Aktuellt datum och tid: lör okt 20, 2018 5:06 pm

Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Chiron
InläggPostat: tis feb 09, 2010 1:59 pm 

Jag har en del funderingar kring Chiron. Den är ju ännu ganska outforskad och det är svårt att hitta bra info om den.
Den sägs symbolisera ett sår vi fått, ett sår vi aldrig kan läka. Samtidigt sägs den symbolisera helande/läkande. Men om skadan är obotlig hur kan vi då helas? Innebär helandet att vi förlikar oss med vår skada, lär oss inse att vi är ofullkomliga och på så sätt kompenserar den skada vi fått? Men Chiron sägs ha övergett sin odödlighet. Givit upp?
I det horoskop jag har framför mig är Chiron i exakt konjunktion med Asc. Ett sår som uppkommit vid födelsen och som påverkar hur den här personen möter världen? Men hur?
Jag har inte ritat ut de övriga aspekterna ännu. Känner någon till någon bra bok eller plats på nätet där man få vägledning i tolkningen av Chiron?

Hälsningar karmha

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Kiron - den sårade helaren
InläggPostat: ons feb 10, 2010 6:20 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej karmha!

Tack för ditt inlägg! Intressant att Chiron (eller Kiron) förts på tal så många gånger på forumet den sista tiden. Kiron/Chiron är en spännande "nykomling" bland horoskopets planeter.

Som du skriver, så står Kiron både för sår och för helande/läkande. Som mänsklighet och som enskilda människor är vi naturligtvis "sårade" på många sätt och i behov av att få läka och bli hela. För Kiron själv, som enligt myten var en gud och därför odödlig, innebar hans sår (som uppkom genom ett olyckligt misstag) att han för alltid blev den "sårade helaren". Genom att känna på vad det innebär att vara skadad kunde han förstå och hjälpa oss dödliga i vårt sårade tillstånd och i vårt behov av helande och läkedom.

Så att skadan var "obotlig" gäller nog i första hand guden Kiron själv. Vårt helande däremot handlar mer om att utvecklas i riktning mot den gudomlighet som Kiron redan ägde - dvs. våra sår både kan och behöver helas.

Men naturligtvis kan man också se det så som du föreslår, att vi förlikar oss med en obotlig skada, lär oss leva med den och lär av den - myterna och symboliken kan ju hela tiden uppfattas och förstås på flera olika plan.

Kiron i konjunktion med Ascendenten i det horoskop du nämner kanske kan innebära att den personens "sår" (vad det nu är) är väldigt synligt och uppenbart. Kanhända personen identifierar sig kraftigt med sitt sår. Teckentillhörigheten kan antyda vad slags sår det rör sig om.

Med Kiron på Ascendenten kanske man på sätt och vis själv i sitt liv personifierar Kiron (den mytiska gestalten). Såret kanske blir personens mask utåt, hans eller hennes sätt att möta omvärlden. Det kan också visa på en "sårad helare", en person som, likt Kiron, med fördjupad medkänsla ägnar sig åt att hjälpa andra med deras helande.

I varje fall är det nog ganska säkert att Kiron på ena eller andra sättet spelar en framträdande roll i den personens liv. Det kan förstås också, som du antyder, handla om ett sår eller en skada som uppstått vid själva födelsen.

Helt klart är Kiron en mycket intressant och fascinerande planet. Själv har jag haft nytta av att läsa en del bra böcker som handlar om den sårade helaren. På svenska, "Livshjulet" av Gunnel Söderström, som bl.a. tar upp en del om Kiron. På engelska, "Chiron - The New Planet in Your horoscope, The Key to Your Quest" av Richard Nolle och sist - men inte minst - "Chiron - Healing Body & Mind" av Martin Lass (australisk astrolog som också spelar fiol).

Jag har skrivit litegrann om Kiron på min blogg: http://gondolbloggen.blogspot.com/ (kolla efter Kiron bland sökorden i den högra spalten).

Till sist några länkar till forumdiskussioner vi haft om Kiron:

chiron-konjuktion-solen-i-skytten-2-a-huset-t178.html

post821.html#p821

Lycka till med tolkningen av Kiron/Chiron och berätta gärna vad du kommer fram till eller fråga mer om du har fler undringar.

Med vänlig hälsning,

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ]