Aktuellt datum och tid: tis okt 16, 2018 10:57 pm

Sida 1 av 1 [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: For The Times They Are A-Changing!
InläggPostat: mån jul 26, 2010 8:43 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej alla!

Uranus-Saturnus oppositionen, som pendlat fram och tillbaka de senaste två åren, är idag – den 26 juli 2010 – exakt för femte och sista gången. Första gången oppositionen var exakt var den 4 november 2008, på dagen för det amerikanska presidentvalet, då Barack Obama valdes till president efter att under presidentvalskampanjen ha haft ”change, förändring” (Uranus) som sin ständigt återkommande valslogan. Planeterna befann sig då i de rörliga tecknen Jungfrun (Saturnus) och Fiskarna (Uranus). Idag, vid den sista av de fem exakta oppositionerna, är de istället i de kardinala tecknen Vågen (Saturnus) och Väduren (Uranus).

Oppositionen mellan de här båda planeterna kommer helt säkert att lämna världen i ett förändrat skick. Ingenting kommer längre att vara detsamma som tidigare. Det gäller naturligtvis både i det yttre, i världen omkring oss och i det inre, i vars och ens subjektiva inre värld.

Uranus representerar behovet av ett fritt uttryck. Det är en energi som blir omstörtande när den konfronteras med hinder, när det fria utloppet hämmas. Vi ser det uttryckt i oppositionen Uranus-Saturnus. Saturnus står för det etablerade medan Uranus representerar raserandet av det etablerade.

I det kabbalistiska livsträdet företräder de båda planeterna var sin av de båda yttre och kontrasterande pelarna – rörelsens pelare (Uranus) och strukturens pelare (Saturnus):

Bild

Med andra ord är den komplementära motsats som de båda planeterna uttrycker av grundläggande betydelse i hela vår tillvaro och vårt liv.

Förra gången Uranus och Saturnus var i opposition till varandra var under 1960-talet. Och nog förändrades världen och människornas uppfattning i grunden under den perioden!

Vid den tiden understöddes Uranus av Pluto medan Jupiter då var fokalplanet i kvadratur (T-kors) till oppositionen. Idag understöds istället Uranus av Jupiter med Pluto som fokalplanet i ett liknande T-kors – kraftfulla energier för förändring och förnyelse!

Pluto står för vårt inre behov av att vara autentiska och sanna. Om vår uppfattning är förvrängd tvingar Pluto oss att se verkligheten för vad den är. Pluto handlar om ett djupgående helande genom en penetrerande klarhet som får oss att överge vår invanda programmering. Pluto/Saturnus-kvadraturen är konfrontativ och utmanar våra uppfattningar, attityder och livsinriktning. Vi tvingas till ansvar och anpassning till verkligheten.

Jupiter/Uranus-konjunktionen innebär expansion, uppvaknande, kreativitet och uppfinningsrikedom.

Utmaningarna kan få oss att växa. I bästa fall kan de transformativa energierna innebära att vi släpper och överger felaktiga synsätt och strävanden, att vi – som mänsklighet och som individer – vaknar upp ”nya” i en ”ny verklighet”! I bästa fall kan vi skapa en bättre, mer autentisk värld, genomandad av en förändrad medvetenhet!

Utan tvekan har världen upplevt genomgripande förändringar de senaste åren. Lika säkert har vi alla förändrats inombords. Kanske inser vi det i full utsträckning först när Uranus-Saturnus oppositionen så småningom klingar av. Världen lär inte vara densamma och inte heller vi…

Med Bob Dylans 60-talsord:

”For the times they are a-changing!”

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: For The Times They Are A-Changing!
InläggPostat: tis aug 03, 2010 8:04 pm 

mycket intressant,den dagen gjorde jag själv upptäckter o nya val. Tack snälla för din kunskap du delar med dej utav. Jag undrar, såg ett inlägg där du har gjort mycket intressanta svar. Sitter just nu fast i en sits jag har svårt att förstå hur detta kunde hända,krockat med aktoritärer och mycket att reda ut. Är född i Lycksele,10 mars 1966 kl06.10 Kan man se i mitt horoskop att det är mycket förändringar jag alltid kommer att ha i mitt liv och varför hamnar jag alltid i sitsar där andra inte varit och får slita och slåss för rätt o rättvisa? Alltid själv... är trött på det och förstår inte varför jag får kämpa så mycket,kan man i horoskop se vad o varför man känner sej så lost in life ibland? Varför släpper jag inte in en kärlek,syns sånt i horoskop så man kan ändra sej,förstå vad jag kan göra så det blir lättare i livet? Varma hälsningar ankie

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: ons aug 04, 2010 6:45 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Ankie!

Tack för ditt inlägg och hjärtligt välkommen till forumet! Märkligt att du skrev just i den här tråden, för du har i ditt horoskop precis de planetaspekter som jag skrev om här, Uranus opposition Saturnus och båda i kvadratur till Jupiter. Du är ju född vid den tiden som jag skrev om, på 60-talet.

Vi kan ta en titt på ditt horoskop och se om det speglar de problem som du nämner och om det kanske också visar på vad du kan göra för att lösa svårigheterna. Jag kan behöva lite tid på mig. Är det ok om jag lägger ut en bild på horoskopet? Tiden 06:10 är väl på morgonen?

Med vänlig hälsning,

Mats i det blå

InläggPostat: ons aug 04, 2010 5:35 pm 

ibland måste jag le stort,menar du att jag har såna aspekter i mitt liv? O ja, självklart får du lägga upp mitt horoskop om du vill,Är mycket tacksam för den kunskap du delar ut... och även imponerad på sånt du skrivit på denna sida. Så,denna dag var alltså inte alls så konstigt att jag gjorde,för mej,förändringar på inre o yttre plan... ser fram emot att läsa mer från dej :) Kramar av tacksamhet till dej!

InläggPostat: tor aug 05, 2010 4:52 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen Ankie!

Jag börjar med att lägga ut ditt horoskop, som ser ut så här - förutsatt att du är född kl. 06:10 på morgonen:

Bild

hairspa, 10 mars 1966, 06:10, Lycksele

Aspekter:

Bild

Det är nog bäst att vi går igenom det hela lite i taget. Du kan ju då ställa frågor och ta upp sådant som du vill resonera om. Jag börjar lite trevande med att ta upp de mer grundläggande sakerna i ditt horoskop.

Du har Solen i Fiskarnas känsliga och lite tillbakadragna tecken. Ascendenten - den punkt på zodiaken som steg upp över horisonten när du föddes - är i Vattumannens frihetsälskande tecken och Månen är i Skorpionens intensiva och utforskande tecken.

Elementen vatten och eld och i viss mån luft dominerar medan jordelementet förekommer mer sparsamt. Det kan innebära att du kan känna dig ogrundad ibland, att du saknar den trygga kontakten med det jordnära.

Ser man på ditt horoskop som helhet, så dominerar de första och sjunde husen - områdena för det egna jaget, den egna identiteten (första huset) och relationer till andra, framför allt nära partnerförhållanden (sjunde huset). Här står planeterna i motsatsförhållande till varandra. Solen och Saturnus i första huset står i motsats till Uranus och Pluto i det sjunde huset. Det är möjligt att det här speglar de problem och svårigheter som du nämner.

Solen i konjunktion med Saturnus i Fiskarna i det första huset antyder att du som person är både känslig, intuitiv, medkännande och ansvarsfull, pålitlig och självdisciplinerad. Oppositionen till Uranus och Pluto i sjunde huset kan kanske innebära att du lätt upplever att andra - hela samhället eller kanske särskilt en nära partner - hindrar dig från att uttrycka din egen individualitet eller nå dina mål. Kanske du då i din tur revolterar. Det är i alla fall den känsla man får av den här ganska kraftfulla oppositionen. Det kan hända att du ofta får svårt att hitta en balans mellan att hävda din egen identitet och att ta hänsyn till vad andra vill.

Jag vet ju inte hur mycket det här stämmer i verkligheten, men kanske känner du igen dig något i det?

Kanske upplever du det ibland som om hela världen är emot dig och att du måste värja dig till varje pris? Kanske upplever du att andra vill föra in saker i ditt liv som du själv inte vill ska vara där? Kanske uppstår en kamp som kan vara både intensiv och explosiv?

Den kraftfulla oppositionen mellan Saturnus och Uranus/Pluto - som alltså kännetecknade den tid då du föddes - griper in väldigt påtagligt i ditt liv genom att din Sol är så nära indragen i den. Å andra sidan har du Solen i en fördelaktig aspekt till Neptunus, vilket antyder att du är insiktsfull, kreativ, intuitiv och känner mycket sympati. Kanske har du också en konstnärlig talang.

En viktig sak för att du ska hitta mer balans och harmoni i livet är nog, tror jag, att du - rent praktiskt - försöker bli mer "grundad" och jordnära, framför allt genom att uppleva naturen på nära håll. I horoskopet visas det av att du har den Norra månnoden i Oxens trygga och jordnära tecken. Norra månnoden pekar i horoskopet på det som man behöver fokusera på i sitt liv. I Oxens tecken och nära gränsen till det andra huset handlar det också om din viktiga relation till dig själv - att du framför allt behöver känna dig trygg med dig själv, känna inre trygghet innan du agerar i omvärlden.

Annars blir det lätt - med de planetenergier som dominerar i ditt horoskop - att du lever för mycket i känslor och tankar och kanske stridigheter. Till det jordnära kan också höra att du försöker kanalisera din kreativitet och skaparförmåga till något synligt och påtagligt (inredning, trädgård, hantverk, osv).

Det finns jättemycket mer att säga om horoskopet men jag tror att jag pausar här, så att det inte blir för mycket på en gång och så att du kan kommentera om det jag skriver stämmer eller inte stämmer med verkligheten :D . Sedan kan vi resonera vidare om horoskopet och ta upp sådant som du vill reda ut. Ok?

Allt gott!

Mats i det blå

InläggPostat: lör aug 07, 2010 2:57 pm 

känner inte alls igen nåt av det du skrev...
Skämt å sido...
Jag tackar från djupet av mitt hjärta att det "i mina stjärnor" finns förklaring till det jag upplever. Har upplevt och nu upplever. Jag är glad att du förklarat!

Har fått höra av en byråkratisk person att "jag ska sälja min själ" jag ställde frågan om jag skulle annonsera ut min själ på blocket men den frågan var inte speciellt omtyckt. Krockar kraftigt med sånt som af och fk...

Såsom jag förstår det, så menar du, att min skaparkraft jag har, min intu som jag har,(jag ser och jag hör saker från andra sidan,jag kan berätta sånt jag inte "vet" till andra)...allt "jag är" krockar ju med detta inrutade byråkratiska samhälle vi har idag.
Du har rätt om konstnärstalang också.
Jag har arbetat som frisör,stylist. Jobbat med stora modevisningar och älskar dans och musik,fart och fläkt.Jag gillar inredning,målar och skapar mitt egna space. Jag skapar alltid från mitt inre, jag arbetade även utifrån energier i mitt frisöryrke och gjorde "hokus pokus behandlingar" på vissa kunder. Jag älskade mitt glamor yrke för där fick jag skapa fritt och jag drev frisörsalong i storstadens centrum som egen företagare. Älskade att stå i rampljuset lika mycket som jag även älskade att få vara ifred från folkmassor och kändisskap.

Jag förstår nu varför jag kände mej instängd när jag hade relation, jag fick ingen luft tillslut.
Nu fattar jag varför jag har så svårt att vilja ha en relation för JAG själv tror att jag skall bli fråntagen min kreativitet och min egen vilja för min erfarenhet har varit att jag träffat såna som vill trycka ner mej.
Om jag bygger upp min självkänsla igen och blir stabil inom mej,lyssnar på alla dina förklaringar,då kan jag börja ändra min tanke och istället för att gå och tro att relationer skapar ofrihet och endast gör att jag inte får leva som jag vill så ska jag istället tagga ner dom tankarna och börja intala mej att detta bara är inre krockar, inre dumma tankar och inre dumma sanningar eftersom det jag tänker,det jag tror...DET skapas ju oxå i min omgivning? the secret...

Betyder mitt horoskop att jag kommit hit för att förstå att jag kan vara fri och kreativ tillsammans med andra, i kärleks relation såsom i yrkesrelation...? Men även få mej att inte ge upp mina drömmar?

Jag har klarat mej själv sen jag va 17år, mina föräldrar tillhörde en strikt religion och jag valde att bli utesluten så jag blev fri från regler och inrutat liv. Jag ville leva mitt liv,inte leva för att behaga andra.

Jag har noll tollerans för folk som vill trycka ner andra eller bestämmer helt över andra.

Jag har satt ihop relationer med ett likatecken med underkastelse för att jag själv underkastade mej mycket...
Eftersom jag levde dubbelliv i relation/arbete, jag agerade ut all skaparkraft och lycka via mitt yrke och i relation var jag lydig...därför har jag behov av att inte nån ska rycka ner mej...därför slåss jag mot aktoritärer/myndigheter/maktmissbrukare pga att jag upplevt att jag själv svalt mycket,därför gör jag revolt i stora sammanhang men i en relation upptäckte jag att jag ej stod så stadigt i mej själv?

Menar du...att...det var så enkelt att förstå varför jag gör uppror högt o tydligt samt...inte släpper nån för nära inpå mej känslomässigt efter min separation jag valde att göra med dunder o brak som följd :)

Nu min fråga till dej,kunde du hänga med i mitt tankesätt i det jag skrev samt,är det nåt av det jag skriver som förvånar dej att jag upplevt och känner?
När jag läser din tolkning så ser jag det som om jag borde bo i naturlig miljö,leva behagligt med naturens grundenergier för att balansen mellan skaparkraften,kreativiteten ska kunna hållas i god sund balans? menade du så?
Många kramar till dej!

InläggPostat: mån aug 09, 2010 5:46 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Ankie!

Din första mening fick mig att sätta morgonfikat i vrångstupen, eller hur man nu brukar säga :D .

Visst är det nog mycket så som du säger, att "allt du är" krockar med ett stelbent och inrutat samhälle. Du upplever att andra vill trycka ner dig och att de hotar din individualitet och du tvingas kämpa för att hävda och försvara din rätt att vara den du är. Det kan nog gälla både samhället i stort och i en nära relation.

För att undvika allt för stora konflikter så tror jag det är viktigt att du hittar en balans mellan att kunna hävda och bevara din egen identitet och att lyssna till och förstå andras synpunkter. Utmaningen för dig kan vara att använda din fulla kraft att hävda din individualitet men att göra det på ett positivt och konstruktivt sätt. Det gäller naturligtvis inte minst i en nära relation.

Ja, det är nog så som du skriver, att det är viktigt för dig att "vara fri och kreativ tillsammans med andra" och inte ge upp dina drömmar. Att du bröt med och lämnade dina föräldrars religion var ju en del av det mönstret, kan man väl säga.

På din fråga får jag svara att jodå, jag hänger med i din beskrivning, allt det du säger "makes sense". Jag tror att just det här med "jordkontakten" som jag nämnde tidigare är oerhört viktigt för att du ska hitta en balans, en trygghet och ett inre lugn som kan betyda väldigt mycket för dig - både i din relation till samhället i stort och i en nära relation. Det visas, som jag skrev om förut, i ditt horoskop genom att den Norra månnoden är i det Venus-styrda tecknet Oxen - det som du behöver fokusera på i ditt liv.

Det kan handla om att bo nära naturen eller att på andra sätt föra in jordelementet i ditt liv - gå barfota, odla växter, njuta av livets goda, ströva i naturen. Allt som stärker förbindelsen med Jorden.

Med vänlig hälsning,

Mats i det blå

InläggPostat: mån aug 09, 2010 9:09 pm 

Så, det råd jag ska fokusera på för att inte hamna i situationer där jag tvingas agera och lägga kraft på att försöka få andra att lyssna på/förstå mina behov är att jag i första hand ser till att jag är mycket ute i naturen för att få lugnet och välmåendet, grundningen i ett stressat liv... "Oxens tecken och nära gränsen till det andra huset handlar det också om din viktiga relation till dig själv - att du framför allt behöver känna dig trygg med dig själv, känna inre trygghet innan du agerar i omvärlden." Innan jag agerar eller går in i nåt är det alltså jätteviktigt för mej att först finna den inre tryggheten för gör jag inte det, så finner jag ingen trygghet i det yttre? Känner mej inte tillfreds pga att jag är otillfreds med mej själv menar du?
Därför söker o söker o söker jag och när jag tror jag funnit så blir jag inte nöjd pga att jag inte byggt upp min inre trygghet tillräckligt men...jobbar jag med det vilket jag gör nu och har gjort en längre tid,då först kan jag "känna mej mer tillfreds med hela världen,samhället o nära relationer för min säkerhet jag bär innom mej speglar den säkerhet jag har omkring mej menar du?
Om det nu är så då förstår jag varför jag varit i ensamma situationer en period nu där jag fått arbeta upp min inre styrka,kommit i kontakt med vad jag vill o vem jag är...
Jag tycker det har varit mycket givande att i horoskopet så framkom det tydligt hur jag kännt och haft det!
När man får svar på vad och varför...då har man en chans att lättare kunna förstå sej själv och även sin omvärd :)
Massor av varma kramar till dej!!!

InläggPostat: ons aug 11, 2010 7:32 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Ankie!

Ditt horoskop innehåller mycket kraftfulla energier samtidigt som det tydligt visar ditt behov av att vara grundad och ha kontakt med jordelementet. I ett reinkarnationsperspektiv skulle man kunna säga att du bär med dig många konfliktladdade planetaspekter in i ditt liv och att den livsväg som horoskopet utvisar är just detta att kunna hitta trygghet, lugn och harmoni trots alla de potentiella konflikter som hela tiden finns där.

Med Månen i Skorpionen kan du ha en tendens att skapa dramatik i ditt liv, särskilt under stress. Månen är också i det sjunde huset som har med nära relationer att göra. Månen i Skorpionen står för intensitet i känslorna. Det behöver inte vara något negativt men om det skapas för mycket dramatik så kan det förstås bli besvärligt.

Det är alldeles som du säger, att om du hittar ditt inre lugn så kommer det också att speglas i det yttre livet. En period av ensamhet kan, som du säger, göra att du kommer mer underfund med dig själv. Astrologin kan vara till god hjälp just för detta, att förstå sig själv bättre.

Du beskrev tidigare din känsla av att vara "lost in life". Jag vet ju inte riktigt vad du lägger för innebörd i uttrycket, men kanske handlar det just om detta att inte vara riktigt grundad i tillvaron? Den Norra månnoden, som alltså visar på din livsväg och det du behöver tillgodogöra dig i livet, kan du se nedtill i horoskopet. Det är den hästskoformade symbolen intill symbolen för Oxens tecken.

Till det jordnära kan också höra, som jag väl nämnde förut, att du skapar sådant som är påtagligt och synligt i den fysiska omgivningen. Ditt yrke som hårfrisör och stylist, som du beskrev - och som förklarar din signatur "hairspa" :D - var ju säkert ett uttryck för det här. Med Solen i Fiskarna i trigon till Neptunus i Skorpionen har du säkert mycket av kreativ och känslig begåvning att ta vara på och som du kan ge uttryck för i den fysiska världen.

Samtidigt med den här fokuseringen på det jordnära (Norra månnoden i Oxen) visar ditt horoskop också på betydelsen av att du hävdar eller försvarar din integritet och inte låter andra köra över dig (oppositionen mellan Solen/Saturnus och Uranus/Pluto). Som jag var inne på förut, så behövs det en balans i det här och den blir förstås lättare att uppnå om du känner dig lugn och trygg i dig själv och tillfreds med livet (Oxen).

Med Mars och Merkurius i Väduren i första huset och Jupiter i Tvillingarna i det tredje huset kan du förmodligen lägga mycket kraft och styrka i ditt kommunicerande. Antagligen är du också nyfiken och kunskapssökande. Du har "Lyckopunkten" i Tvillingarnas tecken tillsammans med Jupiter. Så mycket av din glädje i livet hör antagligen ihop med sådant som representeras av Tvillingarna - att lära dig saker, kommunicera med andra och att leva här och nu.

Samtidigt pekar din MC - solbanans högsta punkt på himlen vid tiden för din födelse - mot Skyttens tecken. MC står för ens livsmål, det man strävar efter, den plats eller roll man intar i samhället, karriären, det man vill visa upp utåt. Skytten representerar frihet från begränsningar, oräddhet och nyfikenhet på livet. Den motsatta punkten i horoskopet kallas IC. Man kan säga att IC/MC-axeln visar på vad vi utgår ifrån (IC) och mot vad vi strävar i livet (MC).

Hoppas de här synpunkterna kan vara till någon hjälp. Ta gärna upp saker som du eventuellt undrar över!

Med vänlig hälsning,

Mats i det blå

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 9 inlägg ]