Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 10:08 am

Sida 2 av 2 [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: re. elektiner
InläggPostat: tor dec 17, 2009 7:04 pm 

Hej Mats!

Som jag ser det, blir det oerhört svårt att få bort planeterna i elektionshoroskopet från ditt tolfte hus. Neptunus kommer att vara där i 10 år till, och dessutom är den väl ”bättre” där än på din Ascendent? Så det kan vi inte göra något åt. Och visst kan vi försöka få över Solen, Merkurius, och Jupiter över Ascendenten och placera dem i din norra hemisfär, men då uppstår en mängd andra problem.

Jupiter är i ditt tolfte hus t.o.m. 31 mars, och Solen och Merkurius t.o.m. 7:e respektive 11:e mars. Men om vi söker efter tider efter den 11 mars så ser vi att Venus är i sitt fall (Väduren) t.o.m. 1 april och Merkurius i sitt fall (Fiskarna) t.o.m. 18 mars, och efter den 18 mars lägger sig Saturnus i opposition med Uranus; en opposition som varar t.o.m. augusti. Så då får vi antingen leva med denna opposition eller vänta ytterligare tid till någon gång efter augusti.

T-kvadraturen för tiden 24 februari kl.10.25 behöver inte oroa oss. De aspekter som Månen separerar från räknas inte i elektioner. Och projektets Merkurius i opposition med din Måne ser jag inte som några problem. Tvärtom så aktiverar den ju din Måne och ger den möjlighet att uttrycka sig i en social kontext till/med andra (opposition). Projektets Merkurius i ditt tolfte resonerar ju med din natala Merkurius i Fiskarna, och Jupiter där är ju på hemmaplan, precis som Solen i Fiskarna. Viktigare då att komma ihåg att dina axlar (Asc/Desc, MC/IC) knyter an till projektets horoskop, än att haka upp sig på tolfte husets potentiellt negativa inverkan.

Vi kan aldrig hitat det perfekta horoskopet. Dessutom så anses projektets Jupiter som "bränd", och alltså försvagad eftersom den ligger inom 8½ grads orb till Solen. Men om vi skulle ta med alla dessa tekniker så skulle vi aldrig hitta någon tid som vi var nöjda med. Kanske vi kan se det som att Jupiters placering i sitt eget tecken motverkar den potentiellt försvagande effekt som en nära belägen Sol anses ha?

Du kan ju själv experimentera lite med alternativ om du känner för det! Varför inte fira julhelgen med en efemerid i knäet? :D Själv ska jag välkomna min solretur som jag har nu ikväll om några timmar, sedan i morgon reser jag iväg en månad men kommer tillbaks till Sverige i mitten av januari. Så jag passar på att önska dig och Elinor en skön jul och ett bra nyår, och vill tacka för det året som har gått, och ser fram emot ett aktivt nästa år!

Ha det så bra!

Med vänlig hälsning,
Anders

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Trevlig resa!
InläggPostat: tor dec 17, 2009 7:33 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Tack för dina synpunkter! Jag inser att inget horoskop kan vara helt perfekt. Ville bara resonera lite kring de potentiella problem som jag kunde urskilja. Jag tror det föreslagna horoskopet blir mycket bra.

Vi får väl se om jag tillbringar julhelgen med en efemerid i knäet :D .

Grattis på födelsedagen/solreturen! Önskar dig en trevlig resa och tack för det år som varit! Ha också en God Jul! Vi hörs i början på nästa år!

Ha det så bra!

Med vänliga hälsningar,

Mats i det blå

Inläggsrubrik: forumet mm
InläggPostat: tor dec 17, 2009 10:23 pm 

Tack Mats!

Vill passa på att uttrycka min beundran för din närvaro, energi, och uppföljningsförmåga här på forumet! Det är fantastiskt av dig att kunna vara så engagerad och svara varje skribent så snabbt och fint som du gör. Du visar prov på mycket ädelhet i din vänlighet och med ditt tålamod, och man vet att man alltid tas emot med värme och generositet när man väljer att skriva på forumet. Forumet utstrålar vänlighet, kamratskap, och artighet.

Jag tycker det är ett fantastiskt forum med oerhört goda möjligheter att presentera sina idéer och tankar på, och inte minst möjligheten att kunna posta horoskophjul på ett snyggt och tydligt sätt. Det är ovärderligt och jag önskar verkligen att fler astrologiintresserade hittar hit!

Själv har det varit litet trögt det senaste halvåret. Jag har många halvfärdiga ”manuskript” om både Gustav IV Adolf, ingresser, och annat som väntar på att avslutas. I min solretur (som inträffar idag) för år 2010 har jag fasta tecken på axlarna och ett fullt femte hus, som beskriver ett fokus på att avsluta saker som är svårt att slingra sig ifrån. Låt oss hoppas att detta kan kompensera för att jag saknar planeter i fasta tecken i mitt natala horoskop!

Jag ser verkligen fram emot ett aktivt skrivande på forumet nästa år, och hoppas också att jag kan diskutera mer astrologi med dig och andra. Jag ser gärna också att jag bättre svarar an och följer upp dina egna inlägg framöver. Det har varit litet magert med responsen på dina inlägg under ”Projekt Sverige i tiden” och de förtjänar bättre än så. Själv kan jag känna att det blivit litet väl mycket på Sverige-tråden och som jag har haft svårt att följa upp. Inläggen kräver sakkunskaper som jag för tillfället saknar, och jag skulle bara känna mig ytlig om jag svarade med artighetsfraser och med kommentarer utan något innehåll. Kanske jag är en dålig forumit i detta avseende?

Jag tycker speciellt att det är svårt att uttala sig om ingresserna och att det hela ter sig tämligen godtyckligt: man ser det man vill se, känns det som! Men vi får väl öva upp det där med att veta vilka händelser som faktiskt är viktiga för ett land och att sedan inte bara se det reflekterat i ingresserna utan även att genom astrologin förstå händelser bättre. Vad är det annars för mening med att anlägga ett astrologiskt perspektiv på dessa saker? Mycket bra och beundransvärt att du publicerat relevanta nyheter under de senaste månaderna. Jag ska ta mig en seriös titt på det när jag kommer hem i mitten av januari. Ser också fram emot att göra en seriös jämförelse med de fyra, eller flera, Sverige-horoskop som finns, och analysera transiter, progressioner, och direktioner vid viktiga händelser i Sveriges historia. Jag har redan börjat med ett sådant projekt, men det är tidsödande och drygt kan jag ibland känna.

Detta och mycket annat ser jag fram emot nästa år!

Med vänlig hälsning,
Anders

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Avsikter och mål
InläggPostat: fre dec 18, 2009 9:30 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Tack för dina vänliga ord. Roligt att du uppskattar forumet. Jag får tillägga att mycket av den positiva utvecklingen har växt fram tack vare din medverkan!

När det gäller Sverige-projektet, så får vi inte glömma att det bara är ett "sidoprojekt" :) . Det har väl kommit lite väl mycket i förgrunden så här i början. Jag har pangat på en hel del för att få det hela att komma igång (Solen i Väduren :D ).

Men avsikten är inte att projektet ska dominera på andra sakers bekostnad. Det vill jag inte. Det finns så mycket annat av ännu större intresse inom astrologin som vi inte får låta hamna i skymundan. Inte minst gäller det den evolutionära astrologin som jag har för avsikt att sätta mig in i mer och mer!

Samtidigt tycker jag det är ett spännande - och lärorikt - äventyr att se varthän Sverige-projektet leder. Jag håller med dig om att målet är att genom astrologin förstå olika händelseförlopp och företeelser bättre - att inte bara se dem reflekterade i astrologin. Men jag föreställer mig att man får börja med det senare (för att visa på astrologins giltighet) och samtidigt hela tiden sträva mot det större målet att låta astrologin visa på händelsernas djupare innebörd.

Sedan behöver vi ju inte ha alltför bråttom. Landet springer inte ifrån oss. När den värsta Väduren-energin lagt sig kan nog projektet komma in i en mer lagom och uthållig lunk. Jag ser mycket fram mot dina ännu opublicerade "manuskript". Men, som sagt, det är ingen brådska!

Vi får hoppas att forumet så sakteliga växer till sig under kommande år och att det ska kunna härbergera många olika sidor av den fascinerande och innehållsrika astrologin.

Ha det bra!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Två gripna för bankrånet
InläggPostat: fre jan 22, 2010 8:59 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Apropå bankrånet i Södertälje i december, som vi diskuterade tidigare i den här tråden, så såg jag idag att två misstänkta peroner gripits för rånet: http://lt.se/nyheter/1.708247-misstankt ... ch-haktade

Så det kanske ligger något i att rånet var dåligt tajmat med Månen på tomgång!

Jag har förresten lagt ut en sida om det här rånet på Projekt Sverige i tiden: http://www.starsandherbs.se/pst/bankran.htm

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Rättelse
InläggPostat: mån jan 25, 2010 6:57 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

En rättelse är befogad här: I föregående inlägg skrev jag att Månen "var på tomgång", dvs. void of course i det aktuella horoskopet. Men så var det ju inte, kom jag på i efterhand.

Istället var den på väg mot en opposition till Merkurius innan den bytte tecken, Merkurius som i det här fallet styr såväl sjätte som sjunde husen - polisen - och dessutom samtidigt står för rånarna, eftersom den är i första huset. Det var häri den dåliga tajmningen bestod, inte att Månen var void of course.

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 2 av 2 [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2