Aktuellt datum och tid: tor nov 23, 2017 6:49 pm

Sida 1 av 1 [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: XXX
InläggPostat: fre okt 09, 2009 1:15 am 

XXX

Senast redigerad av Anders mån sep 10, 2012 4:42 am, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Får jag lov?
InläggPostat: fre okt 09, 2009 10:54 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Jodå, jag kan se henne dansa åt båda håll! :D

Först när jag tittar rör hon sig medurs. Sedan, efter en stund kan hon spontant byta riktning medan jag tittar (utan att jag "gör" något särskilt) för att sedan vända på nytt.

Men jag upptäckte också att jag kan styra hur jag uppfattar rörelsen. Det är inte helt lätt, ibland "lyder" hon inte. :shock: Kanske handlar det om att med uppmärksamheten "följa med" i rörelsen, vara ett med den...

Jag upptäckte också att om jag blundar en stund, så kan jag - innan jag öppnar ögonen - bestämma vilket håll hon ska dansa åt. Det funkar nästan varje gång.

Men den allra häftigaste upptäckten jag gjorde var att det faktiskt går att dansa med kvinnan :D (genom att vagga kroppen lite fram och tillbaka medan man iakttar henne) då följer hon med i dansen åt samma håll som man själv "dansar". Och det går att "föra" dansen!

Fascinerande!

Prova, det kanske går! Man behöver nog vara rätt avspänd och inte fokusera alltför spänt.

Det naturliga för mig är ändå att uppfatta rörelsen medurs, precis som du gör.

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Går att förklara astrologiskt?
InläggPostat: fre okt 09, 2009 7:08 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen!

Hm... funderade efteråt om resultatet går att förklara astrologiskt. Du nämnde Skytten och högra hjärnhalvan. Jag har ju Merkurius i Fiskarna i kvadratur till Månens noder i Skytten och Tvillingarna. Kanske det bidrar till förmågan att skifta fokus från medurs- till motursrörelse och vice versa? :shock:

Vore intressant om andra också kollade vilket håll de uppfattar rörelsen och ifall det kan relateras till deras horoskop. Kanske något för Fredriks testavdelning...? :D

Ha det bra!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: XXX
InläggPostat: fre nov 13, 2009 6:27 am 

XXX

Senast redigerad av Anders mån sep 10, 2012 4:43 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Vad händer i hjärnan?
InläggPostat: fre nov 13, 2009 7:47 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Ja, man kan undra vad som egentligen händer i hjärnan när man uppfattar att figuren stannar upp och vänder riktning - dels när det sker spontant, dels om man viljemässigt får henne att byta riktning...

Fascinerande. Det ger ju också en vink om att vi människor uppfattar en hel del saker på olika sätt...

Härlig musik! Jag kontrar med lite indiska toner: http://www.youtube.com/watch?v=-KXk_8_8 ... re=related

Ha en bra helg! :D

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Höger eller vänster hjärnhalva?
InläggPostat: ons maj 19, 2010 5:07 pm 

Detta var spännande! För mig snurrade hon först medurs, men när jag sedan läste texten intill bytte hon plötsligt riktning! Om jag stirrar på en punkt strax intill bilden snurrar hon inte, då vaggar hon fram och tillbaka:)

Och det känns ganska logiskt. När man läser en text använder man vänster hjärnhalva och när man betraktar en bild använder man höger.

InläggPostat: tis maj 25, 2010 7:42 pm 

Tydligen kan jag se båda hållen. Fast då krävs det koncentration för att byta riktning varje gång.

InläggPostat: sön jan 09, 2011 2:46 am 
Användarvisningsbild

Jag kan se ur båda hållen ja! Hösten 2009 (som nu var ett tag sedan) hittade jag animationen första gången och jag ville så gärna kunna använda båda hjärnhalvorna att jag tränade och tränade (i timmar, flera dagar), ända tills jag fick huvudvärk. ^^
Och visst går det, man lär sig så småningom "tekniker" för att få henne att byta håll när man vill. Men till slut kunde hon inte snurra längre för mig utan pendlade bara fram och tillbaka ett halvt varv. Extremt irriterande, men hjärnhalvorna ville inte sluta "bolla" med varandra. Måste påpeka att det är lättare att se henne snurra motsols om man är lite halvdåsig eftersom hjärnan inte fokuserar lika mycket på detaljer så och högra hjärnhalvan är mindre aktiv. Första gången jag såg henne snurrade hon motsols tills det att jag började läsa texten (som på den sidan var på höger sida om animationen).

När jag gick in dit nu och testade gick det förvånansvärt lätt att "få hjärnhalvorna med på noterna" och redan efter någon minut hade jag henne under (någorlunda) kontroll.
Jag tycker faktiskt att det ser mer logiskt ut när hon snurrar motsols än när hon snurrar klockvis. När hon snurrar klockvis och kommer till en viss punkt kommer ett "hack" och ena benet tycks flytta på sig lite, det ser... inte logiskt ut. När jag ser henne snurra motsols hålls benet rakt hela varvet runt utan minsta tecken på hackande...

Ett tips till er som inte kan se henne snurra motsols är att hålla ett annat föremål (ett finger, en penna) framför skärmen, och fokusera blicken på den så att skärmen utgör bakgrunden. Förmodligen kommer hon då vända håll eftersom den högra hjärnhalvan koncentrerar sig på det i förgrunden och "resten" lämnas åt den vänstra hjärnhalvan. För att vara ännu tydligare kan man snurra ett finger åt det vill att hon ska snurra. Troligtvis ger den andra hjärnhalvan då efter och följer efter fingret. Man kan också göra bilden "grumlig" genom att sätta ett glas eller liknande framför.
EDIT: Något annat noterbart är att hon tenderar att snurra klockvis om man tittar åt höger eller "rakt på", även om man tittar under henne. Tittar man i stället ovanför eller till vänster om henne borde det vara lättare att få henne att snurra motsols. Så är det i alla fall för mig. Men just nu är hon lite sprallig.

Men jag har för mig att det var tvärtom, att snurrade hon klockvis var det vänster hjärnhalva man använde, och snurrade hon motsols var det höger... eftersom vänster står för det logiska och analytiska, och höger för helhetsintryck, kreativitet och intuition. För de flesta dominerar ju vänster hjärnhalva (särskilt hos män). Det går ju inte ihop med vad man nyss läst... förvirrande. Om man ska ta in ett ämne till så har ju vänsterhänta i regel lättare för att använda sig mer av höger hjärnhalva än högerhänta, eftersom varje hjärnhalva styr över motsvarande halva av kroppen.
Och detta motsäger vad som står om det med animationen, vilket gör mig väldigt förvirrad. Men kanske att jag läst fel någonstans... eller tänkt fel... för jag börjar bli trött och ska nog sova.

Frida

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 8 inlägg ]