Aktuellt datum och tid: fre nov 24, 2017 8:14 pm

Sida 1 av 1 [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Etznabs horoskop
InläggPostat: ons apr 21, 2010 11:16 pm 

Hej Hej,

Tycker det är väldigt intressant med astrologi, och tror på att man kan få många svar genom den.. känner mej också kluven på många vis, som en annan forum-medlem tidigare beskrev. Både ett väldigt stort behov av ensamhet och avskildhet, och samtidigt en jättestark längtan och ett behov av sällskap och gemenskap ... Kan drunkna i mina känslor i vissa perioder och har liksom svårt att ta mej ur mej själv :? . Lämnar mina födelseuppgifter ifall någon skulle känna sej manad att titta på det.

Vänliga Hälsningar / Etznab
:D

(Maria, 77/03/22, jönköping , 06:50)

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Etznabs horoskop
InläggPostat: tor apr 22, 2010 2:02 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Maria!

Hjärtligt välkommen till forumet! Roligt att du intresserar dig för astrologi. Det är, som du säger, ett bra sätt att lära känna och förstå sig själv (och även andra).

Jag tolkar din signatur Etznab som att du kanske också är intresserad av Maya-astrologi, stämmer det?

Med de födelseuppgifter du anger, ser ditt horoskop ut så här:

Bild

Maria, 22 mars 1977, 06:50, Jönköping

Aspekter:

Bild

Vi ser i tecknet Väduren Solen, Merkurius, Venus, Norra månnoden, Månen och Kiron. Alla är samlade i det här entusiastiska och framåtsträvande eldtecknet. Samtidigt befinner sig alla de här planeterna i det mer tillbakadragna och inåtvända tolfte huset. Redan här kan vi ana något av den motsättning du nämner.

Ascendenten, som står för din yttre person och hur omvärlden uppfattar dig, är i det Venus-styrda jordtecknet Oxen. Venus handlar om relationer till andra och om gemenskap, så Ascendenten i Venus-tecknet Oxen visar på din sällskapliga sida. Men eftersom Venus själv är i det tolfte huset så finns där samtidigt en tillbakadragenhet, ett behov av ensamhet och avskildhet.

Också Månen (känslolivet) befinner sig i det här tolfte huset, som är ett vattenhus. Det är därför ganska träffande och målande när du skriver att du lätt "drunknar" i känslor och har svårt att ta dig ur dem!

Så här långt ser vi i alla fall att ditt horoskop tydligt visar på den här motsättningen du upplever mellan att vilja vara sällskaplig (Venus, Oxen) och att vilja dra dig tillbaka i avskildhet (tolfte huset). Tittar vi vidare i horoskopet, så ser vi att den Norra månnoden är i Venus-styrda Vågen i det sjätte huset, mitt emot det tolfte. Man kan säga att den Norra månnoden visar på det som du behöver utveckla eller lära i livet, i motsats till den Södra noden, som istället pekar på sådant som du redan är förtrogen med men som kanske blivit ett alltför vanemässigt mönster.

Norra månnoden i Vågen i det sjätte huset handlar om gemenskap med andra i den yttre verklighetens vardags- och arbetsliv. Men det hela kompliceras ännu en gång av att Venus, som styr den Norra nodens tecken (Vågen), befinner sig i det tolfte huset i opposition till den (och samtidigt i konjunktion med den Södra månnoden i Väduren och tolfte huset).

Häri ligger säkert en djupare förklaring till varför du upplever den här motsättningen i ditt liv och också hur du kan utvecklas genom det. Men att förstå det kräver en djupare och mer ingående analys. Vi kanske kan titta på det, lite i taget, om du vill. Fråga gärna om saker du undrar över.

(Inom parentes sagt, när det gäller ditt "Maya-tecken", så är det egentligen inte Etznab utan Ik, som betyder "vind". Det är bara i den moderna - men oriktiga - versionen som kallas "Dreamspell" som ditt tecken blir Etznab, "flintkniv". Hun Lahun Ik - "Elva Vind" - är det rätta, traditionella, Maya-tecknet för din födelsedag. Men det hindrar kanske inte att du ändå har signaturen "Etznab", det stämmer med "Dreamspell" i varje fall).

Med vänlig hälsning,

Mats i det blå

InläggPostat: tor apr 22, 2010 4:19 pm 

Hej Mats-i-det-Blå,

Tack för att du tagit dej tid och att du svarat så snabbt.. och tack för att du delar med dej av din kunskap på det här viset:)

Det verkar ganska motsägelsefullt mitt födelsehoroskop ..och det känns så i verkliga livet många gånger. Som att det är många ytterligheter samtidigt som drar åt olika håll eller vad ska man säga..

Undrar lite över hur man ska kunna lösa det, knyta ihop det..om det syns nånstans? Satt precis och läste i din kurs om astrologi, del ett, och jag förstår nu att "aspekter" betyder varför, genom vilka vägar. Vet inte än vad är aspekter, men det kommer man nog förstå senare..

(Är lite intresserad av Maya-Astrologi, det stämmer... när jag läste Etznab första gången i Dreamspell för 10 år sedan eller nåt sånt så var det Klockrent bara och det föll sej så naturligt att jag tog det namnet bara här.. )

Jag hoppas på att förstå om det finns någon synlig väg i födelse-horoskopet att hitta balansen på dessa motsägelser. Och jag ska fortsätta att läsa kursen du har lagt ut också.
Om du skulle se något som du vill dela är jag bara tacksam :)

Önskar dej en trevlig kväll!!

Vänliga hälsningar från Maria

InläggPostat: tor apr 22, 2010 4:58 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Maria!

Tack för din respons! Om du vill, kan vi fortsätta att titta på ditt horoskop, lite i taget, och se hur du ska kunna "knyta ihop" det hela. En bra början, i alla fall, tycker jag det är att horoskopet verkar spegla den verklighet du upplever!

Bra också att du söker sätta dig in i astrologin. Det blir lättare för mig att förklara då :D . En liten rättelse bara: Kursen som du börjat läsa är inte skriven av mig utan av Anders. Han är mycket kunnig i astrologi, så läs gärna hans kurs!

Jag ska titta lite närmare på ditt horoskop och återkommer om det lite längre fram, ok? Kanske är det fler som också vill kommentera det!

Ha det så bra!

Mats i det blå

InläggPostat: tor apr 22, 2010 8:48 pm 

Tack för detta :D

InläggPostat: lör apr 24, 2010 5:18 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Maria,

Om vi då ska titta lite närmare på ditt horoskop och vad som finns att se där, kanske vi först behöver förstå innebörden dels av det tolfte huset och dels av tecknet Väduren eftersom de båda är så kraftigt betonade i horoskopet. Det finns också ett klart motsatsförhållande mellan dem, som speglar det du upplever i ditt liv.

Det tolfte huset står för avskildhet, som kan vara både frivillig och ofrivillig. Några av de saker som symboliseras av det här huset är sådana institutioner som sjukhus, kloster, vårdinrättningar, fängelser, osv, alltså platser där man är avskild från världen utanför. Men den astrologiska symboliken är mångfasetterad och tolfte huset kan också representera vårt eget inre och särskilt det undermedvetna, instängda, dolda eller förträngda, det vi kanske inte vill veta av eller kännas vid.

Många planeter i det här huset tyder på att det är mycket som "händer" inombords men som man kanske inte är fullt medveten om. Det kan då vara viktigt att låta det inre få ett naturligt utlopp och att det omedvetna medvetandegörs. Annars byggs det lätt upp inre spänningar eller uppstår psykosomatiska besvär.

Tolfte huset kan också visa på något som vi antingen tvingas eller väljer att offra eller avstå från. Kanske känner man ett inre behov av att uppoffra sig, att hjälpa andra eller utföra någon social hjälpverksamhet och liknande. Å andra sidan kan då intrycken utifrån bli alltför överväldigande så att man periodvis behöver dra sig tillbaka i avskildhet.

Det tolfte huset, som motsvarar Fiskarnas tecken, står även för känslighet och intuition. Andliga intressen och en dragning till det dolda i tillvaron hör också hit. Ditt tolfte hus är i Vattumannens tecken som kan tyda på intresse för meditation, astrologi och liknande.

Ser vi sedan på Vädurens tecken, som de flesta planeterna i ditt tolfte hus befinner sig i (utom Mars som är i Fiskarna), så skiljer det sig väldigt mycket från det tolfte huset. Väduren står för hävdandet av det egna jaget, att vara framåt och ta för sig! Här finns spontanitet och iver och en längtan efter utmaningar. Väduren är full av energi som den måste få utlopp för.

Det blir alltså en stor motsättning när så många planeter i det här ivriga och aktiva tecknet är "instängda" i det tillbakadragna och avskilda tolfte huset. Det är lätt att förstå att alla de här energierna och behoven måste få ett hälsosamt utlopp!

Det kan de också få, särskilt genom den Norra månnodens placering i Vågen i det motsatta sjätte huset. I astrologin finns hela tiden motpoler som kompletterar och balanserar varandra. Vågen är Vädurens motsats. I stället för självhävdelse handlar det här om relationer till andra, om sällskaplighet och samhörighet. Sjätte huset representerar vardagslivet i den yttre verkligheten - i motsats till det tolfte husets inre värld.

Norra månnoden står för det vi behöver utveckla och lära i livet. Placeringen i Vågen i sjätte huset visar på en verksamhet i samspel med andra, där Vädurens självhävdelse får stå tillbaka för Vågens samarbetsvilja, känslighet för andras behov, osv. Man kan säga att Norra månnodens placering i horoskopet visar på hur och på vilket område i livet det finns förutsättningar att lösa upp och balansera det stagnerade mönster som antyds av den Södra månnoden (som du alltså har i Väduren i tolfte huset).

Om du tittar på ditt horoskop, så kan du se hur den Norra månnoden - den hästskoformade symbolen i det sjätte huset - bildar en motpol till den Södra noden (omvänd symbol) bland planeterna i Väduren och tolfte huset.

Flera saker i ditt horoskop antyder att studier och kommunikation är sådant som du tilltalas av. Om det stämmer så kan det ju vara två saker som kan hjälpa dig att få balans: studier/begrundan/meditation i avskildhet och kommunikation/samvaro tillsammans med andra. Andliga intressen - och en andlig relation både till dig själv och till andra - är nog också mycket bra.

Jag anar att du kanske känner sympati med de "utstötta" eller annorlunda i samhället. Kanske dras du till lite ovanliga och speciella personer. Säkert kan du lära mycket om dig själv genom sådana ovanliga relationer (Uranus i Skorpionen i sjunde huset).

Det finns så oerhört mycket i ett horoskop och vi får väl ta lite i taget. Om du vill, kan vi försöka gå djupare in på vad dina Månnoder har att säga om din livsväg och din själs intentioner.

Fråga gärna om saker du undrar över!

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: sön apr 25, 2010 6:42 pm 

Hej Mats-i-det-Blå,

Du är verkligen väldigt snäll som tar dej tid, och jag tackar så väldigt mycket för detta utförliga svar du ger mej.
känner igen allt detta väl.
Det är ju det där med balansen du nämner, och det hjälper när man kan se ett tydligt mönster på det här viset.

Har aspekterna med Noderna att göra?

Tack Mats-i-det-blå. Är riktigt tacksam för denna vägledning genom horoskopet. :D

Ha en skön kväll!

InläggPostat: sön apr 25, 2010 7:50 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Maria!

Roligt om du får ut något av de här förklaringarna till horoskopet.

Aspekter, som du undrar över, är olika vinkelförhållanden mellan planeterna i horoskopet. Om planeterna är nära varandra (inom 10º), så säger man att de är i konjunktion med varandra (t.ex. Månen och Venus i ditt horoskop). Om avståndet i cirkeln är 90º, så säger man att planeterna bildar en kvadratur med varandra (t.ex. Mars och Jupiter i ditt horoskop). Är avståndet 180º - dvs. planeterna är mitt emot varandra i zodiakhjulet - så säger man att de är i opposition till varandra (t.ex. Merkurius och Pluto i ditt horoskop).

De här olika "aspekterna" - det finns flera andra också - har olika innebörd och betydelse vid horoskoptolkningen. I en konjunktion samverkar planeterna med varandra. En kvadratur innebär ett spänningsförhållande och en utmaning. En opposition är förstås ett motsatsförhållande.

Månnoderna (som är matematiskt uträknade skärningspunkter mellan Jordens och Månens omloppsbanor) befinner sig alltid i opposition till varandra, dvs. det finns ett motsatsförhållande mellan dem.

Om du på ett enkelt sätt vill sätta dig in lite i horoskopets olika "delar", så kan du kolla in min hemsida, Galaktiska Gondolen, där jag har en liten "nybörjaravdelning": http://www.starsandherbs.se/galaktiskag ... torial.htm

Hoppas det kan vara till hjälp! Om du vill, sedan, så kan vi fortsätta att gå igenom horoskopet, lite i taget. Ställ gärna fler frågor eller ta upp saker i ditt liv som du vill få belysta.

Ha en fin kväll du också! :D

Mats i det blå

InläggPostat: fre apr 30, 2010 9:07 am 

Hej Mats,

Verkligen en bra hemsida du har där du på ett enkelt vis sammanfattar och förklarar detta om aspekter te.x.

Jag förstår att det är hur mycket som helst att titta på för att få en helhetsbild i ett horoskop egentligen..
Nu har jag material och har fått väldigt bra vägledning om hur man ska se på ett horoskop.
Jag förstår att vi kan slå världsrekord i "lång tråd" om vi ska gå igenom mer, och jag är tacksam över det jag fått redan. Du har verkligen gett utförliga svar och gett svar och insikt i flera för mej viktiga frågor.

Tackar dej Mats för hjälpen :D
[size=85][/size]

Ha en bra Dag

/ Maria

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 9 inlägg ]