Aktuellt datum och tid: lör jan 20, 2018 3:11 pm

Sida 1 av 1 [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ulrica Hydman-Vallien
InläggPostat: mån mar 21, 2011 10:55 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej och välkommen till den nya forumavdelningen, Veckans Profil!

Först ut är den välkända svenska glaskonstnären Ulrica Hydman-Vallien, född den 24 mars 1938 i Stockholm. Vem känner inte igen hennes färgstarka och djärvt målade vaser och skålar? Motiven växlar från stiliserade ansikten och färgglada tulpaner till slingrande ormar, fladdrande fjärilar och röda hjärtan. Det ger en känsla av ett slags mytologiskt berättande i bild.

Bild

Ulrica Hydman-Vallien utbildade sig på Konstfack i Stockholm, där hon studerade keramik och glas och där hon också träffade blivande maken Bertil Vallien, också han verksam som glaskonstnär. Mest känd är hon för sina glasmålningar men hon skapar också keramik, akvareller och textilier. Till de mer prestigefyllda uppdragen hör utsmyckningen av British Airways flygplan.

Själv säger hon om sitt skapande: ”I glaset är allt möjligt. Det är omedelbart, intensivt, krävande och aldrig lagom. Jag målar och berättar både på och genom det transparenta glaset. Utan vare sig regler eller ramar, styrd av min känsla och instinkt.”

Vad ska vi då hålla utkik efter i hennes horoskop?

Astrologiskt förknippas glas och glastillverkning med Månen, Kräftan och Neptunus. Hantverk och konst associeras med Venus och i viss mån Merkurius (handens arbete).

Horoskopet ser ut så här:

Bild

Ulrica Hydman-Vallien, 24 mars 1938, 03:30, Stockholm

(Källa: Astro-Databank)

Mest framträdande tecken är Väduren, Stenbocken och Oxen. Av elementen dominerar vatten och eld. De flesta planeterna befinner sig i den första kvadranten och i de östra och norra hemisfärerna.

Vädurens tecken (eld, omedelbarhet) är kraftigt betonat i hennes horoskop. Ascendenthärskaren Saturnus är i konjunktion med Solen, Pars Fortunae och Venus i det Neptunus-styrda andra huset. Solen i Väduren ingår i en stortrigon i elementen eld och vatten tillsammans med Pluto i Kräftan och Södra månnoden/MC i Skorpionen.

Konjunktionen mellan Venus och Merkurius tycks bekräfta hennes egna ord: ”Jag målar (Venus) och berättar (Merkurius)...”

Fler synpunkter? Vad speglar t.ex. att hon, med hennes egna ord, arbetar ”utan vare sig regler eller ramar, styrd av min känsla och instinkt”?

Välkomna med era iakttagelser och tolkningar! Alla kommentarer – även de enklaste – välkomnas och uppskattas!

Länk till Ulrica Hydman-Valliens hemsida: http://www.uhv.se/
Länk till bilder av hennes konst på nätet: http://www.google.se/images?q=ulrica+hy ... 20&bih=955
Konstnärens beskrivning av sig själv: http://www.youtube.com/watch?v=yh6oUaH8pjs

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Ulrica Hydman-Vallien
InläggPostat: mån apr 04, 2011 5:27 pm 

Hej!

Jag tänker att Ulrica är en känslomänniska.
Eldig o rättfram. (Sol, merkurius o venus i väduren).
Jag såg en intervju med henne, hennes man o Thomas Di Leva. Där Di Leva blev ganska brydd av hennes rättframma känslosamma frågor som hon ställde till honom.
Hon gillade förr att flörta o söka spänning utanför äktenskapet. (Venus i väduren? Hon talade väldigt öppet o ärligt om det men vet inte om hon hoppade över några skaklar).
Jag tyckte hon va en rolig person.
Att hon arbetar "utan vare sig regler eller ramar, styrd av sin känsla och instinkt" kanske kan komma ifrån att elementen vatten o eld dominerar? Känsla före förnuft?

Står månen i skyttens tecken hos henne? Är Asc i stenbocken?
Jag har lite svårt att läsa just denna horoskopskarta.

Hälsningar från Tash74

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: mån apr 04, 2011 5:49 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Tash74!

Ja, visst är hon eldig och rättfram! Väldigt mycket Väduren! Det märks tydligt om du kollar videoklippet som jag länkade till. Rött hår, röda läppar och "Jag gör som jag vill!" :D Mycket mer Väduren kan det inte bli!

Månen är i Stenbocken i tolfte huset (men huset i sig är i Skytten). Ascendenten är i Stenbocken. MC i Skorpionen.

Mats i det blå

InläggPostat: tis apr 05, 2011 11:44 am 

Hon var sluten när hennes döda barn kom på tal. Naturligt, så klart, men en del kan ju prata om sånt väldigt öppet. Kan det ha varit månen i 12 huset?

Mvh Tash74

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: ons apr 06, 2011 7:57 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Tash74!

Det är svårt att veta. Som du säger, är det ju kanske naturligt att bli mer dämpad när en sådan personlig tragedi kommer på tal. Men Månen i Stenbocken i tolfte huset speglar förstås något i hennes liv som har med djupa känslor att göra. Kanske finns där en del dold smärta som hon bär på. Månen är ju också i kvadratur till både Solen och Saturnus och den styr det sjunde huset med Pluto i måntecknet Kräftan. Men det är svårt att säga någonting bestämt om det här.

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 5 inlägg ]