Aktuellt datum och tid: mån nov 20, 2017 10:54 pm

Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: "Sis" horoskop.
InläggPostat: ons feb 16, 2011 8:18 pm 

Hej!
Här kommer syrrans födelsetid som jag sa att jag skulle sända.

27/7 1976 i Borås
Kl: 04.50.

Hon kan få perioder av "maniska" energier. Hon har aldrig tappat kontrollen som vid "äkta" mani men känner att hon har svårt att stå emot de känsloimpulser som kommer i dessa perioder. Kan du se något av detta i horoskopet o i så fall, kan hon förutsäga dem genom att hålla koll på transit o progression?

Mvh Tash74

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: "Sis" horoskop.
InläggPostat: ons feb 23, 2011 11:27 am 

Ps. Lita aldrig på din mamma när det gäller din födelsetid. :)
Enligt vår mammas nedskrivna födelsetid skulle solen o månen hamna i första huset i detta horoskop. Vi ringde BB-arkivet för säkerhets skull o fick den rätta tiden.

InläggPostat: ons feb 23, 2011 2:24 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Tash74!

Vi kan ta en titt på din systers horoskop eftersom hon har gett sitt medgivande till det. Så här ser horoskopet ut:

Bild

"Sis", 27 juli 1976, 04:50, Borås

Det man först lägger märke till är förstås de många planeterna i Lejonets tecken, som alla är samlade kring Lejon-Ascendenten! Din syster har alltså väldigt mycket av den här Lejonenergin. Hon bör vara en varm, solig, entusiastisk och generös person som tycker om att vara i centrum för uppmärksamheten. Det är något majestätiskt över det här tecknet. Lejonet är stolt, kreativt, lekfullt, charmigt och storstilat. Det är ett fast eldtecken, som så att säga brinner med en stabil och orubblig låga. Det här bör komma till uttryck i din systers person, särskilt som alla de här Lejon-energierna är centrerade kring hennes Ascendent.

Ändå kanske bilden modifieras något av att Solen, Månen och Saturnus befinner sig i det tolfte huset. Solen kanske inte alltid lyser fram lika tydligt som om den hade varit i det första huset, fast samtidigt är den ju i konjunktion med Ascendenten - liksom Månen, Saturnus, Venus och Merkurius. Tolfte huset står ju för det inre livet, det som är dolt för omvärlden och kanske också för en själv.

Planeterna i det tolfte huset antyder ett rikt inre liv och en inre känslighet, kanske också en fascination för det "osynliga" i tillvaron. Kanske har din syster, trots all Lejon-energi, ett behov av att ibland få dra sig tillbaka från omvärlden. Kanske har hon en tendens att förtränga eller inte vilja se en del sidor av sig själv. Saturnus här kan också tyda på en känsla av ensamhet eller på känslor av missmod och otillräcklighet. I varje fall bidrar Saturnus på Ascendenten till att dämpa en del av den myckna eldenergin.

Det finns mycket av kreativ potential i det här horoskopet. Solen, Månen, Merkurius, Venus och Saturnus är alla i trigon till känsliga och kreativa Neptunus i Skytten i det skorpionstyrda femte huset (kreativitet). Och ett kreativt utlopp för alla eldenergierna i det inre är nog väldigt viktigt för henne. Också Mars i Jungfrun i kvadratur till Neptunus är med och stärker den kreativa potentialen, liksom det att Merkurius och Venus är i det första huset.

Du nämnde en tendens till "maniska" perioder, även om det aldrig går helt överstyr. Mani får väl sägas höra ihop med eldelementet och de tre eldtecknen:

Väduren - många ideer, igångsättande.
Lejonet - självcentrering, viss risk för "storhetsvansinne".
Skytten - stora, kanske alltför "storslagna", idéer och tankebyggnader.

Också expansiva och optimistiska Jupiter kan spela in i ett maniskt mönster.

Din syster har ju förutom alla Lejon-energierna också Neptunus i Skytten och MC i Väduren, så en viss tendens till "maniskhet" kan nog finnas. Jupiter i livsnjutande Oxen är i det närmaste helt oaspekterad (enda aspekten är en quindecil till Neptunus) och kan då antas "leva sitt eget liv" hos din syster. Eftersom hon tycks klara av de "maniska" perioderna utan att det går överstyr, så kanske de kommer till uttryck i något konstruktivt eller kreativt sammanhang? På så vis kan de ju i viss mån förvandlas till en tillgång.

Solen, Månen och Saturnus bildar alla tre ett T-kors i förhållande till Månens noder i Oxen och Skorpionen och likaså till Uranus i Skorpionen och Kiron i Oxen. Hela det här mönstret aktiveras varje gång transiterande planeter bildar aspekter till planeterna i tolfte huset. På så vis uppstår olika "perioder" i livet som ibland kanske kan upplevas som "maniska" perioder. Jag vet ju inte vad din syster ägnar sig åt, arbetar med och så. Men jag föreställer mig att kreativa, skapande aktiviteter kan vara bra och välgörande för henne. Säkert är det också bra med jordnära saker som naturupplevelser och liknande. Jordelementet kan behöva förstärkas för att balansera och lugna ner eldenergierna.

Med Decendenten i Vattumannen vill din syster säkert känna sig så fri och obunden som möjligt i sina nära relationer. Och med MC i Väduren vill hon säkert ha ett yrke där hon kan känna sig självständig och där hon har möjlighet att ta egna initiativ. Helst arbetar hon nog i en ledande ställning eller som egen företagare.

Månnodernas placering i tionde och fjärde husen, i Oxen respektive Skorpionen, visar på en viss motsättning mellan det yttre och inre livet (liksom också planeterna i tolfte och första huset gör). Det kan handla om yttre erkännande och uppmärksamhet genom karriären eller den sociala statusen (tionde huset) å ena sidan och den inre känslan av egenvärde (fjärde huset) å andra sidan.

Norra månnoden i Skorpionen handlar om att acceptera och inte vilja hindra förändringar i livet. Södra månnoden i Oxen visar en tendens att hålla fast vid det som är. Kvadraturen - T-korset - till Solen, Månen och Saturnus i tolfte huset visar på behovet av balans i det här, att båda Månnoderna får vara med samtidigt.

Förändringarna (Norra månnoden i konjunktion med Uranus i Skorpionen i fjärde huset) handlar om djupa inre saker (Skorpionen) av privat natur eller sådant som rör hem och familj (fjärde huset). Till det här inre hör då också planeterna i tolfte huset, där Månen står för starka känslor som är en viktig del av din systers personlighet. Solens och Månens konjunktion med Saturnus antyder att det kan finnas en inre osäkerhet och - paradoxalt nog med tanke på Lejon-energierna - en viss brist på självförtroende. Men det är i så fall något som blir bättre med åren, särskilt genom samverkan med Norra månnoden i fjärde huset.

Så det verkar som att något i det inre (självförtroendet, känslan av egenvärde) behöver stärkas, och att det behöver göra det i samspel med det yttre livet (karriär, social status) speglat genom det tionde huset (Södra månnoden och Kiron). Det här bör vara ett genomgående tema i din systers liv men det är inte helt säkert att hon är medveten om det (Solen och Månen i tolfte huset). Transiter spelar förstås in här och aktiverar T-korset i olika perioder av livet.

Vad det tycks handla om är framför allt att lita på ofrånkomliga förändringar, att våga bryta med invanda mönster. Stegvis leder det till inre mognad och styrka. Det är på något sätt som att det inre behöver stärkas för att kunna motsvara och ge en djupare kraft åt det yttre (uttryckt genom Ascendenten i Lejonet och MC i Väduren).

Vet nu inte om det jag skrivit stämmer in något på din syster, så det vore intressant att höra ifall det gör det. Hon är naturligtvis mycket välkommen också att själv skriva här på forumet.

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: fre mar 04, 2011 11:08 am 

Hej!

Jag skall hälsa o tacka så mycket från min syster! Hon överlämnade åt mig att svara.
Hon tycker det du skrev stämde bra o jag kan bara hålla med. Särskilt det där med att förtränga o inte vilja se vissa sidor hos sig själv, haha.
Jag är säker på att hon säger detsamma om mig :)

"Sis" bor på landet med sambo o 2 barn. Hon arbetar nätter inom vården. Hennes arbete ligger 6 mil hemifrån, i Borås.
Hon trivs på landet och behöver dra sig undan ibland. Samtidigt gillar hon att åka in till stan o jobba o träffa folk.

Till hösten skall hon börja studera igen för att kunna läsa vidare inom sitt yrkesområde.
Det verkar som om det inre som behövdes stärkas har stärkts tillräckligt nu. (Hon håller med om det o jag kan också se det).

Det här blir ett kort svar.
Kanske vi fyller på svaret i framtiden.

Tack än en gång!
Tash74 o "Sis"!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ]