Hej Rohini!
Skillnaderna är ganska stora, även om det också är mycket som är lika. Den största och viktigaste skillnaden är att den indiska astrologin använder sig av den stjärnhimmelsrelaterade, s.k. sideriska, zodiaken, medan västerländsk astrologi använder den årstidsrelaterade, s.k. tropiska, zodiaken.
Det gör att de indiska stjärnbilderna stämmer överens med den verkliga stjärnhimlen, medan den västerländska zodiaken är rörlig och följer med årstidernas gång. Vårdagjämningen sammanfaller alltid i den tropiska (västerländska) zodiaken med Solens inträde i Vädurens tecken. Men i den indiska stjärnhimmelsrelaterade zodiaken växlar vårdagjämningspunkten med en långsam förskjutning om en grad på 72 år. Det kallas vårdagjämningens precession och är samma fenomen som gör att Polstjärnan växlar med årtusendenas gång, så att olika stjärnor cykliskt turas om att vara Polstjärna.
I vår tid befinner sig vårdagjämningspunkten (noll grader Vädurens tecken i den västerländska zodiaken) ungefär vid 6 grader i Fiskarnas stjärnbild (på den verkliga stjärnhimlen).
Med andra ord vrider sig den tropiska zodiaken mycket långsamt i förhållande till den sideriska, stillastående, zodiaken. Man kan säga att den västerländska zodiaken är relaterad till tiden (årets och årstidernas gång) medan den indiska zodiaken är mer relaterad till rummet eller rymden. Kanske det speglar att västerlandet är mer aktivt (yang-betonat) och österlandet mer passivt (yin-betonat)?
Skillnaden mellan de båda zodiakerna bestämmer de olika "zodiakepokerna". Vi befinner oss ju nu i "Fiskarnas tidsålder" på väg mot "Vattumannens tidsålder", dvs. den tropiska zodiakens vårdagjämningspunkt (noll grader Väduren) befinner sig i den sideriska zodiakens stjärnbild Fiskarna på väg mot Vattumannens stjärnbild.
Vad som förvillar en del är att de båda zodiakernas stjärnbilder och tecken har samma namn. Tropiska Väduren är inte detsamma som sideriska Väduren och det gäller alla de tolv tecknen eller stjärnbilderna.
Det här gör naturligtvis att ett indiskt och ett västerländskt horoskop för samma person blir olika. Själv har jag t.ex. Solen i Väduren i mitt västerländska horoskop, men i Fiskarna i mitt indiska horoskop. Månen är i Lejonet i det västerländska men i Kräftan i det indiska. Ascendenten har jag i Fiskarna i det västerländska horoskopet men i Vattumannen i det indiska.
Minst sagt förvirrande

. Men det märkliga är samtidigt att båda horoskopen ger en bra bild av hurdan jag är! Horoskopen visar sig vara två olika sätt att beskriva samma person.
Det här med de två olika zodiakerna är den största skillnaden mellan indisk och västerländsk astrologi, men det finns andra viktiga skillnader också. Om du vill kan vi ta upp och resonera om flera av skillnaderna och på så sätt lära känna den indiska astrologin lite mer.
Mats i det blå