Aktuellt datum och tid: sön jan 21, 2018 10:22 pm

Sida 1 av 1 [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kronprinssesan Victorias officiella förlovning
InläggPostat: tis feb 24, 2009 5:10 pm 

Hej!

Hoppas allt är bra med Er! Jag har tyvärr inte haft möjlighet att skriva här på ett tag, men här kommer ett litet inlägg i alla fall.

Ja, idag den 24 februari 2009 blev det alltså officiell förlovning för Victoria. Hennes horoskop visar på klassiska astrologiska kontakter för förlovning och bröllop:

Sekundära progredierade Ascendenten i konjunktion med Venus 25 april 2009 utlöst av progredierade Månen i konjunktion med Descendenten 18 februari 2009. (Där har ni anledningen till att det blir offficellt just nu och 1 år före bröllopet).

Bröllopet försommaren nästa år har: solbåge MC=Venus 4 april 2010. I solbågedirektioner (Solar Arcs på engelska) används endast "hårda" aspekter (konjunktion, opposition, kvadratur, seskvikvadratur, semikvadratur) och har en tidsorb på +/- 6 månader.

Mätningar till eller från axlarna (MC och Asc) genom transiter, progressioner, direktioner, och de händelser som de korrelerar med är att av det starkaste argumenten astrologer har mot skeptiker och visar hur tydligt astrologin reflekterar våra vardagliga liv.

Bild

(Ni får klicka på bilden för att förstora och förbättra skärpan). Den yttre ringen visar hennes sekundära progressioner för 24 februari 2009.

Med vänlig hälsning,
Anders

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: I händelsernas centrum
InläggPostat: ons feb 25, 2009 3:34 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Du har en härlig förmåga att kasta oss rakt in i händelsernas centrum! :D

Inser bara att jag helt enkelt måste sätta mig in mer i det här med solbågedirektioner om jag ska ha en chans att hänga med i dina resonemang! :? Och det gör jag gärna. Det gäller att ha vässade redskap i den astrologiska verktygslådan...

Hoppas du får bättre med tid att skriva här framöver. Vi har ju en massa oavslutade diskussioner som ligger och väntar... :)

Intressant med horoskopen du bifogar. Att förlovning och äktenskap är betydelsefullt för kronprinsessan framgår tydligt av hennes sjunde hus med Norra månnoden i Vågen i konjunktion med Pluto. Dessutom finns där Uranus som styr Ascendenten i Vattumannen. Intressant också med Saturnus (och Merkurius) i Lejonet i sjätte huset.

Jämför man hennes horoskop med Sveriges horoskop (1523 respektive 1865) så ser man att hennes Jupiter faller precis på Sveriges (1523) Tvilling-Sol i tionde huset (Gustav Vasas gamla Sol) och att hennes Venus (kvinnlig tronföljd) hamnar på samma Sveriges Merkurius i Tvillingarna i konjunktion med landets MC.

Sedan faller Victorias Uranus på 1865 års Sveriges Saturnus och hennes nodaxel är exakt parallell med 1865 års nodaxel (med Norra noden som sagt i Vågen i Viktorias sjunde hus)!

Bild
Offentliggörandet av kronprinsessan Victorias och prins Daniels förlovning, 24 februari 2009, kl. 14:00, Stockholm

Ser man på själva förlovningshoroskopet, som jag bifogar här, så är Månens nodaxel helt parallell med horisonten, Södra noden i Lejonet lämpligen i konjunktion med Ascendenten och Norra noden är i sjunde huset i Vattumannen i konjunktion med Jupiter, Merkurius och Mars (trolovning med en man "av folket").

[På bilden ser det ut som om Jupiter och Norra noden är i sjätte huset, men det är bara för att de olyckligtvis inte får plats i det sjunde huset där de ska vara]

Venus i Väduren (kvinnlig banbrytare) i tionde huset i konjunktion med MC bildar lämpligt nog trigon och sextil till Månens noder och horisontaxeln. Pluto i Stenbocken i kvadratur till MC handlar kanske om brytningen med det traditionella mönstret.

Saturnus/Uranus-oppositionen med Saturnus i Jungfrun i tredje huset visar väl på att nyheten om eller presentationen av förlovningen var en noga mediastrukturerad och välregisserad (Saturnus, Jungfrun, tredje huset) "överraskning" (Uranus i Fiskarna).

I övrigt kan sägas att sedan sist har jag fortsatt studera de evolutionära aspekterna av astrologin (Jeffrey Wolf Greens bok och en ny bok av Steven Forrest, Yesterday´s Sky - Astrology and Reincarnation). Har dessutom upptäckt vad mycket det finns att lära av Dane Rudhyar (massor av intressanta artiklar på CyberWorld Khaldea: http://www.khaldea.com/).

Ha det bra. Vi hörs!

Mats i det blå

Senast redigerad av Mats i det blå fre mar 20, 2009 5:31 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Intressant...
InläggPostat: fre feb 27, 2009 3:37 pm 

Hej Anders!

Intressant fenomen du belyser med Kronprinsessan Victoria som nu är en het fråga och att förlovningen eklaterats just nu (det heter väl så... :D) och att det inte är ngn slump. :)

För jag tänkte just häromdagen. Knepigt att det kom så appropå då det länge dragits i långbänk om,när,var, hur,. Tidigare var det inte lämpligt med tanke på att kungen fyllde 60 etc etc...

Fortfarande nybörjare men intressant att lära sig mer... :)

Nyfiken även framöver om ni på forumet har lust att diskutera vidare med evolutionsastrologin,karma,kiron etc?...

Min dator just nu sönder. Sitter på biblo följer fortfarande nyfiket med...

Önskar er trevlig helg...

Vänlig hälsning

Marianne

Inläggsrubrik: Kommentarer och betraktelser
InläggPostat: fre feb 27, 2009 6:10 pm 

Hej Mats, Marianne, och andra forumiter!

Tack för era svar/inlägg! Jag tycker du hanterar ditt forum väldigt bra Mats och det känns bra att du bemöter inläggen och är närvarande och att du hittills lyckas hålla ute skribenter som endast är ute för att förstöra och baktala astrologin utan argument (vilket är det vanligaste). Jag har sett att du varit inne på Passagen Debatt New Age Astrologi och fajtats;-). Och som du vet så ”resonerar” (om man nu kan kalla det för det) de flesta kritikerna till astrologi med en förutbestämd agenda, vilket gör att alla debatter leder till just ingenting. Personligen har jag ännu inte läst eller hört något argument som egentligen seriöst utmanar astrologin. Astrologins ontologiska och epistemologiska konsekvenser är helt enkelt för avancerade för konsensus att omfamna och inse för tillfället.

Kritikerna till astrologin kommer ju i huvudsak från den struktur eller nivå av medvetande som i ”Spiral Dynamiker” (se boken ”Spiral Dynamics” av Beck och Cowan) kallas för orange meme (eller i evolutionär astrologi: tredje och sista/högsta stadiet inom konsensus). Orange meme kan beskrivas som informerad av: ”upplysningstidens materialistiska vetenskap där sanning och mening söks på ett individualistiskt sätt genom hypotetiskt-deduktivt, experimentellt, objektivt, och mekanistiskt resonerande och där världen ses som en rationell, väloljad maskin med naturlagar som kan bemästras och manipuleras för egna syften. Vetenskapens lagar styr politik, ekonomi, och sociala strukturer. Världen är ett schackbräde på vilket spel spelas där vinnarna får inflytelse och löneförmåner över förlorarna. Marknadsallianser; manipulerar jordens tillgångar för egna syften. Vi ser orange meme i: Upplysningstiden, Wall Street, kalla kriget, modeindustrin, materialism, liberalt självintresse, kolonialism, Rivieran.” (fri översättning från Wilbers ”Integral Psychology" s. 50).

Personer inom denna värdestruktur och världsbild sägs vara, globalt sätt, ungefär 30 % av befolkningen och ha ca 50 % av makten ( i Sverige är siffrorna mycket högre än så, på gott och ont). Astrologiskt sett kan denna struktur av medvetande bäst beskrivas som ett Saturnus- Uranus paradigm/världsbild där Saturnus dominerar. Uranus översätts och förstås därför främst som liberal individualism och förbättring av levnadsstandard genom teknologi. Deras Neptunus och Pluto erkänns och omfamnas inte i deras högre och mer optimala uttryck utan får, i bästa fall, begränsas till idealism inom politik och teknologi, imagination och estetik inom konsterna, och romantik och sentimentalism inom intima relationer (Neptunus). Pluto begränsas till makt, position, status, etc.(för att inte nämna de mer negativa uttrycken…).

Jag vet att du har en Saturnus-Jupiter kvadratur Mats! Jag vet också att astrologen Noel Tyl beskriver denna kontakt mellan dessa två planeter som ”a need to prove a point”. Mina egna observationer bekräftar vad han säger. Och ofta kretsar frågan kring vetenskap vs. religion, det inre/subjektiva vs. yttre/objektiva, astrologi vs. vetenskap. Jag tycker dina inlägg på Passagen (och dina artiklar på din egen sida) har varit riktigt bra och bildade, och vittnar om din Saturnus-Jupiter aspekt speciellt då Jupiter styr ditt 9:e hus, och förhoppningsvis har de fått några skeptiker att tänka till och andra redan intresserade att bli mer intresserade. Synd bara att inte flera personer har hittat ditt forum så att vi kan få igång något större än bara ”en-mot-en” diskussioner. Så som det är nu verkar det bara vara tre personer på det här forumet, och det är synd! Men vi får väl föregå med gott exempel och fortsätta skriva och hoppas att vi magnetiserar några fler personer i framtiden, inte sant?;-)

Jag tänker själv försöka skriva mer på forumet i fortsättningen, som du inbjuder mig till Mats, även om jag samtidigt känner en viss kluvenhet om hur mycket jag ska ”bjuda på mig själv” och mina tankar, perceptioner, och teorier om astrologi på ett forum eftersom jag vill ”spara” det bästa och starkaste till mina egna artiklar på min kommande hemsida. Och att hålla igen ligger inte direkt i min natur när jag väl kommer igång (jag har en Sol-Jupiter konjunktion i Skytten och kan ha svårt med just proportioner i min välvilja och iver att dela med mig). En annan faktor som gör att jag känner en tvekan att skriva så mycket som jag egentligen skulle vilja är det här med att sitta framför datorn, som jag inte gillar. Varken mitt temperament eller tålamod kan sitta en längre stund .

Ja, det här med solbågedirektioner är viktigt, och många gånger starkare än progressioner. Den progredierade Månen är ju alltid stark och fungerar som en fantastisk ”trigger” eller utlösare för mer långfristiga progressioner, direktioner, eller transiter från de tre trans-Saturniska planeterna. Se, som sagt, i Victorias horoskop där pr. Månen var exakt på hennes Descendent och utlöste pr. Asc i konjunktion med hennes Venus när hennes förlovning blev officiell. Transiterande Månen föll på hennes Ascendent , lade sig i opposition med pr. Månen, och zoomade därför in dag och tid. Så pr. Månen används som just en trigger för både direktioner och progressioner och transiter. Men även transiter fungerar som utlösare för solbågedirektioner, speciellt då de kontaktar axlarna.

Solbågedirektioner är enkla att arbeta med eftersom tekniken är syntetisk (och därför också väldigt visuell): flytta fram alla andra astrolgiska faktorer samma sträcka (eller båge/arc) som sekundära progredierade Solen vid en viss bestämd tid och se vad för kontakter som bildas. Använd bara konjunktioner, oppositioner, kvadraturer, seskvikvadraturer, semikvadraturer, och inkludera även solbågar till natala mittpunkter (som har en tidsorb på +/- 1 månad, och är magiska och slår in ca 80% av gångerna). Solbågars natur och dynamik reflekterar allt det som vi redan vet om Solen i astrologi och vilken typ av ovanämnda aspekter som aktiverar spelar mindre roll; kontakt är kontakt! Köp och studera boken ”Solar Arcs” av Noel Tyl! Han skriver b la: ”The significances of arcs are what we already know about transits except the ”alarm” seems louder and it sounds for a longer period of time… The arc will be a background consideration for almost a year” (s. 47). Jag skickar dig även lite personligt material om solbågedirektioner på din mail, Mats!

Ja, kronprinsessans Uranus i 7:e huset reflekterar naturligtvis hennes val av en partner, och giftermål, som inte riktigt går riktigt inom ramarna för traditionen. Att just hennes pappa Kungen har spjärnat emot (sägs det i alla fall), finns symboliserat av att hans Sol i Oxen konfronteras och hamnar i opposition med Victorias Uranus. Kom då även ihåg det som vi tidigare belyst på forumet, att Kungens Sol är i konjunktion med 1865 Sveriges Pluto, som i sin tur är i konjunktion med det gamla Sveriges Venus från år 1523. Alltså konfronterar (opposition) Victorias Uranus i hennes 7:e hus (partner, giftermål) många gamla, djupt rotade, konservativa strukturer hos både Kungen och Sverige. Att detta händer nu kan vi se genom att tr. Pluto i 7:e huset i Sveriges horoskop är i opposition med Sveriges Uranus i Kräftan. Uranus styr 10.e huset: Kungahuset (se mer under rubriken ”Sveriges solretur). Denna transitkontakt utlöstes nu i februari av pr. Månen i konjunktion med Saturnus den 12 februari. Så att förlovningen eklaterats just nu i februari finns alltså både i Victorias och i Sveriges horoskop – men beskriver händelsen från lite olika perspektiv: Kärlek för Victoria som person, omvälvningar och strukturförändringar för Sverige. Hur det ser ut i Kungens och andra familjemedlemmars horoskop kan ju någon annan kolla upp.

Att kronprinsessan Victoria har ett utstakat och mer eller mindre färdigkonstruerat levnadsöde som Drottning, finns beskrivet genom att hennes Sol i Kräftan är i kvadratur med hennes nodaxel. Att hon ärver pappa Kungens position finns symboliserat av att hans Saturnus är i konjunktion med just denna hennes Sol. En person som har Solen i konjunktion eller kvadratur med nodaxeln upplever ofta och förstår tidigt vad deras kall eller syfte med denna existenscykel handlar om, och med Kungens Saturnus på hennes Sol, så har han naturligtvis ett finger med i spelet, i detta fall biologiskt: Kräftan.

Intressanta observationer du gör Mats angående synastriska kontakter mellan Victoria och 1523 års Sverige, och den där nodaxeln på 19, 20 grader Väduren-Vågen är intressant från många olika perspektiv: Kungens IC/MC och Sverige/Stockholms geodetiska ekvivalent hamnar här också, och knyter dem geografiskt till vår huvudstad och dennes historia. Många andra kända svenskar (speciellt politiker) har denna axel framträdande…

Eftersom Venus är Victorias norra nod styrare kan vi förvänta oss att denna tid för henne tjänar större evolutionära avsikter än bara ett enkelt, vanigt, ”giftermål”. Och Ascendentens styrare är alltid en viktig allierad till dessa evolutionära intentioner, så hennes Uranus ska förstås i relation till hennes Venus.

Du gör även intressanta observationer om förlovningshoroskopet, Mats! Vattumanplaneter i 7:e huset bekräftar Victorias Uranus i 7:e huset, och Venus i Väduren är i konjunktion med hennes södra nod i Väduren i 1:a huset. Och så den där Pluto i kvadratur med MC som stärker och bekräftar det som jag tidigare skrev om Sveriges tr. Pluto i opp. med Uranus, utlöst av pr. Måne i konj. med Saturnus nu i februari.

Astrologin lever alltså med oss i allra högsta grad, inte sant?

Vi hörs snart igen! Jag önskar Er en trevlig och solig helg;-)!

Med vänlig hälsning,
Anders

Senast redigerad av Anders lör feb 28, 2009 4:01 pm, redigerad totalt 10 gånger.

Inläggsrubrik: Datorfria dagar
InläggPostat: fre feb 27, 2009 9:10 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Tack för ditt innehållsrika och intressanta inlägg och tack för boktipsen.

Känner igen mig i det du skriver om Jupiter-Saturnus kvadraturen: "a need to prove a point". Ibland gillar jag att strida :D egentligen mest för att det tar fram sidor eller resurser/förmågor som annars ligger och "slumrar".

Jag förstår dina synpunkter, att du vill spara lite på krutet tills du publicerar din egen astrologisida. Inte lätt, kanske, med Solen/Jupiter i Skytten :). Men kanske har du viss nytta av att "testa" dina tankar och ideer lite här på forumet och på så vis få lite feedback? Jag hoppas fler ska hitta hit så att det blir fler som skriver, och det gör de naturligtvis, även om det tar tid.

Delar (med MC i Skytten!) helt din inställning till att "sitta framför datorn". Ser det som ett mer eller mindre nödvändigt ont för att kunna utbyta information. Kanske lösningen är en bärbar dator att ta med ut i skogen, eller det är förstås att förstöra skogsupplevelsen :( .

Jag reser bort nu över helgen (och blir borta från datorn ett par dar) men när jag kommer tillbaka ska jag kolla in om solbågedirektioner och om detaljerna i de kungliga horoskopen. Hur får du förresten tag i exakta födelsetider för Victoria, kungen, osv?

Vi hörs efter helgen!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Födelsetider för Kungahuset
InläggPostat: sön mar 01, 2009 9:15 pm 

Hej Mats!

Här kommer en sida på nätet där födelsetider för Kungahuset finns:

http://www.stjarnrummet.se/horoskopdata ... index.html

Med vänlig hälsning,
Anders

Inläggsrubrik: Tack för länken!
InläggPostat: tis mar 03, 2009 1:52 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Tack för länken. Vad bra, där finns ju allt samlat och tiderna verkar vara pålitliga. Jättebra!

Mats i det blå

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 13, 2009 2:25 am 

Hej! Kan bara instämma med Anders angående solbågedirektionernas värde. Det är en enkel teknik att lära sig och när det gäller prognoser är den oslagbar. De aktuella konstellationernas symbolik speglar på ett mycket träffsäkert sätt det som pågår i en persons liv vid den aktuella tidpunkten.

För inspiration och hjälp med tolkningar kan jag rekommendera den gamla, goda "Combinations of Stellar Influences" av Reinhold Ebertin. Den innehåller tolkningar för samtliga mittpunktskombinationer och kan användas som hjälp vid tolkning av både födelsehoroskop, transiter, progressioner och solbågedirektioner. Det kanske bör tilläggas att den inte innehåller några tolkningar för Chiron eller andra asteroider men däremot samtliga mittpunktskombinationer med sol, måne, planeterna, månens noder och axlarna (ascendent, MC).

Inläggsrubrik: Ur gömmorna
InläggPostat: fre mar 13, 2009 4:53 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Ragdoll!

Roligt att du är tillbaka!

Tack för boktipset. För mig var det mycket värdefullt för det påminde mig om att jag faktiskt har boken! :D På svenska, i översättning av Ivan Wilhelm. Jag har haft den undanlagd i många år sedan en minikurs eller ett seminarium jag var med i, då vi tittade på det här med mittpunkter.

Så tack för att du påminde mig om boken. Jag har just rotat fram den ur gömmorna. På svenska heter den "Kombination av planeternas inflytanden". Det tyska originalet från 1940 hade titeln "Kombination der Gestirneinflusse".

Vad spännande! Nu ska jag väl ändå kunna sätta mig in i det här ämnet.

Tack Ragdoll!

Förresten, du vet väl att du kan vara med i våra horoskoptolkningsövningar (under rubriken "Praktiska övningar")? Deadline för första delövningen är söndag, 15/3. Välkommen att vara med!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Kronprinssesan Victorias officiella förlovning
InläggPostat: tor apr 08, 2010 4:58 pm 

Hej allihop.
Förlovnings datumet:
Jag fyller på lite här med min nuvarande passion tertiär progressioner.

Ej lika matnyttiga som solbågar och sekundära eftersom tidsramarna blir kortare
och de är lite som transiter. Men ändå intressanta att undersöka och fantastiskt
träffande många gånger.

Tertiar Asc på 6 '09 kräftan hamnar rätt på prinsessans måne och visar den känslomässiga
och officiella delen av den här tiden.
tert. merkurius är 00'59 jungfrun inte långt från descendenten.
tert. Månen är på 21'40 skytten inom en grad från MC ! :shock: (publik händelse).
Månen är därför också opposition jupiter.

Ebertin skriver i den av ragdoll nämnda KDG av Ebertin om denna bildade planet kombination.
(MÅ-JU-MC)
"THE HAPPY WIFE"

Håller med ragdoll. Denna bok är fantastisk på många sätt.

InläggPostat: tor apr 08, 2010 5:51 pm 

Hej Stefan!

Tack för de observationerna! Jag har redan nämnt den tertiära Månens konjunktion med MC vid förlovningen – exakt på dagen(!) den 24 februari under tråden ”Hur olika tekniker för prediktioner fungerar som ETT system”. Läs gärna den!

Men det är bra att denna mätning, och de andra som du nämner, finns under denna rubrik också!

Med vänlig hälsning,
Anders

InläggPostat: tor apr 08, 2010 9:11 pm 

Aha....
Jag som trodde att jag gjort en revolutionerande ny upptäckt i
astrologins nutids historia....... :D

InläggPostat: ons maj 05, 2010 1:36 am 

Hej Allesammans.

Vad roligt att se era inlägg. Intressant med Solbåge direktionerna. Håller med om att solbågen i kombination med prog och transiter ger bra information och översikt.

Själv jobbar jag mycket med traditionella härskare när det gäller härskarskap. Men tar naturligtvis hänsyn till den moderna astrologin också. Men vad jag tycker är ganska intressant med Kronprinsessans horoskop om man tar Saturnus att vara härskare över hennes ascendent, är att det verkar logiskt att hon ha den i 6:e huset i Lejonet. Hennes liv handlar mycket om vardagens plikter där hon som Kronprinsessa måste representera kungahuset.

Dessutom ligger radix Saturnus i mittpunkten Pluto/Mc,Jupiter (!)(makes sense om hennes horoskophärskare är Saturnus, dels för den "framgång och fame, som denna mittpunkt handlar om, och dels för att hennes liv definitivt är präglat av "fixed" Saturnus), som nu förresten aktiveras av transit Saturnus, Uranus och Pluto transiterna (man kan tänka sig att det varit en hel del spänning och stress!). Hennes Jupiter i Tvillingen konjunktion IC i radix är förstås också en intressant aspekt som är framträdande i horoskopet. Hon anses ju vara intelligent och mångsidig. Denna Jupiter/Mc aspekt ligger som mittpunkt till Månen/Venus, som ger kärlekslycka och förstärker hennes fertilitet. Vi kan nog räkna med tillökning ganska snart. Jag är glad att se denna aspekt, med tanke på hennes Mars/Ascendent aspekt - se nedan.

Jupiter, MC och Pluto mittpunkterna, som aktiveras av Pluto i transit, talar för ledarskap och ökad popularitet (i och med att Jupiter också är inblandad). Uranus i leken skapar förstås förändring och anpassning till nya omständigheter, och bryter samtidigt ner de gamla strukturerna (förändrar hennes "ställning" - dvs hur vi ser henne).

Samtidigt transiterar Neptunus hennes Mars- Ascendent kvadratur, och i denna aspekt har hon Solen och Månen i mittpunkt. Frågan är om hon ger sig in i något av en illusion. Det är mycket glamour över det hela, och hon kanske idealiserar sin nya livssituation. Solen och Månen står förstås för äktenskapet, och mars är delvis härskare av hennes åttonde hus (jag jobbar med regiomontanus hussystem), eller om man använder hela tecken som hus, så styr Mars hennes tredje och tionde. Hennes syster (tredje) har orsakat en del komplikationer och skapat lite Neptunus kaos runt Viktorias bröllop. Jag hade från början svårt att förstå varför Madeleine och Jonas skulle annonsera deras förlovning samma år som Viktorias. Varför kunde de inte vänta och låta Viktoria få uppleva det som hennes lyckliga år. Att ha Mars och Ascendenten förbunden med Solen och Månen som mittpunkt i radix, talar för vissa komplikationer i äktenskapet, speciellt eftersom Mars är försvagad i Oxen, inte bara genom sitt detriment, utan också för att den ligger på fixstjärnorna "the weeping sisters". Jag oroar mig för Mars som styr åttonde huset, om ni förstår vad jag menar.

Jag lade märke till att hennes progressiva måne nu lämnar en kvadrat till Neptunus och närmar sig en sextil till Venus. Månen, som nu styr bl.a hennes tredje och fjärde hus progressivt, talar för att det nog varit en del problem inom familjen de senaste månaderna, men att nu månen alltså går mot en upphöjd Venus i Kräftan. Familjelycka och kärlek är att räkna med de närmaste två månaderna. Dessutom ligger den progressiva härskaren, Merkurius, i exakt trigon till Fortuna. Så hon kommer nog att tjäna en hel del ekonomiskt också på hela evenemanget.

Jag jobbar en del med Solreturer, och det framgår tydligt att hennes nya år innehåller både kärlek och förändringar. Hennes SR måne och Venus ligger exakt i konjunktion i 7:e huset, dessutom i sextil till hennes fertila radix Måne i Kräftan i femte huset (ytterligare ett tecken på att vi kanske kan vänta oss tillökning snart?). Månen har styrka genom triplicitet (eftersom Solen ligger under horisonten, och Månen trivs i Jungfrun (jord tecken) på natten). Ascendenten ligger på 29 grader i Stenbocken och så även Saturnus, båda en indikation på förändring (eftersom båda byter tecken). Ofta har jag lagt märke till att när vinklarna ligger på sista graden i SR handlar det om ett år av markant förändring. Solen (som ju naturligtvis är viktig i Sol returen), ligger också precis inom orb för att vara på vinkeln (enligt traditionell astrologi, där man ger 7 graders orb inom en vinkel). Men använder man hela tecken hus system, hamnar alltså Solen ändå i 7:e. , Alltså, året handlar om äktenskapet, men kanske även om andra nära relationer.

Ha det gott!
Astrokatarina
www.astro.se

InläggPostat: tor maj 06, 2010 9:18 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Katarina!

Välkommen till forumet! Tack för dina intressanta iakttagelser kring kronprinsessan Victorias horoskop. Spännande att se hur du resonerar. Det blir ju väldigt tydligt, det som du beskriver, med Saturnus som härskare eller styrare av hennes horoskop. Så utan tvekan har de traditionella styrarna stor betydelse vid tolkningen.

Sedan bör väl även den "moderna" härskaren av Vattumannen också spela in. Kanske Uranus i sjunde huset speglar "trendbrottet" som det innebär att hon gifter sig med en "man av folket" (Uranus som styrare av Vattumannen)? Vi har tidigare haft en diskussion om traditionella vs moderna ascendenthärskare, där vi resonerade om ifall det är så att den traditionella styraren dominerar i början av livet medan den moderna alltmer tar över med stigande ålder. Tror du det ligger någonting i det? Se http://astrologiforum.egensajt.se/board ... e-t96.html

Intressant också, det du beskriver om kronprinsessans solreturhoroskop för det kommande året. Jag lägger ut det här så alla kan se:

Bild

Inre ring: Victorias solretur 2010
Yttre ring: Victoria Bernadotte, 14 juli 1977, 21:45, Stockholm.

Nu är ju själva bröllopet den 19 juni i år, alltså före hennes solretur. Men även i Victorias förra (eller rättare sagt nuvarande) solretur hamnar Venus i sjunde huset och dessutom tillsammans med Mars i Tvillingarna:

Bild

Viktorias solreturhoroskop 2009.

Mark har en del tankar om det kommande bröllopet på Astrologiföreningen Vintergatans hemsida: http://www.astrologi-vintergatan.com/index.htm

Tack än en gång för ditt intressanta inlägg!

Ha det bra!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 14 inlägg ]