Aktuellt datum och tid: fre nov 24, 2017 8:27 pm

Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Chillans horoskop
InläggPostat: ons sep 09, 2009 4:53 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Här följer Chillans horoskop. Chillan undrar över vad aspekter innebär. Hon har Månen i Vattumannen men känner inte igen sig riktigt i det. Hon undrar om det kan ha något med Månens aspekter att göra.

Bild

Chillan, 14 juli 1984, kl. 16:45 i Jönköping

Aspekter:

Bild

Välkomna med synpunkter kring Chillans horoskop!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Chillans horoskop
InläggPostat: ons sep 09, 2009 5:24 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Chillan!

Som du ser har jag lagt ut ditt horoskop i inlägget här ovanför. Vet inte hur hemmastadd du är med de astrologiska symbolerna, men Månen är i alla fall lätt att känna igen (längst ner i horoskopet).

Tabellen under horoskopet visar på alla dina aspekter. En aspekt kan man säga är ett vinkelförhållande mellan två planeter (eller andra faktorer i horoskopet) så som det uppfattas från Jorden sett.

Aspekterna har stor betydelse eftersom de i horoskoptolkningen visar hur de olika planeterna samverkar med eller motverkar varandra, hur de blandar sina energier - ungefär som man blandar färger när man målar :D .

Du har Månen i Vattumannen, som du säger. Normalt sett bör det betyda att du har ett stort behov av att känna dig fri och oberoende, att du gillar sånt som är lite annorlunda och spännande och att du tycker om att träffa likasinnade och resonera om sådant som ni har gemensamt. Det bör betyda att du är originell, fördomsfri och kreativt nytänkande.

Känner du inte igen dig i något av det här? Om inte kan det kanske bero just på Månens aspekter till andra planeter i ditt horoskop, precis som du säger.

I ditt horoskop bildar Månen en del betydelsefulla aspekter. Om du tittar noga så ser du kanske att Månen befinner sig precis mittemot en planet. Det är Merkurius i Lejonet, högst upp i horoskopet. Den här aspekten (som är en 180 graders vinkel mellan planeterna) kallas opposition.

Det betyder att det finns ett visst motsatsförhållande Mellan Månen och Merkurius i ditt horoskop. Merkurius står för tanke och intelligens medan Månen mer står för känslolivet. Oppositionen kan visa på ett behov hos dig att balansera tanke och känsla. Att så att säga kunna använda båda på en gång, tillsammans, inte antingen gå på känsla eller tanke utan använda båda samtidigt.

Det hela kompliceras av att både Månen och Merkurius sedan bildar var sin kvadratur (en annan slags aspekt, med 90 graders vinkel mellan planeterna) till Saturnus och Mars, som inbördes dessutom bildar en tredje form av aspekt, en konjunktion (där planeterna befinner sig nära varandra).

Tillsammans bildar de här aspekterna ett s.k. aspektmönster, ett T-kors, som är en viktig del av ditt horoskop. Men det blir lite för mycket att förklara allt på en gång :D . Vi får dela upp det lite.

En förklaring till att du inte riktigt känner igen dig i Vattumannen-Månen kan vara att du samtidigt har Ascendenten i Skorpionen och Solen i Kräftan, som båda är vattentecken till skillnad från Vattumannen, som - trots namnet - är ett lufttecken. Vatten associerar till känslor och luft till tankar. Så det blir lite paradoxalt i ditt fall, med Månen (känslor) i ett lufttecken, men Solen (identiteten, viljan, livskraften) och Ascendenten (personligheten) i vattentecken.

Det pekar också på ett behov hos dig att integrera eller samordna tanke och känsla!

Du säger att du kommer bättre överens med vissa än andra. När det gäller relationer dras du förmodligen till lugna, trygga personer, eftersom du har Descendenten (motsatsen till Ascendenten) i Oxens tecken. Du ser det längst till höger i horoskopet. Ascendenten är längst till vänster, i Skorpionen.

Det finns så oerhört mycket att säga om ett horoskop, men det går ju inte att säga allt på en gång :D .

Ställ gärna frågor om det du undrar över! Hoppas också att du får fler synpunkter från andra på forumet.

Mats i det blå

InläggPostat: ons sep 09, 2009 6:07 pm 

Hej!
Jo jag känner igen mig en del:)
Det är väldigt frustrerande för mig att känna så mycket samtidigt som jag tänker så mycket..jag har inte sett det på så sätt innan.
Jag lever ihop med en Vattuman vilket har resulterat i att jag har läst mycket om "soltecknet" och sammtidigt dragit det till min måne, kanske fått en fel bild helt enkelt av Vattumannen.
Jag har en tendens att dra till mig väldigt "speciella" människor just i min vänkrets inte lugna och harmoniska som jag borde, men jag kan inte hjälpa det, vet inte varför det alltid blir så? Det gäller dock inte partner.
Om man tittar på själva bilden/kartan över horoskopet så ser det ut som det är mer "aktivitet" på vänstra halvan än högra, har det någon betydelse?Varför är det så?
Mvh

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: tor sep 10, 2009 3:32 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Roligt att du känner igen dig en del. Tendensen som du nämner, att du drar till dig ganska "speciella" eller lite ovanliga personer, kan nog anas lite i horoskopet (eller rättare sagt, det är väldigt tydligt).

Dels har du Ascendenten (och även Mars och Saturnus) i Skorpionens tecken, vilket antagligen visar sig i att du själv är en intensiv, "magnetisk" person - och då säkert "drar till dig" andra personer med liknande egenskaper. Dels har du planeten Uranus (originalitet, självständighet) i det första huset (personligheten) och, som sagt, Månen (känslolivet) i Vattumannen (som styrs av Uranus) i det tredje huset (kommunikation med andra).

Men inte nog med det, du har också planeten Pluto, underjordens härskare, som styr Skorpionens tecken och därför också Ascendenten (och som därför är väldigt framträdande i ditt horoskop) i det elfte huset (vänner) i Vågens tecken (som också har med vänskap att göra). Kanske ser du ett mönster i allt det här?

Liksom Skorpionens tecken står planeten Pluto för intensitet, starka känslor och kanske en dragning till det som är "speciellt". I elfte huset som handlar om vänner blir Pluto som en "magnet" som drar till sig personer som du instinktivt fascineras av.

Som partner gissar jag ändå att du föredrar någon du känner dig lugn och trygg med (Descendenten i Oxen). Det behöver inte betyda en person som har Solen i Oxen. Man kan ju ha Oxen-kvaliteter ändå, som kan visa sig i horoskopet i övrigt.

Jodå, det har betydelse (allt i horoskopet har faktiskt betydelse!) det du uppmärksammade om planeternas fördelning, att de flesta planeterna är i horoskopets vänstra del. Den vänstra sidan - som kallas den östra hemisfären - är grupperad kring Ascendenten och visar på eget initiativ, handlingskraft och liknande.

Den motsatta västra hemisfären (högra sidan), grupperad kring Descendenten, visar mer på anpassning och samarbete med andra. Nu har du flera viktiga planeter på den här sidan också - Solen, Venus, Merkurius - så fördelningen av planeter är ändå ganska jämn i ditt horoskop - med undantag av kvadranten i sydväst ( :D ) med husen 4, 5 och 6 som saknar planeter.

Den delen av horoskopet representerar inre medvetenhet om den yttre världen. Att du inte har några planeter där betyder inte att du inte har någon inre medvetenhet om världen omkring dig, bara att det är ett område som inte betonas i ditt horoskop, annat än genom att det färgas av tecknen Fiskarna, Väduren och Oxen.

Hoppas det här kan vara till någon hjälp för dig i att förstå både dig själv och astrologin :) . Fråga gärna mer om du undrar över något. På min hemsida, Galaktiska Gondolen, förklarar jag lite om aspekter mellan planeterna. Du kan ju kolla om du vill: http://www.starsandherbs.se/galaktiskag ... kterna.htm

Ha det bra!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ]