Aktuellt datum och tid: mån okt 22, 2018 5:18 am

Sida 1 av 1 [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Amanda Ooms
InläggPostat: sön sep 04, 2011 10:56 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej och välkommen till Veckans profil!

Skådespelerskan, författaren och bildkonstnären Amanda Ooms liv kan beskrivas med ord som kringflackande, intensitet, tvära kast, snabbt tempo och ständiga förändringar. ”Jag har alltid gjort cirklar”, säger hon i en intervju, ”jag förflyttar mig och jag börjar om igen”. Bostadsorterna har växlat genom åren – Stockholm, Amsterdam, Köpenhamn, Berlin, Brighton, Söderslätt utanför Trelleborg och nu Värmland, där hon kanske äntligen kommit till ro som småbarnsförälder tillsammans med fotografen Jan Henrik Engström.

Bild

Men det började i Småland, i Kalmar-Nybro trakten, där hon föddes den 5 september 1964. Pappan var en holländsk sjöman och konstnär, ”det svarta fåret i sin auktoritära katolska familj”. Mamman kom från ett litet småländskt glasbrukssamhälle. Det kom att bli en rörig uppväxt i ”hippiemiljö” på 60- och 70-talen i ett hus utanför skånska Hörby. Årliga vinterresor företogs till hippiekollektiven i Marrakech och Essaouria i Marocko.

Hon beskriver det själv som att hon var ett övergivet barn med rastlösa föräldrar som inte förmådde ge henne den trygghet och omsorg hon behövde. Mamman ”klarade inte av någonting utan hamnade ständigt i depressioner och kunde dra iväg när som helst”. Hon begick självmord när Amanda var tretton år.

Skådespelarkarriären började i mitten av 80-talet med en roll i Susanne Ostens uppmärksammade film ”Bröderna Mozart”. Dessförinnan hade hon levt ett intensivt liv – efter att tidigt ha rymt hemifrån – tillsammans med rockpoeten Joakim Thåström, ett liv som kretsat kring ”rockmusik, poesi, konst och kreativa, rastlösa själar som ville förändra världen”.

Numera är Amanda Ooms något av en mångsysslare. Förutom skådespeleri ägnar hon sig åt författarskap och måleri. Hon beskriver sig själv som en ”strukturerad arbetsmyra”. Skrivandet och målandet präglas av disciplin. ”Som skådespelerska är jag ett redskap för ett större sammanhang och arbetar i grupp med andra människor... när jag målar eller skriver så använder jag egna verktyg för att kunna berätta mina egna historier.” ”Att måla är som att avtäcka livets energi och genomgå en nödvändig reningsprocess,” säger hon.

Hennes horoskop ser ut så här:

Bild

Amanda Ooms, 5 september 1964, 02:45, Kalmar

(Källa: Astro DataBase)

Ascendenten och Månen i Lejonet visar på en självsäker men känslig, generös och varmhjärtad och samtidigt dramatisk och stolt personlighet. Lejonmånen trivs naturligtvis framför filmkameran. Det finns ett emotionellt behov av att bli uppmärksammad. Placeringen i första huset visar också på ett känslomässigt behov av att vara självständig och fri och kunna uttrycka sig själv. Månen styr det tolfte huset med Venus och Mars i konjunktion i det närande och omhändertagande tecknet Kräftan. Här finns en stor mottaglighet för andras känslor och emotioner.

Andra huset – tillgångar, förmågor, talanger – uppvisar ett stellium med fyra planeter i flitiga och strukturerande Jungfrun. Här anar vi den flitiga arbetsmyran liksom den mångsidiga multikonstnären. Samtidigt speglar Solen i nära konjunktion med både Uranus och Pluto på ett mycket kraftfullt sätt det hektiska och kringflackande och ständigt föränderliga i hennes liv. Transformation (Pluto) tycks vara en nyckelfaktor. Uranus/Sol-kombinationen visar på en uppfinningsrik och originell och ständigt oförutsägbar rebell. Här finns också en opposition från planeterna i Jungfrun till Kiron i Fiskarna i det åttonde huset. Man anar att frihetsbehovet och rastlösheten har sin grund i en djup smärta och sorg.

Solens sextil med Neptunus i Skorpionen i det fjärde huset antyder att det finns goda möjligheter för henne att uttrycka (Solen) sin inre, intuitiva och artistiska natur (Neptunus i Skorpionen). Månens opposition till Saturnus i Fiskarna speglar förstås förlusten av modern och de känslor av övergivenhet och sorg det medförde. Eftersom Saturnus är i det sjunde huset för relationer anar man att det är på det här området i livet som hon sökt bearbeta och komma över sorgen och smärtan.

Oppositionen mellan Månen och Saturnus ingår också i ett större aspektmönster, en s.k. ”mystisk rektangel”, där även Månnoderna ingår. Det visar hur hon tack vare sitt kreativa liv kan komma över den traumatiska sorgen från barndomen. Norra månnoden är i Tvillingarna i det elfte huset – vänner, grupper, ideal, strävanden – och den Södra noden är i Skytten i det kreativa femte huset. Det harmoniska rektangelmönstret, där oppositionerna inramas och ”neutraliseras” av trigoner och sextiler, speglar hur hon genom sin kreativitet (elfte och femte husen) lyckas lösa upp sorgen och traumat i sitt liv och försonas med det som varit. Även T-korset med Venus-disponerade Jupiter i det tionde huset talar om samma upplösning av den emotionella smärtan genom en kreativ karriär (tionde huset).

Pars Fortunae, slutligen, i Jungfrun i det första huset (men på den andra husspetsen), speglar den glädje och tillfredsställelse hon erfar av att organisera sin kreativitet och ta vara på sina talanger – sitt skrivande och målande – på ett självständigt och oberoende sätt. Pars Fortunae är i konjunktion med Månen och Merkurius och i trigon med Södra månnoden och MC. Till Kiron i Fiskarna bildar den en quindecilaspekt.

Kommentera gärna horoskopet!

Här är ett videoklipp från en intervju i programmet Studio Draken. (Amanda Ooms dyker upp 5:20 in i klippet):

http://www.youtube.com/watch?v=580CsFKX_wY

Här några scener från filmen ”Så vit som en snö”. Amanda Ooms är bara med i början av klippet:

http://www.youtube.com/watch?v=v6spOzPC91Y

Citaten från intervjuer med Amanda Ooms har jag hämtat från de här tidningsartiklarna:

http://www.fokus.se/2009/04/amanda-ooms-mangsysslare/

http://www.dn.se/kultur-noje/ooms-varld

http://www.dn.se/livsstil/intervjuer/am ... hittat-hem

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 1 inlägg ]