Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 3:43 pm

Sida 1 av 1 [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad är det för fel på fiskmannen??
InläggPostat: mån apr 23, 2012 3:21 pm 

Hej Alla!
Jag är ny här på forumet och skulle verkligen behöva hjälp med att förstå mig på mitt ex, som har sin sol i Fiskarna. (själv är jag stenbockstjej).

Bakgrund:
Vi var tillsammans i två år nästan. I överlag ett bra förhållande, han fick mig att öppna upp mig och slappna av och lita på honom som jag aldrig gjort tidigare. Kände mig verkligen trygg med honom. Sen i höstas hände något och han blev ännu mer absorberad av ett fritidsintresse, som han hela tiden haft men som inte varit SÅ tidskrävande innan, och jag blev totalt nedprioriterad. Han har delvis erkänt detta i efterhand. Detta gjorde ju mig mycket ledsen och jag grubblade över huruvida det kunde vara något jag gjorde fel (detta kom jag dock över). Efter att han påtalat problematiken ett antal gånger då han också visat sig förstående, men ändå inte förändrats så kände jag mig så jäkla överkörd att jag gjorde slut. Han blev paff och sa att han inte ville, men mer passiv kille får man ju leta efter. Efter detta kan jag beskriva vår relation som "on and off". Tyvärr. Han sa att han tyckte det var en skön frihet efter att vi gjort slut, sen började han sakna mig, julen hade varit ett helvete etc.
Dock GÖR han ingenting för att få tillbaka mig, han bara kastar ur sig vaga antydningar som att han tycker att jag är jättesnygg, att han inte kan lyssna på vissa låtar längre, att han tänker på mig ofta osv. men han kommer inte fram till mig, tar mig i armen och säger att han lovar att förändras, att vi måste bli tillsammans igen, och att han aldrig mer kommer att svika mig. Vad jag förstår så är vi stenbockar sjukt beroende av tillit och jag känner noll tillit till den här killen. Han vet detta, och är ledsen över det men GÖR ingenting!

Tilläggas bör att jag, i enlighet med mina stenbocksprinciper, inte direkt legat och gråtit under dessa månader. Jag var ledsen i början och ville bli tillsammans igen, men när han sa rätt ut att han inte var kär i mig längre så gick jag vidare. Jag reste bort, träffade en annan kille som jag gick ut med några gånger och var riktigt glad. Jag släpper sällan in folk på livet, och ogärna ut dem igen. Men nu var jag tvungen och kände mig ändå stark igen.

Så kommer den här...jävla fiskkillen och kör med hundvalpsögon varenda gång vi träffas på en fest och så. Han har fått veta att jag träffat en ny, och han ser SÅ ledsen ut, han lägger riktig sordi på feststämningen alltså, alla känner av det.
Nu har vi träffats någon gång efter det, jag kapitulerade lite, och han ringer varje dag, och vill träffas etc. Men. Han kan FORTFARANDE inte ta initiativ.
Är det bara att ge upp?

Han säger själv att han inte förstår sig på sig själv och att han tycker det är jobbigt. Jag har lite medlidande för detta men inte mycket. Dock har jag generellt en extremt stark känsla av att jag vill ta hand om honom, det känns som att det borde vara vi, för att han kanske inte klarar sig annars, och för att jag ändå älskar honom så mycket. Men allt detta har också tagit fram mina "värsta" stenbockssidor, om jag litade på få killar förr så är det ingenting mot nu, kan knappt se hur jag skulle våga det. Jag har hanterat mina stenbocksegenskaper bra förr, har ändå lyckats inleda åtminstone ett förhållande. Nu känner jag mig stel och misstänksam, nästan introvert.

Vad säger ni, hur hanterar man en fisk när man ändå inte orkar vänta?

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Vad är det för fel på fiskmannen??
InläggPostat: tis apr 24, 2012 6:08 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Lilje och välkommen till astrologiforumet!

Av det du skriver framgår att er relation blivit allt sämre trots att det från början var "överlag ett bra förhållande". Det är svårt att komma med några astrologiska synpunkter på det hela utan att veta lite mer än bara era soltecken. Det är så jättemycket annat som spelar in, vilka Ascendent-tecken ni har, var Månen, Venus och Mars befinner sig i era horoskop. Hur planeterna är aspekterade till varandra och hur era horoskop förhåller sig till varandra.

Så utan födelseuppgifter kan man inte säga särskilt mycket utifrån astrologin. Att bara veta att han är "Fisk" och du "Stenbock" är väldigt allmänt och svepande och säger inte mycket om just era speciella problem, möjligen bara att ni kan vara rätt olika, ha olika behov och synsätt och därför också ha svårt att förstå varandra. Det behöver inte vara något "fel" på "fiskmannen" - även om du kanske förståeligt nog känner det så - det kan bara vara så att ni har olika synsätt och lätt missförstår eller retar er på varandra.

Vattentecknet Fiskarna är ju mystikerns, drömmarens, poetens, konstnärens/musikerns tecken medan jordtecknet Stenbocken är betydligt mer "verklighetsförankrat" och jordnära. Båda har sina både positiva och negativa sidor och det kan vara svårt att förstå varandra. Å andra sidan är det ingen som är "renodlad" Fisk eller Stenbock utan det är alltid mycket annat i en persons födelsehoroskop som modifierar bilden.

Så om du har era födelseuppgifter så skulle vi kunna se närmare på det hela!

Allt gott!

Mats i det blå
(med Ascendenten och Merkurius i Fiskarna... :D )

InläggPostat: fre apr 27, 2012 8:07 am 

Hej!
Tack så mycket, det verkar vara ett roligt forum!

Jag vet vilken dag och år han är född, 21 feb -88, men inte klockslaget såklart.
Har ställt ett horoskop på astro.com, men då gissade jag på klockslag (9:12).
Jag vet dock att planeterna rör sig under dagen så detta kan vara fel, men enligt den läsningen så är han fisk, med månen i väduren, ascendenten i tvillingarna, venus i väduren, merkurius i vattumannen, mars i skytten, jupiter i väduren, saturnus, uranus och neptunus i stenbocken (i likhet med de flesta födda det här året vad jag förstår), pluto i skorpionen och "true node" (?) i fiskarna. Nästan alla är "direct" enligt kartan.

Själv har har jag månen i oxen, ascendenten i Lejonet, venus i vattumannen, mars i skytten, jupiter i kräftan, merkurius (samt uranus, neptunus och saturnus) i stenbocken, pluto i skorpionen, "true node" i vattumannen.

Vad tror du? :)

InläggPostat: sön apr 29, 2012 7:44 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Med de uppgifter som du lämnat, så antar jag att du är född på kvällen, antingen den 6 eller 7 januari 1990. :D Kan det stämma?

Det är synd att vi inte har något klockslag för Fiskmannen. Det gör att vi inte vet var han har sin Ascendent. Hans Måne är antagligen i Väduren, som du säger, såvida han inte är född under dygnets två sista timmar, för då går Månen över i Oxens tecken. Det är Ascendenten (och därmed alla husen i horoskopet) och Månen som blir osäkra när klockslaget är okänt.

När det gäller relationen mellan er, så var det ju efter vad du säger en ganska bra relation från början. Sedan började det gå snett när han drog sig tillbaka med sitt intresse, vad det nu var. Frågan är varför han gjorde det. Med Solen i Fiskarna har han säkert ett naturligt behov av att ibland få dra sig tillbaka. Det blir helt enkelt för mycket för honom annars. Han har också många planeter i Väduren - Venus, Jupiter och troligen Månen. Med Månen i Väduren (om vi nu utgår från att den befinner sig där) bör han ha en hel del entusiasm och handlingskraft och också en självständig läggning.

Venus i Väduren visar på impulsivitet i kärlek och vänskap, kanske att han fort blir förälskad men sedan tröttnar nästan lika fort. Det kan också innebära att han attraheras särskilt av impulsiva och lite spännande kvinnor. Med Mars i Skytten - som ni båda har - föredrar du förmodligen en optimistisk och utåtriktad partner. Kanske motsvarade han detta i början? Med hans Måne och Jupiter i Väduren och hans Mars i Skytten är chansen stor att du attraherades av just de här sidorna hos honom.

Källor till konflikter er emellan kan vara att era Solar är i halvkvadratur till varandra plus att hans Sol är i halvkvadratur till din Saturnus i Stenbocken. Även om där fanns en stor attraktion mellan er från början, så är risken stor att den sedan vändes till jobbiga friktioner mellan er. Kanske uppfattade han det gradvis som att du "tog över" mer och mer och började bestämma saker och ting (din Sol och Saturnus i Stenbocken) så att han kände sin självständighet (Månen i Väduren) mer och mer hotad? Det kan ha varit anledningen, eller en av anledningarna, till att han "flydde" in i sitt intresse eller kanske använde det som en ursäkt för att få "vara ifred".

För att kunna hitta tillbaka till varandra - om nu detta är vad ni båda vill - så är det förstås jätteviktigt med en god och öppen kommunikation mellan er. Nyckeln till framgång är bådas bevarade självkänsla plus en ömsesidig respekt och förståelse för varandras olikheter. Utan detta är relationen på förhand dömd att misslyckas på längre sikt.

Om du är född den 6 januari så är Månen mitt i tecknet Oxen och har då en besvärlig aspekt (kvadratur) till hans Merkurius (sätt att tänka, kommunikation). Det kan leda till en hel del osämja och svårigheter att förstå varandra. En annan svår aspekt er emellan är att hans Venus är i kvadratur till din Sol, och där finns ännu fler svåra aspekter mellan planeterna i era horoskop.

Problemet är att där finns både attraktion och samtidigt också stora svårigheter att övervinna. Frågan är ju när det gäller en så viktig sak som en nära relation, hur man känner att man vill ha det. Är man - från båda håll - beredd att kämpa hårt för att komma över svårigheterna eller känner man att det ändå är bättre att gå skilda vägar?

Hoppas det jag skrivit är till någon liten hjälp. Önskar dig och "Fiskmannen" lycka till i livet vare sig ni väljer att leva tillsammans eller att gå skilda vägar!

Ha det bra!

Mats i det blå

InläggPostat: mån apr 30, 2012 9:07 pm 

Hej och tack så hemskt mycket för ditt utförliga och intressanta svar!

Det stämmer bra att jag är född på kvällen den 6e januari!
Det är intressant det där du säger med besvärlig kommunikation, för det stämmer verkligen in på oss! Andra finner honom konkret och ganska okomplicerad, inklusive han själv. Det kan nog vara så för min del att han är så enkel att han blir svår vissa gånger. Sen gillar han inte att prata lika om det så mycket som jag gör, han är mer för handling.

Också intressant det där med att han kanske kände sig "hotad" av att jag tog för mycket plats i vårt förhållande. Har förstått att saturnus kan stå för kontrollbehov och dominans, och jag märker verkligen av det, men vi saturnusbarn tror ju väldigt mycket på ordspråket "ska man få något gjort får man göra det själv" :) Kan det alltså vara läge att jag drar mig tillbaka lite mer och låter honom föra om vi ger det hela en ny chans?
Jag tänker delvis för hans fiskpersonlighet.

Tack än en gång, så himla roligt att läsa!

InläggPostat: fre maj 04, 2012 4:45 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

Man kan väl säga, kanske, att det alltid är problem eller svårigheter - mer eller mindre - med relationer. Förr eller senare poppar problemen upp. Frågan är då om man kan tackla problemen eller om de blir övermäktiga. Det är ju viktigt att båda parter kan känna sig fria att vara sig själva. Ingen mår bra av att "ändra sig" alltför mycket för att "passa" den andre.

Om ni vill försöka ge relationen en ny chans, föreställer jag mig att det är viktigt att ni båda får vara de ni är, han med sina Väduren- och Fiskarna-energier och du med dina framträdande Stenbocken-energier. Det viktiga är nog att ni båda respekterar varandras olikheter (som kan vara rätt stora), att ni "tillåter" varandra att vara sådana ni är och accepterar varandras olika sidor. Ingen mår bra av att känna sig överkörd av den andra eller av att tvingas anpassa sig alltför mycket. Så, visst, det är en svår och tuff balansgång. Men är ni överens om att ni vill försöka, så kan det vara väldigt utvecklande för er båda.

Man måste nog gå på känslan, känna efter om man vill försöka igen eller inte, och även respektera den andres känsla, om han/hon vill försöka eller inte. Vad horoskopen antyder är, som sagt, att kommunikationen mellan er kan vara problematisk och också att ni är väldigt olika, ser olika på saker och ting.

Hoppas ni hittar en bra lösning på det hela!

Allt gott!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 6 inlägg ]