Aktuellt datum och tid: ons nov 22, 2017 8:36 pm

Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ny forumkategori!
InläggPostat: ons jul 29, 2009 6:00 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej alla!

Öppnar här - efter samråd med Fredrik - en ny forumkategori, "Vi testar astrologin". Avsikten är att genom olika testmetoder undersöka astrologins validitet, dvs. om astrologin är verklig och sann eller om det bara är något som vi får för oss i vår iver att hitta mönster och sammanhang i tillvaron.

Jag är medveten om svårigheten med sådana tester. Astrologin - i likhet med andra divinationssystem - låter sig inte hur snällt och beskedligt som helst bli testad. Den fungerar, som vi vet, mycket bra när vi tolkar horoskop men det går oftast inte att "bevisa" något.

Fredrik, som blir den som förestår den här testavdelningen, har ändå en del intressanta idéer om hur ett test av astrologin ska gå till. Så jag överlåter den här kategorin till dig, Fredrik! Det ska bli både spännande och intressant att se vad det blir av det hela.

Alla forumdeltagare är också välkomna att kommentera och diskutera frågor om astrologins validitet i den här avdelningen. Ämnet är ju intressant på många sätt och väl värt en diskussion.

Välkomna med synpunkter! Och välkommen, Fredrik, när du lyckas få till något bra test! :D

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Ny forumkategori!
InläggPostat: tis aug 04, 2009 7:25 pm 

Hej Mats och alla!

Jag tror detta kan bli intressant och skoj! Jag har just nu semester och är precis tillbaka från en längre tripp och imorgon bär det av igen. Det är förstås därför jag ej kommenterat dina inlägg här tidigare. Imorgon bär det av igen så jag hoppas kunna återkomma med feedback kring vår diskusson om astrologins validitet som vi för under en annan kategori här på gondolen i slutet av månaden.

Intressant det här med det som vi förknippar med tredje huset: kortare resor och kommunikation. Kan man inte få både ock? :wink: Tyvärr har jag ingen bärbar dator att ta med mig på mina "korta resor", men sen ska man ju också ta det lugnt på semestern :D

Ha de gott!!!

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Ny forumkategori!
InläggPostat: tis aug 25, 2009 3:58 pm 

Hej alla!

Jag börjar nu känna mig redo för lite astrotestning här på forumet. Jag har fått ihop ett gäng kvinnor som är öppna för att delta i den första undersökningen. Inom kort kommer jag lägga ut mer information om undersökningen och deltagarna. Deltagarna har fått ett val att antingen registrera sig här på forumet, vilket förstås har flera fördelar, eller att de mailar mig och att jag sedan klistrar in deras svar här på forumet. Jag skulle uppskatta att första delen av undersökningen kommer att publiceras inom en vecka.

Innan jag sätter igång så vill jag bara förtydliga vissa saker:

I en rent semantisk och filosofisk mening så kan inte jag testa "astrologin". För att detta skulle vara möjligt så hade vi behövt ha en gemensam definition av astrologin. Någon sådan finns inte. Däremot finns det en rad olika skolor som faktiskt skiljer sig åt en del.
Jag är inte en astrolog och än så länge finns det inga ramverk kring när, hur och varför man kan betecka sig som astrolog.
Det som kommer testas är sålunda MINA egna hypoteser om astrologin, hur jag tror den fungerar osv. Jag vill så att säga inte "dra ner" er andra i mitt "träsk". Däremot vill jag förstås gärna få feedback.
Jag har inte den kunskap och pedagogiska kompetens som kanske krävs för att, liksom Anders gör här på forumet, LEDA "testcentralen" här på forumet. Jag kommer därför hoppas att det hela blir en win-win situation när det kommer till mitt upplägg och jag kommer prova mig fram för att se vad som blir bäst. Pragmatism och flexibilitet är huvudorden.

MVH

Fredrik

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Mycket bra!
InläggPostat: tis aug 25, 2009 6:05 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Det låter mycket bra, Fredrik!

Blir spännande att se hur du tänker gå till väga. Du behöver inte ta så allvarligt på det här med att LEDA "testlabbet". Lita på att det kommer att gå bra "with a little help from your friends"! :D

Pragmatism och flexibilitet får vara ledstjärnor, alldeles som du säger. Det är bra, tycker jag, att du är medveten om svårigheterna med att testa astrologin. Vore nog också bra om du - helt kortfattat - vill säga några ord om vilka hypoteser du har om astrologin, hur du uppfattar att den fungerar, osv. Så att vi vet "vad" det är du testar. :D

Jag älskar "win-win situations", så det ska vi - tillsammans - se till att det hela utvecklas till!

Till var och en i det "gäng kvinnor" som du anlitat, vill jag säga: Välkommen att vara med och att registrera dig som medlem i forumet! Att bli medlem gör det möjligt för dig att själv vara med och kommentera och diskutera resultaten av undersökningen. Så du är hjärtligt välkommen att vara med!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ]