Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 3:34 pm

Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tr. nodaxeln
InläggPostat: lör maj 21, 2011 2:58 am 

Hej Mats!

Jag ser att du om ett par veckor, 3 juni 2011, har tr. nodaxeln i opposition med din natala nodaxel: en skiljeväg där det förflutna (södra noden) och det nya (norra noden) möts för bedömning eller utvärdering av vad som har givits form sedan nodernas retur och nystart drygt 9 år tidigare (i ditt fall den 11 februari 2002). Kanske du kan förvänta dig en ny medvetenhet (opposition) om din evolutionära stig (noderna) genom möten eller interaktion med andra (opposition) och genom nya kontakter under det här kommande året? Den andra halvan av cykeln betonar medvetenhetsutveckling och att dela med dig av och distribuera i en social kontext det som du nu vid oppositionen inser och blir medveten om, som i sin tur bygger på de former du byggt sedan returen i början av 2002. Nästa retur av noderna har du 22 september 2020 eftersom nodernas cykel är på 18½ år.

Kanske är denna tid speciellt viktig för dig eftersom du har en planet (Merkurius) i kvadratur med noderna vilket ofta visar på en förvirring i hur man ska integrera de båda noderna genom denna planet. Det finns en tendens att pendla fram och tillbaks mellan noderna genom planeten och tveka eller förväxla vad gäller på vilken nod fokus behöver ligga för att undvika detta pendlande och få till stånd integration och evolution istället. Eftersom din Merkurius styr din norra nod så finns det kanske en tendens att ”favorisera” denna nod på bekostnad av vad den södra symboliserar? Uranus i konjunktion med norra noden betonar ytterligare den norra noden.

Om det ligger något i det jag skriver så kanske det faktum att din södra nods styrare (en retrograd Jupiter) nyligen genom sekundära progressioner stationerat direkt (november förra året) samt att pr. Solen i trigon med Jupiter den 18:e juli 2010 antyder att en ny relation till inte bara Jupiter utan även därför din södra nod håller på att bli verklighet. Dessa mätningar borde registreras och upplevas som centrala eftersom nodaxelns styrare – Merkurius och Jupiter – samt Solen är placerade i angulära hus och styr den horisontella axeln (asc/desc) och den vertikala axeln (ic/mc). Solen och Jupiter ligger ju i opposition i ditt natala horoskop men att nu pr. Solen för ett knappt år sedan bildade trigon med Jupiter innebär att en ny kreativ vision och förståelse (trigon) för vad dessa två funktioner betyder i ditt liv kan erhållas. Kanske en ny ansats till ”korsbefruktning” mellan astrologi och religion kan bli resultatet genom att Jupiter och Merkurius länkas samman på ett nytt sätt? Eller att studera hur astrologins världsbild kan kasta ljus på filosofiska principer? Eller att du helt enkelt växer allt starkare in i en roll som ”vägledare” (Jupiter i sjunde)?

Jag är intresserad av hur tr. nodaxeln påverkar oss och tycker att den är underskattad i mycket astrologisk litteratur. Själv hade jag för ett par år sedan min nodretur och beslutade mig då för att ta upp studiet än en gång av den västerländska filosofin, något som jag 18 år tidigare först kom i kontakt med (alltså nodreturen innan) men kände att jag nu inte var riktig klar med. Jag har, talande nog, min nodaxel i 3:e och 9:e huset. Min flickvän har sin retur i morgon söndag på ascendenten och hon har allvarliga funderingar på att nu återta hennes efternamn som flicka efter att ha förlorat det genom äktenskap. Så vi ser att nodernas retur drar fram saker från det förflutna som vi inte riktig är klara med. På liknande sätt är det med oppositionen. Det hade varit intressant ifall du kunde dela med dig litet av hur du känner inför din opposition av tr. nodaxeln, Mats! Nodernas transiter till planeterna är också oerhört intressanta och påminner litet om pr. Månen till sin natur. Men vi kan ju kanske diskutera det vid ett senare tillfälle!

Som du ser har jag nu fått rätt på dator och astrologiprogram och kommer att skriva här på forumet igen!

Ha det så bra!

Med vänlig hälsning,
Anders

Senast redigerad av Anders ons maj 25, 2011 10:08 pm, redigerad totalt 3 gånger.

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Tr. nodaxeln
InläggPostat: lör maj 21, 2011 3:04 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Hjärtligt välkommen tillbaka till forumet! Får också gratulera till att du lyckades göra det tusende inlägget här! :D Det är märkligt, men i går kväll, när jag noterade att det var 999 inlägg gjorda på forumet, så slog mig faktiskt tanken att jag skulle maila till dig och skriva att ”nu har du chansen att göra det tusende inlägget” - bara på skoj naturligtvis och för att ”locka hit” dig! Men det stannade vid en tanke. Döm då om min förvåning – och glädje – när jag nu på morgonen såg att du ändå hade gjort just det tusende inlägget på forumet! :D

Mycket intressant, det du skriver här om transiterande nodaxeln. Tack för att du påminner mig om det som pågår kring mina noder just nu. Det här är något som jag vill sätta mig in lite mer i. Min senaste nodretur (i början av 2002) innebar utan tvekan ett nytt ”kapitel” i mitt liv. Det var då Elinor och jag träffades och mitt liv tog en ny vändning (vi har också våra nodaxlar parallella men omvända, alltså noderna i opposition till varandra). Intresset för astrologi började få en fastare form vid den tiden och jag började också rikta in mig på att använda internet, göra hemsidor, osv. De här nio åren har naturligtvis inneburit många olika saker på flera olika plan. Men mycket har handlat om en slags omorientering eller förnyad orientering när det gäller vad man väl bäst kan kalla ”livsförståelse”.

När jag ser tillbaka på de transiterande noderna i mitt liv, så handlar det nog mycket, för att inte säga mest, om just detta, att söka ”förstå” livet och tillvaron. Och det kanske inte är så konstigt, med Merkurius och Jupiter som nodstyrare.

”Pendlandet” mellan noderna kan ju då handla om det som Skytten (Södra noden) och Tvillingarna (Norra noden) representerar. Skytten: en bestämd livsfilosofi, ett sätt att förstå och se på tillvaron. Tvillingarna: öppenhet för olika synsätt, olika sätt att uppfatta och se på livet.

En integration av noderna skulle då kanske kunna innebära att omfatta ett bestämt synsätt men med erkännande av andra synsätts likaberättigande? Att då så att säga kunna omfamna både enhet och mångfald? I varje fall är det vad jag upplever att alla mina ”utforskningar” av och ”djupdykningar” i olika synsätt mynnar ut i – att allt är skilda sätt att beskriva samma sak.

Det du tog fram om min pr. Jupiter som stationerat direkt och min pr. Sol i trigon till min Jupiter tycks ju stärka eller ge ny ”vingkraft” åt Jupiter och därmed den Södra månnoden. Den Södra noden i Skytten är ju också i konjunktion med min MC (livsmål, strävan, karriär), vilket ger ytterligare fokus på den noden.

Lägger ut mitt horoskop här så vi ser vad vi pratar om:

Bild

Mats Bergman, 11 april 1946, kl. 04:20, i Stockholm

Dessutom bildar den en märklig ”Tors hammare” tillsammans med Venus i Oxen och Pluto i Lejonet. Inte nog med det, den ingår också i en s.k. ”mystisk rektangel” som formas av noderna och oppositionen mellan Solen och Jupiter. Så tänker man på allt det här, så ligger mycket fokus på den Södra månnoden och särskilt, som du påpekar, i samband med den nuvarande nodoppositionen.

Jag kan nog säga att jag upplever mig vara i en viktig ”passage” eller period av mitt liv. Det kan kanske uttryckas som så, att allt det som har tagit form eller växt fram de senaste nio åren nu går i blom för att sedan framöver förhoppningsvis bära frukt på ett eller annat sätt. Har mer och mer börjat känna av en "inre maning" att "göra någonting av" allt det som jag intresserat mig för och forskat kring under så lång tid.

Tack för att du aktualiserade det här! Nodcykeln är ju en väldigt intressant och spännande sida av astrologin och jag diskuterar gärna vidare kring det här området!

Ha det bra!

Med vänlig hälsning,
Mats i det blå

InläggPostat: ons maj 25, 2011 11:23 pm 

Hej Mats!

Tack för ditt varma välkomnande och ditt uttömmande och generösa svar! Nu förstår du också varför jag dröjt så länge med att skriva här på forumet, inte sant? Det hade ju inte blivit lika effektfullt att posta det 1000:e inlägget om jag hade skrivit här var och varannan dag. Nu undrar jag naturligtvis vad jag har vunnit? :D

Det som du skriver angående din senaste nodretur och de senaste 9 åren som föregår din nuvarande opposition mellan noderna låter ju onekligen mycket som det som ditt horoskop säger om dina noder. Intressant att Elinor har sina noder i opposition med dina. Det innebär ju att hon vid den tiden då ni träffades hade sin opposition och att hon nu har sin retur.

Jag har mycket som jag skulle vilja skriva om när det gäller noderna inklusive deras transiterande retrograda rörelse. Jag tror att en tydligare astronomisk förståelse av vad de representerar kan räta ut många frågetecken samt ge större förståelse för vad de symboliserar i horoskopet. En specialfråga som jag skulle vilja ge mig i kast med är planeter i kvadratur med noderna. Jag kommenterar därför inte mer om ditt horoskop nu, men skulle gärna, tillsammans med dig, diskutera vidare vad din Merkurius relativt till noderna kan betyda från ett djupare perspektiv samt dina andra aspekter till noderna. Det vanliga sättet att närma sig en förståelse av noderna är ju att använda sig av termer som ”det förflutna” och ”framtiden”. Men dessa termer, i sig, räcker inte för att vi ska förstå allt vad noderna symboliserar.

Det finns en sak som jag behöver hjälp med, eller input relativt till, innan jag delar med mig av vad jag ser i noderna; en astronomisk detalj som jag tror kan vara av vikt och som jag är osäker på hur det egentligen förhåller sig med. Om du har någon aning så hade jag varit tacksam ifall du kunde hjälpa. Det gäller Månens omloppsbana runt jorden. Månens omloppsbanas plan lutar ca 5,8 grader relativt till ekliptikans plan, och där månen korsar ekliptikans plan från söder till norr har vi norra noden, och där den korsar ekliptikans plan från norr till söder har vi den södra noden. Runt mittpunkterna av dessa skärningar når månen sin högsta respektive sin lägsta celesta latitud (på ca 5,8 grader), eller vad som på den norra hemisfären upplevs som norr respektive söder om ekliptikan.

Min fråga är om du vet ifall det alltid eller som oftast är så att det är när månen är på sin mittpunkt mellan sina noder som den når sin mest avvikande celesta latitud relativt till ekliptikan, eller om den kan nå det även någon annanstans i sin omloppsbana? Om svaret är att det alltid är så att månen når sin högsta respektive lägsta celesta latitud när den är på mittpunkterna mellan sina noder, d.v.s. i kvadratur med dem, då innebär det ju att varje gång vi ser en planet som är i kvadratur med noderna i horoskopet så befinner sig den planeten på den plats relativt till månens omloppsbana där månens natur når någon av sina extremer, antingen så långt söder eller så långt norr om ekliptikan eller solens skenbara väg runt jorden. Detta skulle i så fall förklara mycket och ge oss värdefull symbolisk insikt i planeter som är i kvadratur med noderna och hur de förhåller sig till noderna. Det skulle bland annat kasta ljus på skillnaden mellan en planet som är i kvadratur med noderna och befinner sig i den norrutgående halvcykeln (där månen är ovanför ekliptikan, latitud norr) och en planet som är i kvadratur med noderna men som befinner sig i den södergående halvcykeln, under ekliptikan (latitud söder), från södra noden till den norra noden om vi går moturs eller tecknens riktning.

Har du några tankar kring detta?

Med vänlig hälsning,
Anders

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: fre maj 27, 2011 4:00 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Vad jag förstår, så bör det väl, åtminstone rent teoretiskt, vara så, som du säger, att Månen i sina positioner halvvägs mellan noderna är i sin högsta respektive lägsta latitud i förhållande till ekliptikan.

Under en månad passerar ju Månen varje punkt på sin egen omloppsbana, inklusive de båda noderna och mittpunkterna mellan eller kvadraturerna till dessa. I förhållande till ekliptikan, alltså Solens skenbara väg runt Jorden och egentligen Jordens omloppsplan kring Solen, så befinner sig alltså Månen varje månad en gång vardera i sin högsta respektive lägsta latitud och befinner sig då i kvadratur till sina båda noder eller månbanans skärningspunkter med ekliptikan.

Kanske kan man här tala om ”månstånd” :D precis som man talar om Solens sommar- och vinterstånd. Det är månbanans högsta och lägsta punkt i förhållande till ekliptikan. Vid ett sådant ”månstånd”, då Månen i sin bana vänder från sin nordliga respektive sydliga kurs, är den ju per definition (cirkelns delning i fyra kvadranter) i kvadratur till sina egna noder – och bara då.

Bild

Jag antar att detta gäller såväl när Månens bana schematiskt uppfattas som rent cirkulär som när den i verkligheten genom gravitationskrafternas spel är mer ”utdragen” eller elliptisk till sin form. Överhuvudtaget är väl inte Månens rörelser i förhållande till Jorden och Solen i verkligheten helt regelbundna utan beroende på gravitation och annat i viss mån något oregelbundna.

Sedan rör sig ju samtidigt Månnoderna och nodaxeln längs ekliptikan i en retrograd precessionsrörelse analogt med årets dagjämningspunkters retrograda rörelse längs den sideriska zodiaken. Precessionsrörelsen hos Månnoderna ställs då istället (i vår västerländska astrologi) i relation till den tropiska zodiaken – nodernas drygt 18-åriga retrograda kretslopp genom tecknen.

Det som orsakar den här månnodsprecessionen – nodaxelns retrograda rörelse genom den tropiska zodiaken – är ju, analogt med vår- och höstdagjämningspunkternas precession genom den sideriska zodiaken, en lätt vobblande rörelse i det här fallet hos månbanans plan, så att noderna (skärningspunkterna med ekliptikan) glider bakåt längs zodiaken.

Vi har ju också det här med sann nod (True Node) och medelnod (Mean Node). Variationerna i ”månnodsprecessionen” orsakade av himlakropparnas varierande inbördes gravitation gör att nodernas verkliga, ”sanna” position kan vara något oregelbunden eller ”ryckig”. Den sanna noden (nodens verkliga läge vid en viss tidpunkt) kan till och med vissa korta perioder gå direkt istället för retrograd! Medelnoden innebär ju då som namnet anger ett uträknat medelvärde som så att säga jämnar ut det hela. Nu skiljer de sig i praktiken inte särskilt mycket åt, någon eller ett par grader kanske.

Det finns en sida till hos Månens omlopp, som kanske kan ha en viss betydelse eller i varje fall sitt intresse. Det är månbanans deklination, dvs. banans relation till himmelsekvatorn (alltså Jordens på himlasfären utprojicerade ekvator). Månens varierande deklination avgör, liksom Solens, hur högt på himlen vi ser himlakroppen vid ett visst tillfälle. Men de månatliga variationerna i deklinationen är inte konstanta utan varierar med ”månnodsprecessionen” i en 18,6 år lång cykel.

Och eftersom vinkeln mellan himmelsekvatorplanet och ekliptikans plan – håll i hatten :D - är omkring 23,5 grader och vinkeln mellan månplanet och ekliptikans plan är ca 5 grader, så pendlar Månens maximala och minimala deklination (alltså latituden mellan Månens position i månbanan och Jordens ekvatorialplan) över en nodcykel (ett ”drakår”) om 18,6 år mellan 28,5 (23,5+5) grader och 18,5 (23,5-5) grader. Se bilden:

Bild

Men det här sista har väl kanske inte direkt med din fråga att göra. När det gäller det du funderade över tror jag, som sagt, att det är så att i våra astrologiska beräkningar så innebär Månens kvadratur till sina noder att den då – och endast då – har sin högsta respektive lägsta latitud i förhållande till ekliptikan.

Hoppas det jag skrivit i någon mån kan kasta något litet ljus över det hela.

Bildarna hämtade jag från den här sidan: http://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_standstill

Intressant detta, tycker jag, att undersöka de astronomiska rörelserna hos himlakropparna och sedan se hur det kan överföras till den astrologiska symboliken.

Allt gott!

Med vänlig hälsning,
Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ]