Aktuellt datum och tid: fre nov 24, 2017 8:29 pm

Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Horoskop med Stellarium
InläggPostat: tor mar 20, 2014 5:28 pm 

Hej,
Nu vet inte jag om detta stämmer - men jag brukar kalla mig själv en sökare - jag älskar att ställa horoskop och gör det mycket på fritiden men försöker att vara försiktig så att jag inte trampar någon på tårna. Jag tycker om sökandet i horoskopen - det känns som man är lite av en själasökare.. vet inte om det stämmer men jag upplever det så. Däremot har jag sedan 12 års åldern försökt fördjupat mig i mitt eget horoskop i hopp om att hitta något som jag är "ämnad" att göra med mitt liv - men det känns motigt när man inte har någon att bolla tankarna med. Jag är lyckligt gift och har en underbar familj men jag har alltid kännt att jag saknar något mer i livet - jag vet bara inte vad som skulle få mig att känna mig fulländad.. om jag ens kan känna mig det. :? Har fått höra att jag har stellarium i mitt horoskop eller om det var flera.. vet inte om det har/kan ha en betydelse..och isåfall vad - men har förstått att mkt händer i femte huset... :)
Är född 18:51 i Sthlm, 16/12-85.
(kan tyvärr inte klistra in horoskopet här) :oops:

vore tacksam för inspel
kram nathalie

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Horoskop med Stellarium
InläggPostat: sön mar 23, 2014 3:48 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Nathalie!

Roligt att du är intresserad av astrologi och att du försöker förstå ditt horoskop. Ibland är det svåraste just att förstå sitt eget horoskop. Och ändå är man nog den enda som helt kan förstå det. Det kan vara bra, som du säger att bolla tankar och funderingar med någon. Och det är ju lite det som det här forumet – och särskilt den här forumkategorin, Horoskoptolkningar – är till för! :D

Jag börjar med att lägga ut ditt horoskop här:

Bild
Nathalie, 16 dec 1985, 18:51, Stockholm

Visst stämmer det, som du säger, att du har många planeter i ditt femte hus – Solen, Merkurius, Venus, Saturnus, Uranus och Neptunus – alla i samma hus och nästan alla, utom Neptunus, i Skyttens tecken. Man brukar kalla det ett stellium (inte stellarium) när många planeter samsas om utrymmet i samma hus eller tecken. Femte huset är ju huset för kreativitet, självuttryck, rekreation, lek, nöjen och barn, så det bör vara områden som är betonade i ditt liv.

Det förstärks också, tycker jag, av att Solen, som är här i femte huset, härskar över din Ascendent i Lejonet (och därmed också över horoskopet som helhet). Det beskriver dig som en mycket kreativ person. Solen styr också via Lejonet det andra huset för tillgångar, talanger och värderingar. Eldelementet överväger kraftigt i ditt horoskop (Ascendenten i Lejonet, Solen och alla de andra planeterna i Skytten och dessutom MC i Väduren). Du bör vara en starkt självmotiverad person, målmedveten och full av entusiasm. Kanske är du så full av kreativitet att du inte riktigt vet hur du ska få utlopp för den?

Nu dominerar eldelementet på bekostnad av de andra elementen och särskilt jordelementet behöver ”fyllas på”. Norra månnoden i Oxen i tionde huset visar på ett behov hos dig att vara verksam i ett ”jordnära” sammanhang. Det handlar nog för dig mycket om att kunna kanalisera all eldenergin i något kreativt projekt. Den Norra månnoden (som kan sägas peka ut livs- eller ödesvägen) bildar en positiv trigonaspekt till Neptunus i Stenbocken (också ett jordtecken) i det femte huset. Det tolkar jag som en möjlighet för dig att styra över all kreativitet och entusiasm i något jordnära och stabilt projekt (Norra månnoden i Oxen).

Det var några första intryck av ditt horoskop. Så jag kastar tillbaka bollen till dig. Känner du igen dig något i det jag skrivit?

Mats i det blå

InläggPostat: sön mar 23, 2014 4:54 pm 

Hm, ja men det stämmer bra. Jag har alltid ngt på gång, alltid många idéer på G. Jag lever för "min fritid", som består mestadels av idéer, konstnärliga uttryck av olika slag och mycket uppfinningsrikedom.. så jag får utlopp i allt utom mitt arbete - vilket gör mig tämligen frustrerad. Men detta sökande efter stabilitet (jord), gör att jag stannar i mitt arbete, som tillåter "vissa" kreativa utlopp. Jag vet inte men min mor har ofta sagt att jag är min egen värsta fiende - jag tror detta är pga Saturnus placering i horoskopet, den klankar ofta ner på allt jag åstadkommer och gör. Samtidigt så överraskar jag ofta Saturnus när jag klarar något galant (barn) är en sådan sak.

Men jag tror Saturnus gör mig mer fundersam :?: Och håller mig också tillbaka, för jag söker stabilitet - valde en jungfru till make & han arbetar med sina fritidsysselsättningar.. :roll: Min mor som är stenbock har gett mig en bra fostran "slutför alltid det du påbörjar" och det har gjort mig väldigt - en sak i taget och så sparar vi alla idéer på hög.. (har sett mina idéer blivit till verklighet av andra människor genom åren).

Finner det intressant att du pekar precis på det som jag står lite inför nu (upplevar jag det som) att jag försöker finna ett jordnära praktiskt projekt (vill bli egen företagare). Men jag står och stampar pga Saturnus som bara säger "nej det där funkar inte". Men av någon anledning så har det blivit extremt viktigt för mig att vara unik på det jag gör och jag ska göra det bra - annars får det vara & det hela blir inte bättre av Saturnusåterkomsten - som kommer lagom till Jul i år :shock:

Jag har inte studerat månnodderna så mycket - har fastnat lite på Saturnus pga återkomsten. Men däremot så finner jag intresse i chiron, som pekar ut i världen och att jag ska söka mig utåt genom mitt femte hus. Men det blir lite sådär - det är så många strängar på lyran att man vet inte vilken man ska lyssna på... så jag försöker gå igenom - vad är det jag är bra på och försöker genom horoskopet hitta något som gör mig unik - vi alla är det på olika sätt. Det är så mycket lättare att göra det hos andra än hos sig själv..

Jag har försökt reflektera över varför Väduren bryter tionde huset, dess ägare Mars befinner sig i det fjärde huset och vad det kan hjälpa mig med. Jag funderar på om Väduren, Mars är hjälpredor till Chiron och norra månnodden.. som ska dra mig ur mitt hem. Har läst om att Mars/Väduren i 4:e huset - visar även det otäcka i ens personlighet samtidigt som den visar upp vilka kvalitéer som dess placering är i. (I mitt fall mitt hem.) ?!?

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: tis mar 25, 2014 11:59 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Ja, det kan vara problematiskt – särskilt när man är ung – att ha den stränge Saturnus i det femte huset för lek, avkoppling och kreativitet! (Kunde han inte ha valt något annat hus att vara i?!). Jag vet av egen erfarenhet, för jag har också Saturnus i femte huset (tillsammans med Mars). Särskilt i unga år kan det innebära att man känner sig hämmad och hindrad på det kreativa området. Självkritiken kan vara förödande för den skapande verksamheten.

Men Saturnus är inte där för att bara vara elak, utan innebär alltid en särskild möjlighet att utvecklas och mogna just på det område (hus) där den är placerad. I ditt fall har du så många olika planeter – alla med sin egen vilja – i ditt femte hus, att det nog ändå är väl att Saturnus finns där som en samlande och fokuserande kraft. Saturnus, den yttersta av de traditionella ”sju planeterna”, innebär begränsning, fördröjning, ansvar, disciplin, fokus och koncentration. Och visst kan det skära sig en hel del med femte husets lekfullhet och avspändhet. Men det kan också på sikt leda till en disciplinerad och fokuserad kreativitet. För det är så med Saturnus, att han som regel blir lättare att ha att göra med ju äldre och mer erfaren man blir.

Så det är bra om du kan se den gode Saturnus som en tillgång och välgörare snarare än som ett hinder. Och det gäller också inte minst Saturnusreturen, som du nämner. Det är en tid då man ställs inför funderingar om vad man egentligen vill göra med sitt liv – och då är Saturnus, med sitt ansvarskännande och sin klokskap, bra att ha till sitt stöd och hjälp. I ditt fall innebär den här returen att Saturnus (på himlen) under några år passerar genom ditt femte hus. Så det blir extra fokus på din kreativa sida och en möjlighet att ta vara på den på ett konstruktivt sätt.

Att du har MC i Väduren antyder att du vill känna dig fri och självständig i din yrkesverksamhet, att du nog helst av allt vill vara egen företagare. Men samtidigt visar den Norra månnoden i Oxen, som sagt, på ett behov av stabilitet och trygghet. Så du kanske behöver kombinera trygghet och frihet på något vis? Mars i Skorpionen i det fjärde huset, som härskar över MC och tionde huset och är i konjunktion med Pluto, är, som du själv antyder, kraftfull och viktig i ditt horoskop. Den visar på stor inre styrka, mod och integritet. Där finns en stark vilja att lyckas, att komma över alla hinder. Fjärde huset är hemmet och familjen, så det kan vara en styrka du har med dig därifrån. Men det står också för ditt eget inre, din egen inre grund, så att säga.

Plutos och Mars opposition till den Norra månnoden i tionde huset innebär en utmaning att koncentrera all kraft och energi och använda den i ett positivt syfte och sammanhang när det gäller din livsväg eller karriär. Mars positiva sextilaspekt med Neptunus i femte huset antyder både konstnärlig/musikalisk talang och förmåga till empati och kärlek, kanske särskilt till dina barn (Neptunus i femte huset).

Du har ett väldigt spännande och livfullt horoskop och det finns nog hur mycket som helst att säga om det. Kiron eller Chiron, som du nämner, är intressant och kan vara givande att studera mer ingående. Om du vill kan vi titta lite på det vid tillfälle.

Ha det bra!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ]