Aktuellt datum och tid: lör jan 20, 2018 3:11 pm

Sida 1 av 1 [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Aktuellt - januari 2011
InläggPostat: tis jan 25, 2011 9:31 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej alla forummedlemmar och besökare!

Oj, jag hinner inte med i svängarna, Solen har ju redan smitit in i Vattumannens tecken denna den första månaden anno 2011. Den 19 januari hade vi Fullmåne i Kräftan - årets första Fullmåne.

Bild

Vattumannen kännetecknas av originalitet och frihetslängtan. Parat med viljestyrka och egensinnighet finns samhällsengagemang och solidaritet. Den medmänsklige Vattumannen ser alltid till gemensamma mål och till helhetens bästa. Rättvisa heter ledstjärnan. Reformer och radikala förändringar står på programmet hos denne samhällstillvände individualist som trots sin sällskaplighet ändå håller en viss distans. Nytänkande och uppfinningsrikedom är kännetecknande för den kreative Vattumannen som ofta är impulsiv och oberäknelig och kan överraska omgivningen med plötsliga helomvändningar. Lufttecknet Vattumannen styrs av den nyckfulle Uranus, himlaguden. Symbolen är en man med ett vattenkrus.

På forumet har vi haft en del intressanta resonemang om påstådda nya stjärntecken och om Vattumannens tidsålder (se inlägget "Skratta eller gråta?" under Astrologi allmänt). Vi har också tittat på horoskopet för den bortgångne skådespelaren Per Oscarsson (se avdelningen Sverige i tiden) och vi har resonerat en del om vad som ligger bakom systemet med planetära teckenstyrare och om skillnaden mellan den tropiska och sideriska zodiaken (se under Presentation, inlägget "Hej").

Jag passar på att hälsa välkomna till forumet alla nya medlemmar, signaturerna David, Cliff Ek Green, Filosofi och Aqua Vera. Hjärtligt välkomna!

Ha det bra i vinter!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Aktuellt - januari 2011
InläggPostat: ons jan 26, 2011 12:26 am 

Hej Mats i det blå!

Först: tack för ett toppen bra forum!

Nu när du berättar om Vattumannen så får jag passa på och ställa lite frågor om nya och gamla teckenhärskare. Vattumannen styrs ju av den nyckfulle Uranus men förr i tiden så var det behärskade och konsekventa Saturnus och det sistnämnda står nu kvar för Stenbocken. För mig känns det som om Saturnus och Uranus står i motsatsförhållande till varandra. Jag tycker att Uranus passar Vattumannen bättre än vad Saturnus gjorde. Trots allt räknar man fortfarande ofta med Saturnus i samband med Vattumannen. Hur kan två planeter med såppass olika karaktär stå för samma tecken? Hur får man ett bra grepp om dessa analogier? Och vilken planet använder man i regel i samband med Vattumannen då man tolkar ett horoskop?

Hälsningar,
Metamorfos

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: ons jan 26, 2011 1:27 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Metamorfos!

Roligt att du uppskattar forumet. Ja, visst är det motsägande med Saturnus och Uranus som teckenhärskare för Vattumannen. Men egentligen är det ju ganska lustigt och typiskt att det oberäkneliga och överraskande tecknet Vattumannen skiftar "härskare" från stela Saturnus till impulsiva Uranus! :)

Uranus står ju också för revolution, revolt och statskupp, så det kanske inte är så förvånande ändå med det här oväntade och paradoxala "maktskiftet" när det gäller Vattumannens tecken. I varje fall passar det bra in på både Vattumannens och Uranus symbolik.

Mytologiskt sett har de också en hel del otalt med varandra. Enligt myten kastrerade Saturnus sin far Uranus. Kanske är "maktövertagandet" i Vattumannen en revansch för det tilltaget? :D

Sedan speglar det här maktskiftet också mycket av den mänskliga utvecklingen. Uranus upptäcktes på 1700-talet, under "frihetstiden", och det moderna mänskliga samhälle som har växt fram sedan dess är kraftigt färgat av Uranus (förnyelse, pionjäranda, uppfinningsrikedom, modern teknik och vetenskap, kreativitet och självständighet, men också revolutioner, instabilitet, bristande anpassning till verkligheten, lynnighet och rastlöshet).

Saturnus är motsatsen - ansvar, begränsning, pålitlighet, disciplin, anpassning till verkligheten. Vi förstår symboliken i att Saturnus - tiden, begränsningen - kastrerar sin far Uranus - kreativiteten, nytänkandet, uppfinningsrikedomen.

Och någonstans i polariteten mellan de här båda ytterligheterna lever vi människor. Vattumannen kan ju sägas vara "människans tecken", så det passar in väldigt bra. Uranus står för frihet och Saturnus för ansvar och det är väl just det som det mänskliga livet handlar om - frihet och ansvar. Uranus är rörelse och förknippas med himlen, Saturnus är struktur och förknippas med den jordiska, fysiska, verkligheten och vi ser hur samspelet mellan de här båda polerna (kinesernas yin och yang) är det som möjliggör vårt liv och vår tillvaro.

Märkligt nog transiterar planeten Uranus just nu - i "skrivande stund" - i en nästan på minuten exakt konjunktion med min Merkurius i mitt första hus i Fiskarna (det fattas bara tre bågminuter). Så det känns "rätt i tiden" att skriva om det här! :)

Om drygt en månad (den 11 mars) går Uranus vidare in i Väduren, vilket markerar början av en ny (och säkert omvälvande) cykel.

Du undrade också om vilken av de båda planeterna man ska välja när det gäller planethärskare för Vattumannen. I modern astrologi (Uranus har ju också revolutionerat astrologin - naturligtvis!) så är det Uranus som styr eller härskar över Vattumannen. Men i traditionell astrologi är det Saturnus. Det är ganska vanligt i modern astrologi att man tar hänsyn också till de traditionella teckenstyrarna. Så man kan använda båda. Saturnus finns där hela tiden i bakgrunden, så att säga (beredd att kastrera sin far, Uranus... :D)

Bra att du tog upp det här, för det är en intressant sak att fundera och resonera kring.

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: tor jan 27, 2011 1:11 am 

Hej Mats!

Tack för ett utförligt och roligt svar! Kastrerings-storyn kände jag inte till och det är inget man glömmer. Den talar mycket tydligt symbolspråk dessutom.

Att tänka sig hur upptäckten av Uranus sammanföll med upplysningstiden är intressant men samtidigt fullständigt logiskt om man vet att inget i universum överlåts åt slumpen samtidigt som att varje givet ögonblick har en specifik kvalité som lämnar sin prägel på allt som händer just då.

Transiterande Uranus rakt på din Merkurius i första huset låter jätte häftigt! Har du fler historier att berätta som du direkt kan knyta till den konjunktionen? Både Merkurius och Uranus ”står mig nära”. Merkurius är min Ascendent-härskare och Uranus står på min Sol-Måne mittpunkt (Sol/Måne = Uranus). Det betyder att de ställer till ett himla liv när de hamnar i rätt läge. Jag ser även fram emot Uranus inträde i Väduren. Det blir spännande och förhoppningsvis även konstruktivt i slutändan. En bra artikel som sätter det i astrologiskt och historiskt perspektiv står på http://www.world-of-wisdom.com/blog/rev ... -times/31/ (Adrian Duncan: Revolutionary times).

Ha det gott!
Metamorfos

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: tor jan 27, 2011 8:39 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Uranus - och i traditionell astrologi Merkurius - representerar också astrologi. Så där har vi förklaringen till vårt astrologiintresse! :D

Jag har natala Uranus i Tvillingarna i tredje huset (kan tolkas som kommunikation och skrivande om astrologi) i konjunktion med Norra månnoden. Transiterande Uranus - som idag och just nu är helt exakt på minuten i konjunktion med min Merkurius - bildar samtidigt ett T-kors med mina båda Månnoder i Skytten och Tvillingarna.

Så den här transiten påverkar väldigt mycket det jag sysslar med och min hela inriktning i livet. Merkurius, som jag har i Fiskarna i första huset, bildar redan ett T-kors med Månnoderna och det här förstärks naturligtvis av Uranustransiten. Om du vill kan du kolla mitt horoskop här: post565.html#p565

Nu har ju Uranus - på himlen - dessutom pendlat lite fram och tillbaka över min Merkurius det senaste året, när den har vänt retrograd och sedan tillbaka igen. Och så har den samtidigt förstärkts genom en långvarig konjunktion med Jupiter. Mest har jag upplevt den här transiten i form av spännande och plötsliga insikter inom astrologin och inom andra områden som jag är intresserad av. Så det har varit - och är - en spännande period! Känns väldigt speciellt eftersom det är enda gången i livet som jag har den här transitaspekten. Uranus är ju oberäknelig och oförutsägbar, så nog är det en spännande och ibland hisnande resa! :D

Tack för länken, ska kolla artikeln.

Ha det så bra!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 5 inlägg ]