Aktuellt datum och tid: tor apr 26, 2018 7:37 am

Sida 1 av 1 [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Intressant artikel om invändningar mot astrologin
InläggPostat: mån jun 22, 2009 4:52 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Astrologiföreningen Vintergatan håller till i Malmö men har också en hemsida på nätet där man kan hitta en hel del intressanta artiklar om astrologi.

Vill passa på att tipsa om en nyskriven artikel av föreningens ordförande, Mark Beal. Artikeln heter Invändningar mot astrologin och handlar om det berättigade eller oberättigade i den vetenskapliga kritiken och underkännandet av "stjärntydarkonsten". Det mesta av - för att inte säga all - sådan kritik bygger ju på okunnighet om vad astrologi egentligen är. Jag tycker artikeln är välskriven och bra eftersom den besvarar eller kommenterar kritiken på ett mycket balanserat och sansat sätt.

Länk till artikeln: http://www.astrologi-vintergatan.com/invandningar.htm

Jag har själv varit inne lite på samma ämne och tar upp det i några inlägg på min blogg, bl.a. det här: http://gondolbloggen.blogspot.com/2009/ ... -inte.html

Ha en skön och solig sommar! :D

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Intressant artikel om invändningar mot astrologin
InläggPostat: fre jul 03, 2009 4:38 pm 

Uppfriskande med en astrolog som problematiserar kring astrologins validitet. Det är ovanligt. Mitt huvudintresse inom astrologin rör just huruvida astrologin är ”verklig” och inte en illusion och i vilken utsträckning den i så fall är sann. Det finns så mycket bråte i väggen för sanningen att det är lätt att ge upp. Många har ju också uppenbarligen gjort just detta. Jag tänker då på framför allt på två grupper inom astrologin. Den första gruppen är fundamentalisterna som inte är intresserade av forskning eller något ifrågasättande, de ”vet” redan hur det ligger till. Den andra gruppen menar att astrologin är för komplex för att studeras utifrån de instrument och teorier som råder i dagens vetenskapliga samfund. Kanske slänger man in några tankar från kvantfysiken, som man egentligen inte fattar ett dugg av, och säger något diffust om att allt hänger ihop. Föga trovärdigt, om ni frågar mig. Sen har vi tvivlarna som inte riktigt vet vad de ska tro. Dit hör jag. Jag känner mig hemma i den skeptiska traditionen och jag noterar intressant att det grekiska ordet ”skeptikoi” betyder sökare eller frågare. Med fyra planeter i nionde huset är det inget snack om att det är de stora frågorna som står på agendan i mitt eget liv. Och visst skulle det vara en paradox så god som någon om det är mitt framträdande niondehus som får mig att lämna astrologin….hmmm.

Min nuvarande astrologiska ”kris” är komplicerad (förstås!) men det som främst bekymrar mig i dagsläget är följande:

1.Människan är av naturen menings- och mönstersökande. En dålig konspirationsteori är bättre än ingen alls. Som astrostudent så vet jag hur lätt det är att läsa in saker som kanske inte finns. En arbetshypotes om att en viss individ är starkt influerad av Väduren kan ”bekräftas” genom att någon planet befinner sig i Vädurens tecken, att det finns en eller fler planeter i första huset, mittpunkter som involverar Mars, Mars i ett eldhus, osv. Får man ingen ”träff” här så finns det transiter, sekundära progressioner och solbågedirektioner (med mera!!) som kan förklara beteendet. Alla dessa svårigheter att nå sanningen säger förstås ingenting om astrologins validitet eller existensberättigande, men jag tror det är absolut livsnödvändigt att reflektera kring detta och att inta ett kritiskt förhållningssätt. Med fasa ser jag hur fler asteroider, hypotetiska planeter och aspektmönster inkluderas, samtidigt som nästan ingenting exkluderas! Vart är vi på väg egentligen!? Så Tors hammare får ligga kvar på hyllan (hoppas vi kan vara kompisar ändå :wink: )

2. MENINGEN. Finns det någon sådan? Är den ”bara” subjektiv? När jag ser mig omkring i världen så finner jag det väldigt svårt att tro på en mening bakom allt som sker. Allt lidande….alla barn som dör…sjukdomar osv. Det känns direkt motbjudande att prata om karma i sådana sammanhang. Eller meningsfullhet för den delen. Hur kan jag med någon inre eller yttre trovärdighet använda mig av den evolutionära astrologin när jag egentligen inte har en aning om det finns tidigare liv? Eller en själ! Är det en rimlig hypotes för mig? EA är ju sju resor mer ”bombastisk” och svårare att testa än att planeten Merkurius är kopplat till våra behov kring att kommunicera. Och vem är då denne Jeff Green egentligen? Är han tillförlitlig? Är det meningen att jag ska lita på det han skriver? Fy tusan va svårt det är med astrologi!

Jag får utveckla detta vidare när värmen lagt sig lite. Kan inte tänka i denna värme.

Ha de gott mina vänner!!!

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Astrologins validitet
InläggPostat: lör jul 04, 2009 2:38 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Fredrik!

Tack för ditt inlägg. Du verkar ha hamnat i en slags kris när det gäller din tilltro till astrologin. Vi måste genast återföra dig till den sanna läran – skojar bara! :D

Jag kollade upp det grekiska ordet skeptomai, vars ursprungliga mening tycks ha varit ungefär ”överväga, betänka, betrakta” snarare än ”betvivla”, som väl är en senare betydelseförskjutning.

Själv uppfattar jag nog inte så mycket att det handlar om att ”tro” eller ”tvivla” på astrologin utan mer om att – både öppet och kritiskt – undersöka den och studera den (”överväga, betänka, betrakta”). Och därmed låta den tala för sig själv eller ”visa vad den går för”. Tro och tvivel är väl kanske på sätt och vis två sidor av samma mynt. Kanske tvivlet kan ses som trons baksida eller som förnuftets ifrågasättande av det som känslan (mer okritiskt) har omfamnat. Man bör ju aldrig gå emot sitt eget sunda förnuft, aldrig kasta det överbord. Men kanske inte heller låta ett ”överdrivet” förnuft sätta sig över allting annat. En viss balans behövs. Det rationella förnuftet kan precis som allt annat överdrivas och missbrukas.

Och därmed är jag inne på den moderna vetenskapen. Astrologin och den moderna materialistiskt inriktade naturvetenskapen får väl ses som ömsesidigt helt oförenliga. ”Tror” man på den ena måste man med nödvändighet underkänna den andra. Inte så att jag som astrolog underkänner vetenskapliga fakta som sådana, men däremot vetenskapens förmåga att förklara eller ge mening åt tillvaron och livet. Där anser jag att den kommer ömkligt till korta. Från astrologiskt perspektiv är naturvetenskapen alltså otillräcklig och ofullständig medan ur vetenskapens synvinkel astrologin inte är något annat än okunnig vidskepelse.

Visst är människan, som du säger, av naturen menings- och mönsterskapande. Åtminstone till viss del. En annan del tycks tvärtom vara inriktad på att skapa meningslöshet och förvirring – och då tänker jag just på den materialistiskt och naturvetenskapligt inriktade människan som förlorar sig i en massa detaljkunskap och inte ser någon helhet eller mening och som satt det rationella förnuftet över allting annat.

För att astrologin ska ses som ”verklig” och sann – det som du efterlyser – krävs en helt annan verklighetsuppfattning än den moderna västerländska (som väl numera får betraktas som helt global i sin omfattning).

Man bör i det här sammanhanget inte bortse från hur den moderna västerländska världen har växt fram i historisk mening – ur ett påbjudet monoteistiskt religionsvälde i förening med en världslig maktstruktur, båda följda av en vetenskapligt understödd industrialism och materialism som satt sin prägel på allt – inte minst på människan själv. Och allt detta har hela tiden genomsyrats av en patriarkal tradition som satt sig över allt annat och alltjämt betraktar det som sin rätt att härska och roffa åt sig alla Jordens ”tillgångar” och samtidigt trampa alla andra värden under sin fot.

Det är väl det här, om något, som ödelägger livet på Jorden, som orsakar förvirring, desorientering, frustration och känslor av meningslöshet och som till och med får människan att tvivla på att hon är något mer än sin yttre kropp eller på att tillvaron rymmer något mer än det våra sinnen och mätinstrument kan varsebli. I en sådan miljö kan det vara svårt att ha tilltro till några högre värden eller till livet självt, än mindre till något så till synes irrationellt som astrologi!

Kan nog inte hålla med riktigt när du skriver att den evolutionära astrologin ”är sju resor mer ’bombastisk’”. Jag uppfattar den som högst resonlig och baserad på enkla naturliga iakttagelser. Och när det gäller reinkarnation och livets själsliga dimension så har det faktiskt tiderna igenom och Jorden över varit den gängse mänskliga uppfattningen om tillvaron och livet – fram till de patriarkala monoteistiska religionerna med sina avvikande doktriner.

Nu kan jag väl säga att jag själv, precis som du, ser som det viktigaste av allt att undersöka om astrologin är ”verklig” – att den inte bara är något som vi inbillar oss i vårt mer eller mindre ”desperata” meningssökande. Jag är intresserad av att studera hur – och om möjligt på vilket sätt – astrologin så förunderligt kan spegla vårt liv. ”Övertygad” blir jag när jag ser hur otroligt precist ett horoskop kan beskriva en person, företeelse eller händelse. Naturligtvis har jag också frågat mig om det bara är så att vi läser in det vi vill se i horoskopet eller om det verkligen är så att det finns där, oberoende av mitt eget ”mönstersökande”. Det är väl det här som är det stora äventyret, att undersöka, studera och försöka förstå astrologin!

I den här undersökande forskningen tror jag inte man bara kan titta på astrologin som en enskild företeelse, utan man behöver också se minst lika kritiskt på vår gängse världsbild och livsuppfattning. Studiet av astrologin blir också studiet av livet och tillvaron och av vår världsbild.

Intressant att du tar upp det här ämnet så att vi kan försöka gå till botten med det! Härligt motsägande och paradoxalt att du mitt i alla allvarliga invändningarna mot och tvivlet på astrologin ändå hänvisar till dina många planeter i nionde huset! Överhuvudtaget, hur känner du inför ditt eget horoskop? Där brukar man ju ”känna” att det stämmer. Hur är det i ditt fall, gör du det?

Sist men inte minst – det är klart att vi är kompisar ändå! :D Att du tvivlar på astrologin eller har allvarliga invändningar mot den är ju en viktig sak för dig att ta upp till diskussion. Olika synsätt behöver inte betyda osämja – tvärtom!

Ha det så bra!

Mats i det blå

InläggPostat: mån jul 06, 2009 4:15 pm 

I astrologisk terminologi så kanske man skulle kunna prata om tro – tolfte huset OCH tvivel – sjätte huset och att målet bör vara att försöka hitta en balans i denna polaritet (som i alla andra). Kanske ”uppstår” tvivlet först i nionde huset, medan sjättehuset dessförinnan funnit bristerna i teorin :roll: .

När det gäller dina tankar kring den moderna vetenskapen så håller jag med dig om att vetenskapens förmåga att ge mening åt tillvaron och livet är begränsat. När det gäller den påstådda oförenligheten mellan vetenskapen och astrologin så håller jag inte riktigt med. Jag tror stenhårt på ett möte mellan dessa och det enda som behövs är några modiga brobyggare. Vetenskapsfilosofen Kuhns tankar kring att olika filosofiska system kan vara inkommensurabla (ej jämförbara) har ibland lagts fram som ett argument mot sådana försök. Man hävdar då att astrologin är holistisk och icke-kausal medan den västerländska vetenskapen bygger på ett intresse för saker och ting på mikronivå (eller atomnivå) och självklart vill man påvisa kausalitet. Jag är själv av den uppfattningen att vissa av astrologins trossatser faktiskt gör anspråk på att vissa sakförhållanden föreligger och att dessa kan testas vetenskapligt! Utmaningen är att designa experiment som tillfredsställer både vetenskapsmannen och astrologen. Jag har lite tankar kring ett sådant experiment, kommer kanske komma tillbaka till detta vid ett senare tillfälle.

Jag håller också med dig om att det materialistiska vetenskapsparadigmet kan skapa förvirring och tomhet bland människor. Samtidigt är detta förstås inte ett argument för astrologin utifrån ett sanningsperspektiv. Även Islam eller Scientologin kan ju råda bot på förvirringen och jag förhåller mig väldigt skeptisk till dessa religioner (för att uttrycka det milt!!). Missförstå mig inte; jag tror att astrologin är fantastisk i att skapa en mening för den som blir konsulterad. Symbolspråket är kraftfullare och mer effektivt än något annat jag har kommit i kontakt med. Kanske är det som så att astrologisk terapi är mer effektfull än psykodynamisk terapi, humanistisk terapi, kognitiv terapi osv – MEN – det behöver inte säga någonting om huruvida det verkligen finns ett samband mellan planeternas positioner och våra öden på jorden (för att uttrycka mig väldigt svepande). Nu tror jag ju att det faktiskt finns ett sådant samband, men helt säker kan jag inte vara.

Utifrån ett vetenskapsfilosofiskt perspektiv så förefaller astrologin i likhet med psykoanalysen vara en amöbateori – en teori som ej går att falsifiera och som har en tendens att anpassa sig till argumenten. Det finns de som menar att en teori som ej går att falsifiera är en dålig eller meningslös teori. Jag vill inte gå så långt. Men visst blir det svårare att nå sanningen!

Det glädjer mig att du också ser det som väldigt viktigt att undersöka om astrologin är ”verklig”! I vilket fall är astrologin oerhört fascinerande och jag har väldigt svårt att tro att jag någonsin kommer släppa astrologin helt! Bra fråga om hur jag upplever mitt eget horoskop! Horoskopet och jag har ju umgåtts ganska nära i sisådär sju år så det känns svårt att hitta några uppenbara tokigheter. Tvärtom så tycker jag att det mesta stämmer väldigt bra! Däremot så har de så kallade prediktionssystemen visat sig lite svårare att verifiera. Transiterande Saturnus brukar dock aldrig göra mig besviken (eller jo förresten :wink: )

Vi verkar inte vara riktigt överrens över den evolutionära astrologin. Hur menar du när du skriver att du ”uppfattar den som högst resonlig och baserad på naturliga iakttagelser”?. Och vilka är iakttagelserna i så fall? Jag finner din observation om synen på reinkarnation genom tiderna fascinerande. Samtidigt så behöver förstås denna föreställning inte säga någonting om hur det verkligen förhåller sig. Miljontals människor, vågar jag nästan säga, är sedan 2000 år tillbaka övertygade om att det finns ett ställe där en eld alltid brinner och där Satan torterar alla syndare. Visst kan en sådan plats finnas, men sannolikheten känns inte så jättestor, tycker jag. Självklart känns det mer angenämt och lustfyllt att tro på reinkarnation, men jag personligen har ingen direkt anledning till att tro på detta. I mitt hjärta tycker jag det låter rimligt, men huvudet håller inte med.

Kanske känner du igen min lite dryga :evil: argumentationsstil och det beror på att vi tidigare debatterat på passagen. Förmodligen under mitt alias ”Atum”.

Ha det gott!! :mrgreen:

Inläggsrubrik: 2-0 till astrologin
InläggPostat: tis jul 07, 2009 5:59 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Fredrik!

Ja, nog kan man väl säga, som du gör, att tolfte huset bl.a. handlar om tro (tilltro eller tillit till livet/universum) och att det motsatta sjätte huset handlar om kritiskt tänkande och tvivel. Också nionde och tredje husen är väl inblandade här - polariteten mellan att omfatta en världsbild eller livsuppfattning (nionde huset) och att vara öppen och tolerant för olika och varierade synsätt (tredje huset).

Vad jag menar med att den västerländska naturvetenskapen och astrologin är oförenliga är att vetenskapen med sin nuvarande hållning tvingas stå helt oförstående inför astrologin och därför avvisar och förkastar den som "ren vidskeplighet". Egentligen skulle den, åtminstone inte i teorin, behöva stå så oförstående och avvisande. Men i praktiken är det alltför mycket som får den att göra det - väl inkörda hjulspår, totalt ointresse att söka "förstå" och än mindre godta astrologin och mycket annat.

Men det finns också - märkligt nog - en inre tröghet hos vetenskapen själv (eller dess representanter) när det gäller att inse vidden och konsekvenserna av de egna upptäckterna! Istället lever man kvar i den "trygga och stabila" materialistiska syn som de egna rönen egentligen sedan länge lämnat bakom sig!

Du skrev lite nedlåtande om astrologer som hänvisar till kvantfysiken, men jag tycker det är en viktig sak att visa på. Kvantfysiken visar (också vetenskapen) på (åtminstone möjligheten av) en underliggande subatomär eller "eterisk" verklighet - och därmed potentiellt än mer subtila verklighetsdimensioner. Man behöver inte vara professor i kvantfysik för att kunna tillgodogöra sig en sammanfattning av forskningsresultaten på det här området. Så vore naturvetenskapen öppen för sina egna nya rön, då kunde det kanske byggas en bro mellan västerländsk vetenskap och astrologi...

Jag gillar ditt uttryck "amöbateori"! :D Så ska en bra teori vara :twisted:

Roligt att du ändå känner igen dig i ditt eget horoskop. Egentligen tror jag inte att vi har så (helt) olika syn på astrologin, möjligen kanske att jag har lite lättare att "tillåta" den att vara "oviss" eller att se den som ett "ovisst äventyr". Livet självt är ju också ett ovisst (och förunderligt) äventyr, så varför skulle inte astrologin vara det?

När det gäller den evolutionära astrologin, så menar jag med "högst resonlig" och "baserad på naturliga iakttagelser" att den på ett sansat sätt håller sig till iakttagbara förhållanden. Den utgår från att allting förändras, utvecklas. Den tar fasta på att horoskopet faktiskt visar på en bakgrund, ett förflutet, någonting har föregått och lett fram till det som horoskopet visar av en persons både inre problematik och framtida möjligheter. Vad är naturligare än att denna "bakgrund" har försiggått i tidigare inkarnationer och att den nu får en fortsättning, en möjlighet att utvecklas vidare i en ny inkarnation? Det är det jag menar med "resonligt" och "naturliga iakttagelser".

För mig är det här en helt ny form av astrologi (det var vår vän Anders som visade på den). Med detsamma tänkte jag: Att jag inte insett det här tidigare! Så självklart och naturligt upplevde jag det när jag började sätta mig in i det. Kanske hade jag hjälp av att jag redan innan såg reinkarnation och själsliga dimensioner som det "naturliga". I motsats till det betraktar jag det moderna materialistiska synsättet och de monoteistiska religiösa doktrinerna som "onaturliga" eller icke-autentiska. Ta det exempel du framförde, om en "helveteseld" eller en "Satan", osv - allt sådant uppfattar jag som icke-autentiskt, hopdiktat och konstruerat. I kontrast till det uppfattar jag den evolutionära astrologin som naturlig och autentisk.

Jag tror att den tidigare "förvetenskapliga" och "förmonoteistiska" ("hedniska" om man så vill) uppfattningen om själen och reinkarnationen (omfattad också av den pythagoreiska och platonska traditionen) byggde på en mer intuitiv (och även instinktiv) upplevelse av tillvaron, snarare än på spekulativ teologi och liknande. Jag tror det var en mer naturlig, förnuftig och äkta uppfattning av hur det verkligen förhåller sig.

Jaså, har vi tidigare debatterat med varandra på Passagen? Hm, "Atum" känner jag inte igen, men kanske du kallade dig "Astro5"? I så fall har du Mars i Jungfrun i nionde huset konjunktion MC och Väduren på sjätte husspetsen... Stämmer det?

(Blir lite som tandläkaren som känner igen sina patienter på tanduppsättningen. Minns en gammal skämtteckning av Albert Engström där en tandläkare grundligt tittar i patientens mun och sedan utbrister [fritt ur minnet, ungefär:] "Ursäkta mig, fru Pettersson, jag trodde först det var fru Jönsson men nu ser jag ju att det är fru Pettersson!" :D )

Om du var Astro5 (jag var astroblue :D ) så minns jag diskussionen ganska väl. Först studsade jag till på att du lite provokativt beskyllde mig för "kunskapsteoretisk relativism" :D men till slut lugnade jag väl ner mig och vår diskussion tog en lite lugnare vändning, om jag minns rätt. Stämmer det?

I så fall ännu ett stöd för astrologins validitet, eftersom Mars i Jungfrun i nionde huset konjunktion MC i kombination med Väduren på sjätte husspetsen faktiskt passar väldigt väl in, tycker jag, både på ditt förhållningssätt till astrologin och ditt sätt att argumentera!

1-0 till astrologin! :D Eller egentligen 2-0 kanske, för du tycker ju också att ditt eget horoskop stämmer in bra.

Ha en skön sommar!

Mats i det blå

InläggPostat: tis jul 14, 2009 3:47 pm 

Hej Mats!

Jag har själv försökt att förstå mig på kvantfysiken och jag kan bara gratulera de som kommit längre på den vägen än vad jag har gjort. Det finns en rätt lustig anekdot i en av mina böcker om kvantfysiken där en ledande fysiker tillfrågas om det är sant att det bara finns tre personer i hela världen som verkligen förstår sig på kvantfysiken. Fysiker blir fundersam och säger något i stil med: ”jag funderar på vem den tredje kan vara?”. Även detta citat från nobelpristagaren Richard Feynman manar till eftertanke – ”Om du tror att du förstår kvantteorin så förstår du inte kvantteorin”. Spännande är den dock! :roll:

Jag är helt med dig när det gäller relationen mellan tolfte, sjätte och nionde och tredje huset. Det är nog ingen tillfällighet att många känner en viss olust inför sjätte huset och att detta hus har ett rykte om sig att vara mindre viktigt. Noel Tyl erkänner till och med, vilket faktiskt hedrar honom, att han ej är komfortabel med sjätte huset och att han gärna drar därifrån så fort han bara kan. Som jag ser det så tar sjätte huset TID – det handlar trots allt om saker och ting som ska förbättras, raffineras och analyseras. Hur vore det om läkemedelsindustrin bara skulle upptäcka en ny medicin mot högt blodtryck (tredje huset – en idé väcks) för att sedan marknadsföra den som en dundermedicin som räddar liv? (nionde huset – teorier -”sanningen”). Självklart måste man undersöka hur och om medicinen fungerar genom att testa medicinen (sjätte huset) på några stackars djur och sedan på människor.

Jag vidhåller att det behövs lite brobyggare som ser till att det blir ett möte mellan den västerländska vetenskapen och astrologin. I dagsläget håller man för mycket på sin egen individualitet (Väduren, första huset) istället för att försöka få till ett möte och kompromissa (Vågen, sjunde huset). Det här rör ju sig egentligen bara om två olika kulturer som ska mötas och det är naturligt att det finns stora mängder rädsla och misstänksamhet med i bilden. Astrologin är en kvalitativ vetenskap medan den västerländska vetenskapen generellt är intresserad av det kvantitativa och mätbara.

De mest intressanta experimenten som gjorts kring astrologin är enligt mig matchningsexperiment, där t.ex. en astrolog ska matcha 10 horoskop till 10 personer. Låt oss ponera att vi hade 100 personer födda i Kräftans tecken mellan åren 1975 och 1976 som är beredda att ställa upp på ett experiment där de förväntas svara på frågor om sig själva under en och en halv timme. Som astrologer ska vi välja ut 10 personer från dessa 100 med utgångspunkt från deras individuella horoskop. Vi skulle då förstås välja ut så exceptionella horoskop som möjligt – stellium, starkt framträdande tecken, intressanta aspektmönster, dubbeltecken, avsaknad av ett eller flera element. Vi skulle även undersöka spännande transiter och solbågedirektioner till axlarna eller liknande. För vetenskapsmannen så har förstås TIDEN för födelsen absolut ingen betydelse och han/hon skulle med allra största sannolikhet låta oss själva välja ut de tio som vi vill ha med i experimentet. Kanske skulle han/hon vilja ha en någorlunda jämn fördelning mellan folk födda på dagen och på natten, men inte ens det är jag så säker på. Självklart är försökspersonerna helt anonyma i detta läge. Nästa del skulle vara en personlig intervju med varje försöksperson under en och halv timme där vi skulle kunna ställa alla frågor vi ville. Visst tusan hade vi fixat det!? Självklart skulle intervjuerna bandas och en oberoende forskare skulle delta och se till att vi inte medvetet eller omedvetet klurade ut var i landet personer var född eller liknande. Låt oss anta att vi matchar sju av tio rätt. Som ett enskilt experiment hade detta inte betytt så mycket. Men om vi hade kunnat göra om samma sak igen, vilket jag tror vi hade kunnat göra, då kan man börja räkna riktigt intressant statistik på detta. Sannolikheten att man ska ”gissa” rätt sju gånger av tio två gånger är inte stora alls, osv, osv, osv. Att bara ta med människor som är födda i Kräftans tecken är för att skydda sig mot kritiken att försökspersonerna medvetet eller omedvetet läser in tecknets egenskaper i sin egen personlighet.

Jag har tidigare på passagen annonserat efter personer som vill ställa upp på olika test av astrologin. Bland annat kom jag i kontakt med en kvinna som jag bad redovisa för två datum – på det ena skulle något riktigt betydelsefullt ha hänt, gärna traumatiskt, medan det andra datumet var händelselöst. Och här kommer kanske trean då (3-0) – vid tiden för det traumatiska datumet hade hon blivit lämnad av sin man som hade träffat någon annan. Hon var fullständigt knäckt! Jag hittade faktiskt precis dokumentet som jag skickade till henne – hoppas ni orkar med denna utsvävning :? :

De direkta solbågedirektioner av intresse är följande:

25 februari – Pluto i semisextil med Merkurius
13 mars – Uranus i semikvadratur till Merkurius
23 mars – Neptunus i konjunktion med MC

Av dessa så bedömer jag att Neptunus kontakt med MC genom solbågedirektion är kraftfullast och mest betydelsefull och detta av främst två anledningar;

1. Neptunus är väldigt viktig i horoskopet eftersom Neptunus styr Månen i Fiskarna.
2. Neptunus är placerad i sjunde huset – relationshuset.
3. Kontakt med axlarna är alltid viktiga.

När Neptunus genom solbågedirektion kontaktar MC så är det ju din natala Neptunus i sjunde huset som ”drar” med sig all den dynamik som vi finner i sjunde huset till mitthimlen. Att så kraftfulla planeter som Uranus och Pluto kontaktar Merkurius i åttonde huset är också väldigt intressant eftersom Merkurius styr ditt sjunde hus!!

Det är sånt här jag tycker är roligt och stimulerande. Jag kan mycket väl tänka mig att göra något liknande i framtiden här på ditt forum. Ovanstående exempel är ju förstås inte ett bevis på någon slags kausalitet – att Neptunus ”skapar” specifika händelser, men i min egen syn på astrologin så tycker jag att sannolikheten bör vara högre för vissa processer/händelser när vissa specifika planeter är aktiva.

Jag tror inte heller att vi är så hemskt olika i vår syn på astrologin. Jag tycker för övrigt det är ett sundhetstecken att vi inte är helt överrens. Tack för din förklaring på din syn på den evolutionära astrologin, nu förstår jag mer hur du tänker! Den darwinistiska evolutionsteorin känns väldigt rå, brutal och kall. Tror du själv att det finns en vägledande hand/skapare bakom den astrologiska/psykologiska evolutionen eller är den ”bara natur”? (darwinistisk). För egen del hade jag nog tyckt att den var mer resonlig om den var just ”naturlig” och därmed kall och hård. Det hade lättare förklarat all ondska och orättvisa i världen.

Japp, det var jag som kallade mig för Astro5! Passagen har en förmåga att ta fram det absolut sämsta i mig, mycket beroende på den frustration som väller fram när jag ”tvingas” konfronteras med oseriösa människor :evil: (det finns många av dem på passagen). Samma Mars delstyr min Skorpionascendent så det kan vara rätt primitiva impulser och behov som begär plats och utrymme.

Ha de så gott!!

Inläggsrubrik: Verklighetens natur
InläggPostat: ons jul 15, 2009 2:48 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Fredrik!

Tack för dina intressanta synpunkter! När det gäller kvantfysiken, så gör jag inga anspråk på att ”förstå” teorin. Däremot tror jag inte det är så omöjligt att ha åtminstone någon hum om konsekvenserna av kvantfysikens rön – existensen av en ”underliggande” verklighet bakom den värld vi upplever med våra sinnen.

Sinnesupplevelserna är ju egentligen – som ordet säger – just upplevelser, inget annat. Vi skapar ju egentligen den värld vi upplever. Den uppstår så att säga i samspelet mellan våra sinnen och den verklighet som finns där, men som vi inte upplever sådan den egentligen är utan bara sådan som våra sinnen tillåter oss att uppfatta den. Allt det sinnena inte förmedlar till oss blir ju för oss en okänd del av verkligheten. Det är väl, får man anta, någonstans i den här okända (dolda, ”ockulta”) delen av verkligheten som förklaringen till hur astrologin verkar står att finna.

Intressant det du skriver om sjätte huset. Ja, det är nog sant, som du säger, att det lätt kan uppfattas som ett ”olustigt” hus. Men just därför är det säkert också ett väldigt viktigt område. Själv har jag Månen och Pluto där, båda i Lejonets tecken – en paradox så god som någon. Fast kanske ändå inte. Sjätte huset handlar ju till stor del om att tjäna andra med de förmågor man har och Lejonet vill ju visa upp sina inre resurser, stråla ut mot omgivningen så att säga. Så det kanske inte är så paradoxalt ändå.

Kul och intressant med de tester av astrologin som du beskriver. Det borde ju inte vara så omöjligt att göra sådana test. Det egna test du gjort på Passagen låter intressant. Fundera gärna ut något liknande på vårt forum. Kanske behövs det en ny forumkategori för det här, ”Vi testar astrologin” kanske den kunde heta, eller något liknande. Om du vill så öppnar jag en sådan kategori och utnämner dig till ”testledare” eller ”testansvarig”. :D

Om där finns en vägledande hand/skapare bakom våra liv och vår utveckling? Ja, jag tror inte att allt är ”bara natur”. Naturvetenskapen vill ju gärna måla upp vår tillvaro som bara natur, där ”den starkare överlever”, osv. Rått och brutalt och kallt, som du säger. Men vad vetenskapen missat mest av allt, tror jag är medvetandets roll i skapelsen/evolutionen/tillvaron. På sin höjd ser man medvetandet som en slags ”biprodukt” hos den fysiska organismen. Där tror jag den materialistiska vetenskapen är helt och hållet ute och cyklar! Indisk filosofi (vedanta) och även pythagoreisk/platonsk filosofi ser ju på livet på precis motsatt vis – att allt är medvetande, att medvetande föregår och upprätthåller all skapelse/evolution. En sådan uppfattning stöds ju också, tycker jag, av verklighetens natur, detta att vår upplevelse av verkligheten skapas genom våra sinnen i vårt medvetande. Utan medvetande, ingen verklighet.

Också reinkarnation förutsätter ju en själslig dimension, ett medvetande som medverkar i och vägleder det evolutionära skeendet. Hur det går till är ”dolt” för oss i våra sinnens ”upplevelsevärld”, men försiggår så att säga ”bakom kulisserna”. Att naturvetenskapen ”missat” medvetandeaspekten av tillvaron är väl egentligen inte så konstigt när man så till ytterlighet koncentrerar sig på det förnimbara och mätbara.

Som sagt, du är välkommen att styra upp någon form av tester av astrologin här på forumet. Om du hör av dig lite i förväg, så ska vi ordna till en forumkategori för ”experimenten”. Kan bli både spännande, kul och intressant!

Ha det så gott!

Mats i det blå

InläggPostat: mån jul 20, 2009 2:41 pm 

Hej Mats

Tack för dina intressanta tankar kring ”tinget i sig” (som Kant uttryckte det) och din syn på medvetandets roll i tillvaron. Jag håller med dig om att allt det som sinnena inte förmedlar till oss utgör en okänd del av verkligheten. Jag har ganska genomgående främst varit intresserad av den empiriska delen av astrologin, den som man kan uppleva med sinnena (eller mäta för den delen). Metafysiska spekulationer har jag av någon anledning väldigt svårt att intressera mig för. Jag har mer än en gång försökt mig på Baileys ”esoterisk astrologi” som står hemma i bokhyllan, men det går bara inte! :roll:

Jag läste nyligen Bertrand Russels ”Religion and Science” och i förmiddags slog det mig att det hade varit intressant att titta närmare på Russels horoskop och då framför allt hans tredje hus. Russel och de analytiska filosoferna var ju inga vänner av metafysik de heller. I mitt eget horoskop styr Saturnus i Lejonet i nionde huset mitt tredje hus. När jag kikade på Russels horoskop fann jag att Saturnus befann sig i tredje huset OCH dessutom styrde tredje huset! Kanske är detta förklaringen till min egen ”torrhet”, skepticism och tendenser till tungsinthet.
Jag hittade förresten ett citat på wikipedia om den analytiska filosofin som jag tycker är rätt talande:

Analytisk filosofi strävar efter precision, och för detta sätter man stor tilltro till formella metoder som logik och sannolikhetresonemang. Man vänder sig ofta emot "helhetsteorier" eller "världsförklaringar"; målsättningen är att säga saker och ting tydligt, även om det innebär att man bortser från vissa aspekter av verkligheten.

Jag tycker det låter som en spännande idé med en ny kategori som testar astrologin, absolut! Jag går på semester i slutet av veckan men jag kör gärna några testrundor när jag är tillbaka i verkligheten igen. Passagens new age forum är full av öppensinnade människor som säkert skulle vilja ställa upp. Kan man sen bara hitta någon som är kritisk till astrologin men samtidigt öppensinnad, ja då kan det bli riktigt kul och intressant!!! 8)

Vill även påpeka att jag med intresse följer de praktiska övningarna på ditt forum. Just nu brottas jag med andra frågor som tar mycket tid, men jag är imponerad (men inte överraskad) av nivån på diskussionerna.

Glad sommar Mats och alla andra!!
:lol:

Inläggsrubrik: Allt måste få vara med!
InläggPostat: tis jul 21, 2009 5:18 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Fredrik!

Roligt att vi är överens om en del saker i alla fall :) - samtidigt är det stimulerande, tycker jag, att vi har en del olika synvinklar och kanske åtminstone delvis lite olika utgångsläge.

För mig (med Merkurius i Fiskarna) känns det överväldigande viktigt - helt i motsats således till de analytiska filosoferna - att inte bortse från någon aspekt av verkligheten! Allt måste få vara med :D . Men jag låter det gärna vara "diffust, oklart, okänt", osv, det gör ingenting bara det "får vara med". Dvs. jag kan inte se på den fysiska verkligheten utan att hela tiden "räkna med" eller "erkänna" en bakomliggande (diffus/oklar/okänd - det gör mig ingenting) andlig verklighet.

Däremot roas jag inte av diverse metafysiska spekulationer och inte heller av bestämda men okontrollerbara metafysiska påståenden, sådana som i Alice Baileys "Esoterisk astrologi", där läsaren till stor del förväntas ha blind tilltro till sådant som förmedlas från "högre ort". (Mitt exemplar av "Esoterisk astrologi" står lika övergivet i bokhyllan som ditt).

Desto mer tilltalas jag då av en slags "resonerande metafysik" där olika begrepp introduceras i form av arketyper, framför allt i form av tal och geometri. Jag tycker också, faktiskt, att det är en hel del logik i t.ex. den nyplatonska filosofin (som den kommer till uttryck framför allt genom Plotinus) just därför att man där räknar med och förutsätter en andlig verklighet bakom den fysiska sinnevärlden. Det ologiska för mig är en modern naturvetenskap där man inte alls räknar med utan istället förnekar en bakomliggande andlig verklighet. Det kan Merkurius i Fiskarna absolut inte gå med på! :D

Egentligen kan man nog säga att "metafysiken" (det som ligger bakom och upprätthåller det fysiska) börjar redan med våra sinnen - dvs. där vi skapar vår verklighetsupplevelse. Genom sinnena förs ju vår uppfattning eller perception av verkligheten via nervsystem och hjärna till vårt medvetande, där vi uppfattar eller förnimmer en "upplevelse" av verkligheten. Redan här har vi avlägsnat oss från det rent fysiska. Upplevelser, känslor och tankar är ju inte fysiska företeelser utan "metafysiska" ("andliga" om man så vill) medvetandeyttringar. Än mer andligt är då det rena medvetandet i sig - detta att uppleva/uppfatta sig själv som levande! Så det "metafysiska" är inte så långt borta.

Ok, innan månaden är slut så öppnar jag en ny forumkategori, "Vi testar astrologin" - om inte du eller någon annan kommer på ett bättre namn. Där har du sedan fria händer att testa astrologin! Hoppas bara att du/vi lyckas få hit några villiga "testpersoner".

Ha en härlig fortsatt sommar! :D

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Tillrättaläggande
InläggPostat: mån jul 27, 2009 4:52 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Vid närmare eftertanke, och efter att ha tagit fram den ur bokhyllan och bläddrat i den, inser jag att jag var lite väl elak i mitt omdöme om Alice Baileys "Esoterisk astrologi". Det var inte särskilt rättvist eller genomtänkt av mig, särskilt som jag inte ens har läst hela boken. :(

Det jag skrev var mest baserat på en känsla, en blandad känsla, jag ofta fått när jag försökt läsa boken. Dels tycker jag den är intressant, spännande och fascinerande, men dels blir jag också ganska frustrerad och villrådig - kan man nu tro på det här och hur ska man veta om det är riktigt eller inte? :? . En sådan känsla av tvivel och besvikelse har jag känt de gånger jag försökt tillgodogöra mig innehållet i boken.

Samtidigt inser jag att om man ska bli förtrogen med innehållet i den så behöver man läsa och tillgodogöra sig de två delar som föregår den i den serie den ingår i, "En avhandling om de sju strålarna".

Och det har jag inte gjort. Så därför borde jag inte ha yttrat mig som jag gjorde. Boken har - förhoppningsvis - mycket att ge den som satt sig in i "läran om de sju strålarna" och som kan tillgodogöra sig innehållet.

Kände att jag ville tillfoga det här till mitt lite överilade och elaka omdöme i det förra inlägget. Vore förresten väldigt intressant att höra om det är fler som har synpunkter på den här formen av "esoterisk astrologi".

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 10 inlägg ]