Aktuellt datum och tid: fre nov 24, 2017 8:24 pm

Sida 1 av 1 [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mitt horoskop
InläggPostat: tor nov 13, 2014 11:05 am 

Bild

Astro.coms personporträtt av mitt horoskop

Om någon vill tolka ytterligare eller vill tillägga något så vore det intressant!

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Mitt horoskop
InläggPostat: fre nov 14, 2014 8:55 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Emanuel!

Och välkommen till astrologiforumet! Ser att den bild du lagt ut från astro.com har ”expired”. Lägger därför ut ditt horoskop igen här:

Bild

mannealm, 10 maj 1982, 03:48, Linköping

Jag återkommer lite längre fram och kommenterar horoskopet (om ingen annan hinner före). Ha det bra så länge!

Mats i det blå

InläggPostat: fre nov 21, 2014 4:39 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen, Emanuel!

Har kollat lite mer på ditt horoskop. Så välkommen på en rundvandring bland dina planeter och tecken och hus :D

De mest framträdande tecknen i ditt horoskop är Väduren (med Ascendenten och Venus), Vågen (med Mars, Saturnus och Pluto) och Skytten (med Månen, Uranus och Neptunus). Det här beskriver dig som framåt, spontan, orädd (Väduren), vänlig, diplomatisk, rättvis (Vågen) och sökande, entusiastisk och målinriktad (Skytten).

Horoskopet visar alltid på olika och ibland motstridiga sidor hos oss. Till exempel så representerar Väduren och Vågen två motsatta sidor hos dig, dels framåtanda och självsäkerhet (Väduren) och dels tveksamhet och behov av balans (Vågen). Den här motsättningen förstärks också av att Mars (Vädurens härskarplanet) och Venus (Vågens härskarplanet) står i opposition till varandra och dessutom är i varandras tecken (ömsesidigt färgar och påverkar varandra). Det visar på att behovet att balansera de här sidorna hos dig är en viktig del av ditt liv. Du är förmodligen dels framåt, ivrig och beslutsam (en sida av dig) och dels mer tvekande, vägande det ena mot det andra med svårighet att bestämma dig (en annan sida av dig) och det gäller då för dig att balansera de här sidorna mot varandra och hitta en gyllene medelväg.

Ascendenten i Väduren visar på den aktiva, spontana och självständiga sidan hos dig. Samtidigt är Ascendenten i konjunktion med Venus, vilket antyder en lite mjukare, vänlig och sällskaplig sida. Andra uppfattar nog den här kombinationen hos dig, det spontana och självständiga i kombination med det vänliga och sällskapliga. Mars är en viktig planet i ditt horoskop eftersom den härskar över Ascendenten (och därmed över hela horoskopet). I Vågen är Mars, ”krigarplaneten”, diplomatisk, rättvis, kompromissande och kan vara obeslutsam (allt behöver vägas för och emot). Kanske känner du igen dig något i detta?

Med Solen i Oxen i det första huset bör du i grunden vara en såväl pålitlig och stabil som jordnära och envis person. Merkurius i det egna tecknet Tvillingarna visar på en starkt kommunikativ sida hos dig, att du tycker om diskussioner med mycket utbyte av information, liksom det också visar på intelligens och kvicktänkthet. Merkurius står i opposition till Månen i Skytten i det åttonde huset. Skytten handlar om att söka livets mening och att vidga sina vyer. Det här tecknet är framträdande i ditt horoskop genom Månens placering där tillsammans med planeterna Uranus och Neptunus. Tecknet styr också det nionde huset för studier, resor, filosofi och religion. Horoskopet visar på att det här är ett viktigt område i ditt liv och att du säkert använder en hel del tankeverksamhet på det här området (antytt av oppositionen mellan Månen och Merkurius).

Månens placering här speglar en äventyrlig, sökande och utforskande personlighet. En positiv trigonaspekt till Venus i första huset visar att du kan kombinera det här sökandet med din utåtriktade vänlighet och charm. Den sökande och visionära sidan hos dig förstärks av att också de yttre planeterna Uranus och Neptunus befinner sig i Skyttens tecken. Det speglar din fascination för livets mysterier och ditt sökande efter ”den mest sanna filosofin”. Neptunus är i konjunktion med Medium Coeli (MC), zodiakens högsta punkt på himlen vid tiden då du föddes, vilket speglar att det här sökandet är förbundet med ditt livsmål och dina strävanden i livet. Neptunus i konjunktion med MC kan också visa på ett vårdande yrke, där du tar hand om människor.

Månens båda ”noder”, den Norra (som du har i Kräftans tecken) och den Södra (som du har i Stenbocken) anses i astrologin utvisa vår ”ödesväg” i vårt jordeliv. Den Norra noden pekar då ut det område i livet där vi har saker att lära, saker vi behöver fokusera på och uppleva och bli förtrogna med, ett område där vi har möjlighet att växa. I Kräftan i det femte huset handlar det om familj och barn, områden som din Norra månnod pekar ut som gynnsamma för dig att fokusera på. Även det sjunde huset för nära relationer är betonat genom närvaron av planeterna Jupiter, Saturnus och Pluto. Jupiter handlar om växande och vidgande av vyerna (styr Skyttens tecken), Saturnus handlar om ansvar och Pluto om djupa förändringar.

Fråga gärna om oklarheter eller ta upp saker som du vill resonera kring!

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: sön nov 23, 2014 4:20 pm 

Hej!

Mats i det blå skrev:
Hej igen, Emanuel!

Har kollat lite mer på ditt horoskop. Så välkommen på en rundvandring bland dina planeter och tecken och hus :D

Känns spännande och kul!

Citera:
De mest framträdande tecknen i ditt horoskop är Väduren (med Ascendenten och Venus), Vågen (med Mars, Saturnus och Pluto) och Skytten (med Månen, Uranus och Neptunus). Det här beskriver dig som framåt, spontan, orädd (Väduren), vänlig, diplomatisk, rättvis (Vågen) och sökande, entusiastisk och målinriktad (Skytten).

Horoskopet visar alltid på olika och ibland motstridiga sidor hos oss. Till exempel så representerar Väduren och Vågen två motsatta sidor hos dig, dels framåtanda och självsäkerhet (Väduren) och dels tveksamhet och behov av balans (Vågen). Den här motsättningen förstärks också av att Mars (Vädurens härskarplanet) och Venus (Vågens härskarplanet) står i opposition till varandra och dessutom är i varandras tecken (ömsesidigt färgar och påverkar varandra). Det visar på att behovet att balansera de här sidorna hos dig är en viktig del av ditt liv. Du är förmodligen dels framåt, ivrig och beslutsam (en sida av dig) och dels mer tvekande, vägande det ena mot det andra med svårighet att bestämma dig (en annan sida av dig) och det gäller då för dig att balansera de här sidorna mot varandra och hitta en gyllene medelväg.

Ascendenten i Väduren visar på den aktiva, spontana och självständiga sidan hos dig. Samtidigt är Ascendenten i konjunktion med Venus, vilket antyder en lite mjukare, vänlig och sällskaplig sida. Andra uppfattar nog den här kombinationen hos dig, det spontana och självständiga i kombination med det vänliga och sällskapliga. Mars är en viktig planet i ditt horoskop eftersom den härskar över Ascendenten (och därmed över hela horoskopet). I Vågen är Mars, ”krigarplaneten”, diplomatisk, rättvis, kompromissande och kan vara obeslutsam (allt behöver vägas för och emot). Kanske känner du igen dig något i detta?

En dubbelhet där kan jag verkligen känna igen. I vissa situationer oerhört framåt, i andra mycket återhållsam och nästan initiativlös och osäker... Har även en tendens att kunna ta strider som få brukar förvänta sig. Uppfattas nog inte som kraftfull och stridande till vardags, mest snäll och mjuk, men har en möjlighet att mobilisera en arme när det är läge och mitt anfall har övervägts. Min frus bild (eller bilden de som verkligen känner mig har, som inte är många) av mig skiljer sig nog också mycket från den jag ger kollegor eller ytliga bekantskaper.

Citera:
Med Solen i Oxen i det första huset bör du i grunden vara en såväl pålitlig och stabil som jordnära och envis person. Merkurius i det egna tecknet Tvillingarna visar på en starkt kommunikativ sida hos dig, att du tycker om diskussioner med mycket utbyte av information, liksom det också visar på intelligens och kvicktänkthet. Merkurius står i opposition till Månen i Skytten i det åttonde huset. Skytten handlar om att söka livets mening och att vidga sina vyer. Det här tecknet är framträdande i ditt horoskop genom Månens placering där tillsammans med planeterna Uranus och Neptunus. Tecknet styr också det nionde huset för studier, resor, filosofi och religion. Horoskopet visar på att det här är ett viktigt område i ditt liv och att du säkert använder en hel del tankeverksamhet på det här området (antytt av oppositionen mellan Månen och Merkurius).

Hur stor tyngd brukar man ge till solen, i det här fallet i Oxen, i förhållande till övriga planeter? Läser man veckotidningar kan man ju få intrycket att det "är allt".

Citera:
Månens placering här speglar en äventyrlig, sökande och utforskande personlighet. En positiv trigonaspekt till Venus i första huset visar att du kan kombinera det här sökandet med din utåtriktade vänlighet och charm. Den sökande och visionära sidan hos dig förstärks av att också de yttre planeterna Uranus och Neptunus befinner sig i Skyttens tecken. Det speglar din fascination för livets mysterier och ditt sökande efter ”den mest sanna filosofin”. Neptunus är i konjunktion med Medium Coeli (MC), zodiakens högsta punkt på himlen vid tiden då du föddes, vilket speglar att det här sökandet är förbundet med ditt livsmål och dina strävanden i livet. Neptunus i konjunktion med MC kan också visa på ett vårdande yrke, där du tar hand om människor.

Månens båda ”noder”, den Norra (som du har i Kräftans tecken) och den Södra (som du har i Stenbocken) anses i astrologin utvisa vår ”ödesväg” i vårt jordeliv. Den Norra noden pekar då ut det område i livet där vi har saker att lära, saker vi behöver fokusera på och uppleva och bli förtrogna med, ett område där vi har möjlighet att växa. I Kräftan i det femte huset handlar det om familj och barn, områden som din Norra månnod pekar ut som gynnsamma för dig att fokusera på. Även det sjunde huset för nära relationer är betonat genom närvaron av planeterna Jupiter, Saturnus och Pluto. Jupiter handlar om växande och vidgande av vyerna (styr Skyttens tecken), Saturnus handlar om ansvar och Pluto om djupa förändringar.

Det där med ödesväg angående norra noden tror jag stämmer mycket väl... Men vad om den södra noden och stenbocken?

Citera:
Fråga gärna om oklarheter eller ta upp saker som du vill resonera kring!

Allt gott!

Mats i det blå

Tack, Mats!

InläggPostat: mån nov 24, 2014 3:18 pm 

Bild

Bild

Mats, jag kunde inte släppa det där med noderna och familjen. Min frus horoskop, som jag med hennes tillåtelse lagt upp här tillsammans med mitt, visar att hon, som är kräfta, har sin nod i mitt soltecken, samtidigt som jag, som är oxe har min nod i hennes soltecken. Ett önskvärt sammanträffande, eller kanske rent av vanligt i äktenskap? Om det alls är gynnsamt (Vilket det känns som det borde vara)?

InläggPostat: mån nov 24, 2014 7:44 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Emanuel!

Roligt att du känner igen dig en del i min ”minitolkning” av ditt horoskop! När det gäller Solens betydelse, som du undrar över, så överdrivs den förstås en del i ”veckotidningshoroskopen”, men den har ändå en central och stor betydelse. Precis som den tronar i mitten av solsystemet, så är den också central inom oss. Den står för vår inre identitet och vår vitala livskraft, hur detta kommer till uttryck i vårt liv. Men den regerar inte helt oinskränkt utan har att samspela med övriga planeter i horoskopet.

Månens noder, som du också undrar över, brukar man se i ett reinkarnationsperspektiv. Den Norra noden visar då på ett område i livet som vi behöver ägna oss åt och göra nya erfarenheter inom, medan den Södra noden istället visar på ett område som vi i tidigare liv varit väl förtrogna med, men därför kanske också bär med oss en del ”stelnade mönster” kring, mönster som nu kan behöva lösas upp.

Så med Södra månnoden i Stenbocken i elfte huset kanske du i tidigare liv har haft någon framstående och respekterad roll (Stenbocken) i någon grupp eller organisation där man delat visioner och ideal (elfte huset). Kanske var du då helt inne i detta på bekostnad av familjelivet. I ditt nuvarande liv kan du då behöva lösa upp det här mönstret och istället ägna dig åt det motsatta – familjeliv och barn (Kräftan och femte huset), som eventuellt varit försummade eller ”offrade” i ett tidigarelivsammanhang. Det här är förstås bara ett slags summariskt scenario. Hur det verkligen förhållit sig i detalj går inte att säga med hjälp av horoskopet. Men nodernas placering i ditt horoskop pekar på något åt det hållet. En sak som behöver tilläggas är, att Saturnus (ansvar) i Vågen (balans) i ditt sjunde hus för äktenskap bildar ett s.k. T-kors till de båda Månnoderna. Det tolkas som att du med ansvar behöver förena de här båda sidorna i ditt nuvarande liv.

Att din frus Norra månnod är i ditt soltecken och din Norra nod i hennes soltecken är horoskopens sätt att säga att ni är ödesbestämda för varandra! Och inte nog med det, din Sol är också i konjunktion med hennes Norra månnod samtidigt som hennes Måne är i konjunktion med din Norra nod! Dessutom är hennes Saturnus i en positiv trigonaspekt med din Norra nod. Så där finns, enligt horoskopen, många starka ödesbestämda band mellan er. Det är ganska anmärkningsvärt och långt ifrån vanligt. Helt klart är ni ämnade för varandra!

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: mån nov 24, 2014 8:05 pm 

Där ser man! Jo, det är en del märkligheter som har omgett vårt förhållande och hur vi träffades...

Går det även att förstå ens barns horoskop i förhållande till föräldrarna, för att fortsätta familjetemat? Jag har t ex noterat att dottern har sin månnod helt motsatt i förhållande till min sol och min frus månnod, i skorpionen. Känns logiskt på så sätt att hon kommer från oss och sedan ska vidare... Är detta ett känt mönster, att barnet ofta har motsatta mönster i horoskopet, eller även den här gången bara ett "snyggt" sammanträffande. Om du vill, orkar och har tid får du även jättegärna tolka hennes horoskop lite (och om det är intressant och möjligt kanske i förhållande till föräldrarna).

Bild

InläggPostat: fre nov 28, 2014 5:36 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Emanuel!

Horoskopen visar ofta på starka band mellan föräldrar och barn, men där finns inget särskilt mönster som visar att det är barn och föräldrar det handlar om. Vilka band det är varierar från fall till fall. Här är det framför allt det som du redan har noterat, att eran dotter har sin Södra månnod i konjunktion med din Sol och din frus Norra månnod. Det visar på nära band er emellan.

Det är inte bara Månnoderna som visar på karmiska band och tidigare liv utan egentligen hela horoskopet! Man kan säga, att astrologin förutsätter reinkarnation och karma, för varför skulle man annars födas med en viss inbyggd problematik och saker som behöver ”lösas upp”? Horoskpet, med alla sina planetpositioner och aspekter mellan planeterna, visar just på en sådan ”medfödd problematik”, liksom även på medfödd begåvning och talang. Månnoderna anses dock särskilt visa på sådant vi bär med oss till det här livet (Södra noden) och sådant som vi behöver utveckla (Norra noden).

Din fru, med Norra månnoden i Oxen, tycks särskilt behöva trygghet och att leva jordnära, saker som associeras med Oxen. I tolfte huset kanske det framför allt handlar om en inre trygghet och en inre känsla av det ”jordnära”. Er dotter, med Norra månnoden i Skorpionen i det andra huset, kanske under livets gång kommer att behöva lära sig leva med djupa förändringar (Skorpionen) särskilt när det gäller värderingar eller kanske tillgångar och ägodelar (andra huset).

Dotterns mest framträdande tecken är Vågen med Ascendenten och Månen och Fiskarna med ett helt ”stellium” av planeter (Solen, Merkurius, Venus, Mars och Neptunus) i det femte huset för kreativitet. Vattenelementet dominerar följt av luft och visar på en medkännande, känslig och intuitiv person. Med Ascendenten i Vågen är hon nog också vänlig och bra på att lyssna. Solen i Fiskarna speglar rofylldhet, fantasi och drömmande och alla planeterna här tillsammans med Solen antyder en ovanligt kreativ, lekfull och konstnärlig läggning!

Alla barn är ju lekfulla och kreativa, men din dotters horoskop visar att detta är egenskaper som ”kommer att hålla i sig” också upp i vuxen ålder. Solen i konjunktion med Venus i Fiskarna i femte huset speglar en ömsint, kärleksfull, charmig, sällskaplig, konstnärlig och idealistisk personlighet. Här finns mycket fantasi och skaparkraft! Också sunt förnuft och självförtroende (Saturnus trigon både Solen och Merkurius). Att Solen även är i konjunktion med Neptunus och i sextil med Pluto betonar mycket starkt det konstnärliga och vitala, särskilt som också Venus är i konjunktion med Neptunus. Att Jupiter är i kommunikativa Tvillingarna i det nionde huset antyder att hon kommer att vara outtröttlig i sitt sökande efter livets mening, att där finns en oändlig kunskapstörst och en ständig önskan att vidga medvetandet. En spännande tjej, verkar det som!

Mats i det blå

InläggPostat: lör dec 06, 2014 10:18 am 

Tack för svar, Mats!

Har surfar runt lite mer här på astrologiforumet, finns så mycket intressant. Ibland önskar man verkligen att man haft mer tid.

Det mest spännande i livet, som jag ser det nu, ska bli att få följa dottern när hon växer upp. På din beskrivning låter det som vår lilla tjej, även om hon förstås inte är så gammal än... Intressant det där med karmatiska band. Hur man är ämnade för varandra, mest kanske pga utvecklingsmöjligheterna som det ger? Ur astrologiskt perspektiv kan man kanske trösta sig med att, när det är lite tungt i relationen, det då blir tydligt vad man har att utveckla och lära. Funderar ibland på det där att vara lika eller olika i ett förhållande, och det bästa är väl en väl avvägd balans mellan förmåga att sammarbeta och dra åt samma håll samtidigt som olikheterna ska kunna inspirera och ge lagom motstånd och äventyr... Kärleks- och relationshoroskop är väl för övrigt en ganska stor del av dagens astrologi? Har det alltid varit så eller är det mer uttryck för en nymodighet på astrologins område? Vad tittar man i såna fall främst efter där, och vad säger astrologin allmänt om vad det är som gör att personer bör ha med varandra att göra eller inte?

Mats, vad är det förresten för program eller sida du använder för att generera dina horoskopcharts?

InläggPostat: sön dec 07, 2014 2:28 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Emanuel!

Kul att du tycker att det finns mycket intressant att läsa på forumet!

Ja, det är nog som du säger att de karmiska band som finns mellan människor är till för att ge oss alla möjligheter att utvecklas. Horoskopen visar också, som du är inne på, vad man har att utveckla och lära sig i en relation, vilka svårigheter relationen kan innebära och hur man kan övervinna dem. Ofta rör det sig om sådant som att kommunikationen är viktig i relationen, att man är ärlig och uppriktig, att det kan vara viktigt att ta hänsyn till den andras behov av frihet och liknande saker.

Man jämför då de båda parternas horoskop, hur planetpositionerna förhåller sig till varandra och får på så vis en bild av vilka svårigheter och möjligheter som kan finnas. Vi har ju alltid mycket att lära i samspel med andra i alla sammanhang men kanske särskilt i en nära och intim relation. Det kan vara så att ju svårare problematik i relationen, desto mer kan man ömsesidigt lära av den. Det är väl först om det hela går överstyr, om relationen utvecklas mer och mer i en klart negativ riktning, som det är idé att avbryta den. Men astrologin kan inte ge någon definitiv regel för detta, det är något som parterna själva måste komma fram till. Ofta visar en jämförelse mellan horoskopen på vilken utväg ur svårigheterna som kan finnas. Kärleks- och relationshoroskop är, som du säger, vanligt i modern astrologi. Det är säkert så att det har ökat mer och mer eftersom det efterfrågas så mycket.

Det astrologiprogram som jag använder heter Solar Fire.

Surfa gärna vidare bland inläggen och välkommen att resonera om sådant du finner intressant eller undrar över!

Allt gott!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 10 inlägg ]