Aktuellt datum och tid: tor jan 18, 2018 5:30 pm

Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dagens Sverige
InläggPostat: mån nov 23, 2009 8:11 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

I den långa raden av Sverige-horoskop kommer vi så fram till vår nutid. Den nya regeringsformen som godtogs av riksdagen den 27 februari 1974 bör ju ge oss det mest aktuella Sverige-horoskopet.

Tidpunkten för klubbandet av den nya grundlagen, klockan 16:40, har jag hämtat från Stefan Stenudd, som har en hemsida bl.a. om Sveriges horoskop. Någon källa till tidsangivelsen uppges tyvärr inte. (Länk till Stefan Stenudds sida: http://www.astrologi.nu/millennium-horo ... skopet.htm ).

Det ger i alla fall följande horoskop:

Bild

Sverige, regeringsformen 1974, 27 februari 1974, 16:40, Stockholm

Aspekter:

Bild

Återigen har vi ett horoskop med Ascendenten i Jungfrun (liksom i 1523 och 1809 års Sverige-horoskop). Landets ledning representerad av Saturnus, Södra månnoden och Mars i Tvillingarna i tionde huset (med Oxen på husspetsen) har också här (liksom 1523 och 1809) en mental, rationell prägel (Tvillingarna). Men Solen, själva ledningen/regeringen är på väg att dala ned under horisonten i känslosamma Fiskarna i konjunktion med Merkurius retrograd i samma tecken!

På sätt och vis tycker jag det är svårare att få något riktigt grepp om det här horoskopet än de tidigare mer historiska horoskopen. Kanske beror det på att jag inte har den tidsmässiga distansen. Det här horoskopet visar ju på ett Sverige som är på väg att ta form men som fortfarande mer eller mindre är i sin linda.

Ascendenten i Jungfrun visar ändå på samvetsgrann strävsamhet, ett land av ”arbetsmyror”. MC i Oxen utstakar målet – stabilitet och trygghet. Vi ser också ett par stortrigoner som speglar hur ”hjulen kommer i rullning” i det svenska samhällsmaskineriet. Saturnus i Tvillingarna i tionde huset (Ansvarsfull och rationell ledning) bildar en stortrigon med Jupiter i Vattumannen i sjätte huset (arbetslivets produktion) och Uranus i Vågen i tredje huset (nytänkande). Likaså Mars i Tvillingarna i tionde huset (aktiv, energisk ledning) med Venus i Stenbocken i femte huset (materiellt välstånd som landets främsta ”uttryck”) och Pluto i Vågen i andra huset (den ekonomiska politiken och dess skilda värderingar).

Det är ju inte illa att få flyt i samspelet mellan alla de här sidorna och det förklarar väl kanske hur landet kan uppnå viss framgång i olika avseenden. Svårare att reda ut, tycker jag, är Solens placering i opposition till Ascendenten och i kvadratur till Neptunus i Skytten i fjärde huset. Månen i välmående Oxen speglar kanske folkhemsideologin, särskilt som den styr det elfte huset (drömmar och visioner) i Kräftan. Lejonet på den tolfte husspetsen kanske antyder att den nationella stoltheten är något vi döljer och visar kanske också på kungamaktens minskade betydelse.

Men jag får inte riktigt till det här med Solen i Fiskarna i sjunde huset. Det tycks visa på något diffust och osäkert hos den svenska ledningen. Förmodligen i relation till andra länder (sjunde huset). Sveriges ledning tycks annars vara representerad av planeterna i tionde huset: Saturnus konjunktion Södra månnoden i Tvillingarna och Mars i Tvillingarna.

Den politiska oppositionen bör ju höra hemma i fjärde huset som styrs av Pluto i Vågen i andra huset (politiken kring ekonomiska värderingar). I fjärde huset har vi Neptunus i Skytten (visioner och drömmar om ett bättre samhälle, kanske, vare sig det är höger- eller vänsterblocket som är i opposition). Där är också den Norra månnoden i Skytten.

Merkurius retrograd i Fiskarna i sjätte huset styr ju både första och andra huset och har en viktig roll i horoskopet. Första huset och Ascendenten står naturligtvis för landets identitet och det andra huset representerar dels värderingar och dels resurser. Merkurius är också i konjunktion med Solen, landets ledning, och även med Jupiter i Vattumannen i sjätte huset. Så horoskopstyraren Merkurius bör ha något med den ”svenska modellen” att göra…

Någon som kan hjälpa mig i mina bryderier? :D Alla är välkomna med synpunkter och tolkningsförslag!

Ha det bra!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Mer om dagens Sverige
InläggPostat: ons nov 25, 2009 5:15 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen! :)

Har grunnat lite vidare kring de frågor och funderingar jag hade i föregående inlägg. Försöker förstå dynamiken kring Sveriges Ascendent i opposition till Solen i Fiskarna i sjunde huset. Man kan ju säga att horisontaxeln bildar ett grovt tillyxat storkors tillsammans med den (vida) oppositionen mellan Mars i Tvillingarna i tionde huset och Neptunus i Skytten i fjärde huset.

Jag tänker mig att det här storkorset (eller i varje fall de två T-korsen) speglar något som är karakteristiskt för landet. Sverige är ju delat i två stora politiska block (vänster- och högerblocken). Det här bör förstås kunna utläsas i horoskopet. Kanske speglas det dels av att Pluto (politik) och Uranus (förändringar, nytänkande) är i Vågens tecken och dels av att Tvillingarna ligger ”inbakat” i det tionde huset (regering/ledning). Båda de här tecknen representerar ju dualitet. Pluto i Vågen styr fjärde huset (oppositionen) och Tvillingarna styrs av Merkurius som är retrograd i Fiskarna i det sjätte huset.

Här kan man kanske börja ana något av Sveriges politiska struktur. Vi har den ständiga dualiteten med de båda blocken. Och vi har arbetsmarknadens (sjätte huset) stora roll i den ”svenska modellen”. Kanske kan man se i horoskopet hur landets framtoning (Ascendenten i Jungfrun) och identitet/regering (Solen i Fiskarna) präglas av den ständiga motsättningen (ibland strid på kniven, ibland tyst samförstånd) mellan de båda ideologiska blocken, det ena i regeringsställning (Mars i Tvillingarna i tionde huset), det andra i opposition (Neptunus i Skytten i fjärde huset).

Fjärdehusstyraren Pluto i Vågen i andra huset bildar, som jag tog upp i förra inlägget, en stortrigon med Mars i Tvillingarna i tionde huset och tiondehusstyraren Venus i Stenbocken i femte huset. Politiken (Pluto) kring de båda blockens (Vågen) ideologier/värderingar (andra huset) är då det som får ledningen (Mars i Tvillingarna i tionde huset) att agera i syfte att upprätthålla ett högt materiellt välstånd (Venus i Stenbocken) som nationens främsta ”uttryck” (femte huset).

Jag antar då att Merkurius retrograd i Fiskarna i det sjätte huset i konjunktion med Solen i Fiskarna i sjunde huset och med Jupiter i Vattumannen i sjätte huset, speglar den ”svenska modellen” med arbetsmarknadens parter (Jupiter i Vattumannen i sjätte huset). Mars kvadratur Merkurius kan då visa på hur regeringen (Solen i konjunktion med Merkurius) i sitt styrande (Mars i tionde huset) tvingas ta hänsyn (Fiskarna) till arbetsmarknadens parter (Merkurius konjunktion Jupiter i sjätte huset).

Man kan väl då säga att Sveriges framtoning (Ascendenten i Jungfrun) präglas starkt av strukturen kring den administrativa ledningen (Mars i Tvillingarna i tionde huset), regeringens involvering i arbetsmarknadens dynamik (Solen i Fiskarna konjunktion Merkurius retrograd i Fiskarna i sjätte huset) och oppositionens motsatta syn på hur saker och ting ska gå till (Neptunus i Skytten i fjärde huset).

Sverige har länge av omgivningen uppfattats som ett ”socialdemokratiskt land” där den ”svenska modellen” varit en framträdande del. Efter regeringsformens genomförande 1974 har den styrande makten pendlat mellan socialdemokratiska och borgerliga regeringsbildningar. Skillnaderna eller gränsen mellan de båda blocken har tenderat att suddas ut (Solen i Fiskarna) på ett ibland förvirrande sätt – som när den borgerliga alliansen kallar sig det ”nya arbetarpartiet” eller när också socialdemokratiska regeringar sålt ut statliga företag.

Solen i sjunde huset kanske inte bara avser förhållandet till andra länder (sjunde huset) utan eventuellt också hur regeringen uppfattas av allmänheten (också sjunde huset).

En annan tanke jag har är att Solen i det här horoskopet också står för kungen. Trots att kungens makt minskades kraftigt (Lejonet på den tolfte husspetsen) i och med 1974 års regeringsform så kvarstår ändå som hans huvudsakliga uppgift att representativt och ceremoniellt inneha rollen som ”rikets främsta företrädare i förhållande till andra länder”. Det innebär att kungen är Sveriges värd vid utländska statsbesök och att han själv som Sveriges representant avlägger statsbesök i andra länder. Det innebär också att det är kungen som ger svenska ambassadörer deras kreditbrev och dessutom ackrediterar utländska ambassadörer i Sverige.

Kungens roll är alltså stor när det gäller Sveriges förhållande till andra länder. I horoskopet speglas det av att Solen (kungen) är i sjunde huset (utlandsrelationer). Konjunktionen med Merkurius i sjätte huset visar då eventuellt på den roll kungens representation utomlands kan ha för svenskt näringsliv och svensk export.

Det skulle vara intressant att höra några synpunkter på de här resonemangen. Så jag stannar upp lite här, i mitt funderande, och inväntar synpunkter och kommentarer! :)

Ha det bra alla!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ]