Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 10:02 am

Sida 1 av 1 [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skenande hästar
InläggPostat: fre apr 30, 2010 7:27 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej alla!

Två dagar i rad, den 28 och 29 april, inträffar det ovanliga att hästar i den beridna vaktparaden i Stockholm plötsligt börjar skena och kastar av sig sina ryttare. De båda incidenterna inträffade dessutom på samma plats och vid samma klockslag!

I korsningen Kungsgatan-Regeringsgatan på onsdagen (28 april) på väg mot Stockholms slott börjar den första hästen, Revär, oväntat skena iväg - förmodligen skrämd av något i den bullriga miljön - för att sedan kasta av sig ryttaren och fortsätta på egen hand genom stockholmstrafiken ända bort till Huvudstabron i Solna, där den kunde hejdas. Den avkastade ryttaren ådrar sig hjärnskakning och en, får man hoppas, lättare ryggskada.

Dagen efter - alltså torsdagen den 29 april - på samma plats och vid samma klockslag händer det igen. Nu är det hästen Pax som kastar av sin ryttare och sätter fart på egen hand. Den här gången blir färden dock inte så lång. Redan vid Hötorget lyckas en rådig kvinna bland åskådarna lugna hästen och hålla den tills ryttaren (som den här gången klarade sig med blotta förskräckelsen och näsblod) kunde sitta upp igen.

Troligen var det oväsen och bullrig trafik längs den tillfälligt ändrade marschvägen som skrämde hästarna. Man kan nu undra hur de båda händelserna speglas i horoskopen för de båda tidpunkterna. Klockan var mycket nära tolv vid båda tillfällena. Det gör att horoskopen är i stort sett desamma:

Bild

Skenande vaktparadhäst 1, 28 april 2010, 12:00, Stockholm

Aspekter:

Bild

Bild

Skenande vaktparadhäst 2, 29 april 2010, 12:00, Stockholm

Aspekter:

Bild

Hästar representeras i astrologin av Jupiter, Skytten, nionde och även tolfte huset. Militären speglas av Mars, Väduren och Jungfrun, olyckshändelser och tillbud av Mars, Väduren och Uranus. Att råka i sken representeras av Uranus. Vaktparader visas genom nionde huset, Jupiter och Venus.

Betraktar vi horoskopen, så ser vi tydligt hur de här faktorerna ingår i ett mönster som speglar de båda händelserna.

Mars i Lejonet i tolfte huset i konjunktion med Ascendenten kan översättas med den kungliga (Lejonet) beridna (tolfte huset) högvakten (Mars). Mars står samtidigt för olyckshändelse/tillbud och i tolfte huset för tillbud med hästar. Konjunktionen med Ascendenten visar att händelsen kännetecknas av detta.

Mars är också fokalplanet för ett T-kors som involverar konjunktionen mellan Solen och den retrograda Merkurius i tionde huset (offentligheten) i det första horoskopet i opposition till Månen i Skorpionen i det fjärde huset. Merkurius retrograd kan möjligen spegla den tillfälligt ändrade marschvägen. Hur som helst visar Merkurius på att det rör sig om en trafikrelaterad händelse.

I tionde huset har vi samtidigt Venus i Tvillingarna som också visar att det handlar om en militärparad (Venus) i en trafiksituation (Tvillingarna). Venus i Tvillingarna styr det fjärde huset med Fullmånen i Skorpionen, som antyder att händelsen har sin grund i att hästarna överreagerar, eller kanske snarare helt enkelt följer sina instinkter, till följd av oväsen eller andra irritationsmoment i trafikmiljön.

Tredje huset som representerar trafik styrs här av Merkurius i konjunktion med Solen i tionde huset. Och, ser man på, Saturnus i Jungfrun i tredje huset bildar en exakt opposition till våra skenande hästar vid nionde husspetsen - Jupiter konjunktion Uranus i Fiskarna! Dvs. något i trafiksituationen (Merkurius-styrda tredje huset med Saturnus i Jungfrun) skrämmer och triggar paradhästarna (Jupiter) i sken (Uranus)!

Även Jupiter-styrda Skytten på femte husspetsen kan sägas visa på att händelsen handlar om hästar (Skytten) som åtminstone för stunden vill göra sig fria (också Skytten).

Nu är ju Jupiter i konjunktion med Uranus en långvarig aspekt och man skulle kunna undra varför hände det här just vid de här tillfällena? Varför ser vi inte skenande hästar hela tiden aspekten är verksam? :shock: Och varför drevs inte alla paradens 56 hästar i sken utan bara just de här två?

Svaren på de här frågorna får väl sökas i att det måste vara något i de båda horoskpens mönster som vid de här tillfällena samverkade med just de här båda aktuella hästarnas upplevelser och reaktioner. Men för att kunna reda ut hur det hänger ihop med den saken skulle man ju behöva ha tillgång till de två hästarnas - och deras ryttares - horoskop! Om det ens då skulle gå att klarlägga varför just de här hästarna drevs i sken... :D

Och, vem vet, kanske får vi se mer av skenande hästar - i bokstavlig eller bildlig mening - under den tid den här konjunktionen är verksam!

Kommentera och komplettera gärna tolkningen!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Skenande hästar
InläggPostat: tis jul 20, 2010 12:46 pm 

Hej Mats!

Eftersom jag undervisar i just ögonblicks, val och händelseastrologi på the Avalon School här i Gainesville, så måste jag protestera :D lite mot några saker i ditt inlägg, som annars är mycket intressant.

Jag är lite fundersam över att nionde huset skulle ha med hästar att göra. Det har jag aldrig sett i någon källa. Traditionellt har sjätte huset med små djur att göra (upp till storleken av ett får), och tolfte huset med stora djur, och därmed hästar. Jag har funderat en del på varför just 12:e har med hästar att göra, och tänkte att det kanske delvis har med att de lever instängda, som i ett fängelse, på många sätt. Jag har själv häst och desto mer jag lär mig om ridning, desto mer inser jag att kontakten mellan häst och ryttare är en väldigt telepatisk, intuitiv, och undermedveten process (kanske en annan manifestation av tolfte). När man ger en signal från hästryggen till hästen, sker överföringen från min hjärna till hästens hjärna och sedan till hästen ben på mindre än en sekund. Det handlar på något sätt om en själslig koppling mellan hästen och ryttaren.

Vet du tiden när paraden började? Man borde se risken för "kaos, olycka" i det horoskopet. Vanligtvis brukar man utläsa utvecklingen av själva händelsen i händelsehoroskopet, t ex hur allvarlig är skadan etc..

Jag har kollat i "The book of Rulership" av Lee Lehman, där hon anger källor för härskarskap enligt traditionen, och det är ganska intressant att se att de planeter som ges till hästar är Solen (Lilly), Mars (Lilly)och Saturnus (Al Biruni). Lilly ger Mars till "horsemanship".

Jupiter är den planet vi ofta hör ska relatera till hästar inom modern astrologi, och det skulle vara intressant att veta mer om källor för detta påstående. Jag förmodar att det har att göra med Skytten, som är hälften man och hälften människa. Men om man tänker på hur hästar är, så passar både Solen och Mars bättre in, och faktiskt även Saturnus i vissa fall. Jupiter kanske också givits härskarskap eftersom hästar är stora. Enligt traditionen ges Skytten till skador från hästar (Både Lilly och Al Biruni).

För er som tävlar med hästar kan jag ge detta tips från A J Pearce, page 435 "Electionals Relating to the Twelfth House":
"Let Sagittarius ascend, or contain the Moon, if possible, at the time of the race-horse setting forth on his journey to the race meeting; otherwise let the Moon or ascendant be in the first half of Libra".

Början på ett electional - (valhoroskop) är när man startar resan till destinationen, dvs när man lämnar hemmet för att åka till, i detta fallet, tävlingsarenan.

Vanligtvis tar man härskaren över 12:e huset att representera hästen i ett händelsehoroskop eller ögonblickshoroskop.

Soliga sommarhälsningar,
Katarina

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: lör jul 24, 2010 4:20 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Katarina!

Jag har använt "The Rulership Book" av Rex E Bills, en sammanställning (från 1971) av "rulerships" för en mängd olika företeelser. Under uppslagsordet "horses" anges följande:

horseracing - femte huset, Jupiter
horses, horsemen, horse trainers and traders, race horses - Jupiter, Skytten, tolfte huset, nionde huset
horses, pedigreed - Solen
horses, work - Saturnus

Jag tänker mig att Jupiter traditionellt styr både Fiskarna och Skytten och att hästar (som väl ändå är ganska "jupiteriska") därför hör hemma i de tolfte och nionde husen. Nionde huset handlar ju mycket om att vidga vyerna, resa, färdas, nå bortom vardagen, osv. och traditionellt har hästar använts som fortskaffningsmedel för att ta sig långväga. Nionde huset är förbundet med Skyttens tecken och Skytten har ju en hel del hästsymbolik (kentauren).

Så helt fel behöver det kanske ändå inte vara att förknippa hästar med det nionde huset? Fundera på det.

Rex E Bills "The Rulership Book" är ett seriöst referensverk som jag har haft en hel del nytta av i mina händelsehoroskoptolkningar.

Jag kan förstå vad du menar med att använda själva paradens början för att ställa ett horoskop för de skenande hästarna, att fröet till händelsen så att säga finns där redan från början och att paraden "föds" i och med att den sätts i rörelse. Själv har jag ju använt tidpunkten för själva händelsen, då hästarnas reaktion på något störande moment i trafiksituationen resulterade i skenandet. Logiken bakom är att själva skenandet "föds" i det ögonblicket.

Den beridna högvakten sattes i rörelse klockan 11:35 de här båda dagarna (detta var, enligt beridna högvaktens egen hemsida, klockslaget för vaktparadens avmarsch från kavallerikasernen). Det skulle, för det första av de båda tillfällena, ge det här horoskopet:

Bild

Vaktparadens avmarsch, 28 april 2010, 11:35, Stockholm

Aspekter:

Bild

Det vore intressant att se hur du tolkar det här horoskopet. Tolftehusstyraren är ju här Solen som enligt ditt resonemang då skulle representera hästarna. Solen är i konjunktion med Merkurius och i kvadratur till Mars i det tolfte huset och det kanske kan tolkas som ett olyckstillbud i trafikmiljö (Merkurius) med hästarna involverade?

Mats i det blå

InläggPostat: tis aug 10, 2010 1:33 am 

Hej Mats.

Jätteskoj horoskop du valt Mats. Det passar verkligen perfekt in på händelsen!

Men, nej,nej, nej...det där med hästar och nionde huset, det accepterar jag inte :-). Jag är inte så mycket för påståenden som inte har grund i någon form av traditionell källa, såvida det inte finns ett stort underlag av vetenskapliga astrologiska bevis. Rex Bills är tveksam när det gäller vilka källor han valt. Det är just därför som Lee Lehman inte referar till honom i sin bok om Rulerships. Hon nämnde det faktiskt vid ett tillfälle när hon var hemma hos mig och såg att jag också hade Rex Bills bok. Vi diskuterade just denna punkt, eftersom hon undervisade en ögonblicksastrologi kurs här i Gainesville, och vi använde hennes bok.

Jag rekommenderar "The Book of Rulerships" av Lee Lehman. Speciellt eftersom hon härleder varje påstående till källor. Jag tycker det är viktigt att vi först kollar in vad traditionen säger.

Horses:
Solen - Ramsey, Lilly
Mars - Lilly
Saturnus - Al Biruni
Arab horses - Solen, Al Biruni

Horses 12 th house - Lilly
Lost horses- 12th house - Lilly
Stolen horses - 12th house - Lilly

Horses - injuries from - Sagittarius - Lilly, Saunders

Horsemanship - Mars - Lilly

Horse races - 12th house - Lilly (Bills använde nog femte huset eftersom det är relaterat till ekonomiska spekulationer)

När det gäller ridning eller horsemanship, så är Mars mer passande än Jupiter, eftersom det handlar om fysisk aktivitet. Jupiter har mer med kunskap, tillväxt, och utveckling att göra.

Lilly är astrolog par excellence när det gäller de interrogativa konstarterna (de tre systrarna horary, electional och event astrologi). Hans bok Christian Astrology som skrevs på 1600 - talet är ett mästerverk.

De källor som Lee Lehman använder är framför allt:
Al Biruni, Culpeper, Gadbury, Lilly, Partridge, Prolemy, Ramesey and Saunders för boken om Rulership.

När det gäller resor, så står tredje huset för korta resor och nionde huset för långa resor. Definition kort eller lång kan vara subjektiv. För någon som aldrig lämnat Eslöv t ex, och levt där under hela sitt liv, kan en resa till Göteborg vara en nionde hus resa, eftersom de aldrig varit utanför staden de bor i. På samma sätt kan en resa från Sverige till Australien vara en tredje hus resa om personen känner till (på ett personligt sätt - t ex känner till kvarteren) staden de reser till.

Jag väljer horoskopet för själva starten för paraden. Mars är i konjunktion med ascendenten i det horoskopet, men inte i det första horoskopet du publicerade. Enligt Lilly så är en planet placerad i näst följande hus om den är inom 7 graders orb av en vinkel, 5 graders orb av ett succedent hus och 3 graders orb om cadent hus. I detta fallet ligger alltså Mars i konjunktion med första hus spetsen och är därför starkare, eftersom den ligger på en vinkel. Mars associeras alltså även med första huset, dvs tendensen för en olycka blir starkare.

I det första horoskopet du publicerade, ligger inte Mars inom denna sju graders gräns, och är därmed inte på en vinkel. Eftersom Mars har med olyckor att göra, är det mer passande och beskrivande av händelseförloppet. Men vi kan även tolka Mars på tolfte hus sidan som då kan stå för bråkiga hästar.

Själva händelsen och ekipaget är styrt av Solen i Oxen i tionde huset. Solen har ingen dignitet (förutom "accidental dignity" för att den befinner sig i ett hörnhus), och är tillsammans med Merkurius, också utan dignitet och som dessutom är försvagad av att vara retrograd. Merkurius styr tredje huset, dvs själva resan, som i detta fallet alltså inte alls ser särskilt gynnsam ut (är också combust Solen). Hela ekipaget har alltså ingen direkt styrka, vilket kan indikera avsaknad av erfarenhet, kunskap eller kapacitet att hantera själva paraden och därmed hästarna. De får inte heller den uppmärksamhet de önskar (eller rättare sagt - de får uppmärksamhet (tionde huset), men av fel anledning (avsaknad av dignitet).

Hästarna representeras av en försvagad Måne i Skorpionen. Månen är på väg att bilda en opposition till Solen, dvs ekipaget och hästarna hamnar i den aspekt som Lilly skulle säga "with regrets". Månen bildar sedan en kvadratur till Mars, dvs ekipaget och hästarna råkar ut för en olycka.

Lilly menar att man enbart ska tolka de planeter som är del av själva händelsen, i detta fall: första (ekipaget), tredje (resan) och tolfte huset (hästarna). Allt annat är oväsentligt. Månen visar alltid på händelsförloppet, även om den också har härskarskap i händelsen. I detta fallet kan vi se det genom att Månen förmedlar kontakten mellan Solen och Mars, genom opposition och kvadratur. T-korset mellan dem är av olycksbådande karaktär i detta sammanhang.

Hovstallet behöver en ny hovastrolog som kan välja gynnsamma tider för deras aktiviteter!

Ha det gott!

Katarina

InläggPostat: tor aug 12, 2010 12:53 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Katarina!

Tack för dina intressanta synpunkter och för den fina och eleganta traditionella tolkning du gör. Mycket intressant och belysande! Jag förstår och har stor respekt för din betoning av den traditionella eller klassiska astrologin och jag tänker (så småningom) skaffa de böcker du rekommenderar och försöka sätta mig mer in i traditionell astrologi.

Men samtidigt känns det viktigt för mig personligen att inte bara acceptera auktoriteter utan också själv tänka, känna, använda intuitionen, uppleva och själv försöka förstå - alltså ha ett mer intuitivt förhållningssätt till astrologin. Ibland blir det kanske fel men ofta också rätt!

Jag tror det är viktigt med både tradition och förnyelse. Utan tradition - urartning. Utan förnyelse - stagnation, begränsning. Det handlar väl om den arketypiska balansen mellan Jupiter och Saturnus - frihet och expansion vs. disciplin. Eller mellan Saturnus och Uranus - tradition vs. förnyelse. Här finns naturligtvis olika inriktning och läggning hos olika astrologer. En del är mer traditionalister, andra mer förnyare. Och det är väl bra att det är så, särskilt om det också finns öppenhet, tolerans, samspel och utbyte mellan de båda.

Jag har stor respekt för tradition men samtidigt känner jag också att astrologin måste få vara en spännande, äventyrlig och intuitiv upptäcktsfärd!

Den astrologiska symboliken är ju oerhört mångfasetterad. Varje symbol (planet, tecken, hus, osv.) representerar ett brett spektrum av innebörder. Samtidigt har varje ting också olika sidor eller aspekter och kan därför representeras eller motsvaras av flera olika astrologiska symboler.

Hästen är ju ett exempel. Den är ett flockdjur, springer snabbt, kan tämjas, ridas, spännas för åkdon och användas som arbetsdjur. Tillsammans med en ryttare bildar den ett “ekipage”. Den kan användas både i fredliga och militära sammanhang. Den kan uppfattas som stolt, majestätisk, ståtlig eller respektingivande. Den kan också vara en nära vän. Det är alltså inte så konstigt då att hästen kan representeras av flera olika astrologiska faktorer.

Jag kan förstå att du - som själv rider och är väl förtrogen med hästar - gärna förknippar dem med Mars (styrkan, energin, rörelsen). Men andra sidor hos hästen kan förknippas med Solen, Jupiter, Saturnus, Venus, osv. Personligen ser jag det som fullt logiskt att också hänföra hästen till det nionde huset. Jag tycker det finns en hel del “astro-logik” i det. Nionde huset är ju förknippat med Jupiter och Skytten. Jupiter står för expansion, rörelse, ett vidgande av horisonten och en frihet att färdas - alltsammans förkroppsligat i hästen! Skyttens symbol är kentauren - människan och hästen, ekipaget! Och nionde huset står för resor, att färdas, expandera och nå bortom horisonten - allt traditionellt förknippat med hästen!

Utan tvekan är det väl så att horoskopet för en händelse eller företeelse kan tolkas på flera olika sätt - vilket vi väl har demonstrerat här. Varje tolkning kan ha sina för- och nackdelar. Din tolkning, enligt traditionell astrologi, är mycket exakt, tydlig och elegant. Min tolkning hittar andra samband:

Jupiter/Uranus på nionde husspetsen - “skenande häst”.
Mars i Lejonet i tolfte huset - “kunglig beriden vaktstyrka”.
Venus i Tvillingarna i tionde huset - “offentlig militärparad i trafikmiljö”.
Merkurius retrograd i Oxen - “omdirigerad marschväg”.

Alla de faktorerna kan inte anses vara ovidkommande i en sådan tolkning som jag gör, men kanske i en traditionell tolkning, där de inte behövs.

När det gäller tidpunkten för horoskopen, så har båda alternativen sin logik och giltighet. Enligt den traditionella tolkningen utgår du från tiden för paradens igångsättande/födelse och ser däri fröet till det som skulle inträffa - att en häst skulle råka i sken. Min tidpunkt är istället själva skenandets början/födelse. Allting har sin början - paraden, skenandet - och det ger upphov till olika horoskop.

Med vänlig hälsning,

Mats i det blå

InläggPostat: lör aug 14, 2010 3:37 pm 

Hej Mats.

Problemet är bara det att när vi utgår från vår egen tolkning och skapar egna system, så kan de traditionella avancerade teknikerna gå förlorade, och snart kan astrologin stå för vad som helst. Alla kan då skapa sina egna system innan de traditionella kunskaperna ens utforskats.
Man kan alltid få horoskopet att stämma, om du förstår vad jag menar. Men om jag som exempel ställer denna fråga till dig som klient: "Kommer TR att köpa huset", och tiden för frågan är 28 maj 2001 kl 16:42 i Cavalaire sur mer, Frankrike. Hur skulle du tolka det? Är det inte mycket lättare att veta vilka "spelare" som är med i tolkningen, och snabbt finna ett ja eller nej svar?

Är det inte mycket bättre att använda sig av ett beprövat system som gått i tradition under lång, lång tid, och just bevara den fantastiska kunskap och de tekniker som var betydligt mer avancerade förr i tiden än vad de är nu. Snart går den traditionella astrologin förlorad om vi inte bevarar den, och det skulle vara väldigt tråkigt.

När det gäller natal astrologi och prognoser inom evolutionär astrologi, kan man ha ett betydligt friare spelrum eftersom det handlar om människans personliga utveckling på ett psykologiskt plan. Symbolerna kan tolkas utan lika strikt definition eftersom den fria viljan spelar in på ett annat sätt. Det finns då mer utrymme för den intuitiva och fria tolkningen i samklang med klientens speciella livssituation. Själv använder jag också Reinhold Ebertins Kosmobiologi och 90 graders cirkeln. Jag tycker det är ypperligt system som han vidare utvecklat, men jag kan inte använda detta system när det gäller tolkning av frågor som t ex den ovan. Jag förespråkar olika system och redskap för olika former av astrologi.

Jag är ledsen att vi klashar lite här, Mats. Jag bara anser att fri tolkning kan vara ok i vissa fall, men inte alltid.

Med vänlig hälsning,
Katarina

Inläggsrubrik: Tradition och förnyelse
InläggPostat: sön aug 15, 2010 12:20 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Katarina!

Jag tycker ändå inte att vi “klashar” så väldigt mycket när det gäller det här. Som jag skrev, så respekterar jag traditionen och uppskattar mycket att den traditionella, klassiska astrologin är på väg att återupplivas. Jag ser ett stort värde i klassisk astrologi och har för avsikt att sätta mig mer in i den.

Vad jag sedan skrev, var att jag samtidigt tycker att det är viktigt att astrologin också utvecklas. Med det menar jag då att den anpassas till en ny tid och nya förhållanden. Det är egentligen inget konstigt i det. Tradition och förnyelse förekommer inom alla områden - konst, arkitektur, musik, litteratur, filosofi, religion, osv. Förnyelse är inte detsamma som att traditionella värden överges utan mer att de anpassas till nya förhållanden och nya upptäckter.

I astrologin har t.ex. de yttre, transsaturniska planeterna - Uranus, Neptunus och Pluto - införlivats i horoskoptolkningen på ett harmoniskt sätt utan att “störa ordningen”. Det traditionella systemet finns kvar (med exempelvis de traditionella teckenstyrarna) men de nya planeterna har tillkommit med allt vad det innebär av förnyelse och kanske bättre spegling av nutida förhållanden.

När det gäller “rulerships”, så har ju många nya företeelser tillkommit sedan antiken - bilar, flygplan, atombomber och datorer för att ta några påtagliga exempel. Att finna ut deras astrologiska motsvarigheter hör ju då till astrologins förnyelse.

Sedan ser jag också en viss fara förbunden med “återupplivandet” av den till stor del förlorade hellenistiska astrologin. Genom att helt förlita sig på vissa auktoriteter - senantika, medeltida eller renässanstida astrologers skrifter - riskerar man att begränsa sig till det som finns bevarat i skrift, eller det som hittills har översatts till engelska av de bevarade skrifterna. Vad stod det i alla de skrifter som inte bevarats?

Att traditionella astrologer som Ptolemaios, Al Biruni, Lilly, osv. på spridda ställen nämner Mars eller Solen som astrologiska motsvarigheter till hästen måste ju inte innebära att de inte också uppfattade Jupiter som en sådan motsvarighet (eller kanske t.o.m. nionde huset).

Vilken är då astrologins högsta auktoritet? Bör det inte vara den astrologiska verkligheten i sig? Här kommer den astrologiska symboliken och vår intuition in i bilden. Astrologin blir ett levande symbolsystem som talar till oss genom våra intuitiva insikter. Det betyder inte att traditionen överges utan snarare att vi lever med i samma astrologiska verklighet som en gång formade de antika astrologernas system. Det finns alltså egentligen ingen motsättning mellan tradition och förnyelse!

När det gäller mina egna tolkningar av händelsehoroskop tycker jag inte man kan säga att jag har utvecklat något “eget system”. Det enda jag gör är att med den astrologiska symboliken visa på hur händelser och företeelser speglas i sina horoskop. Kalla det gärna amatörmässigt. Syftet är bara att visa på astrologins verklighet och giltighet. Jag gör inga förutsägelser och mina tolkningar har knappast något praktiskt värde. Det är inte ens några fullständiga tolkningar jag gör utan mer att jag lyfter fram sådant i horoskopet som tydligt speglar händelsen.

Varje händelse eller företeelse har ju sitt horoskop och jag anser att det är fullt legitimt att i all enkelhet visa hur händelsen/företeelsen genom den astrologiska symboliken speglas i sitt horoskop. Att man med tillräcklig fantasi skulle kunna läsa in vad som helst i vilket horoskop som helst, håller jag inte med om. Sådana “tolkningar” skulle bli väl krystade och långsökta. I de flesta händelsehoroskop tycker jag definitivt att man kan urskilja vad jag skulle vilja kalla händelsens eller företeelsens astrologiska “signatur” - något som alldeles särskilt visar att horoskopet speglar just den händelse som avses.

I horoskopen för de skenande hästarna skulle det t.ex. kunna vara Venus i Tvillingarna i det tionde huset - en offentlig (tionde huset) militärparad (Venus) i trafikmiljö (Tvillingarna). Eller Mars i Lejonet i det tolfte huset - kunglig (Lejonet) beriden (tolfte huset) vaktstyrka (Mars). I horoskopet för kronprinsessan Victorias bröllop är motsvarande “signatur” Venus i Lejonet i konjunktion med MC - offentligt (tionde huset) kungligt (Lejonet) bröllop (Venus). I horoskopet för Svenska Akademien har vi Merkurius i konjunktion med Solen och Venus i tionde huset - speglande akademiens valspråk “Snille (Merkurius) och smak (Venus)”. I horoskopet för konstnären Lars Vilks föreläsning vid Uppsala universitet är Venus i Tvillingarna i nionde huset - en tydlig “signatur” för föreläsning (Tvillingarna) om konst (Venus) vid ett universitet (nionde huset). Osv. Att visa på de här sakerna är, anser jag, fullt legitimt och kolliderar inte på något sätt med klassisk astrologi.

Jag är helt överens med dig att det behövs olika system och redskap för olika former av astrologi. Och naturligtvis kommer jag inte långt med min (brist på) metod när det gäller ett sådant exempel som du tar upp från området “horary astrology”. Jag är också - som sagt - helt överens med dig om det stora värdet av den klassiska, traditionella astrologin och att den återställs och bevaras.

So how do we clash? :D

Mats i det blå

InläggPostat: sön aug 15, 2010 9:55 pm 

Hej Mats,
Inte klashar vi speciellt mycket. :) Det håller jag med om. Och jag motsätter mig inte symbolernas utveckling, men jag ifrågasätter hästar och nionde huset, samt t ex hur Venus har med militärparad att göra. Jag ifrågasätter detta eftersom det moderna sättet att tolka horoskop på är att sätta likhetstecken mellan planet, tecken och husl, och det strider mot vad den traditionella astrologin bygger på. That is all!

Neptunus är en mer passande symbol för hästar än Jupiter, tycker jag, om vi nu ska använda oss av samtida tolkningsmetoder. Jag tycker det är intressant att Skytten traditionellt är relaterad till skador och hästar. Det kan man fundera på...

Ha det gott!

Katarina

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 8 inlägg ]