Aktuellt datum och tid: mån nov 20, 2017 10:52 pm

Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mitt horoskop
InläggPostat: mån jun 01, 2009 8:50 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej alla!

I hopp om att få lite synpunkter, lägger jag här ut mitt eget horoskop till allmän beskådan.

Bild
Horoskop för Mats Bergman, 11 april 1946, kl. 04:20, i Stockholm.

Aspekter:

Bild

Ha gärna synpunkter! Eller fråga kanske, hur jag upplever den eller den planetpositionen eller aspekten.
Ska försöka svara.

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Mitt horoskop
InläggPostat: tis jan 19, 2010 6:22 am 

Alltid kul att se horoskopet på folk som man haft någon kontakt med, om än ytlig och via internet.. :)
Vad din karta anbelangar, Mats, så var bland det första jag noterade att din MC ligger nästan exakt på 27° Skytten. Med anledning av det, undrar jag om du hört att just axeln 27° Tvillingarna/Skytten skulle ha en speciell innebörd? Att den skulle peka exakt mot centrum av vår galax, eller något liknande, och därmed skulle vara extrem på något sätt..? Kraftfull, kritisk grad eller dylikt..?

Annars tyder ju Solen, Månen och MC i eldtecken på en ganska energisk typ av individ, eller hur..? :D

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: tis jan 19, 2010 4:07 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Sam!

Tack för din kommentar. Javisst, det stämmer att jag har siktet inställt mot Galaxens centrum! :D Det är inte för inte som jag har sjösatt en Galaktisk Gondol! :D

I den indiska astrologin har man ju delat in stjärnhimlen i 27 "månhus" (nakshatras). Det märkliga är att Galaxcentret är beläget mitt i månhuset "Mula", som betyder "rot, ursprung, källa". Det är samma Mula som i namnet på rotchakrat - Muladhara!

Galaxens centrum är ju också i vår tid i linje med vintersolståndet - en viktig vändpunkt i det stora precessionsåret. En intressant webbsida om det: http://www.lunarplanner.com/HolyCross.html

Jag har faktiskt under årens lopp intresserat mig en hel del för Galaxens centrum. Bland annat har jag skrivit om det på en tidigare webbsida jag gjorde, Galaktiska Caféet: https://sites.google.com/site/galaktiskacafeet/

Ja, där är mycket eldenergier i mitt horoskop och jag "brinner" väldigt för allt som intresserar mig. Men energin kan också ha svårt att hitta rätta banor eftersom jag har Saturnus i konjunktion med Mars. Och dessutom i kvadratur till både Solen och Jupiter...

Ha det så bra där ute på Gutarnas ö! :D

Mats i det blå

InläggPostat: fre jan 28, 2011 12:14 pm 

Hej Mats!

Jag har kikat lite på ditt horoskop. Först vill jag ta upp Merkurius i Fiskarna. Jag känner två personer från nära håll som har den här konstellationen, båda är jätte trevliga människor med tydlig ”vattenkaraktär” som visar sig främst i deras sätt att kommunicera, förmedla saker. De är mycket finkänsliga, på gränsen till undanglidande och de skulle aldrig säga något som sårar. Jag upplever de också som aningen diffusa i sina tankegångar. Jag – som har Merkurius i Stenbocken och AC i Jungfrun – retar mig ibland på att de inte alls har samma behov att uttrycka saker tydligt med en analytisk skärpa såsom jag har. Det känns också ibland som om vi pratar förbi eller missförstår varandra. I det avseendet är du en trevlig överraskning för du kommunicerar på ett mycket välstrukturerat sätt även om man lägger märke till din känsliga och intuitiva sida i hur du framföra ett budskap. Om man tittar på synastri så bildar ju Merkurius i Stenbocken respektive Fiskarna en sextil som ska vara gynnsam för kommunikationen men det är sällan jag upplever det så. Självklart finns det många fler ingredienser om man vill bilda en bra uppfattning om två personer är kompatibla vad gäller kommunikation. Har du några synpunkter på saken och erfarenheter du vill dela med dig?

Det som främst fångade min uppmärksamhet i ditt horoskop var T-korset mellan din Sol, Saturnus konj. Mars och Jupiter konj. Kiron. Det känns som en rejäl utmaning! Du har säkert lärt dig bemästra de energierna vid det här laget. Vill du berätta hur du upplever det, vilka läxor det innebär och vad är ”hemligheten” att balansera de energierna?

Förresten kan jag också lämna ut mina födelsedata så man får en bättre uppfattning om vem som snackar :D . (1969 dec 11, kl 23:36, Odorheiu Secuiesc, Rumänien) Det är fritt fram att kommentera! Roligt att se att du också är född den 11:e som jag. Det är ett mästartal, inte helt lätt att leva med alla gånger :) .

Jag kan inte betona nog hur tacksam jag är över att fritt kunna utbyta idéer och tankar om astrologi och livet via det här forumet!

Varma hälsningar,
Metamorfos

InläggPostat: lör jan 29, 2011 4:55 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Metamorfos!

Det stämmer nog som du säger, att Merkurius i Fiskarna inte har så mycket behov av tydlighet och exakthet utan istället föredrar det mer diffusa och otydliga, där saker och ting mer eller mindre flyter samman med varandra. Jag minns när jag var ung - långt innan jag kände till något om astrologi - hur jag med flit avstod från att använda glasögon, som jag egentligen behövde, just för att jag gillade att se världen lite suddigt (ungefär som i en impressionistisk målning)! :)

Kanske är det så att man med Merkurius (och i mitt fall även Ascendenten) i Fiskarna ser något "allförsonande" i själva det suddiga, medan det alltför tydliga kan verka skrämmande, kanske för att saker och ting då inte längre "flyter samman" utan så tydligt avgränsas och fjärmas från varandra. För mig är den poetiska dimensionen av livet och tillvaron mycket betydelsefull. Jag har skrivit om det på min blogg: http://gondolbloggen.blogspot.com/2008/ ... poesi.html

Men struktur spelar ändå en stor roll och är viktigt för mig, mer och mer med åren, tycker jag. Kanske speglas det i att Saturnus bildar en trigon till min Ascendent. Kanske har det att göra med att jag med åren införlivat mer och mer av polaritetstecknet Jungfrun.

Sedan har jag ju Solen i Väduren i första huset och det blir en väldigt konstig kontrast till Ascendenten/Merkurius i Fiskarna - framfusighet och tillbakadragenhet på samma gång, lite som att gasa och bromsa samtidigt... Jag var nog mera Fiskarna när jag var yngre (väldigt känslig och tillbakadragen). Med åren har Väduren lättare att komma fram, känns det som. Kanske beror det också på att jag mer och mer åtminstone i någon mån har lärt att hantera det besvärliga T-korset, som du nämner. Visst är det en svår låsning av energier som det innebär en stor utmaning att komma till rätta med. Det är stora och svåra saker, känns det som.

Bland annat handlar det väl om mitt jag och mina relationer (Solen i första huset i opposition till Jupiter i det sjunde), om auktoritet, disciplin och hämningar (Saturnus), om att uttrycka mig fritt och vara kreativ (Mars och femte huset) och hur allt det här motverkar vartannat... :shock:

Under livets gång har det trots allt varit utvecklande, tycker jag, och jag upplever det inte längre som någonting som är "helt omöjligt" att lösa. En nyckel till att "låsa upp" det hela tror jag har varit att jag gradvis och med stigande ålder mer och mer har blivit min egen auktoritet. Det är nog den utmaningen som kvadraturen mellan Saturnus och Solen framför allt handlar om.

Du har istället Saturnus i opposition till Jupiter, ser jag. Det gäller väl kanske då att förena begränsning och växande, verkar det det som, eller kanske att acceptera verkligheten som den är. Jag lägger ut ditt horoskop här:

Bild

Metamorfos, 11 december 1969, 23:36, Odorheiu Secuiesc, Rumänien

Framför allt lägger jag märke till T-korset mellan Solen i Skytten i det fjärde huset och de båda Månnoderna längs horisontlinjen. Det finns en spänning och utmaning i polariteten mellan Jungfrun och Fiskarna. Du har Norra månnodens styrare Neptunus i tredje huset i Skorpionen, som styrs av Pluto i första huset. Merkurius i saturnusstyrda Stenbocken härskar över såväl Ascendenten och Södra Månnoden i Jungfrun som MC i Tvillingarna.

Som du själv påpekade, så spelar en välstrukturerad Merkurius en stor roll i ditt horoskop, samtidigt som den neptunusstyrda Norra månnoden i Fiskarna visar på den motsatta polen där det istället handlar om att lösa upp strukturen eller att förena det strukturella och logiska med ett mer intuitivt uppgående i helheten eller hur man ska uttrycka det. Här tror jag att ditt intresse för astrologin kommer in i bilden! Den handlar ju mycket om att strukturera verkligheten/helheten, att kunna se in i det osynliga mönster som genomtränger vår verklighet. Den förenar i mångt och mycket det logiska och rationella (Merkurius och Jungfrun) med det intuitiva (Fiskarna, Neptunus). Så jag tror att astrologin är till stor hjälp för dig i din personliga utveckling. Evolutionär astrologi, där man särskilt tittar på Månnodernas och Plutos roll i horoskopet, kan nog vara extra intressant för dig när du har Månnoderna så nära Ascendenten-Descendenten axeln och dessutom Pluto i första huset!

Roligt att du tycker om att utbyta tankar och idéer här på forumet. Ta gärna upp sådant som du vill resonera om!

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: mån jan 31, 2011 12:44 am 

Oj, vad det är mycket jag vill uttrycka! Nu blir det svårt att strukturera saker och ting :)

Men först och främst: tack för ett utförligt och mycket berikande svar!

Jag som trodde att jag hade ganska bra koll på polariteterna Jungfru-Fiskarna – eftersom jag lever i det varje dag – fick nu ytterligare två par nyckelord tillförda: detalj – helhet och nytta – skönhet. Som månnoderna och min AC–DC axel beskriver så har jag ursprungligen mycket lättare att ge uttryck för Jungfru kvaliteter samtidigt som jag även är född med en stor portion intuition (jag tror det är min Neptunus i 3:e huset, Skorpionen). Däremot har det tagit rätt lång tid för mig att våga lita på min intuition. Jag har läst och pratat om det hur mycket som helst (Merkurius) men nu är det dags att låta det flöda, något som kommer helt naturligt för Fiskarna men inte för Jungfrun. Astrologin är verkligen ett underbart redskap som sätter både den högra och vänstra hjärnhalvan i arbete för att skapa en helhetsbild. Det är en wow-upplevelse varje dag! Man kommer ett enormt steg närmare livets mysterium än vad naturvetenskapen gör och ändå får man bara en föraning om universums gyllene nät som sammanlänkar allt och alla…

Som du också är inne på så ger min Pluto i första huset en intensitet som är nästintill självförtärande. Pluto hinner också svepa förbi och transformera varje planet på min introverta själslandskap. Den är nu framme över min Sol-Måne mittpunkt som pryds av Uranus. Undrar vad som väntar?! Livet är ett äventyr utan like :D Apropo Pluto, uttrycket ”evolutionär astrologi” är något som jag har stött på här på forumet och det är alldeles säkert en fascinerande gren av astrologin som skulle vara mycket givande att fördjupa mig i. Ni har haft en sådan diskussion igång, inte sant?

Vad gäller min Jupiter-Saturnus opposition: jag upplever det som ett ständigt pendlande mellan expansion och fokusering, att bredda mig eller fördjupa mig. Jag försöker balansera känslan av frihet och begränsning. Jag tycker om hur du formulerar din nyckel till din Saturnus och dess kvadratur till Solen: ”…jag gradvis och med stigande ålder mer och mer har blivit min egen auktoritet.” Min motsvarighet är att utöva tillräckligt med självdisciplin som ger resultat (man materialiserar sina idéer) utan att sitta fast i gyttjan och bli kvävd. Helt klart är det svårt att realisera ett jämnt flöde med den här konstellationen och min starka Uranus är inte till särskilt stor hjälp :) .

Jag har begrundat mitt horoskop under rätt lång tid nu, ändå upptäcker jag nya saker hela tiden som till exempel en Sol i bottenläge – konkret och bildligt talat :) . Som du själv har påpekat så bildar den ett storkors med AC–DC och månnodernas axel. Vad jag skulle tillägga: jag hittar inte en enda positiv vinkel till min Sol. Den styr över mitt tolfte hus och befinner sig i fjärde. Försöker jag belysa det undermedvetna genom att titta i mitt eget djup samtidigt som jag förenar logiskt-analytiskt tänkande med intuition i processen? Nu är jag ute på djupa vatten, kan man säga… Hur hittar man personer med liknande mönster i en astrodatabank för att se vad de har gjort av sina liv?

Det är tråkigt att det moderna samhället lever ett utpräglat ”Jang-liv” då man själv lutar mer och mer åt Jin, snacka om att simma mot strömmen :wink: . Jag får hoppas att det omtalade paradigmskiftet äger rum inom åskådlig tid. Några idéer om hur man kan bidra till det?

Det blev en hel del tankar och frågor igen :) .

Ha det gott!
Metamorfos

InläggPostat: fre feb 04, 2011 6:46 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Metamorfos!

Förstår så väl vad du menar när du säger att du upptäcker nya saker hela tiden i ditt horoskop. Samma här. Det är en fascinerande upptäcktsfärd. Och visst är livet, som du skriver, "ett äventyr utan like"! :)

Astrologin verkar ju - enligt ditt horoskop - passa väldigt bra som metod för dig i din personliga utveckling. Du skrev i ett annat inlägg att du redan har Jeffrey Wolf Greens bok "Pluto - The Evolutionary Journey of the Soul". Den ligger till grund för det område av astrologin som brukar kallas "evolutionär astrologi", där Pluto och Månnoderna är särskilt intressanta. Vi har resonerat en del här på forumet om den här formen av astrologi (se övningarna i avdelningen "Evolutionär astrologi"). Tyvärr avbröts de här resonemangen och övningarna när Anders - vår expert på området - råkade ut för en datorkollaps för några månader sedan. Vi får se om vi lyckas få kontakt med honom igen.

Om en planet är i kvadratur till Månnoderna - som Solen i ditt horoskop - så visar det på att båda de livsområden som noderna representerar är betydelsefulla områden att fortsätta utvecklas inom. Man är då så att säga ännu inte "färdig" med Södra noden utan har kvar att söka vidareutveckla det området samtidigt med det område som representeras av den Norra noden. Det gäller då att samordna och integrera med varandra de båda poler som Månens noder visar på.

Den "evolutionära" astrologin är intressant på många vis, tycker jag. Kanske framför allt för att den visar på det mest väsentliga och centrala i ens livssituation och hur man så att säga kan gå vidare i linje med sin Själs djupare intentioner. Om du har funderingar kring det här och hur man kan studera sitt horoskop ur den här synvinkeln, ta gärna upp det i avdelningen "Evolutionär astrologi" - så kanske vi kan locka med vår vän Anders i diskussionerna! :D

Ha det bra!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ]