Aktuellt datum och tid: fre nov 24, 2017 8:15 pm

Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Studie- och yrkesvägledning
InläggPostat: lör nov 29, 2014 8:21 pm 

Hej allihopa!

Jag har ägnat en hel del tid åt att fundera på vad det är för yrke som kan passa mig. Olika intressen och arbeten byter av varandra, men ger ingen tillfredsställelse. Jag vill verkligen hitta ett yrke eller en bransch där jag kan känna att jag hör till, där jag kan utvecklas och göra ett bra arbete. Kan någon vänlig själ där ute ta en titt på min natal chart? Alla tips och råd uppskattas och tas tacksamt emot! Jag är född 1988-02-22, 04.35 på morgonen (tiden är inte rektifierad), staden jag är född i heter Pinsk och ligger i södra Vitryssland (UTC +3 och 52°07′N 26°06′E).

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar
Anna

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Studie- och yrkesvägledning
InläggPostat: sön nov 30, 2014 1:35 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anna!

Välkommen till astrologiforumet! Vi får se om vi kan komma fram till vilket yrke du passar för :-)

Det man framför allt tittar på i horoskopet när det gäller yrkesval och karriär, är dels Medium Coeli (MC) som är den punkt på zodiaken som stod högst på himlen när du föddes, och dels det sjätte huset för arbete och hälsa. Så här ser ditt horoskop ut:

Bild

Anna, 22 februari 1988, 04:35, Pinsk, Vitryssland

MC representerar din strävan i livet, det du så att säga sträcker dig efter, det du vill uppnå och lyckas med. I horoskopet är MC början på det tionde huset, som står för karriär och ställning i samhället. Du har MC i Venus-tecknet Vågen, som alltså stod högst på himlen av zodiakens tecken då du föddes. Det visar på att du i ditt liv strävar efter det som är vackert, harmoniskt och balanserat. Vågen står också för det sociala utbytet med andra människor. Så det här är sådant som bör finnas med när du väljer yrke och karriär. Om det ”vackra” och ”harmoniska” saknas, är risken stor att du inte trivs med ditt arbete. Samtidigt har du det sjätte huset för arbete och hälsa i Tvillingarnas tecken, så det kommunikativa samspelet med andra bör också finnas med när du väljer yrke.

Sedan beror det förstås på hurdan du är i övrigt som människa och vilka intressen och talanger du har. Efter vad horoskopet berättar om dig, så är du en intuitiv och medkännande person (Solen i Fiskarna). Kanske är du en god lyssnare och har god förmåga att sätta dig in i andra människors situation? Det kan visa på ett yrkesval där empati och omsorg spelar en stor roll, kanske inom någon form av rådgivning eller vård. Är du konstnärligt lagd kan ett yrke där du får användning för den sidan passa bra.

Månen är i sitt eget tecken Oxen i det fjärde huset för hem och familj, vilket antyder att du har behov av stabilitet och goda rutiner. Antagligen mår du gott i hemmets lugna vrå och det kan vara viktigt för dig att du också känner dig trygg och ”hemma” även på din arbetsplats. Din Måne är ovanligt välaspekterad och visar på goda resurser och förmågor. Den är i växande fas, vilket speglar framtidsorientering och att du kan lämna det gamla bakom dig och börja med något nytt. Månen är i konjunktion med den optimistiska planeten Jupiter, som via Ascendenten i Skytten styr hela ditt horoskop.

Jupiter och Skytten visar på en mer äventyrlig eller utforskande sida hos dig, en sida som säkert också kan behöva vara med i ditt yrkesval. Kanske kan du på något sätt kombinera den här ”hemmatryggheten” (Månen i Oxen i det fjärde huset) med den mer äventyrliga sidan (Ascendenten i Skytten) genom att känna dig ”hemma” också i det äventyrliga eller i utforskandet av det okända?

Planeten Pluto befinner sig i sitt eget tecken Skorpionen i ditt tionde hus för yrkesval och livsinriktning. Det speglar viljestyrka och självdisciplin, som ju kan vara bra i yrkeslivet, men också ett behov av kontroll (såväl över dig själv som omgivningen). Det kan nog vara viktigt för dig att känna att du har betydelsefulla uppgifter och att du också har möjlighet att vara med och påverka och förändra. Pluto bildar en kvadraturaspekt till Merkurius i Vattumannen i ditt andra hus för värderingar och tillgångar. Det är möjligt att den här kvadraturen kan vara problematisk. Den kan medföra problem om du har en tendens att ifrågasätta saker och då på arbetsplatsen eller inom yrket (tionde huset). Om det är befogat, så är det naturligtvis inte fel att ifrågasätta saker. Men det hindrar ju inte att det kan medföra problem för dig (om du nu har den här tendensen). Det behöver förstås inte vara så i ditt fall, men horoskopet antyder att det skulle kunna vara så. Å andra sidan är Pluto på väg att lämna det tionde huset och kanske därför mer hör till det efterföljande elfte huset för vänner och grupper med gemensamma ideal och visioner. I så fall kanske du har en tendens att ifrågasätta saker inom en sådan grupp (kvadraturen mellan Merkurius i Vattumannen och Pluto i Skorpionen).

Mer allmänt sett, så är de flesta planeterna i ditt horoskop dels i den ”östra” hemisfären (horoskopets vänstra del) och dels i den ”norra” (under horisonten i horoskopets nedre del). Det här tyder dels på att du är självständig och har förmåga att ordna ditt liv (östra hemisfären) och dels att dina egna inre resurser (norra hemisfären) är viktiga för dig att ta fram i ditt yttre framträdande och yrkesliv.

Hoppas att du känner igen dig något i det här och att du har någon hjälp av det, trots att jag inte har kommit med så många konkreta förslag till yrken. Jag tror det är viktigt att du själv känner efter – med ledning av horoskopet – vad du helst vill göra och vad du bäst passar för. Som sammanfattning kan man kanske säga att du – enligt horoskopet – bör välja ett yrke där du har med andra människor att göra (MC i Vågen), kanske i en rådgivande eller vårdande roll (Solen i Fiskarna) eller alternativt ett konstnärligt inriktat arbete, om du har anlag och intresse för detta (både MC i Vågen och Solen i Fiskarna). Det kan vara viktigt för dig att du upplever arbetet som meningsfullt och att du har möjlighet att påverka och förändra (Pluto i tionde huset).

Ta gärna upp saker som du undrar över!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ]