Aktuellt datum och tid: fre nov 24, 2017 8:17 pm

Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Någon vänlig själ som vill analysera mitt horoshop?
InläggPostat: fre jun 13, 2014 1:56 pm 

Hej!

Jag är rätt ny när det gäller astrologi men har alltid varit intresserad av allt som har med självförverkligande och annat som har att göra med att förstå sig själv och andra djupare och bättre. Har testat att göra astrologischema, men tycker det är klurigt att tolka själv. Skulle vilja förstå mitt temperament till exempel, jag ser att jag är övervägande vatten i element men är emellanåt väldigt hetsig, otålig och aggro, men det kanske har att göra med inslag av skorpion? Kan man se något om framtiden i horoskopet, en sorts livsväg?

Jag föddes i Karlskrona 4 Mars 1991, kl 21:43

Tack på förhand!

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Någon vänlig själ som vill analysera mitt horoshop?
InläggPostat: ons jun 18, 2014 3:01 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Emalj!

Roligt att du har hittat hit till astrologiforumet och att du intresserar dig för astrologi, som kan vara ett utmärkt verktyg för att lära känna sig själv och andra bättre. Jag lägger ut ditt horoskop här, så kan andra också vara med och komma med synpunkter. Alla kommentarer är välkomna!

Bild
Emalj, 4 mars 1991, 21:43, Karlskrona

Precis som du säger, så överväger vattenelementet i ditt horoskop, mest på bekostnad av jordelementet. Eld och luft finns i ganska lagom proportioner. Vattenelementet visar på känslighet, mottaglighet och en medkännande läggning. Musik, poesi och konst brukar tala starkt till en och kanske vill man själv också uttrycka sig på något sätt konstnärligt. Ibland kan man ha ett starkt behov av att få dra sig undan ”världens larm” och slippa alltför många intryck. När jordelementet sedan är underrepresenterat – här har du en till med lite väl lite jordkontakt :-) - kan man ha tendenser att mer eller mindre bortse från den fysiska världen och slarva med vissa saker eller helt lämna dem utan avseende. Det inre livet och känslan upplevs viktigare än det yttre påtagliga.

Kanske känner du igen dig i något av detta eller i något liknande?

Med Ascendenten i Venus-tecknet Vågen brukar man vara balanserad och sällskaplig och vänlig av sig. Säkert har du sådana sidor? Det hetsiga, otåliga och aggressiva som du nämner framkommer i horoskopet dels genom att Venus (som härskar över ditt ascendenttecken Vågen) är i mer aggressiva och självhävdande Väduren och dels, som du själv antyder, genom att Månen (och även Pluto) i första huset är i Skorpionens mer viljestarka och ”dramaframkallande” tecken. Dessutom bildar Månen ett s.k. T-kors tillsammans med Jupiter i Lejonet och Saturnus i Vattumannen. Allt det här visar på ett dynamiskt kraftfält som kan vara såväl kreativt som destruktivt, beroende på hur du hanterar det.

Månen i Skorpionen betyder känslointensitet och ett behov av drama, något som särskilt brukar komma fram i stressade situationer. Placeringen i det första huset speglar ett behov av självständighet och möjlighet att uttrycka sig själv. I Skorpionen kan det också innebära att man gärna sluter sig inom sig själv och drar sig tillbaka. T-korset med Jupiter och Saturnus antyder att det kan finnas ett behov av självdisciplin för att uppnå de egna målen. Kvadraturen mellan Månen och Saturnus pekar på att det kan finnas inslag av missnöje med den egna situationen. Att höja självkänslan, genom att på djupet värdera sig själv bättre, kan i så fall vara nyckeln till att komma över den utmaning som det här T-korset innebär.

Jupiter i Lejonet högst på himlen (i konjunktion med MC) pekar mot framgång men den ingår samtidigt som sagt i T-korsformationen och det gör att framgångarna i livet kan vara beroende av att du kommer till rätta med den utmaning som T-korset står för, vad det nu kan vara mer specifikt i ditt liv. Så redan i detta kan du se något som är viktigt i din livsväg. Att Jupiter är retrograd i ditt horoskop (markerat med bokstäverna Rx) tyder på att framgångarna i ditt fall kan ha mycket med ditt inre liv och ditt inre sökande att göra. Planeterna kallas retrograda när de från Jorden sett ser ut att röra sig bakåt i sina banor.

Där är ändå några planeter i jordtecken i ditt horoskop. Uranus och Neptunus är i konjunktion med varandra i Stenbocken i ditt tredje hus. Det är märkligt, men det speglar till viss del ditt intresse för astrologi. Uranus är astrologins planet och Neptunus står för en andlig inriktning. Stenbockens tecken representerar struktur och noggrannhet. Astrologin innebär ju ett noggrant strukturerande av himlakropparnas rörelser och ett sätt att hitta struktur i sitt liv. Neptunus i Stenbocken kan sägas stå för ”strukturering av det ostrukturerade”. I Stenbocken är också den Norra månnoden (den hästskoformade symbolen i det tredje huset) som kan sägas representera vår livsväg, det vi har att lära oss eller behöver uppleva i livet. Att den är i ett jordtecken tyder ju på att det är viktigt för dig med struktur, något som du kanske kan hitta just genom astrologi eller någon annan ”självförverkligandemetod”.

Det här var några tankar och omedelbara reflektioner kring ditt horoskop. Hoppas att fler vill vara med och kommentera! Ta gärna upp saker i horoskopet som du själv vill resonera kring.

Om du vill lära dig mer om astrologi, så rekommenderar jag någon bra nybörjarbok, t.ex. Anna Granberg: Astrologi – en väg till inre harmoni. Webbsidan http://www.astro.com/ kan också vara till stor hjälp. Där kan du ställa ditt eget horoskop och få många synpunkter på det. Jag har också några webbsidor om astrologi, t.ex. den här som jag kallar Galaktiska Gondolen: https://sites.google.com/site/galaktiskagondolen/. En annan sida som jag har är denna med tolkningar av horoskop för kända personer: https://sites.google.com/site/kaendapersonershoroskop/.

Lycka till med ditt astrologiintresse!

Allt gott!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ]