Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 10:07 am

Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Serieskytten i Malmö
InläggPostat: mån nov 15, 2010 11:23 am 

Hej! Tänkte bidra med några tankar kring serieskytten i Malmö, där man ju nyligen grep en misstänkt.

Polisens tillslag mot den misstänkte skedde den 6 november 2010, kl 18:30 i Malmö enligt Sydsvenskan. När man ser att Norra Noden och Pluto ligger tillsammans på Dsc (3 grader Stenbocken) 18:45, ligger det nära till hands att tro att detta är ögonblicket för själva gripandet.

Jag har sedan en tid använt William Lillys och John Gadburys regler, så som de sammanställts av Lee Lehman, för att svara på den horariska frågan "Är ryktet sant?" för att svara på frågan "Är den gripne skyldig?" utifrån horoskopet för själva gripandet, en metod som än så länge stått sig bra.

Utan att vilja förekomma rättegången, kan jag bara säga att det enligt min mening är starkt troligt att polisen gripit rätt man. Starkast antyds detta av att Asc-styraren och Månen (som ju är en och samma i just det här fallet) samt Merkurius är i ett fast tecken och i trigon till en stark, angulär Jupiter. Det går nästan aldrig att få ett 100%-igt ja-svar, men den mest besvärliga omständigheten i det här horoskopet är inte något som antyder ett nej, utan något som antyder att det finns en hel del som kommer att förbli dolt, hemligt eller okänt - nämligen Månens närhet till Solen.

Sedan Expressens kontroversiella namnpublicering har jag också lyckats hitta födelsedag på den misstänkte, dock inte plats eller klockslag. Han är född den 4 mars 1972, och hans horoskop, sådant det ser ut vid en hastig anblick, tror jag inte riktigt är vad många människor skulle förvänta sig av en serieskytt.

Låt mig först säga att jag så här inledningsvis laborerar med tanken på en Asc som ligger i antingen Skytten eller Fiskarna, detta pga av att den aspekt i födelsehoroskopet som ser ut att vara utlösande (eftersom den transiteras av Pluto under den aktuella perioden) är Jupiter-90-Pluto (något som f.ö. leder tankarna till någon form av idologisk fanatism). Men jag vill poängtera att jag ännu inte kontrollerat med progressioner eller primärdirektioner.

Detta skulle ge den misstänkte en Måne som faller i Vågen snarare än i Skorpionen (Månen byter tecken den aktuella dagen), något som säkert kan kännas underligt för många. Men hela horoskopet är underligt i någon mening.

Skulle det visa sig att den misstänkte definitivt är skyldig, så kan man lägga detta till högen av horoskop där en FiskSol inte alls visar sig vara så beskedlig som man ofta förleds att tro. Det finns alltid något i vattnet som gör det till ett vanskligt element om det inte balanseras av luft, och i det här fallet finns inte mycket luft - och Saturnus i Tvillingarna hjälper säkert inte mycket eftersom det begränsar luften ännu mer. Merkurius i Fiskarna, hårt hållen genom oppositionen till Pluto, är också vanskligt placerad. Fiskenergin antyder ju annars de mer konstnärliga drag som mannen verkar äga.

Överhuvudtaget har den misstänkte minst fyra planeter i fall eller exil - Merkurius, Venus, Mars och Jupiter -, fem om Månen skulle visa sig vara i Skorpionen - men ingenting exalterat eller i domicil. Men det räcker med fyra för att anta det som man kan utläsa av rapporteringen kring honom, att han har haft otroligt svårt att finna sig tillrätta i tillvaron.

Till det skulle jag vilja tillägga att det finns ett stort mått av passivitet i horoskopet. Dåden (ifall den misstänkte verkligen är skyldig till dem) synes mig vara ett utslag av frustration som till sist slagit över och riktats mot invandrare i första hand (Plutos kvadratur till Jupiter?). Detta är inte alls konstigt. Vi lever i ett samhälle som premierar aktiv, tävlingsinriktad yang-energi i första hand. Det är således oerhört svårt för någon som är yin-dominerad - och tillika har en mängd planeter som inte alls fungerar som förväntat - att finna sig tillrätta i tillvaron, enligt min mening. Det ursäktar inte dåden i sig, men det är ytterligare en anledning att ifrågasätta samhällets ensidiga fokus på tillväxt, "framåtskridande", och konkurrens. Ett samhälle som inte har någon plats åt mer eftertänksamma själar skapar definitivt ris för egen rygg.

Den misstänktes vapenintresse har givits utrymme i medierna. I det sammanhanget får hans horoskop det verkligen att ringa klockor hos mig. Man finner nämligen samma signum med Mars och Venus i exil men i varandras tecken (Oxen och Väduren i båda fallen) hos Oklahoma City bombaren Timothy McVeigh (född den 23 april 1968, kl 08:19 i Lockport, New York). McVeigh hade också ett stort vapenintresse. Det ligger nära till hands att fråga sig om inte det här förhållandet mellan Mars och Venus skapar svåra komplex i förbindelse med ilska och aggressioner.

En sista detalj i sammanhanget. Det har i medierna spekulerats i huruvida den misstänkte lider av Asbergers syndrom. Om så är fallet skulle jag vilja tillskriva detta Merkurius i exil i opposition Pluto.

Men allt detta är såklart spekulationer. Tar med stort intresse del av andras tankar och idéer i sammanhanget.

Hälsar Mark

Profil Skicka personligt meddelande  

Inläggsrubrik: Re: Serieskytten i Malmö
InläggPostat: mån nov 15, 2010 4:54 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Mark!

Spännande med dina horariska tolkningar! Det är ett område där jag är helt okunnig. Du tycks söka svaret på frågan "Är den gripne skyldig?" utifrån tiden för själva gripandet. Annars brukar väl horoskopet ställas för tiden då själva frågan ställs? Men du kanske menar att frågan uppstod just vid gripandet? "Är det här rätt person?" är ju den fråga som polisens arbete och rättsprocessen har att ta ställning till.

Horoskopet för gripandet ser ut så här (för klockan 18:30):

Bild

Misstänkt skytt gripen, 6 november 2010, 18:30, Malmö

För klockan 18:45 - då Pluto/Norra månnoden var exakt på Descendenten - ser det ut så här:

Bild

Misstänkt skytt gripen, 6 november 2010, 18:45 (rektifierad tid), Malmö

Något kan nog, som du säger, förbli dolt eller okänt. Om mannen t.ex. döms mot sitt nekande kanske aldrig motivet blir klarlagt.

"I de lugnaste vattnen simmar de fulaste fiskarna" brukar det ju heta och helt säkert är det som du säger att Fiskarna kan dölja en hel del fula och ljusskygga figurer. Tecknet bebos knappast uteslutande av helgon. (Inom parentes sagt, har jag märkligt nog Merkurius på exakt samma grad och minut som den misstänkte, dock inte i opposition till Pluto).

Intressant jämförelse du gör med "Oklahomabombaren", att Mars i Oxen/Venus i Väduren kan innebära fascination för eller kärlek (Venus/Oxen) till vapen (Mars/Väduren). Hans horoskop ser ut så här:

Bild

Timothy McVeigh, 23 april 1968, 08:19, Lockport, New York, USA

Ett annat klassiskt exempel där ilska och aggression gick helt överstyr är ju Adolf Hitler. Han hade Mars i Oxen i nära konjunktion med Venus. Kanske speglar det i hans fall en förkärlek för aggressiva utspel och användande av våld.

Bild

Adolf Hitler, 20 april 1889, 18:30, Braunau am Inn, Österrike

Se också: https://sites.google.com/site/galaktisk ... zityskland

Tack för ett intressant inlägg!

Mats i det blå

InläggPostat: tis nov 16, 2010 6:47 pm 

Hej allihop,

Några tankar i all hast.

Malmö skytten har attentatsaxeln i sitt natal horoskop.
Mars i sesquikvadratur till Pluto (Ma -135-Pl).

Jag ställde horoskopet för middagstid
Om man flyttar fram progressiva månen några grader hamnar den opposition pluto och aktiverar attentataxeln vid skjutningarna.
En tid på 17-18 ger en jungfru ascendent med mars i 9:e huset(utlänningar). Detta skulle eventuellt passa in på att han bodde utomlands i USA på 90-talet.
4:e husets styrare mars i 9:e huset är en kombination för att bo utomlands. (detta gäller också hans vediska horoskop).

Detta skulle också eventuellt ge saturnus och neptunus i kavadratur till ascendenten som kan symbolisera en trolig fängelsevistelse.

Detta var bara några inledande spekulationer.
Antar att fler fakta kommer med tiden.

Stefan

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: sön nov 21, 2010 7:34 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Stefan!

Roligt att du "dyker upp" på forumet ibland! Intressanta iakttagelser du gör. Ja, Mars i sesquikvadratur till Pluto kan säkert innebära benägenhet för våldsamhet. Den progressiva Månen i opposition till Pluto kan, som du säger, ha triggat skjutningarna. En jungfruascendent, som du spekulerar kring, skulle, som du visar, förklara flera olika faktorer i mannens liv och dessutom genom kvadraturerna peka på ett fängelsestraff.

Träffsäkra iakttagelser! Välkommen med fler funderingar!

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ]