Aktuellt datum och tid: fre nov 24, 2017 8:19 pm

Sida 2 av 2 [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Någon vänlig själ som vill tolka lite och förklara lite?
InläggPostat: lör aug 18, 2012 1:53 pm 

Tack

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: mån sep 22, 2014 12:11 pm 

Hej, det har varit ett tag nu. Skulle du kunna utveckla lite mer hur chiron spelar in i horoskopet och hur den stora kvadraturen skulle kunna knytas upp?

InläggPostat: tis sep 23, 2014 10:18 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Adri!

Long time no see! :)

Här är ditt horoskop från våra tidigare diskussioner:

Bild
Adri, 11 augusti 1985, 11:11, Stockholm

Som väl framgår av vårt tidigare resonemang för ett par år sedan (se tidigare i den här tråden), så kan det nog sägas vara en livslång process att ”knyta upp” en sådan stor kvadratur eller storkors som du har i ditt horoskop. Det betyder inte att du har en särskild ”dom” hängande över dig. Vi har alla våra olika utmaningar i livet. Men med ett sådant storkors i födelsehoroskopet blir det extra uttalat och tydliggjort. Det speglar ett ”livstema”, något som du har att ”arbeta med” hela livet. Vad det kan tänkas innebära för dig har vi väl redan resonerat om. Ser att du har tagit bort innehållet i dina inlägg. Det gör det lite svårt för mig att minnas hur vi resonerade. Men du kan ju kolla igenom igen det jag skrev om ditt storkors. Man kan säga att det är genom att gång på gång i livet möta de utmaningar som storkorset representerar som du växer och mognar som människa och så att säga gradvis ”löser upp” knutarna.

Kiron (eller Chiron), som du sedan undrar över, är i Tvillingarna i konjunktion med Månen i ditt nionde hus. Den kan sägas representera ett ”sår” av något slag som vi bär med oss i livet och står också samtidigt för hur såret kan läkas och förvandlas till värdefull erfarenhet och styrka. I Tvillingarna kan det t.ex. handla om skoltiden, inlärning, kommunikation, närmiljön, eventuella syskon eller liknande. Vet inte om du upplever att du har något ”sår” på något av de områdena? I konjunktion med Månen kan det också handla om känslolivet eller om förhållandet till modern. Placeringen i nionde huset antyder att det kan ha att göra med något kring utbildning, livsfilosofi, religion eller liknande områden i livet.

Kiron i ditt horoskop har en positiv trigonaspekt till Jupiter i Vattumannen och en likaså positiv sextilaspekt till Solen/Merkurius i Lejonet. Det betyder att Kiron, ”den sårade helaren”, är med på ett positivt sätt och blandar sig i storkorsets energier. Den bildar också en opposition till planeten Uranus i Skytten i det tredje huset. Uranus och Jupiter är i varandras tecken och samspelar på så vis. Kirons opposition till Uranus visar att frihet är något som är mycket viktigt för dig och att du kanske har en tendens att plötsligt ”bryta banden” om du upplever att någon eller något står i vägen för dig. Kanske innebär Kiron i ditt fall någon problematik kring kommunicerande (placeringen i Tvillingarna och oppositionen till Uranus i tredje huset för kommunikation)? Känner du igen dig i det?

Mats i det blå

InläggPostat: sön okt 05, 2014 8:33 am 

Det finns en känsla av att aldrig veta tillräckligt och att alltid leta efter något som öppnar ens världsbild mer, en till pusselbit. Kan tänka mig att det isf skulle kunna vara Kiron i Tvillingarna. Däremot finns det även en känsla av att inte kunna förmedla den kunskapen eftersom kommunikationen är rubbad. Den är rubbad på det sättet att alla delar inte kommer med utan oftast kärnan i det jag vill förmedla och därför förutsätter det en förförståelse som inte finns hos den andre ibland.

Är också nyfiken på vad som gäller när hus är delade i tecken. Jag har Vågen som Ascendent, men första huset delas även av Skorpionen. Vilket tecken är det som gäller då? Vad jag har förstått så styr Venus över vågen och det påverkar hela personligheten på något fundamentalt sätt. Däremot så är Skorpionen där också, med Pluto vilket är dess styrande planet. Jag måste verkligen säga att jag känner mig mycket som en Skorpion med en tendens att skapa ödeläggelse (pluto) hos människor och i situationer. Tex så har jag väldigt lätt att de omedvetna saker hos andra, inte hos mig.

Varför jag frågar detta är för att jag försöker få ihop hur jag ska integrera södra månnoden i Skorpionen, det jag tänker är att min personlighet är väldigt mycket skorpion och om det finns en praktiskt mening att försöka integrera typiska skorpion kvaliteter, som sex, död, etc ? Då menar jag att inhämtar information om dessa tabuämnen...

Och eftersom Ascendenten i Vågen är styrd av Venus, samt Kräftan är i Venus och Norra månnoden i Oxen styrd av Venus så undrar jag om det är i typiska Venus sammanhang jag ska integrera Södra Noden och kanske finna så småningom "balans" i Norra månnoden?

Samt om jag borde lägga någon sorts fokus i mitt liv på Venus och vad det nu skulle kunna innebära....?

Uppskattar din input

InläggPostat: sön okt 05, 2014 8:35 am 

Nu ser jag att på den kartan du lagt upp så är husen inte delade på det sättet jag har sett, men om man gör en mer detaljerad karta så ser man att skorpionen även har en del grader i första huset, samma sak med alla hus nästan.

InläggPostat: sön okt 05, 2014 8:43 am 

Förlåt, men nu ser jag själv att du hänvisar till att skorpionen och pluto både är i första och andra huset, detta är min fråga, hur ska jag tolka detta?

InläggPostat: sön okt 05, 2014 7:24 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Adri!

Det är vanligt att flera tecken ”delar” på ett hus. Det tecken som befinner sig där huset börjar (på ”husspetsen”) är då det tecken som dominerar huset. Eventuella andra tecken i huset är underordnade och så att säga ”inbakade” i huset. Naturligtvis har de också betydelse. Man kan nog säga, att de representerar något som ligger ”under ytan”, som inte är så uppenbart, men ändå finns där. Du har ju Vågens tecken på Ascendenten. Då säger man att första huset är i Vågen. Men sedan finns där också det efterföljande tecknet i zodiaken, Skorpionen. Eftersom du har Skorpionens härskare Pluto där, så blir detta tecken mer dominerande i ditt första hus än det skulle ha varit annars. Skorpionen styr sedan ditt andra hus, där du har den Södra månnoden och Saturnus. Samtidigt är det planeten Venus som härskar över Vågens tecken, som är ditt ascendenttecken. Den planet som styr ascendenttecknet anser man härska över hela horoskopet, så den brukar man kalla horoskophärskare.

Ser nu att vi redan har resonerat om det här (kolla mina tidigare inlägg i den här tråden). Du är nog själv inne på rätt spår när du talar om att integrera det som de båda Månnoderna står för ”i typiska Venus sammanhang”. Venus representerar samspelet med andra människor. De båda månnoderna i ditt horoskop har en intressant placering på så vis att den Norra noden i Oxen befinner sig i det hus (det åttonde huset för bl. a. sexualitet och död) som man kan säga motsvarar Skorpionens tecken, medan den Södra noden i Skorpionen är i det hus (det andra huset för värden och värderingar, tillgångar, talanger) som istället kan sägas motsvara Oxens tecken. Det är en intressant ”omkastning” som visar på ett behov av att integrera allt detta i ditt liv, alldeles som du själv är inne på. Det åttonde huset i Oxen styrs av Venus och det andra huset i Skorpionen styrs av Pluto. Så de här båda planeterna spelar en viktig roll i ditt horoskop och liv!

Venus handlar om harmoni i samspelet med andra människor, om kärlek och samförstånd. Oxen handlar om trygghet, tilltro, stabilitet och frid. Med den Norra månnoden i det här tecknet är det här områden i livet som du behöver upptäcka och integrera i ditt liv. Den Södra månnoden i Skorpionen representerar i kontrast till detta istället dina invanda attityder som du kan må bra av att lätta på under resans gång. Där kan finnas intensiva känslor, kanske av traumatisk art och tendenser till otrygghet, brist på tilltro och liknande. Tror du kanske att det kan vara så, att det finns ett stort behov hos dig att känna dig trygg i mötet med en annan människa eller andra människor och att det är på det här området som någonting behöver förändras i positiv riktning?

Månnoderna fungerar så, att riktningen är från den Södra noden till den Norra. Någonting som representeras av den Södra noden behöver förändras och någonting som representeras av den Norra noden behöver läras. Norra månnoden står för något som man behöver uppleva och omfamna och integrera med sitt liv. Men för att kunna göra det behöver man släppa taget om de negativa sidorna hos det som den Södra noden står för och häri ligger utmaningen och svårigheten.

Pluto i första huset tyder på en kraftfull personlighet. Man får, särskilt i kombination med Solen i Lejonet, intrycket av en stark ledarnatur, ständigt utmanande både sig själv och andra. Där finns en stark vilja men samtidigt kanske självförtroendet tenderar att vackla (Solen i kvadratur till Saturnus). Du ger förmodligen ett starkt intryck på andra, något du kanske inte alltid är helt medveten om? Pluto representerar en starkt transformerande kraft, alltså en kraft som kan förvandla och omforma. Och placeringen i det första huset visar på att du säkert kommer att genomgå många förändringar i ditt liv, att du så att säga ”föds på nytt” eller ”byter skal”. Det kan då vara viktigt att kunna släppa på kontrollbehovet och istället ”flyta med” i det som händer. Även Månnodernas placering stöder ju det här med transformation och förändring, att lämna det gamla bakom sig och öppna för någonting nytt som kan ta form.

Ett tips är att du kollar igenom fler gånger det vi tidigare resonerade kring, det som finns i början av den här tråden. Kanske klarnar det en del kring de frågor och funderingar du har. Ta gärna upp saker också som du vill resonera mer om.

Allt gott!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 2 av 2 [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2