Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 3:39 pm

Sida 1 av 1 [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Månfaser
InläggPostat: sön jun 10, 2012 11:43 pm 

Jag har läst lite om månfaser, men är väldigt osäker på hur man beräknar och tolkar dessa. Jag hittade ett verktyg på nätet som sa att min månfas var "waning" på mitt födelsedatum, men enligt samma källa är min Måne i Fiskarna, trots att alla andra beräkningar jag har gjort har sagt Måne i Väduren.

Hur kan jag bäst beräkna och tolka min månfas?

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Månfaser
InläggPostat: mån jun 11, 2012 4:21 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Hamster!

Månens faser är ett fascinerande område av astrologin.

Det går att utläsa månfasen med hjälp av horoskopet!
Jag flyttar över ditt horoskop hit, så blir det lättare att följa med i mitt resonemang.

Bild
Hamsters horoskop

Din Måne är i Väduren, i det åttonde huset, så något måste ha blivit fel i de beräkningar som visade att den skulle vara i Fiskarna.

Horoskopet visar på två olika rörelser hos planeterna, dels en rörelse medurs och dels en rörelse moturs. Rörelsen medurs är den dagliga rörelsen orsakad av Jordens rotation kring sin egen axel. Ascendenten till vänster markerar planeternas ”uppgång” då de stiger upp över horisonten i öster. Descendenten till höger visar deras ”nedgång” i väster. MC (Medium Coeli) markerar Sol-banans högsta punkt, där Solen befinner sig mitt på dagen. Du är född någon timma efter middagstid, så Solen i ditt horoskop har (i den dagliga rörelsen medurs) hunnit en bit förbi MC och befinner sig i det nionde huset. Månen har nått ännu längre i sin dagliga rörelse och är på väg mot att gå ned i väster. Detta är den dagliga rörelsen medurs, som vi kan iaktta från Jorden.

Den andra rörelsen går i motsatt riktning (moturs) och beskriver planeternas årliga rörelse längs zodiaken. Det är en mycket långsammare rörelse som inte märks så mycket under ett enda dygn. Den orsakas av Jordens (och de andra planeternas) kretsande kring Solen och horoskopet visar hur dessa rörelser ter sig från vårt jordiska perspektiv. För Månens del är det den månatliga rörelsen och månfaserna bestäms av Månens växlande förhållande till Solen (från Jorden sett). När Månen är i konjunktion med Solen (befinner sig mellan Jorden och Solen) har vi Mörk Måne/Nymåne. När Jorden befinner sig mellan Månen och Solen (Månen i opposition till Solen) har vi Fullmåne. Däremellan är Månen antingen växande (på väg mot Fullmåne) eller avtagande (på väg bort från Fullmåne).

Om du betraktar ditt horoskop och föreställer dig planeternas årliga (och månatliga) rörelse moturs, så kan du se att din Måne (som är i konjunktion med Jupiter) befinner sig ”bakom” Solen (i rörelsen moturs). Eftersom den rör sig fortare än Solen (ett varv runt zodiaken på en månad i kontrast till Solen som tillryggalägger samma bana under ett år) så är din Måne på väg mot en konjunktion med Solen (Mörk Måne/Nymåne). Den är därför i avtagande fas.

Ser man på Solens och Månens placeringar i ditt horoskop så är det ca 48 grader mellan dem (från 13 grader i Väduren till 1 grad i Tvillingarna), dvs. månfasen är i ”tredje kvartalet” enligt figuren här nedanför men nära den sista fasen ”Waning Crescent”.

Bild

Så som du ser, kan man utläsa en hel del ur horoskopet. När det gäller den astrologiska tolkningen av din månfas, så kan den förknippas med meningsskapande, en önskan att se mening i det som har skett, det som har varit och att se saker i ett vidare perspektiv. Det kan handla om att släppa taget om saker som varit, att förlåta eller försonas och gå vidare, om det gamla som avtar och vissnar bort för att förbereda för det nya.

Om Månens faser liknas vid kvinnans tre åldrar, ungmö, moder och mormor, så representerar din månfas mormodern, den visa och kloka äldre kvinnan. Liknas de vid årets gång, så representerar den skörden och tillvaratagandet.

Hoppas det här är till någon hjälp.

Mats i det blå

InläggPostat: ons jun 13, 2012 2:50 pm 

Tack för ditt svar, Mats!

Så om jag har förstått det rätt, tittar man först på placeringen av Månen och Solen, vilken av dem som är "fram" eller "bakom". Sen räknar man ut gradtalet dem emellan, och räknar "baklänges" (subtraherar gradtalet från 180 grader) om Månen befinner sig bakom Solen?

Det stämmer att jag försöker hitta en mening i livet. Jag har varit lite av en grubblare och väldigt engagerad när filosofi och livsåskådning diskuterades i skolan, till exempel. Har du några andra exempel på personer som har samma månfas, kanske någon berömd person eller filosof? Jag tror jag har läst i något av dina kändishoroskop om någon med avtagande Måne?

InläggPostat: ons jun 13, 2012 8:51 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Det räcker med att du räknar ut hur många grader det är mellan Solen och Månen efter att du kollat om Månen är "före" eller "efter" Solen i den årliga/månatliga rörelsen moturs. Du behöver inte - eller ska inte - subtrahera gradtalet fån 180. Föreställ dig att Solen befinner sig vid noll grader i figuren i mitt förra inlägg. Då kan du lätt placera in Månen i rätt fas antingen växande eller avtagande om du vet Månens gradtal i förhållande till Solen (i ditt fall ca 48 grader).

Exempel från mina kändishoroskop på personer med samma månfas som du har är Audrey Hepburn, Catherine Deneuve, Jane Austen, Leonardo da Vinci, Mohandas Gandhi och Sven Hedin. Din Måne är på gränsen till den sista avtagande fasen som också kallas balsamisk fas (0-45 grader från Solen). Exempel på personer med denna månfas är Amanda Ooms, August Strindberg, Bob Dylan, Harry Belafonte, Mia Farrow, Nina Simone och Olof Palme. Detta är ofta personer med en stark övertygelse och ett starkt socialt eller politiskt engagemang.

Du hittar mina kändishoroskop här: https://sites.google.com/site/kaendapersonershoroskop/

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: tor jun 14, 2012 11:25 pm 

Aha, verkar som om jag missförstod det här med "framför och bakom". Jag är tyvärr inte så bra på det här med matematik och geometri (som du säkert förstår med tanke på mitt Tvillingskap och all min Merkuriositet), men jag antar att jag ska kolla om Månen är på väg mot en konjunktion eller opposition till Solen.

Jag tror att jag känner mest igen mig mest i "tredje kvartalet" ändå. Antar att jag är mer av en meningssökare än jag är politiskt lagd. Tack än en gång för informationen! :)

InläggPostat: lör jun 16, 2012 12:18 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Jag hittade den här sidan om månfaserna: http://www.cafeastrology.com/natal/lunarphases.html. Kanske känner du igen dig något i tolkningen av din månfas där? Nyckelorden anges som "återanpassning" och "nyorientering" och "tredje kvartalets" månfas sägs handla om en dold inre utveckling och transformation som sedan också tar sig uttryck i en yttre förnyelse. Kanske kan du relatera till något av det?

Om man vill fördjupa sig i det här med månfaserna och med cykliska förlopp överhuvudtaget - och det är verkligen något mycket intressant - så finns det flera bra böcker att läsa. Tomas Jönssons bok "Stjärntecknens visdom" behandlar cykliska förlopp överhuvudtaget, inte bara månfaserna. Han visar på hur allt hänger samman och hur människans liv ingår i ett stort cykliskt skeende.

En annan fascinerande bok, som alltför länge har stått oläst i min bokhylla, men som jag tog fram och började läsa i nu tack vare dina frågor om månfaserna :) är "Mysteries of the Dark Moon - The Healing Power of the Dark Goddess" av Demetra George (http://www.amazon.com/Mysteries-Dark-Mo ... rk+Goddess). Den är verkligt bra och jag kan rekommendera den fast jag ännu bara har läst en liten bit i den. Det är jätteintressant och ger en djupare förståelse för de kosmiska skeendena och hur de återspeglas i vårt liv och i naturens cykler här på Jorden. En verkligt bra bok, som jag är jätteglad att jag blev påmind om! :D

Mycket av problemen i vår tid och i vår värld tycks ju komma av att vi vänt ryggen åt de cykliska skeendena och endast hyllar de växande faserna (ekonomernas "ständiga tillväxt" och all fixering vid "framgång") men har förlorat förståelsen för de avtagande och mörka fasernas betydelse, som istället skrämmer oss (vissnandets, åldrandets och dödens faser).

En annan intressant bok om Månens faser är Dane Rudhyars "The Lunation Cycle - A Key to the Understanding of Personality", som jag just beställde från Adlibris. På Khaldea.com finns också en del intressant om födelsehoroskopets månfaser: http://www.khaldea.com/rudhyar/astroart ... hday_4.php

Trevlig läsning regniga sommardagar! :D

Mats i det blå

InläggPostat: ons sep 05, 2012 9:17 pm 

Hej igen!

Jag har lånat "Stjärntecknens visdom" och börjat läsa lite i den. Den verkar spännande och olik annat jag har läst inom astrologi.
En fråga som dök upp i mitt huvud här om dagen är vad som händer om måntecknet är "ungt" men fasen "gammal" eller tvärtom? Till exempel om man har Månen i Väduren, Oxen eller Tvillingarna, men balsamisk måne?

InläggPostat: tor sep 06, 2012 10:43 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Hamster!

Kul att du läser "Stjärntecknens visdom". Den innehåller mycket som är intressant, tycker jag.

Det är en lite klurig fråga du ställer. Men ofta är det väl så, både i horoskopet och i våra liv, att där finns ganska så motsägelsefulla sidor. En "gammal" månfas i ett "ungt" tecken - så som du har - blir förstås annorlunda än om Månen också varit i ett "gammalt" tecken. Tecknet kan man ju säga att det bestämmer eller färgar hur - på vilket sätt - en planet uttrycker sig. I Väduren uttrycker sig då Månen "ungdomligt", är rättfram och direkt och full av energi och framåtanda och är också modig och beredd att "slåss" för sin sak. Men om månfasen samtidigt är "gammal", så modifieras förstås bilden. Till det "ungdomliga" läggs då vishet och erfarenhet. Personen blir kanske inte lika naiv eller ivrig och impulsiv som han eller hon skulle ha varit med en mer "ungdomlig" månfas.

Känner du igen något av det här hos dig själv? Att det impulsiva, ivriga eller naiva dämpas av en mer "förståndig" sida?

Jag behöver inte gå så långt, för jag har en person alldeles i min närhet med precis den här kombinationen - Månen i Väduren i "balsamisk" fas - och hon har just den här blandningen av ungdomlig nyfikenhet och den äldres visdom och erfarenhet. Man kan säga att det är väldigt typiskt för henne, att det beskriver henne mycket bra. Det gör, t.ex, att hon fungerar väldigt bra med barn. Hon förstår dem väl och kan lätt bli lika ivrig och "barnslig" som dem när de skojar tillsammans. Men samtidigt är hon deras visa och kloka mormor, som de känner sig trygga med. Båda sidorna - det "ungdomliga" och det "gamla" - blir väldigt tydliga hos henne. Här kan du förresten se hur hon ser ut: gondoljaren-en-presentation-t86.html :)

Hoppas svaret är till någon hjälp. Fråga gärna mer.

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 8 inlägg ]