Aktuellt datum och tid: ons nov 22, 2017 8:38 pm

Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Precessionscykeln i bilder
InläggPostat: fre feb 01, 2013 6:25 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Det kan vara svårt att få grepp om den kosmiska dynamiken kring det stora precessionsåret om ca 26 000 år och dess olika faser och vändpunkter. För att underlätta har jag "tagit fram" fyra bilder som visar på precessionsårets fyra vändpunkter. Bilderna visar på själva mekanismen bakom det stora "stjärnåret" - jordaxelns mycket långsamt "wobblande" eller krängande rörelse. De åskådliggör också de tre kosmiska planen - himmelsekvatorn, ekliptikan och det galaktiska planet - och deras varierande inbördes lägen allteftersom jordaxeln beskriver sin 26000-åriga cirkel på himlasfären. Vi kan dessutom för varje bild följa vårdagjämningspunktens (VPs) vandring bakåt genom den sideriska zodiakens tolv tecken.

En bild säger mer än tusen ord, brukar man ju säga, och fyra bilder bör väl då säga mer än 4 000 ord :D.

Bild

Den första bilden åskådliggör precessionsårets själva början, då jordaxeln vilar i det närmaste parallellt med det galaktiska ekvatorialplanet (den mörkast färgade ellipsen på bilden). Detta är det stora stjärnårets början och slut - alfa/omega-punkten. Jordaxeln pekar här mot en punkt på himlavalvet som är i longitudinell linje med 5° i sideriska Fiskarna - samma gradtal som vårdagjämningspunkten (VP) passerar nu i vår tid. Vid precessionsårets början befinner sig VP vid 5° i sideriska Skytten, i konjunktion med det galaktiska ekvatorialplanets inre nod (GEN) och Galaxens centrum. Vintersolståndet befinner sig vid 5° i sideriska Jungfrun (dock ej visat på bilden) mitt emot den norra himmelspolen (NHP) i linje med 5° i sideriska Fiskarna. Den här situationen var rådande för ca 19 500 år sedan.

Bild

Här har jordaxeln vridit sig ett kvarts varv i sin långsamt krängande precessionsrörelse och befinner sig i linje med 5° i sideriska Skytten - och därmed också med det galaktiska ekvatorialplanets inre nod (GEN) och Galaxens centrum. Den tropiska vårdagjämningspunkten (VP) har samtidigt förflyttat sig till 5° i sideriska Jungfrun. Den tropiska dagjämningsaxeln, som förbinder himmelsekvatorplanet - håll i hatten - med det ekliptiska planet, bildar alltså här ett rätvinkligt kors tillsammans med den fasta axel som förbinder det galaktiska ekvatorialplanet med det ekliptiska planet. Samtidigt börjar den norra himmelspolen (NHP) gradvis peka bort från det galaktiska ljusplanet mot mörkare regioner i det galaktiska landskapet. Detta inträffade för ca 13 000 år sedan.

Bild

På den tredje bilden ser vi hur den norra himmelspolen (NHP) nu pekar helt bort från det galaktiska planet mot en punkt i linje med 5° i sideriska Jungfrun. Vårdagjämningspunkten (VP) är nu istället belägen vid 5° i sideriska Tvillingarna, i riktning bort från Galaxens centrum. Här kulminerar den mörka fasen i precessionscykeln. Detta inträffade för ca 6 500 år sedan, några århundraden före VPs inträde i Oxens tecken - början av Oxens tidsålder.

Bild

Här befinner vi oss slutligen i vår egen era. Jordaxeln med norra himmelspolen (NHP) har vridit sig ytterligare ett kvarts varv och befinner sig nu i linje med 5° i sideriska Tvillingarna. Därmed börjar den ånyo - för första gången på ca 13 000 år - att så sakteliga vända sig i riktning mot det galaktiska planet med dess kosmiska ljusflöde. Vårdagjämningspunkten (VP) är nu vid 5° i sideriska Fiskarna - på väg mot Vattumannens tidsålder. Åter formas ett rätvinkligt kors mellan den fasta galaktiska ekvatorialaxeln och den rörliga dagjämningsaxeln. Vi har hunnit tre kvarts varv genom den stora precessionscykeln. En kosmiskt och astrologiskt/symboliskt sett ljusare tid ligger framför oss medan vi färdas med den norra himmelspolen genom ljusare och mer hoppfulla ängder i det galaktiska landskapet!

Mer om precessionen och de tre kosmiska planen finns att läsa här: http://astrologiforum.egetforum.se/post1687.html#p1687

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Korrigering av bilderna
InläggPostat: fre maj 17, 2013 9:33 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Upptäckte till min förskräckelse att de bilder jag skapat och lagt ut för att illustrera det stora precessionsåret innehöll en del allvarliga fel. Nu har jag gjort om dem och bytt ut de felaktiga mot de nya som ska vara riktiga. Om någon till äventyrs har kopierat och sparat bilderna så bör de alltså bytas ut mot de nya (de som nu illustrerar texten i föregående inlägg).

Jag var medveten redan från början om att en del av överlappningarna mellan ellipserna var missvisande, men visste inte då hur jag skulle göra för att få dem rätt. När jag kom på det så ändrade jag i samtliga bilder. Det var först efter det som jag la märke till att jag hade placerat en av axlarna i korset i det jordiska himmelsekvatorplanet i det ekliptiska planet istället, vilket gav en helt felaktig bild. :shock: Så jag fick göra om allt från början igen. Nu ska bilderna vara riktiga i alla fall (hoppas jag). :D

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ]