Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 3:38 pm

Sida 1 av 1 [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: När kan man se som mest stjärnor?
InläggPostat: sön sep 23, 2012 9:39 pm 

Hallå!

Jag är ute efter det optimala vädret och månaden samt tidpunkt för att se som mest stjärnor på himlen.
Att det ska vara mörkt förstår jag, så runt 12 på natten och frammåt antar jag att man ska gå ut, men
undrar spelar väder\årstid in? Är det tydligare på vintern eller hösten?

Vore jättetacksam för svar, för mamma & pappa pratar ofta om en gång förut när mina syskon fanns och
dom var ute på tittade på stjärnor och dom hade sett galaxens banor. Detta är något jag aldrig har fått uppleva
med dom.. så nu försöker jag själv :P

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: När kan man se som mest stjärnor?
InläggPostat: sön sep 23, 2012 11:07 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej bebbsan och välkommen till astrologiforumet!

Du har tur, för det är en bra årstid nu och fram genom hela vintern att se på stjärnorna. :)

Vädret måste förstås vara klart. Det är också viktigt att man är på en plats utan en massa gatlyktor och andra ljus. Vidare behöver det vara en öppen horisont utan alltför mycket hus eller träd som skymmer. Uppe på en höjd kan vara bra. Det är också bra om Månen inte lyser upp för mycket för då dämpas ljuset från stjärnorna. Tiden på dygnet är förstås från skymning till gryning. Flest stjärnor ser man när det är som mörkast, under förutsättning att vädret är klart.

Är förhållandena gynnsamma så kan man se hela det band av myllrande stjärnor som kallas Vintergatan - en helt fantastisk upplevelse! Det man då ser är det enorma myller av stjärnor som utgör galaxens "spiralarmar". Minns från när jag var barn och såg det för första gången. Det var helt hisnande! Och det är det ju fortfarande :) . Kring detta kan man sedan urskilja olika stjärnbilder eller konstellationer som under nattens gång kretsar kring Polstjärnan som förefaller stå stilla. Kretsandet beror förstås på Jordens rotation kring sin axel, som pekar just mot Polstjärnan.

Bland stjärnorna kan du också - om du har tur - se några av planeterna, som Venus, Mars eller Jupiter. Man känner igen dem på att de lyser starkt och med ett fast sken - till skillnad från stjärnorna som tindrar. Nu i natt - om det inte vore mulet - skulle man kunna se Jupiter i nordost. I morgon bitti i gryningen - om det är klart väder - kan man se Venus som Morgonstjärna gå upp i öster före Solen. Mars kan man sedan se på kvällen i väster efter solnedgången.

Lycka till med ditt stjärnskåderi!

Bild

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: När kan man se som mest stjärnor?
InläggPostat: tis sep 25, 2012 8:10 pm 

Tack tack för ett superbra svar!
Det låter bra att det iallafall är rätt årstid, bara vänta på rätt väder också, hehe

Profil Skicka personligt meddelande  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 3 inlägg ]