Aktuellt datum och tid: lör nov 25, 2017 11:26 am





 Sida 1 av 1 [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Carl Gustav Jung
InläggPostat: tis jul 24, 2012 10:24 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 28, 2006 12:36 pm
Inlägg: 827
Ort: Sverige
Hej och välkommen till en ny Månadens profil!

Carl Gustav Jung framstår som en av 1900-talets stora giganter, inte bara som psykoterapeut och psykolog utan också som författare, idéhistoriker, konstnär och mystiker. Han kom att mynta många av de psykologiska begrepp som används idag, begrepp som arketyper, det kollektiva omedvetna, extrovert/introvert personlighet, komplex, synkronicitet och individuation. Han är också upphovsman till den analytiska, eller som den också kommit att kallas, ”jungianska”, psykologin.

Bild

Jung föddes den 26 juli 1875 i Kesswill i kantonen Thurgau i Schweiz. Han var son till Paul Achilles Jung, en lantlig pastor i den schweiziska reformerta kyrkan, och Emilie Preiswerk, som kom från en välbärgad och ansedd familj. Carl Gustav tycks ha varit ett ganska ensamt och inåtvänt barn för vilket den egna fantasin och de inre föreställningarna fick en ovanligt stor roll. Modern uppfattade han som delvis mycket skrämmande. Hon förefaller ha varit en både märklig och kraftfull person i kontakt med andliga världar. Vad gäller fadern, blev den unge Carl Gustav besviken och desillusionerad när han insåg att denne skötte sitt prästerliga ämbete utan att äga någon verklig och sann tro.

Barndomens upplevelser och iakttagelser – inte sällan av mystisk art – kom att ligga till grund för många av Jungs senare psykologiska upptäckter. Också naturen och konsten talade starkt till honom. Så småningom kom han att studera medicin vid universitetet i Basel och blev under studietiden alltmer intresserad av psykiatri. Hans doktorsavhandling, framlagd 1903, bar titeln ”Om så kallade ockulta fenomens psykologi och patologi”.

Några år senare ledde en kontakt med den betydligt äldre Sigmund Freud till ett nära samarbete och en personlig vänskap dem emellan, fram till 1913, då istället en dramatisk och definitiv brytning uppstod till följd av deras alltmer skilda uppfattningar. Det som i grunden skilde de båda pionjärerna på medvetandeforskningens område var synen på den mänskliga själen. Medan Freud förnekade förekomsten av alla andliga företeelser var dessa istället högst verkliga och grundläggande för Jung. För honom var det omedvetna inte den soptunna för förträngda perversiteter och annat psykiskt bråte som Freud ansåg, utan tvärtom en grundläggande och kreativ del av det mänskliga psyket. Så det är lätt att förstå att brytningen mellan de båda blev definitiv. Jung blev aldrig den psykoanalysens kronprins som Freud hade hoppats på. Istället skapade han sin egen psykologiska skola och inriktning.

Jung kom att göra ett flertal forskningsresor till främmande, utomeuropeiska länder och kulturer – i Afrika, Amerika och Asien – för att skaffa sig en så allsidig uppfattning som möjligt om det mänskliga psyket och vad som förenar människor trots yttre olikheter. Hans öppenhet och intresse för ”ovetenskapliga” företeelser som astrologi, alkemi, Tarot och det kinesiska I Ching, har fått många att betrakta Jung som en ”ovetenskaplig flummare”. Andra ser istället storheten i detta, att han kunde förena västerländsk vetenskap med andra synsätt och uppfattningar och därmed också nå fram till en djupare och mer helhetsomfamnande insikt.

Jung såg individuationen som en naturlig och nödvändig del av det mänskliga psykets utveckling. Den innebär en integrering av inre motsatser, vilket också innefattar att det omedvetna gradvis assimileras med eller tas upp i det medvetna i en psykologisk mognadsprocess. Upptäckandet och förverkligandet av vår djupaste inre potential betraktade Jung som själva meningen med det mänskliga livet. Det var denna transformativa resa som han kallade för individuation och som han också såg beskriven i alkemins, astrologins och den religiösa mystikens symbolspråk.

Vad gäller familjeliv, så gifte sig Carl Gustav Jung 1903 med Emma Rauschenbach, som kom från en välbärgad familj och som också hon verkade som psykoanalytiker. Tillsammans fick de fem barn (varav dottern Gret i vuxen ålder kom att bli en framstående astrolog). Äktenskapet varade till hustruns död 1955. Jung själv dog efter en tids sjukdom i juni 1961 vid en ålder av 85 år.

Födelsehoroskopet ser ut så här:

Bild

Carl Gustav Jung, 26 juli 1875, 19:29, Kesswill, Schweiz

(Källa: Astro DataBank)


Tyvärr har vi inget exakt klockslag för Carl Gustav Jungs födelse, endast uppgiften att han föddes ”vid solnedgången”. Horoskopet är rektifierat för att stämma med den tid då Solen gick ned. Det ger honom Ascendenten i Vattumannen och Medium Coeli i Skytten, vilket ser ut att passa in bra med hans liv och person.

De mest framträdande tecknen i horoskopet är Oxen (med Månen, Pluto, Neptunus och det tredje huset), Lejonet (med Solen, Uranus och det sjunde huset), Skytten (med MC, Mars och det elfte huset) och Vattumannen (med Ascendenten och Saturnus i det första huset).

Merkurius, som bör vara betonad i en medvetandeforskares horoskop, befinner sig i konjunktion med Venus i den mottagliga och Mån-styrda Kräftan i det sjätte huset för arbete och hälsa och bildar kvadraturer med Månens båda noder och en sextil med Månen själv. Den styr de fjärde, femte och åttonde husen i horoskopet.

Av elementen dominerar eldelementet något med de övriga tre i relativt god balans med varandra. Poängterade hus är de tredje, sjätte och sjunde husen. Vad gäller kvadranter och hemisfärer, så är planeterna någorlunda jämnt fördelade. Månen är i en avtagande fas, speglande starka övertygelser.

Ascendenten i Vattumannen visar på en okonventionell och originell men också sällskaplig person. Vi ser vetenskapsmannen med en viss distans till sitt forskningsområde. Det förstärks av Saturnus i samma tecken i det första huset.

MC – och Mars – i Jupiter-styrda Skytten speglar den stora entusiasm och energi som Jung lade ner på sin karriär och i sitt forskningsarbete, men visar också hans starka intresse för främmande kulturer, för mänskliga erfarenheter bortom den moderna europeiska horisonten. Vi anar en stark meningssökande och meningsskapande drift hos honom.

Solen i det egna tecknet Lejonet på Descendenten i opposition till Vattumannen-Ascendenten och i en (väldigt) vid konjunktion med Ascendent-härskaren Uranus i samma tecken och dessutom i trigon till MC antyder något av hans intresse för och studium av det mänskliga medvetandet. Det ger samtidigt bilden av en solig, generös och godhjärtad personlighet.

Solens exakta kvadratur till Neptunus i Oxen nära den tredje husspetsen speglar stor känslighet och konstnärlighet och antyder något om hans avgörande upptäckter kring förenandet av det omedvetna med det medvetna, hur han så att säga i sitt eget medvetande kom i kontakt med det kollektivt omedvetna.

Månen i Oxen i tredje huset är i konjunktion med Pluto och i kvadratur till Uranus i Lejonet. Dessutom bildar den sextiler med Merkurius och Venus i Kräftan i det sjätte huset. Häri kan vi utläsa den starka intensiteten i Jungs egna psykiska upplevelser, hans starka intuition och hans så intensiva och djuplodande utforskning av både det egna och det mer allmänt mänskliga psyket. Här ser vi också Jungs förhållande till modern återspeglat, till den kraftfulla men excentriska kvinnan som under barndomen stundtals kunde skrämma honom.

Vi ser hur Solen och Månen tillsammans står i nära och kraftfull förbindelse med alla de yttre, transpersonella planeterna, Uranus, Neptunus och Pluto, speglande Jungs dramatiska och intensiva ”encounter” med det mänskliga psykets djupare och till stora delar outforskade skikt. Detta förstärks av den retrograda Saturnus i Vattumannen i det första huset i en nära kvadratur med transpersonella Pluto. Saturnus styr också, via Stenbocken, det tolfte huset för både andlighet och det kollektiva omedvetna – Jungs stora forskningsfält.

Den Mars-disponerade Norra månnoden i Väduren i det andra huset speglar Jungs utmaning att hålla fast vid de egna värderingarna och gå sin egen väg, särskilt tydliggjord genom den dramatiska brytningen med ”psykoanalysens fader”, Sigmund Freud. Samma sak framgår av den stridbare Mars i Jupiter-tecknet Skytten på den elfte husspetsen, i trigon med både Uranus och Kiron och i sextil med såväl Saturnus som Jupiter. Jupiter i Vågen i det åttonde huset, i trigon med första husets Saturnus i Vattumannen, antyder hans intresse för och utforskande av tillvarons dolda sidor (åttonde huset).

Också Kiron har en viktig och central plats i horoskopet. I Väduren i det andra huset i konjunktion med Neptunus står kentauren i opposition till Jupiter i Vågen samtidigt som den formar en trigon med Mars i Skytten och en sextil med Saturnus i Vattumannen. Det tycks som att Kiron – smärtans och läkekonstens planet – har en särskild dirigerande eller orkestrerande roll i Jungs horoskop. Hela hans liv och livsgärning handlar ju om människans helande.

Ser vi slutligen på Pars Fortunae i Skorpionen i Jungs nionde hus för studier och upptäckter, så är det ingen tvekan om att hans stora glädje och självförverkligande låg i det djupgående utforskandet av livets och medvetandets dolda hemligheter.


Kommentera gärna!


En videodokumentär om C G Jung och hans livsgärning:

http://www.youtube.com/watch?v=5drUNviakdk


Mats i det blå



_________________
Det finns en sång i allting
Offline
 Profil Skicka personligt meddelande  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 1 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Hoppa till:  

cron