Aktuellt datum och tid: mån nov 20, 2017 11:03 pm

Sida 1 av 1 [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Prinsessan Madeleines brutna förlovning...tankar
InläggPostat: fre maj 07, 2010 12:19 pm 

Jag använder mig av den sideriska zodiaken och 'whole sign house sýstem' som
används i den vediska astrologin.

När jag för några år sen tittade på kungen och silvias horoskop såg jag att bada två hade
en kombination som sägs leda till besvikelse i kärlek eller relationer med utländska parners.
Detta är när det finns in koppling mellan hus 7 och hus 12 i horoskopet.
Hus 12 är i den vediska astrologin ett hus som har inte bara med andlighet, besvikelser och osäkerhet att göra. Det signifierar också utlandet. Logiken är bl.a. att det är det 9:e huset (utlandet) räknat från det 4:e(hem). Detta fungerar också i praktiken har jag märkt.

Kungen och Silvia har båda två i sina vediska horoskop dne 7:e husstyraren i hus 12.
Vilket är vanligt med partner från en 'fjärran plats'.

Prinsessan madeleine har också denna kombination. Väduren styr hennes 7:e hus och mars
ligger i 12:e huset.
Detta har nu visat sig i en av de möjliga manifestationerna av denna planet kombnation vilken är besvikelse och osäkerhet i relationer.

Jag trodde flera år sen att hon skulle följa sina föräldrar i fotspåren och välja en utländsk
partner och kanske också bosätta sig utomlands. Hon har en kombination för detta också i
horoskopet då hennes 4:rde husstyrare saturnus finns beläget i det utländska 12:e huset.
Hon har ju också bott utomlands under perioder.

Mars som är hennes relationsplanet har varit utsatt för tung press från såväl transit Pluto i
kvadratur och transit saturnus i conjunktion. Inte konstigt att hon har det svårt i kärlekslivet.
och väljer att vara utomlands (12:e).
Transitpluto i 3:e kan också visa problem från press och media som utlöser krisen.

I det vediska systemet använder man sig mycket av planetperioder.
Madeleine är nu i planet perioden Rahu-ketu (norra och södra noden) en period som består
av noderna endast. En sådan period är man mer benägen att vara i de oberäkneliga karmiska nodernas influens och det är en period som är lite vansklig och kan vara svår att kontrollera.

Jag har inte lyckats ladda upp horoskop på den här sajten, tänkte annars ladda upp både
hennes västerländska horoskop och det sideriska med 'whole sign houses'

Kul att höra andras åsikter. Speciellt då jag inte tittat alls på progressioner i hennes horoskop.

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Prinsessan Madeleines brutna förlovning...tankar
InläggPostat: fre maj 07, 2010 12:24 pm 

Madeleine går under 2011 in i en Rahu-Venus period till 2014.

Denna period är en typisk relationsperiod.
Speciellt eftersom maddes venus är också belägen i det 7:e huset.
Det förstärker relationstemat.

Jag har förut varit konfunderad när det tänkta bröllopet skulle äga rum i
Rahu-ketu peroiod som hon är i för tillfället, och inte i rahu-venus som
är en mycket mer logisk bröllops period.

InläggPostat: fre maj 07, 2010 5:10 pm 

Här kommer det vediska horoskopet
http://s781.photobucket.com/albums/yy95 ... evedic.gif

Här det västerländska
http://s781.photobucket.com/albums/yy95 ... evedic.gif

hoppas att det fungerar nu då....

InläggPostat: fre maj 07, 2010 5:49 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Stefan!

Roligt att du tillför lite indisk astrologi till forumet! Själv är jag mycket intresserad av det och eftersom du förklarar så bra kan säkert fler följa med i resonemanget!

Men jag noterar att du har trubbel med att få fram bilderna i inlägget. Här är de :D :

Bild

(Tropisk zodiak)

och:

Bild

(Siderisk zodiak)

Hur jag bar mig åt? :D

Ska försöka förklara. Du länkade till bilderna som du laddat upp till Photobucket. Jag klickade på länkarna och kom till din Photobucketsida. Om du kollar så ser du en box till vänster om horoskopet där det står "Share this image". Av de olika alternativen, välj det där det står "Direct Link". Markera och kopiera. Klistra sedan in den kopierade adressen till bilden i inlägget. Därefter: markera adressen och klicka sedan på den lilla rutan i raden med rutor ovanför inläggsfönstret där det står "Img" (tredje från höger). När du gjort det kommer bilden att visas i inlägget! :D

Jag brukar hålla bildernas bredd ca 550 bildpunkter. Är de för breda far de ut för långt åt sidan för oss stackare som bara har gammaldags bildskärmar. :D

Lycka till med nästa bild!

Ha det gott!

Mats i det blå

InläggPostat: fre maj 07, 2010 7:01 pm 

Tack för det Mats...tur att det finns någon med datavett här... :D

Jag såg just en lustig sak med prinsessans horoskop...
I det vediska horoskopet är hon ju i en planetperiod an Rahu-Ketu (N.noden-S.noden).
En extra karmisk period där man är mer under inflytande av de 'mystiska' noderna.

Noterade just att faktist den TRANSITERANDE noden på 13 grader stenbocken i det
tropiska västerländska horoskopet, och på 19 grader skytten i den vediska sideriska
zodiaken.
Den transiterande noden är alltså just nu på exakt samma grad som nod axeln i horoskopet.
norra noden exakt konjunktion med den södra....

Det förstärker bilden av en ny karmisk period i vardande.

InläggPostat: fre maj 07, 2010 8:31 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Stefan!

Många intressanta iakttagelser du gör! Intressant också att jämföra vad som "händer" i de båda horoskopen, det sideriska och det tropiska. För att det ska vara lättare att följa ditt resonemang lägger jag ut prinsessan Madelaines sideriska/indiska horoskop med en tabell som visar tidpunterna för hennes planetperioder (dashas/bhuktis):

Bild

Indiskt/vediskt horoskop för prinsessan Madelaine, 10 juni 1982, 19:05, Stockholm
Lahiri Ayanamsha

Planetperioder:

Bild

Man får anta att nästa år och de närmast följande åren blir mer gynnsamma för prinsessans bröllopsplaner. Det här året (2010) var ju, som du visar, inte särskilt lyckat. Tyvärr har jag inte tid just nu, men det vore intressant att se om och hur samma sak speglas genom transiter, progressioner, osv. till hennes västerländska horoskop.

Det är spännande och fascinerande, tycker jag, att se hur de båda skilda astrologiska systemen ändå - var och en på sitt sätt - kan visa på samma verklighet! Kanske jag skulle ta och öppna en ny avdelning här på forumet för siderisk/indisk astrologi?! :D

Vi får se!

Tack för dina intressanta bidrag! Och välkommen med fler :D ...

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: lör maj 08, 2010 5:30 pm 

Kul att du la in Madeleines vediska karta uppritat med dne nord indiska varianten.
Jag ser att du använt Solar Fire programmets vediska komponent här.

Ja det kan kanske vara en ide att lägga upp en kategori Vedisk/övrig astrologi
på forumet. Ibland kan det bli lite förvirrande för folk när man blandar systemen som
jag gör här :)

Prinsessans progressioner ser inte så bra ut. Krävande period även här med de västerländska
progressiva teknikerna.

Direkt kan man se en konjunktion med progressiva mars och saturnus.
Deet i kombination med transiterande Saturnus på mars gör ju att det blir en 'double Whammy' av mars/saturnus energier.
De två "malefics" i samspråk talar om en tid av frustration och blockerad energi.
Ett steg framåt ..två bakåt ungefär.

I de 12:e huset i det vediska besvikelse och känsla av att vara isolerad och motarbetad,
oförmåga att gå framåt med sin energi som hon vill.
Man kan ju också tänka sig en utveckling av hennes mars funkton den hårda skolan.
Ilska och konfrontation och att bearbeta all den irritation och ilska som ett dådant svek
hon utsatts för blir säkert till nytta för hnnee i senare relationer.

För att ytterligare förstärka det saturniska temat ser jag att Progressiva Solen denna viktiga
indikator på självet i utveckling ligger i kvadratur med saturnus i horoskopet.
Total blockering altså på madeleines livsväg odh svåra beslut att fatta och prioteringar
att göra.

InläggPostat: lör maj 08, 2010 5:52 pm 

Bland solbåge direktioner så ser det ut som om
hon har solbåge pluto i konjunction med sin asc.
Sa Pluto--00--Asc.
Detta är en mycket viktig progression som ofta talar om
Förändringar (pluto) för individen på ibland ganska drastiska sätt.
Den här är i kommande året ser det ut som, och Prinsessan måste ju
göra en del stora förändringar säkert i form av boende, livsstil et.c.

Sa Satrunus--180--venus
Sa saturnús opposition venus
Den här talar ju för sig själv som hinder och svårigheter (saturnus)
i kärleken (venus). Separation.

För att återknyta till den tidigara nämnda transiten av T. Pluto--90--mars
Denna är också en viktig för maddeleine i utvecklandet hennes vilja och egen styrka.
Det har förmidligen gått hett till i relationen till Jonas med denna transit som kan som
få transiter få en att bubbla av ilska och motsättningar.

Det finns säkert mycket mer att säga om detta då jag väl bara nosat på ytan.

InläggPostat: lör maj 08, 2010 11:48 pm 

Hej !

Jag skulle vilja fylla i litet av det som Stefan redan nämnt och även redogöra för när kontakterna var exakta.

Den 24 april kl. 13:00 2010 gick hovet ut i ett pressmeddelande som bekräftar att förlovningen mellan Madeleine och Jonas är över. I prinsessan Madeleines horoskop finns det tydligt beskrivet genom en kombination av progressioner (pr.), solbågedirektioner (sb.), och transiter (tr). Hårda aspekter från progredierade Månen och/eller transiter till axlarna eller nyckelplaneter utlöser, som oftast, mer långfristiga mätningar symboliserat av progressioner och solbågedirektioner vid viktiga händelser i ens liv.

I solbågedirektioner använder vi endast aspekterna konjunktion, opposition, kvadratur, semikvadratur, och seskvikvadratur, eller mätt i grader: 0°, 180°, 90°, 45°, 135°. De kan sägas börja verka 6-8 månader innan exakt kontakt, och 4-6 månader efter exakt kontakt. Pr. Månen fokuserar och utlöser, som sagt, dessa kontakter tillsammans med transiter från Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus, och Pluto till, i synnerhet, axlarna men även andra nyckelplaneter. Använd endast, eller främst, ”hårda” aspekter för transiterna (samma som för solbågarna, se ovan). Den progredierade Månen verkar 1-2 månader före exakt kontakt, och 1-2- månader efter exakt kontakt. Ge en orb på +/- 1 månad för transiterna.

Madeleine har en Skorpion-ascendent som styrs av Mars och Pluto, och Oxen på sjunde huset (relationer) som styrs av Venus. Den 23 maj 2010 har hon sb. Venus=Pluto som utlöstes av pr. Månen i kvadratur med Venus den 13 juni 2010, 1 ½ månad efter att förlovningen bröts. Transiterande Jupiter fokuserade dessa mätningar ytterligare då, på exakt den dagen då hovet bekräftade förlovningen den 24 april, den lade sig i opposition med Mc. Dagarna innan då ryktet om otrohetsaffärerna började spridas hade Madeleine tr. Pluto i exakt kvadratur med Mars. Mars styr hennes femte hus (kärleksaffärer). Den 17 oktober har hon sb. Saturnus=Venus, och den 31 mars nästa år har hon en väldigt viktig mätning: sb. Pluto=Asc som symboliserar stora förändringar.

Nyckeln till att förstå varför förlovningen bröts just i slutet av april kan ses som en kombination av pr. Månen i kvadratur med Venus och tr. Jupiter i opposition med Mc, som utlöste sb. Venus=Pluto och sb. Saturnus=Venus. Tr. Pluto i kvadratur med Mars hade funnits med sedan början av året och dessutom hade hon sb. Pluto=Mars den 10 oktober 2009 som säkert hade skapat mycket heta känslor, frustrationer, maktkamper, och slitningar mellan henne och Jonas.

Lärdomen för henne tycks handla om att fördjupa hennes värderingar och rannsaka hennes egna motiv med relationen till Jonas, och inte fastna i de mer negativa sidorna av sjätte husets självförebråelsetendenser, där hennes Venus är placerad. Denna placering visar på att det finns stor benägenhet för hennes självvärde (Venus i Oxen) att försvagas och att hon känner tvivel, ovärdighet, och/eller offerskap (sjätte huset) i situationer som den som hon nu upplever. Gemensamt för både Venus i Oxen och hennes Skorpion-ascendent är betydelsen av attraktionskraft och magnetism – något som just nu förmodligen är svårt för henne att känna.

Med vänlig hälsning,
Anders

InläggPostat: sön maj 09, 2010 2:52 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Stefan och Anders!

Tack för era intressanta och belysande iakttagelser och tolkningar! Jag tycker att vi har något väldigt intressant här, när brytningen av prinsessan Madeleines förlovning får tjäna som exempel på hur en händelse kan utläsas astrologiskt dels ur två helt skilda system, den västerländska och den indiska/"vediska" astrologin, dels ur olika metoder och tillvägagångssätt i vart och ett av de båda systemen!

I den indiska/sideriska astrologin ser vi, som Stefan visat, dels hur prinsessans kärleksproblem speglas av planetpositioner i det sideriska födelsehoroskopet (sjundehusstyraren Mars i det tolfte huset) och dels hur de visas av hennes aktuella planetperiod (Rahu/Ketu) som är olämplig för äktenskap.

I den västerländska/tropiska astrologin ser vi, som både Stefan och Anders visat, hur samma sak speglas genom kombinationen av progressioner, solbågedirektioner och utlösande transiter. (Tack Anders, för din pedagogiska och fina sammanfattning av hur de här mätningarna fungerar tillsammans!).

Mitt eget lilla strå till stacken får väl (i sedvanlig ordning :D) bli en titt på själva händelsehoroskopet:

Bild

Offentliggörandet av prinsessan Madeleines brutna förlovning, 24 april 2010, 13:00, Stockholm

Att det rör sig om ett offentligt pressmeddelande från hovet visas tydligt av Merkurius och Solens konjunktion med MC, förstärkt genom att solstyrda Lejonet är på Ascendenten. Att offentliggörandet rör prinsessan Madelaines brutna förlovning speglas av MC-styraren Venus i Oxen i tionde huset, särskilt som planeten bildar ett T-kors med Ascendenten i Lejonet och Neptunus/Kiron vid Descendenten.

En stortrigon i jordtecken bildas av Merkurius/MC/Solen tillsammans med Månen i Jungfrun i det första huset (kanske att historien presenteras i en prydlig pressmedelandeförpackning?) och Pluto i Stenbocken i femte huset, som har Skytten på husspetsen - rastöshet, uppbrott i kärleksförhållande (femte huset), dvs. "äventyret är över". Detta förstärks naturligtvis av femtehusstyraren Jupiter i konjunktion med Uranus och opposition Saturnus.

Pluto styr via Skorpionen det fjärde huset, som då antyder att grunden, det som offentliggörandet härrör ur, är just det här uppbrottet med all den vånda, frustration och slitning som hör ihop med det. Men offentliggörandet via pressmeddelandet innebär trots allt en lättnad, vilket speglas av stortrigonen.

För fullständighetens skull lägger jag ut ett par horoskop till, först av allt prinsessan Madeleines födelsehoroskop:

Bild

Prinsessan Madeleine, 10 juni 1982, 19:05, Stockholm

Aspekter:

Bild

Sedan hennes transiter för den 24 april, då den brutna förlovningen offentliggjordes:

Bild

Särskilt iögonfallande är här tr. Pluto kvadratur nat. Mars samt tr. Jupiter opposition nat. MC.

Själv ser jag det här som ett gyllene tillfälle att själv kolla in de progressioner och solbågar som ni har visat på, så att jag kan göra mig mer förtrogen med hur man arbetar med dem och hur jag kan använda datorprogrammet för att få fram de här mätningarna på ett korrekt sätt.

Men dessutom tycker jag "The Princess File" på sätt och vis formar sig till ett verkligt intressant studiematerial. Vi kanske kan göra något av det inom ramen för Sverige-projektet! Eller vad sägs?

Ha det så bra!

Mats i det blå

InläggPostat: tor apr 07, 2011 1:21 pm 

Jaha så har Madeleine gått in i sin venus subperiod i det vediska horoskopet sen januari och relationen till den utländska affärsmannen Chris O'Neill verkar hålla i sig i skrivande stund.
Dessutom från maj går transit jupiter in i hennes 7:e hus under ett år
och ligger då och påverkar denna venus (subperiod) i sjunde huset. Det finns goda chanser att hennes relationer kan utvecklas ytterligare.

Någon som har födelsedatumet för Chris O'neill ?

Stefan

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 11 inlägg ]