Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 10:06 am

Sida 2 av 2 [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Årets ingresser 2009
InläggPostat: tis feb 23, 2010 5:38 pm 

Hej Mats!

Mycket och enorma förseningar för SJ-tågen har plågat landets resenärer i vinter! Intressant att det finns solklart symboliserat i Stenbock-ingressen för 2009 för Sverige (se tidigare inlägg för detta horoskop), med Saturnus (förseningar) i tredje huset (järnväg, transportering). Förseningar, dålig planering, kritik, är ju som vi vet några av de nyckelord vi associerar till en framträdande och svårt aspekterad Saturnus. I Stenbock-ingressen för 2009 är Saturnus i tredje huset och i kvadratur med Ascendentens styrare, som är Solen.

Planeter i konjunktion eller kvadratur med IC eller MC i ett ingress-horoskop sägs säga något om vädret för de kommande tre månaderna. Merkurius sägs ge kallare eller kylare klimat än vanligt, och Merkurius är i kvadratur med IC/MC i Stenbock-ingresen för2009.

Ha det så bra!

Med vänlig hälsning,
Anders

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Vinter och snö
InläggPostat: tis feb 23, 2010 9:49 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Tack för dina intressanta iakttagelser! Det blir väldigt tydligt, så som du beskriver det. Och inte bara järnvägen utan också hela vägnätet och all trafik (tredje huset) har ju drabbats hårt av den myckna snön.

Förutom det du nämner associerar ju också lamslagning till Saturnus. Även köld, vinter och snö, så Saturnus i tredje huset kan symbolisera också att järnväg, vägnät och alla transportleder drabbas av den kalla vintern och det myckna snöfallet (med förseningar som följd).

Bra att du var observant och hade koll på den aktuella Stenbocken-ingressen! Det är ju så här vi kan gå till väga för att studera ingresshoroskopen och se hur de i olika sammanhang visar på den verklighet vi upplever.

Till följd av mina flyttbestyr kom jag tyvärr alldeles av mig med den "nyhetsrapportering" jag försökte mig på under ett par månader. Men kanske fungerar det bättre - och blir både roligare och intressantare - så här, som du gjorde nu, att aktuella händelser relateras direkt till ingresshoroskopen.

Mycket intressant, tycker jag, att vädret kan utläsas ur ingresshoroskopen. Det får vi kolla mer på!

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: tor feb 25, 2010 6:28 pm 

Hej Mats!

Tack för ditt svar och dina ytterligare observationer!

Jag tror, för personlig del, att det kan vara bra för forumet och Sverige-projektet att hellre posta litet och ofta än mycket och sällan. Naturligtvis har båda typer av inlägg ett värde, men jag tycker inte vi ska dra oss för att ”rapportera” enstaka händelser från ett astrologiskt perspektiv även om vi inte just då fullt ut förstår signifikansen i det. En lång månatlig lista över nyhetshändelser är ju också bra, inte minst som referens, men det kan lätt bli litet torrt – för att inte prata om allt det arbete det innebär för dig! Jag tror att det viktigaste är att det finns regelbundna inlägg på forumet för att hålla igång det och rikta in våra tankar att tänka astrologiskt. Det är så jag ser på det!

Hur tänker du om det här? Jag har personligen en stor kärlek till långa genomarbetade inlägg (jag har Saturnus i Tvillingarna), men det kan samtidigt lätt bli alltför få inlägg och även att det kan vara svårt för andra att sätta sig in i ämnet och följa upp med kommentarer. Vi får ju också komma ihåg att detta är ett forum och att många inte har tid eller temperamentet för att läsa långa artiklar. Många skyndar kanske vidare till andra sidor på nätet.

Ha det så bra!

Med vänlig hälsning,
Anders

Inläggsrubrik: Korta inlägg ofta
InläggPostat: fre feb 26, 2010 11:23 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Bra synpunkter du framför. Jag tror också forumet blir mer livaktigt om vi postar kortare inlägg lite oftare. Precis som du säger, så blir det ju då lättare för alla att tillgodogöra sig innehållet och följa upp med kommentarer.

Vi har väl tenderat att komma med ganska omfattande och långa utläggningar och resonemang. Men det blir nog mer flyt och fart på forumet med många korta inlägg istället!

Jag kan ju sedan sammanfatta på projektets hemsida de observationer som görs av hur olika händelser speglas i ingresshoroskopen.

Samtidigt är det naturligtvis inte förbjudet att skriva mer utförliga och innehållsrika inlägg (men det kanske inte blir så många som läser dem :) ).

För att så här i början få en grund att stå på när det gäller Sverige-projektet har jag gjort en del studier och tolkningar av olika horoskop, t.ex. för 1809 och 1974 års författningar och för kungarna Karl XII och Gustav IV Adolf. Jag har då valt att först lägga ut tolkningarna här på forumet för eventuella kommentarer för att sedan föra över materialet till hemsidan. Det blir ju ganska långa inlägg, men det kanske ändå är så man får göra med den typen av horoskoptolkningar.

Korta och snabba inlägg ofta är annars bäst lämpade för ett forum, som du säger, och vi får sikta på mer av den varan!

Ha det så bra du också!

Mats i det blå

InläggPostat: ons mar 03, 2010 6:28 pm 

Hej Mats!

Ja det låter bra det du skriver! Jag har tittat lite på din tolkning om Gustav IV Adolfs horoskop och vill gärna kommentera det och dina andra fina arbeten också. Men det är ett stort ämne känner jag och för att kunna säga något vettigt måste man vara lite påläst. Men jag ska göra mitt bästa!

Ha det så bra!

Med vänlig hälsning,
Anders

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 2 av 2 [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2