Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 3:29 pm

Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Transiter
InläggPostat: tis maj 31, 2011 5:34 pm 

Hej!
Jag har upptäckt lite transiter i mitt och andras horoskop som jag skulle vilja ha hjälp med att tyda. Jupiter i opposition med uranus, uranus i opposition med Pluto och saturnus i konjunktion med uranus. De två sistnämnda finns i min mans horoskop och det verkar som om det är en hel del på gång där för honom. Han har haft det turbulent senaste tiden (mest inom sig själv) och när man ser att han är på väg in i dessa transiter så blir man ju lite undrande..
Han är född 721207 kl. 15:20 i Sthlm.
Viem

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Transiter
InläggPostat: ons jun 01, 2011 7:03 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Jupiter transiterar just nu ditt sjätte hus (arbete, hälsa, vardagsrutiner) i opposition till din natala Uranus i tolfte huset, som bland annat handlar om det undermedvetna och sådant som kan vara förträngt inom en. Samtidigt bildar transiterande Jupiter en kvadratur till din Saturnus i nionde huset. Eftersom du redan har de här aspekterna i ditt födelsehoroskop (Jupiter kavdratur Saturnus och opposition Uranus) så kan man föreställa sig att den här transiten förstärker något som redan finns hos dig.

Jupiters opposition till Uranus tyder på intuition men också ett starkt inre frihetsbehov. Kvadraturen till Saturnus kan betyda en viss rastlöshet, kanske, och en mångsidighet som gör det svårt att koncentrera sig på en sak och fullfölja den innan man börjar på nästa. Jag har själv den här kvadraturen i mitt födelsehoroskop och tycker nog att den yttrar sig just så och kanske också så att man känner ett stort behov av att "bevisa" olika saker. Saturnus är i nionde huset, så det kan handla om sådant som längre resor, högre studier, filosofi eller religion.

Kan du relatera till något av det här eller upplever du att de här aspekterna och den aktuella transiten har någon annan innebörd i ditt liv?

När de gäller din mans transiter, så är det bara den första som är aktuell, transiterande Uranus i opposition till hans Pluto. Den andra som du nämner, transiterande Saturnus konjunktion hans Uranus, dröjer ännu ett bra tag. Transiterande Uranus i opposition till natala Pluto är något han delar med hela sin generation just nu. Det som kan göra transiten mer personlig är vilka hus planeterna är i och vilka andra, mer personliga planeter som kan vara involverade.

I hans fall passerar Uranus (som är i Väduren) genom det elfte huset (vänner, grupper, visioner, ideal) i opposition till hans Pluto i Vågen i femte huset (kreativitet, självuttryck, barn). Samtidigt har han i sitt födelsehoroskop Pluto i kvadratur till Månen (i Stenbocken i sjunde huset). Det gör att Uranus nu också transiterar i kvadratur till hans Måne, vilket kanske speglar något av den turbulens som du nämner. Det finns förstås en hel del spänningar i det här mönstret och det reflekterar säkert något som han måste gå igenom, något som är svårt för honom och kanske för omgivningen, men som också potentiellt kan leda till att han växer och mognar ytterligare som människa. Transiten är ju som väl är övergående även om det tar sin tid.

Sedan är det väl så, rent allmänt, att transiter kommer och går och det är svårt att veta i förväg exakt vad de kommer att innebära. Andra saker, som progressioner och solbågedirektioner, spelar också in. Så det hela kan vara ganska komplicerat. Men det är intressant och lärorikt att följa de yttre planeternas väg genom husen i horoskopet och lägga märke till hur det speglar sig på olika områden i livet.

Du som är intresserad av att själv försöka förstå horoskopet och de olika aspekteerna och transiterna kanske kan ha nytta av den här sidan: http://www.starsandherbs.se/aztro/index.htm Det är en äldre astrolog, Rolf Ahlqvist, som har sammanställt tolkningar för olika aspekter, transiter, osv. Kolla gärna in den!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ]