Aktuellt datum och tid: tor apr 26, 2018 6:10 am

Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Torshammare
InläggPostat: tis jun 16, 2009 6:27 pm 

Hej Mats!

Jag har förstått genom vad du har skrivit här på forumet att det du kallar "Torshammaren" utgörs av en kvadratur mellan två planeter (låt oss kalla dem planet A och B) och att en 3:e planet C är i seskvikvadratur med både planet A och planet B (eller i opposition med A/B mittpunkten).

Jag har aldrig hört den benämningen förut. Vet du var den kommer ifrån? Och skulle du kunna beskriva hur du ser på dess dynamik?

Intressant och talande namn! Reflekterar den kanske något av en hammares dynamik, anser du?

Ha det så bra!

Med vänlig hälsning,
Anders :D

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: "Mjöllnir"
InläggPostat: ons jun 17, 2009 2:21 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Benämningen "Tors hammare" är kanske inte så vanlig - men den förekommer. Andra namn på samma aspektmönster är Quadriform, Arrowhead och God´s Fist - inte att förväxla med God´s Finger (eller Yod). Kanske är det inte så vanligt att Torshammar-mönstret uppmärksammas överhuvudtaget.

Men eftersom jag är allmänt fascinerad av aspektmönster (och dessutom både fascinerad och road av den fornnordiska mytologin) - och eftersom jag själv har en Torshammar-figuration i mitt horoskop - så har jag "tagit den till mig" och upptäcker den då och då i de horoskop jag studerar. Som jag skrivit om tidigare hittade jag en sådan "hammare" i synastrin mellan 1523-års och 1865-års Sverige (som vi diskuterade före jul).

Andra sammanhang där jag har hittat den är (märkligt nog får man väl säga) i horoskopet för vikingarnas räd mot klosterön Lindisfarne (se http://www.starsandherbs.se/galaktiskag ... ndis13.htm ) och i horoskopet för den första atombombsprovsprängningen (se http://www.starsandherbs.se/galaktiskag ... bomb15.htm ). Chesley Sullenberger - den amerikanske piloten som i början av året lyckades nödlanda ett trafikflygplan mitt i Hudsonfloden i New York - har också en Tors hammare i sitt horoskop.

Jag tror - men är inte helt säker - att benämningen "Tors hammare" kommer från den australiska astrologen Linda Reid. Jag har en artikel utskriven från datorn för flera år sedan, där hon ganska ingående beskriver aspektmönstret. När jag nu söker på nätet hittar jag den inte längre.

Linda Reid beskriver aspektmönstret som "a potent and powerful figure and one that is worthy of the astrologer´s attention, whether it applies in natal or mundane applications." Hon skriver vidare: "As a general theme, Thor´s Hammer appears in the charts of individuals who exhibit a single-minded quality and innate strength and urge to survive. Activities in external life are a means to expressing an internal and unrelenting drive. The owners of the Hammer go the extra distance; they live life on the edge of the square and express the force in both fields of endeavour and personal characteristics."

Som exempel använder hon Sarah Ferguson, hertiginnan av York, av aristokratisk och kunglig börd, som tidigare var gift med prins Andrew, men som sedan bröt sig loss från hovlivet och påbörjade en egen karriär i USA. Hennes Torshammare består av Staurnus i Stenbocken i kvadratur med Månen i Väduren, båda i sesquikvadratur till Uranus i Lejonet. (Sarah Fergusson, 15 okt 1959, 09:03, London, UK).

Linda Reid ser aspektmönstret återspeglat i den fornnordiska mytologin kring Tors hammare. Hur hammaren som tillverkats av dvärgarna i Svartalvheim egentligen var avsedd för Oden, men som genom Lokes trixande istället gavs till Tor. På samma sätt ser hon aspektmönstret som ett potentiellt farligt vapen - även för användaren - som det gäller att handskas respektfullt med. (Tors hammare, "Mjöllnir" eller "Mjölner", återvände enligt myten alltid till honom efter att han slungat iväg den, men han var tvungen att bära en järnhandske för att kunna ta emot den).

Jag har försökt tolka "hammarmönstret" i de två horoskop jag har på hemsidan, där det förekommer (se länkarna ovan). Det här aspektmönstret (som ju också är ett mittpunktsmönster) innehåller, får man väl säga, en spänningsladdad energi genom kvadraturen och de båda sesquikvadraturerna. Det kan ju ta sig uttryck antingen i att spänningen i kvadraturen får ett kreativt och förhoppningsvis konstruktivt utlopp i den tredje planeten, eller att energiflödet utgår från den tredje planeten, som då så att säga lyckas "svinga" kraften och den dynamiska spänningen i kvadraturen på ett konstruktivt eller destruktivt sätt. I varje fall tycks den tredje planeten vara den som kan utlösa eller använda den kreativa potentialen i kvadraturen.

När det gäller min egen Torshammare, så hamnade den i ett nytt ljus genom den evolutionära astrologin eftersom både nodaxeln och Pluto ingår i den. Den bör ju då ha en hel del med karma och tidigare liv att göra - hur har jag ännu inte dristat mig till att försöka förstå...

Min "Mjöllnir" - kanske också ett tänkbart namn på aspektmönstret - består av Pluto i Lejonet i kvadratur med Venus i Oxen, båda sesquikvadratur Södra månnoden i Skytten (och därmed förstås också semikvadratur Norra noden i Tvillingarna). En innebörd av Venus kvadratur Pluto kan ju vara "transformation av värderingar" eller kanske av sättet att relatera till andra (Venus). Fast Venus i Oxen och Pluto i Lejonet pekar ju mycket på en inre relation, min relation till mig själv. I mitt fall kanske det då kan sättas i samband med nodaxelns polaritet mellan Skytten/Nionde huset (Södra noden) och Tvillingarna/Tredje huset (Norra noden), båda i kvadratur med Merkurius i Fiskarna...

Jag har med "hammarmönstret" i min beskrivning av olika aspektmönster på hemsidan: http://www.starsandherbs.se/galaktiskag ... igurer.htm . När jag nu efteråt ser vad jag har skrivit där, tycker jag nog, när det gäller Torshammaren, att jag litegrann överbetonar själva aspektmönstrets betydelse på bekostnad av de ingående planeterna med sina tecken och hus. Jag framställer det nästan som att aspektmönstret i sig skulle ha någon "magisk" innebörd. Det blir kanske så när ens fascination tar överhanden... :)

Hur uppfattar du det här mönstret? Ser du någon Torshammar-dynamik i det? Vore intressant att höra dina - eller någon annans - synpunkter!

Ha en skön sommar! :D

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Torshammare
InläggPostat: fre jun 26, 2009 4:42 am 

Tjenare Mats!

Tack för ett fantastiskt generöst, informationsrikt, och tänkvärt svar!

Jag tar till mig informationen och kanske också börjar använda mig av begreppet ”Torshammare”.

Jag tycker både din och Linda Reids beskrivning och förklaring av Torshammarens dynamik låter vettig. Mycket beror ju naturligtvis på ifall kvadraturen och seskvikvadraturerna är i avtagande eller tilltagande fas. Jag tänkte vi kunde diskutera aspekter också lite framöver! Precis som du så känner jag också att aspekterna och aspektmönster är kanske det mest intressanta inom astrologin. Formen eller ”gestalten” kan ju förstås som vår själs form och kanske hade studier i helig geometri breddat och fördjupat vår förståelse av dessa dimensioner inom astrologin, precis som harmonier när det gäller aspekter.

Tror säkert att vi får anledning och möjlighet att återkomma till dessa frågor när vi har tid och lust!

Tack ännu en gång för ett intressant svar!

Vi hörs!

Med vänlig hälsning,
Anders

Inläggsrubrik: Helig geometri
InläggPostat: sön jul 05, 2009 8:10 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Roligt att du intresserar dig för de matematiska/geometriska/harmoniska sidorna hos astrologin. Som jag nämnde tidigare, så tror jag att de matematiska arketyperna är själva grunden och ursprunget både till vår tillvaro och till astrologin som kunskaps- och symbolsystem. Jag tror också att matematiken kan belysa väldigt klart och grundligt de viktiga förhållandena mellan planeter, tecken och hus, som vi varit inne på.

Tycker mig ana en slags helhetsförståelse av livet/tillvaron och dess spegling i astrologin - en helhetsförståelse av medvetandets och materiens ("Shivas och Shaktis") samspel som i astrologin kommer till uttryck genom planeternas (medvetandeyttringarnas) aktivt styrande och strukturerande verkan i förhållande till zodiaktecknen ("materien" i kollektiv mening) och de astrologiska husen ("materien" i individualiserad mening).

Det är fascinerande, tycker jag, hur ett mönster av sju cirklar (en central cirkel och sex omgivande/interpenetrerande; ett s.k. "Flower of Life"-mönster) "av sig självt" genererar den omgivande helhetscirkelns indelning i tolv lika stora delar (se fig).

Bild

Det illustrerar, som jag uppfattar det, hur de arketypiska "sju planeterna" (medvetandet) genererar/skapar/utvecklar de tolv arketypiska zodiaktecknen (och analogt med dem väl också de tolv husen).

En som arbetar med och entusiastiskt undervisar om "helig geometri" är Charles Gilchrist, som också har en sida om förhållandet mellan geometri och astrologi ute på nätet (hans fru var astrolog): http://www.charlesgilchrist.com/SGEO/Gal1201.html

Det finns också flera videoklipp där han "ritar och berättar": http://www.youtube.com/watch?v=_Su-m19xTpw

Ha det bra! :D

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Apropå Tors hammare...
InläggPostat: lör jul 25, 2009 5:02 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Upptäckte just att Mona Sahlin har en klockren Tors hammare i sitt födelsehoroskop!

Bild

Mona Sahlin, 9/3 1957, 17:40, Sollefteå

Uranus i Elfte huset/Lejonet kvadratur Neptunus i Andra huset/Skorpionen bildar båda sesquikvadraturer till Solen i Sjätte huset/Fiskarna.

Kanske ett hemligt vapen inför stundande riksdagsval?

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Torshammare
InläggPostat: lör jul 25, 2009 10:22 pm 

Hej Mats!

Jag såg precis att jag hade missat ditt intressanta inlägg från 5:e juli om helig geometri - det är därför jag inte har svarat...

Mycket intressant det du skriver och de länkar du bifogat. Tack för det! Detta är ett ämne som jag definitivt kommer att studera mer av framöver. Jag ska fundera igenom det du skrivit i lugn och ro när jag kommer hem.

"Flower of life"-mönstret läste jag om en del för några år sedan i Drunvalo Melchizedeks två böcker med samma namn. Jag funderar på att köpa dem och läsa dem igen (jag sålde alla mina böcker år 2004, tyvärr, även alla astrologiböcker...).

Jag tycker om tanken att se födelsekartan som ens personliga mandala, och det är intresssant att inse hur stor roll "korset" (ASC/DESC, IC/MC) egentligen spelar i hur vi integrerar och harmoniserar vår personlighets liv genom den punkt eller "port" där axlarna möts - porten till vårt Ursprungliga Själv.

Jag ser det som att de 4 ändarna av axlarna absorberar substans, kvalitet, och signifikans från de 4 elementen in till mitten eller kärnan av horoskopet där axlarna möts och där de i förening ger upphov till (eller snarare aktualiserar) det 5:e elementet - quintessentia, som kan ses som vårt autentiska, men fortfarande, postnatala, själv.

För att föda fram vårt Ursprungliga Själv inom detta 5:e element och göra de 5 till en integral och funktionell del av detta Själv behöver vi reducera de 4 elementen till 2 genom att föra samman elementet +- med och till elementet ++ (och därför få +++) och -+ med och till -- och få elementet (---) och invertera dessa 2 elements (yin och yang) positionering ifrån deras postnatala position (den "senare himlen", i taoistisk filosofi) till deras prenatala position (den "tidigare himlen"), och låta dem mötas i 5:e elementet så att vi får en "Vesica Piscis", inom vilken vi kan komma i kontakt med vårt Ursprungliga Själv. Eld under vatten skapar ånga (som är bortom och inom yin/yang dualism) och tillför vi essens/sexenergi till denna neutrala "ånga" så kan vi befrukta och föda fram vårt odödliga embryo på "livets" nivå (Skorpionen - sexuell alkemi). Detta sker, som jag ser det, i centrum av horoskopet där axlarna möts i den lägre Dan Tien (bakom naveln i vår kropp - vårt postnatala självs gravitationscenter).

När vi sedan sträcker ut axlarna till vår jords 4 kardinala riktningar (hus-nivån och den "yttre miljön" - våra förfäders karma) och de intelligenser som är kopplade till dem och absorberar in deras energi och löser upp kan vi bli ett med naturen (naturmystiker - Skytten, som har Jorden som esoterisk styrare) och det sker i nivån av solarplexus (vi lyfter alltså och expanderar vår personliga "jord" som är den faktor som ger vårt Själv förmåga till lokal närvaro), och om vi sedan absorberar in planeternas energier genom de 4 riktningarna, fokuserar dem och centraliserar dem genom planeten Saturnus, så kan vi utvinna vårt riktiga "guld" från "prima materia" - då har vårt embryo vuxit upp och blivit ett med vårt solsystem och kan uppleva eller ta emot direkt "överföring" från "Sollogos"- "Rosen på korset" i det inre hjärtat (Stenbocken). Sedan fortsätter vi till stjärnorna i "Kristallpalatset" i huvudet (Vattumannen), och vidare till ursprungligt Kaos (Fiskarna), innan vi inleder en ny cykel (Väduren)...

Jag ska skriva mer om dessa saker senare när jag i lugn och ro sitter hemma vid min dator och inte riskerar att mina inlägg raderas ut (som har hänt de senaste gångerna när jag skriver direkt på forumet). Så...ursäkta mina hastigt och kanske röriga framställning av dessa tankar.

Tack också för din obsevation om Mona Sahlins "Torshammare". Jag lovar att kommentera även detta senare!

Ha det så bra!

Med vänlig hälsning,
Anders

Inläggsrubrik: Fyra riktningar och centrum
InläggPostat: mån jul 27, 2009 6:29 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Roligt att du "hittade" det missade inlägget! :D Bilden i inlägget (som jag lånat från Charles Gilchrists sida) tycker jag är en väldigt fin mandala, där sju cirklar genererar en tolvdelning (3x4) av den omslutande helhetscirkeln. Charles Gilchrist kallar den "The Seed of Life". Allt utgår från ett centrum och samtidigt genereras en mångfald centra. Man kan nog säga att den här mandalan uttrycker både livets/tillvarons/verklighetens arketypiska struktur och hur den speglas i astrologin.

Intressant att du också ser horoskopet som en mandala. Då förstår jag bättre din förkärlek för huscirkeln, där korset i cirkeln blir riktigt återgivet.

Det du skriver får mig att tänka på de nordamerikanska indiankulturernas "medicinhjul" (och även de keltiska solkorsen). Ett sådant medicinhjul består också av de fyra riktningarna inom en cirkel och med den "femte riktningen" in mot centrum. I medicinhjulet står de fyra väderstrecken/elementen och cirkeln för de skiftande livserfarenheterna och mittpunkten står för "porten" till livets inre dimension och källa.

Samma slag av symbolik finns också hos de mellanamerikanska indiankulturerna - olmekerna, toltekerna, aztekerna och mayaindianerna. Och säkert överallt egentligen, i de olika traditionella kulturerna - som alla växt fram, tror jag man kan säga, ur "samma" mittpunkt. Samerna har t.ex. en liknande symbolik kring kåtans uppbyggnad.

Intressant också det du skriver om den "tidigare och senare himlen". I det kinesiska I Ching bildar de båda "himlarna" två olika arrangemang av de åtta s.k. trigrammen, där den "senare himlen" roterar inom den "tidigare himlen" och därmed genererar alla de 64 hexagrammen som uttrycker allt som existerar.

Ibland undrar jag om man kan se en parallell i detta och de båda zodiakerna - den sideriska och den tropiska. Den senare (som då skulle motsvara den "senare himlen") kan ju sägas rotera inom den förra (den "tidigare himlen") och på så vis generera de tolv astrologiska tidsåldrarna.

Det du skriver om utvecklingen genom zodiaktecknen är intressant och fascinerande men lite svårt att riktigt följa - så det vore intressant om du ville vidareutveckla det litegrann.

Vad tråkigt att inläggen raderas ut. Så ska det ju inte vara. Jag har också råkat ut för det några gånger. Kanske man loggas ut om man sitter för länge och skriver... :shock: Det bästa är förstås att först skriva i Word eller motsvarande och sedan kopiera och klistra in på forumet. Ska försöka kolla upp varför det blir så att inläggen raderas.

Ha det så gott i sommaren!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ]