

Den första, högst ofullständiga, nyhetsrapporteringen följer här:

11/10 2009 (söndag):

Sverige förlorade VM-kvalmatchen mot Danmark med 0-1. Krav restes på förbundskapten Lagerbäcks avgång. Han meddelade senare själv att han avgår.

De svenska medborgare som sedan 28 augusti suttit fängslade i Pakistan misstänkta för samröre med terrorister släpptes efter 43 dagar i fängelse. Sent på lördagen kom de med flyg till Arlanda.

Inför riksdagens beslut om den omdebatterade FRA-lagen på onsdag (14/10) pågår demonstrationer runt om i landet.

12/10 2009 (måndag):

Massvaccineringen mot svininfluensan påbörjas i Malmö. Vårdanställda står först i tur.

14/10 2009 (onsdag):

Efter en lång debatt i riksdagen klubbades de av regeringen föreslagna tilläggen till FRA-lagen igenom med 158 röster mot 153.

I riksdagen var det också partiledardebatt - upptakten till valrörelsen. Det hettade till ordentligt mellan Reinfeldt och Sahlin.

Stockholmsbörsen noterade toppnivå - årshögsta på onsdagen. Totalt upp 42% sedan årsskiftet.

15/10 2009 (torsdag):

Även i Norge höjs röster mot den svenska FRA-lagen. Norska Datatillsynet fruktar att Sverige kan använda uppgifter i norsk e-post och sms-meddelanden i utbyte mot information från annat land. Mer än 80% av den norska datatrafiken i form av internet, mobil, telefon och sms går via dataservrar i Sverige och kan därmed bli föremål för övervakning av FRA.

Oppositionen lovar riva upp FRA-lagen om de vinner valet nästa år. "Människors oro bör tas på allvar", säger Anders Karlsson (s), "Det är bra om en parlamentarisk utredning får titta på det här."

20/10 2009 (tisdag):

Sverigedemokraterna har hamnat i fokus i den politiska debatten efter SD:s ledare Jimmie Åkessons debattartikel i Aftonbladet om "hotet från muslimerna". Artikeln möter massiv kritik.

Tidigare i veckan: En kampanj mot fotbollsvåldet drog igång den 18/10, "Rött kort mot rasism och våld". Våldet måste bort från fotbollsarenorna, är kampanjens tema. Spelarna ska under kampanjen avbryta matchen och lämna planen om våld utbryter.

Kvinnor i slöja i Malmö upplever dagligen trakasserier, enligt en rapport.

21/10 2009 (onsdag):

Ytterligare två rapporteras gripna för det s.k. helikopterrånet. De är misstänkta för grovt rån. Totalt har nu nio personer delgivits misstanke om delaktighet i rånet. Utredarna räknar med att 10-15 personer var inblandade. Ytterligare gripanden är att vänta, enligt polisen.

Karl XII:s grav kan komma att öppnas igen. Avsikten är att fastställa materialet i den kula som ändade kungens liv 1718. Kom den från ett norskt eller svenskt vapen? Ännu är dock finansieringen för ett sådant öppnande av graven olöst.

Saab Automobile får låna 4 miljarder kr av Europeiska investeringsbanken. Ett krav är att svenska staten står som garant.

I flera skolor har influensaepidemin slagit till: Skellefteå, Sundsvall, Danderyd, Tibro...

22/10 2009 (torsdag):

"European Development Days" inleds i Stockholm idag med drygt 6000 deltagare och åhörare. 15 statschefer och drygt 60 ministrar ska diskutera den ekonomiska krisen och hur den drabbar de fattiga länderna. Evenemanget, som pågår i tre dagar med en lång rad möten, öppnas idag av kronprinsessan Victoria, statsminister Fredrik Reinfeldt och EU-kommissionens José Manuel Barroso.

Kyrkomötet - Svenska kyrkans högsta beslutande organ - har sagt ja till homosexuella vigslar i Svenska kyrkan.

Kommunerna får rätt att införa dubbdäcksförbud lokalt på vissa vägsträckor. Det beslutade regeringen idag. Ett flertal kommuner överväger att införa förbud.

8,3 % av arbetskraften i landet uppges nu vara arbetslös, vilket motsvarar ca 405 000 personer. Långtidsarbetslösheten ökar också, enligt rapporten.

23/10 2009 (fredag):

Husqvarna - världens största tillverkare av gräsklippare och motorsågar - beslutade idag att stänga eller sälja alla sina mindre fabriker i Sverige. Istället satsar företaget på Polen och Kina. Totalt berörs 1200 personer.

Också Electrolux skär ner. Man stänger en fabrik i Spanien och överväger att lägga ner spisfabriken i Motala med 240 anställda.

Sjuksköterskorna kan bli utan utlovad lönehöjning nästa år eftersom SKL (Sveriges kommuner och landsting) vill säga upp det överenskomna avtalet. Avtalet slöts 2008 efter en långvarig strejk. Beskedet möts med ilska på Vårdförbundet. Det är kommunernas och landstingens försämrade ekonomi som ligger bakom önskan att dra tillbaka avtalet.

26/10 2009 (måndag):

Författaren Jan Guillous samröre med sovjetiska KGB under flera år (1967 -72), som avslöjades i veckan, debatteras vidare. Själv hävdar Guillou att han "ville avslöja hur KGB opererade i Sverige". Motivet var journalistiskt, hävdar han.

Ett svenskt förslag i EU vill ge stora befogenheter åt den högsta chefen för EU:s utrikespolitik. En av kandidaterna till EU:s utrikesministerpost är Sveriges utrikesminister Carl Bildt.

_ _ _

Förhoppningsvis kan något av det här sättas i samband med Sveriges ingresshoroskop för det här året - och kanske särskilt Vågen-ingressen. Kom gärna med synpunkter och tolkningsförslag. Synpunkter välkomnas också på utformningen av den här "nyhetsförmedlingen". Ny rapport beräknas följa om ca en månad.

Ha det bra!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Ur nyhetsflödet november 2009
InläggPostat: tor dec 03, 2009 8:11 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Oj, en hel månad har gått! :shock: Här följer ännu ett väldigt ofullständigt sammandrag av månadens nyheter avsett att relateras till årets svenska ingresshoroskop.

Ur nyhetsflödet november 2009:

2/11 2009 (måndag):

Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt mötte USA:s president Barack Obama för diskussioner om klimatet och om Afghanistan-kriget inför tisdagens toppmöte mellan EU och USA i Washington, där Fredrik Reinfeldt företräder EU.

5/11 2009 (torsdag):

Antalet fall av svininfluensan ökar. Samtidigt är osäkerheten stor kring vaccineringen.

Efter 23 månader av utredningar om miljökonsekvenserna säger regeringen ja till Nord Stream, den omstridda gasledningen genom Östersjön. Det väcker stark kritik från såväl oppositionen som Folkpartiet. De rödgröna är beredda att riva upp beslutet om de kommer till makten vid nästa val.

SAS piloter går med på lönesänkningar för att företaget ska kunna göra de besparingar man anser nödvändiga.

Erik Hamrén har utsetts till ny förbundskapten för det svenska fotbollslandslaget.

7/11 2009 (lördag):

Nya tag mot knark på fotbollsarenorna. Drogmissbruk är vanligt bland fotbollspubliken.

54 % uppges ha stort förtroende för statsminister Reinfeldt. Av oppositionsledarna ligger Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand i topp med 38% och har därmed passerat Mona Sahlin i popularitet.

Totalt har nu 20% av svenskarna vaccinerats mot svininfluensan. I Skåne har flest personer (var fjärde) vaccinerats. I övriga landet varierar siffrorna.

Polisens kåranda kritiseras i en ny rapport. Polisen har en negativ kåranda som är kränkande mot kvinnor, homosexuella och invandrare, enligt rapporten. Undersökningen har gjorts på uppdrag av Rikspolisstyrelsen. Nu ska polisen arbeta med värdegrundsfrågor för att komma till rätta med problemen.

8/11 2009 (söndag):

Trots smittspridningen och det ökade antalet insjuknade i svininfluensan märks det inte i sjukskrivningsstatistiken. Orsaken kan vara att mest yngre drabbas, anser man.

Vattenfall planerar en kraftig utbyggnad av kärnkraften. Om 20 år vill man kunna producera 70% mer el från kärnkraft än vad man gör nu. Vi tror att kärnkraften kommer att ha en viktig roll, säger Vattenfalls koncernchef Lars G. Josefsson.

10/11 2009 (tisdag):

Statliga Vattenfall uppges ha planer på att sälja hela sitt svenska elnät för att kunna investera i brittisk kärnkraft. Den politiska oppositionen protesterade, ”Fullständigt oacceptabelt, elnätet är en viktig del av landets infrastruktur och frågan måste undersökas av riksdagen”.

11/11 2009 (tisdag):

Näringsminister Maud Olofsson avvisade idag uppgifterna om Vattenfalls försäljning av elnätet. Planerna har visserligen varit uppe till diskussion, framhöll hon, men någon försäljning är inte aktuell.

Fem svenska soldater uppges ha skadats i Afghanistan när en hemmagjord bomb exploderade under deras fordon. Den afghanske tolken dödades i explosionen.

Flera av invånarna i Vellinge protesterar mot att en flyktingförläggning för ensamkommande barn placeras i kommunen. De anser att de körts över av grannkommunen Malmö som hyr ett vandrarhem i Vellinge för flyktingbarnen.

13/11 2009 (fredag):

Missnöjet med Vattenfalls vd Lars G. Josefsson gör att han avgår tidigare än planerat. Näringsminister Maud Olofsson är nöjd med att en ny vd utses men hon är missnöjd med Vattenfalls hantering av energiomställningen och att vattenfall därigenom skadat sitt anseende. Tydligare omställning till grön energi krävs.

Över 200 renar uppges ha drunknat när de skulle föras över en älv.

16/11 2009 (måndag):

Turerna kring Vattenfall fortsätter. M. Olofsson kritiseras hårt av oppositionen. ”Har kommit med vilseledande uppgifter”, hävdar man. Norrmannen Öystein Löseth blir ny vd för Vattenfall till sommaren 2010.

17/11 2009 (tisdag):

Cecilia Malmström (Fp), regeringens EU-minister övertar rollen som Sveriges EU-kommissionär efter Margot Wallström som har suttit i kommissionen i tio år. C. Malmström har varit EU-parlamentariker sedan 1999.

Ännu en person har gripits för helikopterrånet i Västberga utanför Stockholm. Sammanlagt är nu sju personer frihetsberövade som misstänkta för delaktighet i rånet.

Sysselsättningen sjunker och 80 000 jobb inom tillverkningsindustrin uppges ha försvunnit på ett år.

En opinionsundersökning visar att endast 18% i Vellinge vill stoppa boendet för flyktingbarn i kommunen.

18/11 2009 (onsdag):

En åttonde person är gripen för helikopterrånet. Mannen uppges ha ett brottsligt förflutet. Utöver de åtta frihetsberövade har tre personer släppts på fri fot men är fortfarande misstänkta för delaktighet i rånet.

Enligt uppgift överväger regeringen att låta FRA ta över ”känsliga” funktioner från andra myndigheter. På nytt kommer protester från IT-säkerhetsexperter.

En kraftig storm har dragit in över Skåne och Öresundsbron har stängts av efter en lastbilsolycka. Tusentals hushåll uppges vara utan ström.

Rysslands president Medvedev träffade statsminister Reinfeldt idag i Stockholm i samband med ett toppmöte med EU. De svensk-ryska affärsrelationerna diskuterades.

19/11 2009 (torsdag):

Den svenske journalisten Dawit Isaak, som nu har suttit fängslad på lösa grunder och utan rättegång i Eritrea i åtta år, har uppmärksammats en hel del i svenska media. För att öka kunskapen om Dawit Isaaks situation och för att stärka opinionen publiceras idag en artikel av Peter Englund i ett 90-tal tidningar i Sverige. ”Hans brott var tryckfrihet”, summerar P. Englund i artikeln.

25/11 2009 (onsdag):

Igår meddelade Koenigsegg Group AB att de drar sig ur köpet av Saab automobile AB. Risken ökar kraftigt att Saab måste läggas ner. 8 000 jobb riskerar försvinna. Oppositionen anklagar regeringen för passivitet. Näringsminister Maud Olofsson slår tillbaka kritiken.

Fler kommuner välkomnar nu ensamkommande flyktingbarn efter bråket om flyktingmottagande i Vellinge.

Vanvård av grisar på ett flertal svenska gårdar har uppmärksammats och polisanmälts av Djurrättsalliansen.

_ _ _

Ta gärna en funderare kring de olika nyheterna, ifall några av dem "passar in" på Sveriges ingresshoroskop för året. Hoppas återkomma med ett nytt sammandrag om ca en månad.

Ha det bra! :)

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Ur nyhetsflödet december 2009
InläggPostat: ons jan 06, 2010 8:54 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Jaha, ännu en månad har gått :shock: . Dessvärre har jag inte hunnit med att göra i ordning någon "nyhetsrapport" för den gångna månaden.

Vad vi väl ändå kan dra oss till minnes är framför allt de många turerna kring nedläggningshotade SAAB och vidare regeringens backande efter skarpa protester mot orimliga konsekvenser av det nya sjukförsäkringssystemet. Vi har också sett en kraftig nedgång av antalet smittade i svininfluensan.

Och så har det ju varit den sedvanliga utdelningen av Nobelprisen. I de politiska opinionsmätningarna har regeringens popularitet minskat betänkligt medan framför allt Miljöpartiet gått framåt.

Det är i stort sett vad jag minns så här i efterhand av den gångna månaden. Inte heller nu i januari månad kommer jag att hinna med någon detaljerad "nyhetsförmedling" och knappast nästa månad heller. Orsaken är flyttbestyr. Den första februari går flyttlasset till Värmland och det är fullt upp att göra. Jag kommer också att vara utan internet ett par veckor i början av februari, så jag kanske inte kommer att "synas" här på forumet då.

Ha det så bra så länge! :D

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 2 [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa