Aktuellt datum och tid: lör nov 25, 2017 11:19 am

Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Venus progression i Sverige horoskopet
InläggPostat: sön apr 04, 2010 9:16 pm 

Hej

Jag tittade lite i Sverige horoskopet för 1523 efter progressioner
för 19 juni och bröllopet mellan kronprinsessan och Daniel.

Hittade en passande progressiv kontakt Asc p-90- venus i tertiär progressionerna.

Tertiär progressioner är intressanta och man hittar ofta angulära kontakter mellan de progressiva vinklarna och planeter . Venus tema logiskt eftersom det gäller ett bröllop.

I sekundära progressionerna finns en venus p opp venus.

Stefan

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Venus progression i Sverige horoskopet
InläggPostat: sön apr 04, 2010 10:07 pm 

Hej Stefan!

Den utan tvekan starkaste kontakten som reflekterar ett kungligt bröllop måste ju vara sekundära progredierade Venus i opposition med radix Venus. Men inte för 1523 års Sverige! I horoskopet för 1865 års Sverige däremot så är pr. Venus i opposition med radix Venus den 22 februari 2010. För 1523 års Sverige däremot var pr. Venus opp. radix Venus exakt den 12 juni 2003! Sju år tidigare! En sju-års orb är väl litet väl mycket!? Den tertiära kontakten som du nämner hittar jag däremot i 1523 års Sverige. Är det inte 1865 års horoskop som du också menar när du avser Venus-Venus progressionen?

I 1865-års Sverige kan man kanske se pr. Månen i konjunktion med Venus den 31 augusti 2010 som den som utlöser Venus-Venus -progressionen. En 2-månaders orb är acceptabel tycker jag för progredierade Månens konjunktioner. Vid bröllopet kontaktas också 1865 års Sveriges lejonmåne av Saturnus (15 juni), och Lejonet är ju, som vi alla vet, kopplat till kungahuset. Pr. Månen i konjunktion med Venus den 31 augusti 2010 är också aktiv vid valet i år och eftersom Venus är i Skorpionen i sjätte huset i radix horoskopet reflekterar den säkert många olika och betydelsefulla nya avtal och kontrakt (Venus+Skorpionen) på arbetsmarknaden (sjätte huset) mellan arbetsgivare och arbetstagare, och förändringar inom socialförsäkringar - pensioner, sjukförsäkringar, arbetslöshetsförsäkringar.

Med vänlig hälsning,
Anders

InläggPostat: mån apr 05, 2010 11:06 am 

Javisst Anders jag menade förstås 1865 års horoskop med vep -180-ve.
(Lite för mycket påskmat tror jag).

Jag håller med dig om att den kontakten är den starkaste indikationen.
Däremot är den exakta (endast 0'26 orb) tertiärprog kontakten ascp. -90-ve
intressant för att bekräfta 1523 horoskopet. Och pekar ut just juni som en
månad av venus symbolik i det horoskopet.

Jag försökte lägga upp en bild här från mitt solar fire program men lyckades inte
riktigt.

Lite märkligt att jag inte får samma vinklar på 1865 horoskopet som den som
visas på sverige projekt sidan. Med 15:30 tid får jag asc 29 grader och mc 9 grader
vilket inte är samma som på hemsidan. Måste ändra tiden till 15:17 för att få samma
med solar fire.
(1523 horoskopet visar lika däremot).
Hade velat undersöka progressiva vinklarna på det horoskopet men blir osäker när
det inte är samma.

Under Palme mordet med dessa vinklar som ni har (använder 15:17 tid), får jag både tertiär Asc och MC i exakt aspect till uranus, vilket skulle kunna symbolisera den nationella chock och plötslighet under den månaden.

Jag har inte sysslat så mycket med mundan astrologi, så det är kul att titta på dessa
horoskop. 1865 hroskopet har jag inte varit i kontakt med alls förut men det verkar fungera bra. Speciellt under palme mordet t. pluto -90-Mc känns relevant.

Vänlig hälsning
Stefan

InläggPostat: mån apr 05, 2010 11:19 am 

Kom på att anledningen att mina vinklar inte blir samma som på
Sverige projektets sida för 1865 horoskopet är förmodligen att jag
använder mig av en progressiv asc och mc som beräknas utifrån den
solbåge dirigerade mc.
Det finns ju olika metoder för att beräkna vinklarna.

InläggPostat: mån apr 05, 2010 12:25 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Stefan!

Hjärtligt välkommen till forumet! Roligt att du hittat hit. Hoppas du finner dig till rätta!

Till att börja med fick jag också Asc 29º och MC 9º för Sverige 1865. Jag hade då angett (eller datorprogrammet hade kanske valt) tidzon CET -1:00. (Jag använder också SolarFire, en äldre version, v.5). Det var först efter att ha resonerat med Anders som jag senare kollade mina inställningar och prövade med LMT -1:12:12 istället för CET -1:00. Då fick jag samma vinklar som Anders, 26º och 6º. Sedan dess använder jag alltid LMT för äldre Sverige-horoskop. Du kan ju prova och se.

Samtidigt får man nog vara medveten om att vi egentligen inte har några säkra klockslag för något av Sverige-horoskopen. Horoskopen för 1523 och 1865 tycks dock stämma ganska bra att döma av progressioner och transiter. Jag använder tiden 15:30 för 1865 års horoskop, men det är bara en ungefärlig uppskattning byggd på antaganden. Samma gäller också för 1523 års Sverige-horoskop. Det finns definitivt mer att utforska när det gäller de här Sverige-horoskopen!

Beträffande att lägga ut bilder i inläggen, så har jag skrivit en liten "manual" här: post446.html#p446

Hoppas det kan vara till hjälp.

Med vänlig hälsning,
Mats i det blå

InläggPostat: mån apr 05, 2010 2:12 pm 

Hej Mats

Kul att besöka forumet. Det är roligt med ett svenskt sådant.

Jag testar lite och lägger in bilden efter dina instruktioner.

Detta var vad jag lyckades med i detta försök.

Senast redigerad av Stefan mån apr 05, 2010 6:11 pm, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: mån apr 05, 2010 4:17 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Hm... det verkar inte som att du fick med någon bild i inlägget :? . Bilden tycks inte finnas på internet längre (du kanske tagit bort den?).

Markerade du bildens webbadress i inlägget och klickade på "Img" bland alternativen ovanför inläggsrutan?

Lycka till med nästa försök! :D

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ]