Aktuellt datum och tid: mån nov 20, 2017 11:03 pm

Sida 1 av 1 [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tomas Tranströmer
InläggPostat: ons dec 14, 2011 3:46 pm 

Hej Mats och alla medlemmar på detta forum,

Att Tomas Tranströmer fick nobelpriset för litteratur har väl knappast undgått
någon sista tiden med stor medial uppmärksamhet över världen.
Men hur ser det ut astrologiskt ?

Eftersom detta är aktuellt nu passar jag på att posta detta.

För en tid sen startade jag en tråd om detta i ett annat forum.
En spektalulär födelsetid gjordes av mig intitialt, som sen blev upploppet till en övning i korrigering av Tranströmers horoskop.

Med mig på den tråden gjorde en av astrologivärldens auktoriteter på födelsetids korrigering Isaac Starckman.
jag hade en ungefärlig korrigerad tid på 20.20 Vilket senare Isaac förfinade till kl. 19.44 , 15 april 1931, Skorpion ascendent.
Det som för mig gör denna tid intressant är:
- att Isaac är fenomenal på att korrigera horoskop
-Att det vediska horoskopet för 19.44 också matchar perfekt som en extra faktor vilket inte isaac kände till när han förfinade tiden.

Här kommer några astrologiska fakta om varför denna tid relaterat till Tranströmers horoskop.

(Mats,
Om du vill kan du kanske posta horoskopet (ascendent 2'.32 skorpionen, månen 29.58 i fiskarna) Inga garantier om att födelsetiden är exakt förstås.
Annars gör jag det senare.)

MVh

Stefan

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Tomas Tranströmer
InläggPostat: ons dec 14, 2011 8:09 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Stefan!

Det här var väldigt intressant. Jag har funderat kring Tomas Tranströmers horoskop och önskat att jag haft hans födelsetid. Också intressant, tycker jag, detta med att korrigera födelsetider. Sökte på namnet du uppgav, Isaac Starckman, och såg att han har gjort ett datorprogram för rektifiering av horoskop, Polaris. Känner du till det? Kanske du rent av använder det? Skulle vara roligt att veta mer om det.

Jag lägger ut två horoskp för Tranströmer, ett med okänd födelsetid och ett med den korrigerade tiden. Här har vi dem:

Bild

Tomas Tranströmer, 15 april 1931, 12:00 (okänd tid), Stockholm

Bild

Tomas Tranströmer, 15 april 1931, 19:45 (rektifierad tid), Stockholm

Ett intressant horoskop! Månen i femte huset, i slutet av sista graden i Fiskarna, bildar en "oaspekterad ö" tillsammans med Mars i Lejonet i nionde huset och Neptunus i Jungfrun i tionde huset passar naturligtvis bra för ett poet av sådan dignitet som Tomas Tranströmer. Det vore intressant att höra mer om hur du uppfattar det och vad i det indiska horoskopet som passar så bra med den här tiden.

Man bör ju också kunna se transiter och progressioner för viktiga händelser i skaldens liv, t.ex. den stroke han råkade ut för och Nobelpriset som han fick nyligen.

Tack för ett intressant inlägg!

Mats i det blå

InläggPostat: tor dec 15, 2011 1:36 am 

Intressanta iaktagelser Mats.

Normalt så är jag lite skeptisk till korrigering av födelse horoskop när ingen tid finns överhuvudtaget, fast i det här fallet tycktes
det falla på plats ganska bra direkt.

Det som initialt väckte mitt intresse för den aktuella tiden var att i oktober vid tiden för utnämnandet av nobel priset var:

Progressiva Solen befinner sig i konjunktion med Tranströmers Jupiter på 12 grader kräftan.
Detta symboliserar denna lyckosamma tid för honom och hans synbara glädje över detta var
tydlig på ceremonin när han fick sitt pris.

Denna progressiva konjunktion är mest exakt och verksam i en eventuell födelsetid på kvällen.
Progressiva månen utlöser också denna progression med en födelsetid på kvällen då prog månen är på 12 grader fiskarna i
trigon till jupiter.

Sen det horoskop som det skapade med en skorpion ascendent stämmer rätt bra.
-Som du sa neptunus i 10:e för poesi. Denna position kan också stämma överens med
hans jobb som psykolog på ett fängelse under många år. (skorpion asc).
- Neptunus 10:e sextil ascendenten.
- Jupiter pluto i 9:e korresponderar med succe med publikationer. Publicerad till många språk och olika länder.
- Månen i fiskarna i 5.e huset.... kreativitet.
-Mars i kvadratur ascendenten --stroke.
(Också t-kors till solen i 6:e huset.)

Som du sa så är Progressioner och transiter viktiga och stämmer också rätt bra med hans livsöde.
---Separation mellan föräldrarna vid 3 års ålder (P Mars kvadratur ascendenten).
---Träffade blivande fru ----P asc trigon Venus
Eclipsen innan detta möte var i oxen i 7:e huset.
---Nytt jobb som psykolog ...P Mars konjunktion MC
---Stroke P MC kvadratur saturnus (Stopp på livsvägen)

Detta var ett litet urplock.

Isaacs program Solaris är otroligt intressant då det kombinerar en rad tekniker och får väldigt bra resultat tycker jag.
Jag har följt hans arbete under några år. Han har rektifierat mitt horoskop också.

Fortsätter sen..

InläggPostat: tor dec 15, 2011 3:36 pm 

När det gäller det vediska horoskopet så är det intressant tycker jag hans ascendent blir artistiska vågen med asc styrare venus i
5:e huset för kreativitet.
Till detta är också att hans dotter är artistisk och är sångerska.

6:e huset har månen solen och rahu för hälso problem(stroke)

Den tid som Isaac gav 19:44 är ganska enastående från vedisk synpunkt i den finare analysen av hans
harmoniska horoskop. Både navamsha och dashamsha (yrkeshoroskopet) har merkurius (litteratur) i 10.e huset.
Detta är intressant eftersom Isaac inte använder vediska tekniker.

Andra faktorer som kanske blir lite långrandiga att gå in på mer här stämmer också bra.

Om detta horoskop är korrekt får vi väl aldrig veta, men intressant som astrologisk övning ialla fall tycker jag.

Hela tråden finns här som referens:
http://forum.astro.com/cgi/forum.cgi?num=1318257936/0#0

(Progressiva asc och MC är progressed med Solen i RA)

InläggPostat: tor dec 15, 2011 6:28 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen, Stefan!

Det är ju fantastiskt om den här framtagna födelsetiden är exakt! Det verkar faktiskt så!

Ett djärvt sätt att försöka få reda på det vore förstås att kontakta skalden själv eller någon i hans närhet och fråga om födelsetiden är känd. I den allmänna Nobel-yran kanske de svarar av bara farten! :D

Att tiden passar så bra även i indisk/vedisk astrologi, som du visar på, är ju ytterligare ett indicium på att tiden stämmer. Tack för länken till forumdiskussionen. Roligt att följa era resonemang där!

Men du, jag har jagat runt på Google och sökt på Isaac Starckman och Polaris Rectification Software (du skrev Solaris, men det heter väl Polaris?), men jag
hittar ingenstans någon riktig beskrivning av programmet eller något om var/hur man kan skaffa det eller vad det kostar. Är det så hemligt? :shock:

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: fre dec 16, 2011 2:38 pm 

Hej igen

Ja jag skrev 'Solaris' som ju är en film av Tarkovski om jag inte minns fel :D
'POLARIS' ska det vara.

Bra frågor Mats.
jag har själv ställt mig frågan med varför detta hysh pysh kring detta program som verkar fungera
otroligt bra i händerna på Isaac Starckman vad jag sett.
Vad jag tror är att Isaac har fått en del kritik från personer i den astrologiska ankdammen.
Han är i mycket en empirisk astrolog som använder det som fungerar för honom.
Vilket inte alltid stämmer överens med de klassiska lärorna. Han dissar solar arcs rätt hårt till exempel.
Vilket inte gör någon populär. :)

Också tror jag att hans program kan eventuellt fungerar bäst om man har lite astrologisk baskunskaper innan
man använder det och han vill guida de som köper det till bästa resultat. Och för att undvika kritik.

Jag försökte mig på att köpa programmet men utan succe eftersom det endast fungerar i Windows XP
för närvarande. Jag har Windows 7.

Ja du har rätt. Man kanske skulle försöka kontakta tranströmers dotter. Jag har sett henne på facebook.
Fast det känns lite pinsamt :D

Ha det gott

Stefan

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 6 inlägg ]