Aktuellt datum och tid: tis dec 18, 2018 6:43 pm

Sida 1 av 1 [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Upp som en Sol, ned som en pannkaka
InläggPostat: tis mar 18, 2014 2:40 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Den som eventuellt har följt mina skriverier här i forumkategorin Siderisk astrologi – detta formidabla ”enmansforum” :D - kan (med visst fog) undra vad det blev av det hela. Varför detta tvärstopp i skrivandet (senaste inlägget skrevs 2013-07-23)?

Förklaringen till detta är delvis att jag själv började undra över om jag verkligen var inne på rätt spår eller inte. Jag började undra över den sideriska zodiaken, sådan jag beskrivit den här, och kände att jag behövde ta en rejäl paus i mina studier av den här formen av astrologi. Jag behövde helt enkelt ta ett steg tillbaka och betrakta det hela på lite avstånd.

Framför allt kom jag att undra över riktigheten av den s.k. ”galaktiska ayanamshan” sådan den presenterats av den sideriske astrologen Nick Anthony Fiorenza (se mitt inlägg: en-galaktisk-ayanamsha-t461.html). Den låg ju till grund för min trevande beräkning av horoskopen för inledningen av Fiskarnas och Vattumannens tidsåldrar (se exempelhoroskop-fiskarnas-tidsalder-t471.html). Även om det horoskop som jag ställde för Fiskarnas tidsålder var intressant på flera sätt och visade på en hel del som har karakteriserat den här tidsepoken, så började jag ändå undra över om man verkligen kan ställa ett sådant horoskop på det sättet. Det bygger ju helt på den ”galaktiska ayanamshan” (att vid tidpunkten 00:00 GMT, 2000-01-01 den tropiska vårdagjämningspunkten genom precessionen avlägsnat sig exakt 25°00'00" från den sideriska zodiakens 0° Väduren).

Hur har då Nick Fiorenza kommit fram till dessa så exakta siffror? Av allt att döma har han bara ”bestämt” att det ska vara så, helt enkelt därför att allting då faller så snyggt och prydligt på plats! Men kan man göra så? Speglar det verkligen den bakomliggande kosmiska verkligheten? Det är sådana funderingar och undringar som fått mig att stanna upp lite grand. Jag tror man kan säga att Fiorenzas exakta värden fungerar bra i det sammanhang där han placerar dem, i sitt system med tre samverkande kosmiska plan, eftersom de ligger mycket nära Fagan-Bradleys ayanamsha (se nedan). Däremot fungerar de inte så säkert, som jag förklarar lite längre fram, om man vill göra sådana exakta beräkningar av början på astrologiska tidsåldrar som jag försökte ge mig på.

Det är ju så, att redan mycket små förändringar i ”ayanamshan” (det indiska ordet för gradavståndet mellan de båda zodiakernas ”startpunkt” i 0° Väduren) ger stort utslag om man vill ställa horoskopen för Fiskarnas eller Vattumannens tidsåldrar. För att ställa ett sådant horoskop måste man veta exakt ”var man har” den sideriska zodiaken, exakt hur den är förankrad i den kosmiska verkligheten. Och jag tror inte att Fiorenzas ”galaktiska ayanamsha” ger en sådan exakt förankring. Hans resonemang annars när det gäller de tre kosmiska planens samspel (som jag har visat på här: ett-system-med-tre-integrerade-kosmiska-sfarer-t460.html) är oerhört intressant och belysande och väl värt ett ingående studium. Och i det sammanhanget fungerar hans galaktiska ayanamsha utmärkt. Man kan säga att den är direkt anpassad till hans system, där det inte gör något att han ruckar ”några millimeter” på den kosmiska verkligheten. Se hans webbsida: http://www.lunarplanner.com/

* * *

Den sideriska zodiaken måste ses ur ett mystiskt-esoteriskt perspektiv för att alls kunna ”förstås” - till skillnad från den tropiska zodiaken, som är mer konkret baserad på det jordiska årets gång och det cykliskt växlande förhållandet mellan Solen och Jorden, och därmed också mer rationellt begriplig.

De båda zodiakerna sammanföll just vid Fiskarnas tidsålders början, då tropiska 0° Väduren sammanföll med sideriska 0° Väduren (vilket endast sker vart 26000:e år). Man kan säga att det – just i det ögonblicket – endast fanns en enda zodiak. Men den hade två sidor – en siderisk (stjärnhimmelsrelaterad) sida och en tropisk (årstidsrelaterad) sida. Årets symbolik och stjärnkonstellationernas symbolik färgade varandra en kort tid för att sedan sakta men obönhörligt glida isär. Isärglidningen – beroende av jordaxelns långsamt ”svajande” rörelse – är i storleksordningen en grad på 72 år. Svårigheterna att beräkna den här precessionsrörelsen beror på att det inte rör sig om exakt en grad på exakt 72 år. De mycket små avvikelser som finns – och som kanske dessutom varierar något över tidens gång – ger stort utslag då det gäller att beräkna tidsåldrarnas gång. Att, som Fiorenza gjort, fastställa precessionen till exakt 25°00'00" år 2000-01-01 klockan 00:00 GMT ser väldigt snyggt och prydligt ut på pappret, men exaktheten speglar knappast den kosmiska verkligheten, utan får ses som ett visserligen nära men ändå ”korrigerat” värde.

En äldre och mer traditionsbunden ”förankring” av den sideriska zodiaken är den som går tillbaka till den babyloniska och fornpersiska stjärnkunskapen. De ljusstarka och på himlavalvet motstående stjärnorna Aldebaran och Antares markerade vid den tiden mitten av stjärnbilderna Oxen och Skorpionen. Tillsammans med stjärnorna Regulus i Lejonet och Fomalhaut i Vattumannen formade de ett jättelikt kors på himlavalvet – zodiakens fasta kors – vilket i sin tur kom att speglas i de bibliska skildringarna av Hesekiels och Johannes syner, såväl som i evangelieförfattarnas traditionella symboler (Oxe, Lejon, Örn, Människa).

Vi kan förstå av detta att den sideriska zodiakens djupaste innebörd och kosmiska förankring måste sökas i ett mystiskt-esoteriskt sammanhang snarare än i någon rationell mening (så som den tropiska zodiaken kan förstås i relation till årets och årstidernas gång). Om zodiaken (den sideriska) definieras utifrån att stjärnan Aldebaran befinner sig exakt i mitten av tecknet Oxen (”the Bull's Eye”) så får man en ayanamsha (den s.k. Fagan-Allen eller Fagan-Bradley ayanamshan) som ligger mycket nära den av Fiorenzas trollspö ”fastställda” galaktiska ayanamshan. Det skiljer endast 16' mellan dem. Men dessa 16' ger ändå stort utslag om man försöker sig på att beräkna exakta tidpunkter för de astrologiska tidsåldrarnas början! Fagan-Allens ayanamsha, baserad på det förhållandet att stjärnan Aldebaran befinner sig på 15°00'00" i Oxens sideriska tecken, förlägger början av Fiskarnas tidsålder till 21 mars år 221 e. Kr, alltså den vårdagjämning då Solen passerade 0° i sideriska Väduren – att jämföra med min tidigare beräkning (enligt den galaktiska ayanamshan) till den 21 mars år 201 e. Kr. (se exempelhoroskop-fiskarnas-tidsalder-t471.html).

* * *

Ur en rent rationell, konkret påvisbar synvinkel kan det tyckas som att endast den tropiska, årstidsrelaterade zodiaken är verklig och reell, att den genom precessionen så att säga har lämnat den ”sideriska delen” av djurkretsen bakom sig som en kvarlämnad relik eller ”spökzodiak” från den tid då de båda var en enda levande zodiak.

Men förmår vi att se det hela ur en mer mystisk-esoterisk synvinkel, i linje med äldre tiders uppfattning, då framstår (eller kvarstår) istället den sideriska zodiaken som den enda verkliga medan den tropiska, årstidsrelaterade delen genom precessionen ensam har seglat vidare i sitt 26000-åriga kretslopp kring himlasfären. Den tropiska ”zodiaken” kan då – fortfarande enligt detta mystisk-esoteriska synsätt – betraktas som en tolvdelning (analogt med den sideriska zodiaken) av Solens skenbara väg under årets gång. Denna tropiska ”zodiak” - frikopplad från sambandet med himlens stjärnbilder – är då istället knuten till årets fyra vändpunkter (solstånden och dagjämningarna) och visar på Solens deklination (höjdläge) och riktning i förhållande till Jordens ekvatorialplan. Det är ju Solens under året växlande höjd på himlen som bestämmer de olika årstidernas skiftande karaktär.

Enligt detta äldre, esoteriska synsätt kan den tropiska ”zodiaken” (som då inte är någon zodiak i egentlig mening) likväl ha sin astrologiska giltighet genom sin analogi med den ”riktiga” (sideriska) zodiaken - ”Som ovan, så nedan”. Dvs. de tropiska ”tecknen” speglar genom solbanans tolvdelning analogt de sideriska tecknen och deras innebörd. Det behöver alltså inte råda någon motsättning mellan de båda slagen av astrologi. Istället kan de betraktas som komplement till varandra – en med en rörlig, tidsbunden zodiak (eller årstidskalender) och en med en fast, rumsbunden zodiak (eller stjärnhimmelsrelaterad djurkrets). Det är ju också tillsammans som de båda zodiakerna bildar de tolv zodiakepokerna eller astrologiska tidsåldrarna.

Men det är tydligt att ett synsätt i enlighet med forntidens och antikens babyloniska, egyptiska och hellenistiska stjärnkunskap kräver tilltro till (eller kunskap om) de esoteriska eller ockulta verkligheter som där antyds. Inte så när det gäller den moderna, västerländska, tropiska astrologin med sin tropiska zodiak som är betydligt mer rationell och konkret påvisbar. Årets gång och årstidernas växlingar går ju att påvisa i rationell mening och de tropiska tecknens symboliska överensstämmelser med motsvarande årstiders karaktär är klart och tydligt påvisbara.

Så vi kan fastslå att vi här har två slag av astrologi – en mer ”exoterisk”, modern, västerländsk, tropisk astrologi och en mer ”esoterisk”, traditionell, mystisk/ockult astrologi. Mina fortsatta studier av den sideriska astrologin kommer att rikta in sig mer på det esoterisk-mystiska området och kommer (förmodligen) därigenom att få en något annan karaktär än det jag hittills har redovisat här i detta ”enmansforum” (där min tropiska Lejonmåne får härja fritt!). Vi får se vad det blir av det hela (om det nu blir något överhuvudtaget!).

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 1 inlägg ]