Aktuellt datum och tid: fre jul 20, 2018 2:50 am

Sida 1 av 1 [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Den kosmiska väven
InläggPostat: tis maj 04, 2010 8:18 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej alla!

För en tid sedan blev jag tipsad av vår vän Ragdoll om en bok med titeln Cosmic Loom - The New Science of Astrology av Dennis Elwell. Den verkade så intressant att jag skaffade mig ett exemplar. Jag har inte läst hela ännu, bara knappt hälften, men det jag har läst så långt är väldigt spännande och läsvärt.

Elwell framhåller det viktiga faktum att astrologin förutsätter ett universum som är annorlunda strukturerat än det universum som den materialistiska vetenskapen har velat få oss att uppfatta. Han påminner oss om att det vi upplever inte är verkligheten per se, sådan den egentligen är, utan att det vi upplever istället är vår interaktion (via våra sinnen) med verkligheten.

Det säkraste antagandet, menar författaren, är att anta att allting i själva verket är annorlunda beskaffat än vad vi (i vår sinnevärld) tror att det är. Han citerar biologen och genetikern JBS Haldane: "Universum är inte bara märkligare än vi föreställer oss, det är märkligare än vi kan föreställa oss."

Snarare än att förutsäga saker och ting, menar författaren, är astrologins viktigaste - och mest försummade - funktion att tolka verkligheten, att visa på vad som döljer sig i kulisserna. När det gäller förutsägelser föreslår han benämningen "intelligenta förväntningar" (intelligent anticipation).

Astrologins planeter är, framhåller Elwell, inte bara de kretsande himlakloten i sig utan utgör snarare hela kategorier som var och en omfattar en mångfald likartade delar av verkligheten. T.ex. står metallen bly då inte bara "under inflytande" från planeten Saturnus utan ÄR Saturnus i fast form, så att säga. Likaså är då guld solenergi i fast form, tenn en form av Jupiter-kategorin och silver en form eller fasett av Månens kategori, osv.

Och det är väl ungefär just så vi uppfattar det när vi tolkar horoskop.

Elwell talar om "holoner" (grupper, kategorier). Så är t.ex. gravitation, ordning och materia olika uttryck för Saturnus holon. Man kan säga att de representerar olika sidor av samma tema, i det här fallet Saturnus-temat.

En sådan verklighet - astrologins verklighet - skiljer sig därmed från den moderna vetenskapliga världsbilden. Och på så vis hotar astrologin - liksom den moderna kvantfysiken - att omkullkasta den vanliga uppfattningen om livet och tillvaron.

Om vår tillvaro liknas vid en vävnad, så är det, enligt Elwell, som att vi bara skulle vara medvetna om de horisontella inslagen men inte den vertikala varpen. Vi tror kanske att vi ser hela bilden men i själva verket uppfattar vi bara en del av det hela. Vi tror vi förstår reglerna men istället finns det en dold regeluppsättning som vi normalt inte är medvetna om. Det är då här, i de dolda reglerna, vi har att söka astrologins funktionssätt och verklighet.

Det är en spännande resa att läsa Dennis Elwells bok och man börjar ana vad han menar när han skriver:

"The stars and man weave something in unison."

Tack Ragdoll för ett bra boktips!

Ha det bra alla!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Den kosmiska väven
InläggPostat: tor okt 07, 2010 8:40 pm 

Hej Mats!

Vad roligt att du uppskattade Elwells utmärkta bok. Eftersom du skrev ditt inlägg för flera månader sedan, antar jag att du nu läst ut boken och därmed också - om du har den senaste utökade och reviderade uppplagan - kapitlet om Chiron som om jag minns rätt finns långt bak i boken.

Vad tyckte du isåfall om hans helt annorlunda syn på tolkningen av Chiron? Han sällar sig ju inte till övriga astrologivärldens tolkning av Chiron som "the wounded healer" utan säger sig att genom observation av dess manifestationer ha noterat att den först och främst har att göra med kaxighet och mod att våga ge sig i kast med det som indikeras av dess aspekter, transiter etc

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: fre okt 08, 2010 12:30 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Ragdoll!

Roligt att du tittar in! Jodå, jag har - om än inte ännu läst färdigt hela boken - i alla fall läst avsnittet om Kiron (i min upplaga, från 2008, behandlas Kiron på sidorna 95-100).

Ja, Elwell utmanar den gängse synen på Kiron, eller kanske rättare sagt kompletterar han den. Han förnekar ju inte att Kiron (också) är den "sårade helaren", men han menar att symboliken kring Kiron omfattar så mycket mer än så! Framför allt menar han att Kiron står för att våga det "omöjliga", det som vi tror är bortom vår förmåga - alltså att komma över våra begränsningar.

Han menar att det också innebär att våga vara respektlös, uppkäftig, provocerande och utmanande, att våga vara okonventionell, våga gå utöver det vanliga, våga riskera misslyckande, att se hela livet som en fortgående inlärning och utveckling. Han framhåller Kirons maskulina kvaliteter, att han i mytologin var hjältarnas (Akilles, Herkules och Jasons) mentor och lärare.

Men jag tycker inte att det är någon egentlig motsättning mellan Elwells synsätt och synen på Kiron som "sårad helare". Bl.a. skriver han: "... it is tempting to speculate that Chiron´s overall mission might be to heal the numbing self doubt created by our intimidating modern society..." (s. 100). Att komma över sina begränsningar och att våga utmana status quo är ju också en form av helande!

Så, som jag förstår det, är Kiron, enligt Elwell, fortfarande den "sårade helaren" men dessutom så mycket mer. Säkert behöver synen på Kiron kompletteras och göras mer fullständig.

Kirons omloppsbana förenar ju Saturnus med Uranus, jord med himmel, och i det här tror jag man hittar den grundläggande Kiron-arketypen och symboliken, som då framför allt innebär att komma över sina begränsningar (Saturnus) och lyckas med det som hittills har tett sig fullständigt omöjligt (Uranus) - helt enligt Dennis Elwell! Men att "förena himmel och jord" innebär ju också ett läkande eller helande av människans situation.

"Cosmic Loom" är en så oerhört intressant och innehållsrik bok och den innehåller massor av saker som jag skulle vilja lyfta fram och resonera om här på forumet (man skulle nog kunna ha ett helt forum bara om den här boken!). Vi får se vad det kan bli framöver. Så titta in ibland!

Tack för att du aktualiserade det här med Kiron.

Ha det så bra!

Mats i det blå

InläggPostat: mån okt 11, 2010 9:22 pm 

Hej!

Jag har inte läst Elwells bok, men kan inte låta bli att skriva några rader om Chiron.

Idén om Chiron som "den sårade helaren" framkom otroligt snabbt efter himlakroppens upptäckt, alldeles för snabbt för att man skall ha kunnat göra några konkreta undersökningar. Istället är "den sårade helaren" en konstruktion ur myten (inget fel i myten i och för sig) som lyfter fram vissa aspekter medan den döljer andra. Till exempel har det alltid förefallit mig viktigt att Chiron var lärare och mentor, en aspekt som oftast faller vid sidan om, eftersom idén om Chiron som "den sårade helaren" vann insteg och blev "sanning" utan några egentliga empiriska bevis.

"Den sårade helaren" är dock ett koncept som rimmar väl med en viss idé om astrologin som ett psykologiskt redskap. Tyvärr är konceptet om "den sårade helaren" en sådan idé som är otroligt svår att falsifiera därför att den är så luddig - antingen framstår den som betydelsefull för en, eller så ger den ingen direkt mening. Att ge en himlakropp en symbolisk betydelse huvudsakligen på ett inre plan är alltid bekvämt för den som inte vill bli motbevisad.

Ett annat sätt att se på Chiron, som av någon anledning inte alls vunnit insteg, är ändå inte helt okänt från hur Uranus, Neptunus och Pluto behandlats. Det är helt enkelt att fråga sig vad för nytt som uppkommer i samband med att Chiron upptäcks. Ett av de mest uppseendeväckande händelserna är faktiskt det första s.k. provrörsbarnet, Louisa Brown. Hon föddes med Chiron i första huset, vilket om inget annat är ett starkt indicium. Men genom en bekant som arbetar med konstgjord befruktning har jag kunnat se hur Chiron faktiskt intar en viktig position hos nästan alla som arbetar på samma klinik.

Jag tycker därför att det finns all anledning att se närmare på Chiron i alla sammanhang som handlar om alla tekniker där människan så att säga försöker leka Gud, vare sig det handlar om kloning eller om genmanipulerade grödor. Vad Chiron i sådana fall "försöker säga" är naturligtvis en tolkningsfråga, men de nya möjligheter att "leka" med själva grundvalen för livet är en omständighet av tillräcklig dignitet för att förtjäna en egen "planet" - och kanske lite viktigare på det stora hela en det evinnerliga tjatet om "den sårade helaren".

Påstår Mark

InläggPostat: tis okt 12, 2010 10:30 am 

Hej Mark!

Bra inlägg! Jag är av uppfattningen att man själv bör studera vad som faktiskt händer när någon horoskopsfaktor är aktiv genom transiter, progressioner o dyl eller ärplacerad i vissa positioner i ett horskop instället för att bara "köpa" tolkningar tagna ur mytologin. När man dessutom som en hel astrologivärld gjort bara tar en del av myten och sällan eller aldrig nämner resten, blir det inte alltid så bra.

Men visst har Kiron bland annat med helande att göra. Det du säger om provrörsbarnen är intressant. Det kan kallas för framsteg eller att leka Gud eller vad man vill men att försöka manipulera naturen är ju vad läkarvetenskapen och förresten också läkemedelsindustrin sysslar med. Det skulle inte förväna mig om man skulle hitta Kiron i framträdande position hos många som sysslar med medicin. Här har vi Kiron som "helare" men precis som läkare och läkemedelsindustri skadar eller tar livet av en massa folk, har Kiron också en baksida och dess verkan kan vara mycket drastisk. Jag har med egna ögon sett hur en tuff, långdragen transit från Kiron kan drabba så hårt att varenda kroppsfunktion blir skadad och aldrig läker. I det fall jag tänker på orsakades det av just läkare och läkemedel.

Kiron är också lärare. Absolut :) Själv hade jag aldrig ens funderat på att lära någon någonting när Kiron närmade sig en konjunktion med min MC. Den dag när denna konjunktion var exakt, blev jag utan att ha gjort eller sagt något särskilt ombedd av en person jag bara pratat med på ett café att ge lektioner i något jag faktiskt är ganska bra på ett par timmar per vecka. Det kom helt oväntat. Jag litade inte på mig själv och vågade egentligen inte alls och skulle tidigare ha tackat nej på grund av det men det som var så märkligt var att jag trots att jag vid tillfället ifråga mådde hemskt både fysiskt och psykiskt, ändå gav mig på det. Det kändes som om jag inte hade något val. När jag senare läste Elwell's kommentarer om Kiron som just den som ger tillräckligt med kaxighet för att försöka, kunde jag inte annat än nicka instämmande.

Är det fler som har några kironobservationer ur verkligheten? Skriv gärna om dem!

InläggPostat: ons okt 13, 2010 11:52 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Mark och Ragdoll!

Tack för era funderingar och iattagelser när det gäller Kiron (eller Chiron som ni väljer att stava namnet). Som det verkar, efter vad som framkommit här, tycks det finnas (åtminstone) fyra olika sätt att studera och lära känna en nyupptäckt planet. Man kan kolla

1. vad som händer vid planetens transiter och progressioner,
2. vad som karakteriserade tiden då planeten upptäcktes,
3. vad mytologin har att säga om planetnamnets mytologiska motsvarighet,
4. hur planeten beter sig rent astronomiskt (omloppsbana, osv).

Nu är det ju osäkert vad Kiron egentligen är - småplanet, asteroid eller "infångad" komet. Men jag föredrar ändå att kalla den "planet" - i ordets ursprungliga betydelse, "vandrare" (alla himlakroppar som ur ett jordiskt perspektiv "vandrar" över himlavalvet mot bakgrund av de [till synes] mer stillastående stjärnorna).

Jag tycker nog att jag kan se ett mönster eller tema här, i allt det som ni har framhållit om Kiron och i det som Elwell skriver om planeten. (Mark, jag kan verkligen rekommendera hans bok, den innehåller mycket som är intressant!). Mönstret eller temat tycker jag kan sammanfattas i detta att gå utöver tidigare begränsningar, att (som individ eller hel mänsklighet) göra något som tidigare var otänkbart eller ansågs omöjligt. Det stämmer väl in med Kirons omloppsbana mellan Saturnus (begränsning) och Uranus (det som öppnar sig när begränsningen överskrids).

Allt det ni har framhållit och allt det Elwell skriver om Kiron passar in i det här överskridandetemat. Läkarvetenskapen, läkemedelsindustrin (som allt mänskligt naturligtvis på gott och ont), provrörsbefruktning, kloning, genmanipulering - allt detta är egentligen väldigt "uraniskt" (eller kanske man ska säga uraniskt/neptuniskt/plutoniskt) och gränsöverskridande.

Också Kirons mytologiska roll som mentor och lärare handlar ju om att elevernas gränser vidgas, att de lär sig nya saker och att deras värld förändras och vidgas.

Människan (eller i varje fall läkarvetenskapen) "leker Gud" och det kan också ses som ett gränsöverskridande, att man går utöver det som tidigare betraktades som oöverstigliga hinder eller begränsningar och i vissa fall till och med som rena tabun.

Men Kirons tema är inte bara att överskrida utan också att förena. I sin omloppsbana "förenar" den ju eller bygger en bro mellan Saturnus (det jordiska, med dess begränsningar) och Uranus (det himmelska, med dess gränslöshet). Det här förenandetemat finns också i mytologin, där Kiron är både häst och människa. Samtidigt innebär det ju också ett överskridande. Kentauren går utöver det djuriska och blir människa. Så kanske man kan säga att Kiron-arketypens tema är just kombinationen av förenande och överskridande.

För människan gäller det att ha fötterna kvar på jorden medan man sträcker sig mot det himmelska. Även gränsöverskridande i form av provrörsbefruktning, kloning och genmanipulering behöver ju trots allt ändå vara förankrat i och anpassat till den jordiska verkligheten. Kanske kan Kirons tema rent av sammanfattas i ordet "växande". Att växa innebär ju att förändras men ändå bevara sin grundform, så att säga.

Oj, vi kanske snart kan skriva en bok om Kiron... :D

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 6 inlägg ]