Aktuellt datum och tid: ons nov 22, 2017 8:36 pm

Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mina tankar inför första "testet"
InläggPostat: tor aug 27, 2009 7:59 am 

Jag tänkte följa ditt goda råd Mats och kortfattat beskriva mina hypoteser och min syn på astrologin.

Jag skulle kunna beskriva min syn på astrologin som lika komplicerad som ämnet självt, men så är nog inte fallet. Kanske är det hela ganska enkelt i mitt fall….egentligen. Jag vet inte hur astrologin fungerar. Jag tror det finns en kärna som, om den är sann, vilket jag tror den är, skulle revolutionera vår syn på kosmos och vårt medvetande. Jag tror att vi skulle kunna, och bör, skala bort en hel del av olika teorier inom astrologin. Jag är inte så intresserad av metafysik och svårbegripliga spekulationer om fenomen som jag egentligen inte kan veta något om. Jag vill dock inte gå lika långt som Wittgenstein som skrev att ”vad man inte kan tala om, därom måste man tiga”. Jag tror inte på någon strålning från planeterna. Jag misstänker att den astrologiska kunskapen kan ha blivit planterad bland sumererna av besökare från en annan planet (nej, jag skojar inte – läs Sitchin Zecharia). Jag vet att det är oerhört lätt att ”läsa in” saker som inte finns och att det är lätt att tro att man bevisar astrologin när man egentligen sysslar med något helt annat. Jag är väldigt intresserad av att försöka visa på astrologiska samband med hjälp av vetenskapliga metoder – jag är övertygad om att det går. Ja, jag skulle nog kunna fortsätta i all oändlighet men jag stannar här. När själva testningen är igång så kommer jag förstås gå in lite djupare i astrologin än ovan.

I den första undersökningen tänkte jag att vi skulle testa om man med hjälp av astrologins direktionssystem – transiter, sekundära progressioner och solbågedirektioner – kan hitta något samband mellan dessa och stora, omvälvande händelser i ”försökspersonernas” liv. Jag har i något annat sammanhang liknat direktionssystemen med tandvärk. Vi reagerar alla olika när vi känner en tand värka. Vissa ringer direkt till tandläkaren och beställer tid. Vissa försöker förtränga det hela och går dit när det blir akut. Vissa går inte dit alls. Vissa har inga tänder. Osv. Likadant är det när Uranus knackar på tionde husets dörr med löften om snabba och kanske djupgående förändringar. Detta försvårar givetvis testningen eftersom det inte föreligger någon nödvändig kausalitet mellan planeterna och beteenden på jorden. Själv så tror och tycker jag ändå att man bör se en tendens till samband när t.ex. axlarna kontaktas eller när de transpersonella planeterna skapar ”tighta” kontakter i det natala horoskopet

Jag valde att leta försökspersoner på spålinjen på passagens forum eftersom jag sedan tidigare har bra erfarenheter av konsultationer och tester med deltagare från detta forum. Jag efterlyste personer som skulle kunna tänka sig att ställa upp i en undersökning där syftet var att testa mina kunskaper i astrologi. Jag bad vidare om att de som var intresserade skulle redovisa två datum, gärna med några års mellanrum, där något stort och omvälvande, skulle ha inträffat på ena datumet, medans det inte skulle ha inträffat något speciellt på det andra. Skulle vi bara gissa så skulle vi förstås ha 50% chans att gissa rätt, men vi ska göra något mycket mer intressant, eller hur!?
Det stora antalet på ”spålinjen”, som jag bedömer det, är genuina i sitt sökande efter mening i tillvaron och det finns ofta en öppenhet inför det okända. Många är verbala och duktiga på att verkligen beskriva sina problem och frågor, vilket förstås är fantastiskt mer givande än ”- Jag är Tvilling och dejtar en Skorpion – passar vi ihop?”. Det är ju under ytan vi vill gå, eller hur!? Det är där ”guldet” finns! :D

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Mina tankar inför första "testet"
InläggPostat: fre aug 28, 2009 1:20 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Det låter spännande, Fredrik! Blir intressant att se hur det hela utvecklar sig. Sedan, efter själva testproceduren får vi väl tillfälle att diskutera resultatet och också själva testet. Önskar dig lycka till med det hela!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ]