Aktuellt datum och tid: fre jul 20, 2018 12:53 am

Sida 1 av 1 [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Introduktion
InläggPostat: ons feb 24, 2010 1:29 pm 

Hej forumiter!

Innan vi sätter igång med att försöka lära oss grunderna i elementär astrologi skulle jag vilja skriva litet om hur jag har tänkt lägga upp undervisningen och övningarna som är knutna till varje teoretisk del, samt förklara från vilket perspektiv undervisningen och lärandet främst utgår ifrån.

Det finns många sätt som vi kan lära oss och studera astrologi på och lika många sätt att undervisa astrologi på. Ett sätt är att först lära oss matematiken i astrologi, dvs. hur man räknar ut ett horoskop. Detta kommer vi inte att göra här. Ett annat sätt är att studera den vetenskapliga sidan av astrologi, dvs. astronomi, och lära oss om solsystemet som helhet och planeternas inbördes relationer till varandra, storlek, hastighet, etc. Vi kommer att gå in en del på dessa saker men mer från ett kvalitativt än ett kvantitativt perspektiv.

Vi kan också lära oss astrologi genom att koppla samman astrologiskt symbolspråk med kända mytologiska teman och där vi genom metoden ”amplifikation” försöker förstärka och utvidga (amplifiera) myternas djupare psykologiska innebörd och sedan översätta dem till motsvarande astrologisk symbol. T ex så kan vi lära oss mer om Merkurius roll i vårt liv genom att studera guden Hermes i mytologin. Denna metod stimulerar intuition och klärvoajans men kan samtidigt underprioritera användandet och förståelsen av astrologisk teknik. Många astrologer använder sig av denna, nästan divinatoriska, metod för att förstärka känslan av förståelse och mening vad gäller en viss astrologisk faktor hos deras klient. Och ofta klarar de sig hyfsat bra med denna metod fast att de kanske inte kan eller använder sig av så mycket rent astrologiska tekniker. Jag kommer förmodligen att använda mig en del av mytologi, om än sparsamt.

Vi kommer heller inte att gå in på astrologins historia eller att försöka bevisa astrologins legitimitet. Så, utifrån vilket eller vilka perspektiv kommer vi att närma oss astrologin?

Jo, det filosofiska, och att se astrologin som ett språk. Jag kommer att kombinera dessa två perspektiv. Det filosofiska perspektivet är oundvikligt, som jag ser det, eftersom en förståelse av varje enskild astrologisk faktor – vare sig det är ett tecken, ett hus, eller en planet – förutsätter en förståelse av denna faktors plats och funktion relativt till samtliga andra astrologiska faktorer och även relativt till den helhet som alla delar tillsammans fungerar inom och, till stor del, utgör. Och helheten förstår vi bäst genom att anlägga ett filosofiskt perspektiv. Det filosofiska perspektivet är mer abstrakt och omfamnar även ett metafysiskt eller andligt sätt att försöka förstå den korrespondens som råder mellan planeterna och människans multidimensionella upplevelse av sin existens. Vi kommer emellertid, för enkelhets skull, att undvika de mer komplexa aspekterna och konsekvenserna som detta filosofiska perspektiv medför.

Astrologi som ett språk är vad vi främst kommer att studera här. Robert P Blaschke kallar astrologin för ”A language of Life” (”ett livets språk”), och Dane Rudhyar förklarade år 1936 i boken ”The Astrology of Personality” att astrologin kan beskrivas och definieras som ”ett livets algebra”; att astrologin är till livet och dess processer - tillblivande, växande, beteende, desintegration - vad matematiken och algebran är till fysiken och alla andra vetenskaper som främst ägnar sig åt att studera icke-besjälade objekt. Att lära sig astrologi som ett språk utgår naturligtvis från några allmänt accepterade premisser eller antaganden om astrologins olika beståndsdelar och deras betydelser, och vi får helt enkelt acceptera dessa inledningsvis för att eventuellt senare problematisera om det skulle behövas. Precis som i alla andra discipliner finns det inte i astrologi en stark konsensus. Men de flesta grundläggande faktorer som vi kommer att studera här - elementen, kvaliteterna, tecknen, husen, planeterna, aspekterna, etc. – tror jag det finns en relativt stor konsenus eller samstämmighet kring.

Att lära sig astrologi som ett språk har dessutom det syftet att befria oss från färdigskrivna tolkningar eller beskrivningar som finns i de flesta astrologiska böcker, och att lära oss att själva kommunicera och uttrycka oss inom astrologi. Astrologin är ett potentiellt universellt språk (i betydelsen globalt och inte begränsat till en viss bestämd kultur), men kan studeras precis som alla andra språk. Och precis som man numera först lär sig några hälsningsfraser och att säga sitt namn och sin ålder när man börjar studera ett nytt språk, så kommer vi även här att börja ”tala” astrologi redan efter några ”lektioner”, för att sedan fördjupa och raffinera både vår förståelse och förmåga att uttrycka oss astrologiskt allteftersom vi lär oss ”grammatiken” och flera ”glosor”.

Några ord om den typ av astrologi vi kommer att studera. Det finns många olika typer av och inriktningar i astrologi. Vi kommer inte att studera t ex mundan/politisk astrologi, horarisk astrologi, siderisk astrologi, vedisk astrologi, eller elektioner (valda horoskop), m fl. Vi kommer främst att koncentrera oss på den astrologi som ägnar sig åt att försöka förstå individuella personers liv utifrån deras födelsekarta – natal astrologi. Denna typ av astrologi som används som en teknik för att bättre förstå en individs livsprocesser och situation arbetar med psykologiska värden och med subjektiva eller kreativa tolkningar av objektiva faktum. Det är astrologi som konst; men en konst med riktning och syfte – teleologi. Eftersom tyngdpunkten ligger på psykologiska processer kommer vi inte heller att studera den klassiska eller traditionella astrologin med deras fokus på etiska omdömen – bra eller dåligt – utan kommer att anlägga ett humanistiskt, psykologiskt, och evolutionärt perspektiv.

Till varje ”lektion” finns en del övningar knutna som ni naturligtvis väljer om ni vill göra eller inte. Och alla typer av frågor är välkomna, liksom förslag till förbättringar. Jag ska försöka att skriva en ”lektion” varje månad och kommer att inleda med de fyra elementen och de tre modi eller kvaliteterna. Sen fortsätter vi, steg för steg.

Hoppas ni gillar upplägget och innehållet och tar vara på chansen att lära er ett "livets språk".

Ha det så bra så länge!

Med vänlig hälsning,
Anders

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Introduktion
InläggPostat: ons feb 24, 2010 9:55 pm 

Det ska bli både intressant och spännande att delta i denna online kurs. Jag är nybörjare och ser med nyfikenhet fram emot den första lektionen. :)

/Elinor

InläggPostat: tor feb 25, 2010 6:27 pm 

Hej Elinor!

Tack för ditt intresse och förväntan!

Lektion 1 kommer jag att posta onsdagen den 3 mars kl. 16.35. Rubriken är ”Överblick av materialet och genomgång av astrologins symboler”. Hoppas du har tålamod fem dagar till! Sedan är det min ambition att minst en ny lektion varje månad ska publiceras. Med vår nystart den 24 februari för denna tråd känner jag inspiration och entusiasm inför projektet, något som jag saknade inför den första, då Månen gick på tom gång för den starten.

Vi ses snart igen på forumet!

Med vänlig hälsning,
Anders

Senast redigerad av Anders tis mar 02, 2010 12:51 am, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: sön feb 28, 2010 7:41 pm 

Intressant!
/blerik

InläggPostat: sön feb 28, 2010 7:43 pm 

Hej blerik!

Ja, det kommer att bli intressant! Du är hjärtligt välkommen!

/Anders

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 5 inlägg ]