Aktuellt datum och tid: tor apr 19, 2018 11:32 am

Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: En vetenskap?
InläggPostat: fre jun 06, 2008 12:49 pm 

Jag är jätte intresserad av astrologi, men tycker att det finns lite svenska sidor, föreningar m.m, inom ämnet.

Sen tycker jag att de flesta diskussioner man ser mest går ut på att "bevisa" att astrologin är sann. Jag tycker visserligen att den biten också är intressant. Men varför inte bara slappna av lite, sluta irritera sig på den moderna vetenskapen o.s.v. T.o.m vetenskapen vet att månen påverkar vattennivån på jorden och i människan, som i sin tur påverkar känslolivet och vad som händer i naturen. De vet att vissa planeter påverkar temperaturen o.s.v. De vill bara inte kalla det för Astrologi, de nyupptäcker ju det som astrologin vetat sen urminnestider, men inte alltid orsaken till det. Astrologin visar hur det påverkar oss, inte varför och den går in på djupet i hur människor fungerar. Det är en form av djup och avancerad psykologi. En psykologisk synvinkel som är mycket mer mångfacceterad än de former som används inom sjukvården idag.

Dessutom tror jag att astologin hänger ihop med kvantfysiken. Det är det som gör den möjlig att tro på.

Jag vill gärna ha en viss känsla av att det är e högre makt ändå.
Självklart önskar jag att det kommer fler nya studier, mer tolkningar o.s.v Men jag skulle inte vilja att astrologin blev en ren vetenskap. Skulle ni verkligen vilja det?

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Kanske "vetenskap" i en djupare mening?
InläggPostat: ons jul 23, 2008 6:36 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Tack för ditt inlägg! Roligt att du hittat hit. Och tack för dina synpunkter. Intressant koppling du gör till kvantfysiken. Om astrologin kan bli en "ren vetenskap"? Knappast enligt vår vanliga definition av "vetenskap", men, vem vet, kanske i en annan djupare och sannare mening...

En svensk förening om astrologi som också har en webb-sida är Astrologiföreningen Vintergatan: http://www.astrologi-vintergatan.com/index.htm

Mats i det blå

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 03, 2008 9:40 pm 

Hej! Som sagt, det är roligt att hitta ett svenskt astrologiforum och speciellt med denna layout som är den bästa för diskussionsfora.

Visst vill vi gärna tro på en högre makt och en gud, det har människan gjort i alla tider - och personligen tror jag att om det finns något som överhuvudtaget styr oss så är det just planeter och andra himlakroppar. Vad som i sin tur styr dessa kan man ju diskutera :).

Personligen tror jag att astrologin som den idag ser ut bara är i sin linda. Det upptäcks hela tiden nya himlakroppar som t.ex asteroider och planetoider och det vore väl underligt om dessa inte skulle ha ett finger med i spelet när det gäller att fastställa en viss tidpunkts kvalitet. Det behövs dock tid och empiriska observationer innan man med viss säkerhet kan komma fram med nyckelord för deras betydelse i horoskopet.

Jag tror alltså att astrologin som vetenskap (om vi nu ska kalla den det) är längt ifrån färdig. Den kommer att utvecklas mer och mer, bli mer och mer komplex och risken är väl att vi till slut får så många faktorer att det blir svårt för att inte säga omöjligt att tolka men å andra sidan ökar ju också chansen till större och större precision.

Inläggsrubrik: Ett stort och omfattande ämne
InläggPostat: tor dec 04, 2008 7:10 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej ragdoll!

Roligt att du har hittat hit. Tack för dina tankar och funderingar kring astrologin. Frågan om en högre makt och om planeterna styr oss är ett intressant ämne som vi gärna kan ta upp här på forumet.

Ja, du har rätt i att astrologin, eller i varje fall vår moderna västerländska astrologi, befinner sig i ständig utveckling. Astrologi är ett så stort och omfattande ämne och det finns hela tiden mer att upptäcka. Inte bara nya himlakroppar utan också massor av tolkningsmetoder.

Nya himlakroppar som fogas in i det astrologiska symbolsystemet är mycket intressant och öppnar möjligheten till större förståelse för människans inre utveckling. Jag har skrivit en del om den relativt nyligen upptäckta småplaneten Kiron på min blogg: http://gondolbloggen.blogspot.com/ Läs gärna, där finns åtminstone tre bloggposter om Kiron.

Samtidigt finns också andra, äldre och mer "mogna" former av astrologi som är mer som färdiga system. Jag tänker då på den indiska astrologin, som utövats utan avbrott i flera tusen år. Där använder man bara de sju synliga planeterna (alltså inklusive Solen och Månen) och Månens noder, men det räcker bra. Systemet är så att säga fulländat i sig och mycket omfattande.

Detsamma gäller kanske också den till stor del bortglömda hellenistiska astrologin, som nu är på väg att återupptäckas. Ett omfattande projekt har påbörjats för att översätta gamla, tidigare oöversatta, astrologiska texter från grekiska och latin.

Det dröjer nog innan den moderna västerländska astrologin når samma "mognad" som den indiska. Men jag tycker det är positivt också att den är i ständig utveckling. Det gör den levande och dynamisk och anpassad till vår moderna tid.

Så astrologi är verkligen ett jättestort och spännande område. Det finns mycket vi kan diskutera och resonera om på forumet! :)

Mats i det blå

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 04, 2008 11:55 pm 

Personligen hoppas jag att den västerländska astrologin inte överhuvudtaget når den indiskas "mognad" om man nu ska kalla det icke föränderliga för mognad. Mognad blir då snarast stagnation och en ovilja att ta till sig och inkorporera nya upptäckter. Ska man låta kartan gälla om den inte stämmer med verkligheten? Nej, då tycker jag att då får man kartlägga de faktiska förhållandena och rita om kartan så att den nyupptäckta eller nybildade bäcken också kommer med.

Inläggsrubrik: Gammalt och nytt
InläggPostat: fre dec 05, 2008 1:04 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Ja, om västerländsk astrologi, som du uttrycker det, "ännu bara är i sin linda", så kanske man kan likna indisk astrologi vid en gammal man eller kvinna, vis och erfaren men kanske inte längre så öppen för allt det nya. Det unga mot det gamla. Båda är värdefulla på sitt sätt, tycker jag. Men det är klart, det är ju det unga som ska fram, som hör framtiden till.

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: En vetenskap?
InläggPostat: ons maj 19, 2010 7:01 pm 

Vad som är vetenskap eller inte är en definitionsfråga, anser jag. Vetenskapen idag förlitar sig på att vi med hjälp av våra fem sinnen ska kunna mäta resultat. Kanske vi måste inse att vi ibland söker svar på frågor som inte kan besvaras med hjälp av våra fem sinnen. Bara för att något inte går att mäta behöver det inte betyda att det inte existerar.

Astrologin är så mycket äldre än vi kan föreställa oss. Sedan urminnes tider har människan tittat mot himlen/stjärnorna och solen har avgudats. Solen styr allt liv på vår jord och jag anser det vara onödigt dumt att tro att solen inte har inverkan på människan. Jag har sett en otroligt intressant föreläsning som tar upp hur solen styr kvinnans fertilitet och sänder ut olika energier som ger fyra olika kvaliteter...osv. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad föreläsningen heter men så snart jag vet slänger jag upp en länk här. Nu vill jag dock lägga upp en länk till del 1 av 3 i filmen Zeitgeist för er som ännu inte sett den. Här ges en otroligt bra och intressant astrologisk förklaring på religion. Introt på filmen är ungefär 10 minuter (för att ge rätt stämning) och jag hoppas att alla tar sig tid att titta för det kan ge upphov till en del aha-upplevelser och spännande diskussioner.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 591&hl=en#

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ]