Aktuellt datum och tid: mån nov 20, 2017 11:04 pm

Sida 1 av 1 [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Siderisk/västerlänsk
InläggPostat: tor sep 15, 2011 2:42 am 
Användarvisningsbild

Så vad innebär den västerländska kärleken för att kollapsa i en hjärnskadad avbildning utav bisexuell sötsliskighet? Sökandet med astrologi börjar ju i siderisk jordslighets mytologi och kollapsar i västerlänsk astrologi som narcissus glädjekomplex. Vill prata om sådana här spacade saker för att nå bortom detta med lugn. Det finns så mycket ondska i myten-meningskapandet om individualitet och individuation med new age. Varför "är" jag Vattuman (utifrån det västerlänska pervojaget) i astrologi -finns det något att brottas med? Nej inte nödvändigtvis förstås. Jag förstod att min exakta kvadratur mellan solen och månen i mitt födelsehoroskop konstigt uttryckt är en Vädurs-profilering stödjande av min sol-måne-mittpunkt i Väduren i 5e huset (med princip för solen/Lejonet som för mig harmonerar/graviterar mot den sideriska eller österlänska meningen med uppbackat av min jupiter-månes lins). Hittar inget nöje i detta, som 5e husets energi är underordnat att distrubutera och känner att det är det bästa jag kan göra av situationen f.n. Förstår inte varför jag slängt in i astrologi med denna impuls. Ibland har jag tom känt att jag kan ta herion bara för att komma underfund med att min solplacering på nadir/imun coeli ska känna sig mer hemma, för att med medveten ansträngning i min sömn göra mig mer medveten. Känner mig väldigt isolerande med självprojektionen i det transparenta fiskens tecken, upplever mig som i ett hallucinerat skådespel stagnerad, handikappad. Känner mig "svältfödd" med bisarr stolthet interfererat med Vattumannens mytologi och inte hemma i det glamourösa. Känner mig hela tiden förolämpad i förhållande till allvaret i det jag uttrycker om skuggsidorna i astrologin implicerat i massornas arketypiska jungianska kontroll, fördomsfriheten i astrologins generaliserande psykosskapande och nyandlighetens skit och vanity känns som ett bullshit i sina döda fragment och överkompenserande intellektualisering med fula människors frireligösa tvångsmässighet. Känner alltså att jag inte hatat tillräckligt och är för lite förvirrad för att kunna utnyttja plattformen. Vet inte vad jag ska göra, om jag finner något i att dra till Indien eller något för att prata med människor som respekterar/förstår detta. Känner en avancerad fördomsfullhet pga missförstånden i min mentaliserade förvirring där det som inte alls är självkänsligt erbjuder en bur åt mig.

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Siderisk/västerlänsk
InläggPostat: tor sep 15, 2011 3:08 am 
Användarvisningsbild

Känner att jag hela tiden har ett behov av att prata om det här. Tänker på astrologi varje dag, det verkar som jag kollapsat i en reell tid av ondska där jag fått ett "guldfiskminne", alltså en typologi för en Vattuman, men det finns t.ex. ingen som kan tala om för mig vad Uranus placering i 2a huset styrande 4e går ut på samtidigt som de gamla minnena förlamar mig eftersom de i sig ser ut så i min indoktrinering. Känns som jag har en väldigt egenkär relation till Uranus energi, som om jag hypnotiserats (4e huset?) och ramlat av från det liv jag levde. Vet inte riktigt varför jag håller på såhär eller om det skadar mig i den bristfärdiga bild som astrologi skriver. Känns som jag klyvt mig jag i potentiella plattformar, fantiserade för några år sen om olika världar för alla olika profiler fastluckrad i en dömmandeutsaga jag levde igenom, känner mig totalt undergiven min arbetsskada. Har massa olika viljor, när jag började med astrologi ville jag hellre ta självmord eftersom jag känner mig så jordisk, sökte förut hypnosterapi för att få hjälp med det här minnet eftersom det känns som jag likt ett barn andas på flera ställen samtidigt, rörigt. Känner ett personligt ansvar över att förankra mig i en roll utav galenskapen som inte känns så populär men vill varken sväljas eller dränkas av det, upplever mig förändrad katalysatoriskt av psykofarmaka i olyckan av kollapser och kan inte fly från detta genom mentalisering på det här sättet. Är otroligt obalanserad.

InläggPostat: tor sep 15, 2011 3:16 am 
Användarvisningsbild

Gick på möten på en frikyrkoförsamling för ett år sen i 2 månader för att bli mer balanserad. Tyckte jag insåg att ingen auktoritet (astrologen/jag) kan vara obunden kausaliteten och det böjda/vinklade sammanhanget som denna auktoritet tror, att i fall man skulle "ta ner sig" på jorden som horoskopskartan inom begränsningens egen narcissismsymptom/förvirring skulle man bli "gud" men att detta är överbevisat. Förstod att det trots dynamikerna i förloppen är som kränkt, det är så sjukt. Funderade därefter ett tag på ett bli katolik.

InläggPostat: tor sep 15, 2011 3:22 am 
Användarvisningsbild

Är inte 8e husets energi och den planitära energi det som bäst beskriver vad horoskopet går igenom och ut på? Vet inte hur jag kan arbeta med det, Merkurius i mitt horoskop känns som en extremt stressande punkt, okränkbar och helt handikappad, osv...

InläggPostat: tor sep 15, 2011 4:19 am 
Användarvisningsbild

Undersökte just det Mats påminde mig om. Mina trigoner mellan ascendenten, chiron och norra noden, sextil till södra noden (konj Juno) samt andra aspekter. Chiron i Kräftan i 8e huset känns deprimerande. Känner mig väldigt lik min mor i min kulturella dömmandemodell där detta är mitt öde i en dynasti där samtidigt mina fiender säger att jag inte har rätt att andas min luft. Min mamma är med i saker som höjer stämningen i detta, det är vad jag kan fly ur, jag ska byta namn eftersom jag är förföljd av mina släktingar.

InläggPostat: tor sep 15, 2011 8:06 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej disney_requiem!

Som vanligt förstår jag inte ett skvatt av det du skriver :D

Men det betyder inte att det inte berör mig. Att det är svårt att hänga med i det du skriver beror väl i någon mån på att du skriver ”så spacade saker för att nå bortom detta med lugn”, som du uttrycker det. Kanske är det också fel att säga att jag inte förstår någonting av det. Det är snarare som att läsa en dikt, en poetisk framställning, med meningsfyllda och associativa ord men som lämnar läsaren med en känsla av att ändå inte ”förstå” det hela.

Tar med ditt horoskop hit:

Bild

"disney_requiem", 13 februari 1989, 00:02, Solna

Ditt sätt att skriva speglas kanske i horoskopet av Ascendenten och Pluto i första huset i Skorpionen (en djupgående inre resa där du ständigt utmanar dig själv och andra) uttryckt genom tredje huset (skrivande, kommunikation) där husstyraren Saturnus är i konjunktion med både Uranus och Neptunus i det egna tecknet Stenbocken – det blir ett slags kalejdoskopiska mönster, fantasifulla strukturer i ständig förvandling, svåra för utomstående att följa med i men kreativt uttrycksfulla och med en stark poetisk potential (Neptunus styr det femte huset för kreativitet och självuttryck).

Själva temat, rubriken, var ju i utgångsläget ”Siderisk/västerländsk” och du började med att nämna astrologins utveckling från ”siderisk jordslighets mytologi” till modern västerländsk astrologi. Sideriskt sett – i förhållande till stjärnhimlen – hamnar din Ascendent i Vågen och Uranus, Saturnus och Neptunus i Skytten. Solen är dock kvar i Vattumannen – och på IC. Sideriskt sett har du också stjärnorna Capella (Alpha Aurigae) och Bellatrix (Gamma Orionis) i konjunktion med din Måne och Deneb (Alpha Cygni) i konjunktion med Norra månnoden (Drakens huvud). Det är ett blandat inflytande alltså när det gäller Månen. Helt positivt är däremot inflytandet från stjärnan Deneb på din Norra månnod i Fiskarna i det fjärde huset. Deneb står för intelligens, kreativitet, originalitet, naivitet (i positiv mening), astrologi och författarskap. Författarinnan Selma Lagerlöf hade i sitt födelsehoroskop just den här konjunktionen mellan stjärnan Deneb och Norra månnoden. Med Neptunus också i egna tecknet Fiskarna är det lätt att förstå hennes sällsamma berättarförmåga.

Uranus i andra huset (värderingar, tillgångar, talanger) i konjunktion med Saturnus och Neptunus i Stenbocken handlar förstås mycket om gamla (uttjänta) strukturers (Saturnus) upplösning (Neptunus) och ikullkastande (Uranus). Uranus styr ju samtidigt ditt fjärde hus med Solen i Vattumannen exakt på IC – förändring i grunden (fjärde huset) vad gäller identitet (Solen) och samtidigt värderingar (Uranus i andra huset) och kommunikation (tredje huset).

Det finns ett positivt aspektmönster, en s.k. ”mystisk rektangel”, i ditt horoskop. Det framgår inte riktigt av bilden men det innefattar oppositionerna mellan Månnoderna och mellan Uranus och Kiron och ”inramas” av trigoner mellan Uranus-Södra noden och Kiron-Norra noden plus sextiler mellan Södra noden-Kiron och Uranus-Norra noden. Mönstret är positivt eftersom det visar på möjligheter att överbrygga motsättningarna (oppositionerna).

Oppositionen Uranus i Stenbocken-Kiron i Kräftan handlar ju mycket om å ena sidan frihetsbehov och å andra sidan utmaningen att möta ett känslomässigt sår. Oppositionen mellan Månnoderna handlar om detta att bygga strukturer (Södra noden i Jungfrun) och att lösa upp strukturer (Norra noden i Fiskarna). Ser ut som om Uranus ändå – mycket tack vare rektangelmönstret – är din bundsförvant i den stora omvälvning du befinner dig i. Syftet med att bryta ner är ju att på sikt kunna bygga upp något nytt.

Norra månnoden i Fiskarna är den inre (fjärde huset) förlösningen och tilltron till den egna intuitionen, friheten (sextilen till Uranus) från rigida strukturer och en (alltför) kritisk eller klandrande syn på samhälle och medmänniskor (Södra månnoden i Jungfrun i tionde huset). Norra månnoden i fjärde huset är en utmaning att finna det egna självvärdet. Tack vare det positiva rektangelmönstret ser det ut som att du – trots allt – har goda förutsättningar att lyckas!

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: fre sep 23, 2011 9:55 pm 
Användarvisningsbild

signs

Senast redigerad av disney_requiem fre okt 07, 2011 3:01 am, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: fre sep 23, 2011 10:25 pm 
Användarvisningsbild

raderat

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 8 inlägg ]