Aktuellt datum och tid: mån jul 16, 2018 4:55 am

Sida 2 av 2 [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Inre och yttre
InläggPostat: ons feb 04, 2009 8:52 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Marianne!

Många saker du tar upp här. :D Om vi börjar med vår vän Saturnus, så har du rätt i dina tankar att saturnushuset är ett område i livet som vi har att jobba extra med. Det är inte så att det är ett "stängt" eller omöjligt område. Men man kan säga att det är ett område där vi behöver lära något som vi upplever som svårt. Vi kanske har bråttom och vill hafsa över det eller hitta en genväg, men med Saturnus finns inga genvägar eller möjligheter att fuska till det. Det krävs att vi tar utmaningarna och svårigheterna på allvar och lär oss "läxan".

Intressant att det stämde in med din väninna med Saturnus i sjunde huset, att hon är gift med en äldre man, samtidigt som hon tydligen vill att han ska vara mer ansvarsfull. :)

Har lite svårare att se hur det är med Saturnus i andra huset för den andre personen du nämnde. Det spelar in i vilka tecken planeterna är och vilka aspekter de har. Säkert framgår på något sätt i horoskopet att pappan gick bort när han var liten. Men då behöver man se hela horoskopet för att kunna säga något.

Så till numerologin. Det finns säkert flera olika sätt att associera planeterna till de olika talen. I indisk astrologi brukar man kombinera dem så här:

1. Solen - enhet, upphov, källa
2. Månen - dualitet, växling
3. Mars - vilja, energi, beslutsamhet
4. Merkurius - ordning, balans
5. Jupiter - optimism, expansion
6. Venus - harmoni, skönhet, relationer
7. Saturnus - gräns, fullständighet
8. Norra månnoden - ny början, utbredning
9. Södra månnoden - förverkligande

Här (i indisk astrologi) har man inte med de yttre planeterna. Planeterna för talen 1-7 motsvarar veckodagarnas ordning (söndag, måndag, osv). Jag kan ha lite problem med att associera talet 4 (stabilitet, ordning) med Merkurius (som ju står för tanke, rörelse, snabbhet), men Merkurius styr, förutom Tvillingarna, också Jungfrun, som ju är ordningens och redans tecken. Så det passar kanske väldigt bra i alla fall. Man kan ju också säga att tankarna (i bästa fall) bringar ordning i tillvaron. Dessutom är Merkurius kommunikation och fyra kan kanske associeras med "fyra hjul" :D

Uranus brukar visserligen ses som en högre oktav av Merkurius. Men det blir väldigt bakvänt och går för långt om man ska associera Uranus (förändring) med talet fyra (stabilitet, struktur). Svårt nog att få ihop Merkurius och fyran, tycker jag.

Så till dina funderingar kring planeter i tolfte huset nära Ascendenten. Man kan ju säga att det på ett sätt är stor skillnad mellan tolfte huset (det inre, dolda) och Ascendenten eller första huset (det yttre, synliga). Å andra sidan speglar det yttre vad som finns i det inre, så det är något som förenar dem också.

Du undrar om Solen i tolfte huset. Det är en placering som antyder ett rikt inre liv. Det visar på intuition, medkänsla och omtanke - ungefär som om man har Solen i Fiskarnas tecken. Är Solen sedan i konjunktion med Ascendenten, så är det mycket av allt det här inre som också kommer till uttryck i personens yttre och i det yttre livet. Så det behöver inte betyda någon konflikt. Det inre lyser så att säga fram som en aura kring det yttre.

Samtidigt har Solen i konjunktion med Ascendenten också förstås något av första husets/Vädurens kvaliteter, dvs. det visar på självsäkerhet och viljestyrka. Sedan beror det också på vilket tecken Solen är i. I Vågen kännetecknas personen av vänlighet, balans, är social, osv.

Om Solen är "längre in" i det tolfte huset (och inte längre i konjunktion med Ascendenten) då blir antagligen den personen mer "svårgripbar". Det inre lyser inte fram lika tydligt.

Med många planeter i tolfte huset kan det, som vi varit inne på, vara bra och välgörande med verksamheter som låter en få utlopp för de inre energierna - konstnärligt skapande, musik, ritualer och ceremonier eller ideell/social hjälpverksamhet. Kanske kan man förena det här med sitt yrkesliv. Som vi också varit inne på, så behöver man ibland dra sig tillbaka från omgivningen.

Allmänt kan man säga om planeter nära "husspetsar" (alltså gränsen till nästa hus) att de brukar räknas till det hus som börjar med husspetsen. Solen i tolfte huset nära Ascendenten kan alltså (åtminstone delvis) räknas till första huset. Man kan säga att den verkar i båda husen.

I ditt horoskop, t.ex., är Mars i tolfte huset så nära Ascendenten att den mycket väl kan räknas till första huset. Kanske känner du igen din Mars i båda husen? Mars i tolfte huset är förstående, hjälpsam, medkännande, kanske glömmer sina egna behov, kanske lätt blir ängslig. Mars i första huset är modig, viljestark, beslutsam, envis, vital, energisk och mer utåtriktad.

På liknande sätt är det med de andra planeterna du nämner. I tolfte huset yttrar de sig mer tillbakadraget, men också medkännande och omtänksamt. I första huset är de mer utåtriktat dynamiska, mer "karismatiska".

Samtidigt kan man också, som sagt, se det som att det yttre (Ascendenten, första huset) speglar det inre (tolfte huset) eller att det inre lyser fram i det yttre livet. Så någon motsättning eller konflikt behöver det inte vara.

Med Ascendenten i Vågen får Venus en betydelsefull roll i ditt horoskop. Placeringen i det tolfte huset antyder inre harmoni (Venus) speglad i det yttre (Ascendenten i Vågen).

Hoppas att det jag skrivit kan vara till någon hjälp i att få grepp om det här. Det egna horoskopet kan ibland vara svårt att greppa. Kanske en blind fläck :? Å andra sidan är man förstås den som bäst kan förstå det. När bitarna fallit på plats. :D

Mats i det blå

Senast redigerad av Mats i det blå ons feb 11, 2009 7:57 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Tack
InläggPostat: ons feb 11, 2009 7:36 pm 

Hej Mats!

Tack för belysande klargörande svar :D som du skriver tror jag att det är energierna blandas troligtvis till en slags mix av 1:a huset samt 12:e.
Ibland känns det som jag kan svänga från en dag till en annan då jag känner mig konstant dubbel :lol:
Kanske pga oxå att nästan alla mina tolftehus plceringar är i Vågens tecken... :lol:

Imponerad av din förmåga att lugnt o metodiskt beta av alla frågor som jag bombarderar dig med. :wink:

Igår hittade jag på biblioteket boken Livshjulet med Gunnel Söderström som du nämnt. Vilken fin bok. :D Tyckte hon beskrev de olika planeterna och deras transiter bra.Ex hur hon upplevt en Neptunustransit i fjärde huset. Eller Saturnustransit i femte huset.

Spännade. 8)

Numerologin ja.

Intressant med det Indiska perspektivet även om jag håller med om att det känns märkligt med Merkurius tillsammans med siffran 4. Men som du säger tillsammns med Jungfrun stämmer det ju bra.

Konstigt att Jungfrun o Tvillingarna delar planet på ett sätt med sina olikheter av temperament.

Kändes oxå lite märkligt i det indiska att siffran 7 räknas till Saturnus. Jag förknippar den lättare med Neptunus.

Tack för dina positiva tankar o reflektioner.
Du skulle kunna skriva en bok med positiva lärorika reflektioner om astro då du samlar o ger helhet på ett bra sätt. :D

Måste avsluta just nu men återkommer igen med vidare frågor reflektioner
vänlig hälsning Marianne

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Planeterna och tecknen
InläggPostat: fre feb 13, 2009 2:59 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Marianne!

Roligt att du hittat boken Livshjulet av Gunnel Söderström. Den tror jag du kommer att tycka om. Jag har själv haft mycket nytta och glädje av den.

Att Merkurius styr både Jungfrun och Tvillingarna kan verka lite märkligt, eftersom de är ganska olika varandra. Men det är typiskt för Merkurius (det mentala) att vara "svårfångad". Han är alltid "både och" på något vis och svår att definiera. Tvillingarna är ju nyfikenhet, öppenhet och mångsidighet - en sida av det mentala, som Merkurius står för. Jungfrun är ordning och reda, mer analytisk och jordnära - en annan sida av det mentala.

I den traditionella astrologin (med bara sju planeter) styr varje planet (utom Solen och Månen) två tecken var. Förutom att Merkurius alltså styr Jungfrun och Tvillingarna, så styr Venus Vågen och Oxen, Mars Skorpionen och Väduren, Jupiter Skytten och Fiskarna. Saturnus, slutligen, styr Stenbocken och Vattumannen. Solen och Månen styr bara ett tecken var, Lejonet respektive Kräftan. Det hela bildar ett regelbundet mönster. Så varje planet har olika sidor, kan man förstå.

I den traditionella astrologin (och i den indiska) är Saturnus den yttersta av planeterna och förknippas därför sedan gammalt med talet sju. Planeterna har ju gett namn åt veckans dagar, och Saturnus dag är den sjunde. Det här är mycket gammalt. På hebreiska heter Saturnus Shabatai och har med den bibliska "sabbaten" att göra, den sjunde dagen, vilodagen. Namnet Shabatai betyder "den långsamma (eller vilande) planeten". På sanskrit kallas den Shani, som också betyder "han som rör sig sakta".

Men jag kan förstå att du vill förknippa Neptunus med talet sju, som ju är något av ett mystiskt tal.

Ser fram mot dina fortsatta funderingar och undringar.

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Helhet
InläggPostat: fre feb 27, 2009 3:59 pm 

Hej igen.

Boken med Gunnel Söderstöm är givande...Upphör inte att bli förundrad inom astrologins värld...Fastnade för Söderströms olika ord på de olika planeterna. Belysande...

Hmm det är ganska fascinerande jag har ju tidigare berättat att jag bott i en mögellägenhet. Flyttade nu i årsskiftet till en bättre,finare lägenhet men när jag städade visade det sig vara en fuktskada under badkaret... :? Igen o alla runt mig reagerade men Hur kan det komma sig...? :roll:

Som tur var visade sig jag ha flyttat till ett bättre bostadsföretag som fixar ordning badrummet allt blir splitternytt och fräscht... :lol: Men jag var utan dusch i fem veckor fick gå till ett hus intill för duschens skull..

Mindes att du Mats tidigare påpekat min Neptunustranit i fjärde huset där Neptunus befunnit sig i detta hus redan åtta år och att det påverkar hemmets varande...Så förhoppningsvis som du skrev blir energin lättare med åren då den har 4 år kvar i fjärde huset :) ...Men det som är så spacigt tycker jag att Då Neptunus har med vatten att göra kan mögelskador-fuktskador räknas till till Neptunus fjärde huset hemmet...Hmm det är verkligen fascinerande...Ja inte speciellt kul eller vackert så men intressant är det ju...att man kan tillämpa det vanliga livet utefter astrologin... :D

Profil Skicka personligt meddelande  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 2 av 2 [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2