Aktuellt datum och tid: mån jul 16, 2018 8:21 am

Sida 1 av 1 [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ascendent gränsar mellan två tecken
InläggPostat: tor maj 13, 2010 2:11 pm 

Hej hej! Kul att hitta ett forum för astrologi! :D
Här kommer min första tråd: Jag tittar på en arbetskamrats horoskop just nu och kruxet ligger i att ascendenten ligger PRECIS på gränsen mellan vattuman och stenbock och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Hon hittade sina födelsedata i sin "lillans bok" där det står att hon är född 00:20. Om jag utgår från att detta stämmer är ascendenten vattumannen, MEN om detta inte stämmer och hon är född 3 minuter tidigare är ascendenten Stenbocken! Min arbetskompis är född 1955 och jag har en känsla av att man inte var så noga med at anteckna tiden för födelse då utan man kanske avrundade lite...

Hur skulle ni ha gjort en sådan här gång? Jag nämnde detta för henne själv och hon sa att det var typiskt för henne, att hon alltid är mitt emellan och aldrig riktigt hör hemma. Aha, tänkte jag då, då är det ju lite vattuman/uranus-vibbar över det hela. Men ändå tycker jag att hon känns mer som en stenbock! Kan det vara så att hon faktiskt är ett absolut mellanting???

Inläggsrubrik: Re: Ascendent gränsar mellan två tecken
InläggPostat: tor maj 13, 2010 4:38 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Luna!

Roligt att du hittat hit till forumet!

Ja, man blir lätt lite misstänksam när klockslaget är ett jämt tiotal. Men några måste ju ändå vara födda vid de tidpunkterna också. :D . Själv har jag tiden 04:20. Om den är helt exakt eller något avrundad vet jag inte. Det enda är väl att man får försöka rektifiera tiden i efterhand om det går - alltså kolla progressioner och transiter med olika händelser i livet.

Det är lustigt att din arbetskompis säger att det är "typiskt för henne" att alltid vara mitt emellan och aldrig riktigt höra hemma någonstans. Kanske speglas det i horoskopet just genom att hon har Ascendenten mitt emellan Stenbocken och Vattumannen! Kanske är hon lite både-och, även om det ju är två ganska olika tecken. Sedan är det förstås mycket annat i horoskopet som spelar in.

Lycka till i alla fall med tolkningen av hennes horoskop! Ta gärna upp fler funderingar.

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: fre maj 28, 2010 7:44 pm 

Hur gör man för att ta reda på när ascendenten vandrar in i nästa tecken? När jag läser i min astrologbok står det nåt om ett år för en timme...eller liknande och jag får inte ihop det. Det måste finnas ett enklare sätt. Typ via dataprogram eller liknande. (Själv använder jag använder programmet solar fire delux, men kan inte riktigt allt ännu.) Tips mottages med tacksamhet!

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: fre maj 28, 2010 8:45 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Luna!

Jag har också Solar Fire, en äldre version (v5). Du har säkert en nyare, så jag är inte säker på hur funktionerna ser ut i den version du har. Men kolla om där finns en funktion som heter Animate Chart (i min version under fliken Dynamic i menyraden upptill.

Där kan man animera eller stega fram horoskopet och då välja antingen sekunder, minuter, timmar, dagar, månader eller år. Och så kan man reglera hastigheten och stoppa när man vill göra det. Så om du hittar den här funktionen (eller något liknande) så kan du se hur Ascendenten ändras minut för minut och när den går över i nästa tecken. Jag antar att det är så du menar att du vill kunna göra.

Lycka till!

Mats i det blå

InläggPostat: fre maj 28, 2010 9:40 pm 

AH, ok. Jag har faktiskt lekt lite med den funktionen men aldrig riktigt tänkt på att det faktiskt kan visa på detta:)

Tack å tack. Skall genast prova detta!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 5 inlägg ]