Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 10:09 am

Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bröllopshoroskopet
InläggPostat: sön jun 20, 2010 11:41 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej!

I den allmänna bröllopsyran kan det kanske vara passande med en blick på horoskopet för Victorias och Daniels bröllop.

Bild

Victorias och Daniels bröllop, 19 juni 2010, 15:30, Stockholm

Aspekter:

Bild

Jag nöjer mig med att påpeka hur lämpligt Venus i Lejonet står högst på himlen i konjunktion med MC i Lejonet och hur också Mars (i Jungfrun) står i det tionde huset. Venus styr naturligtvis Ascendenten i Vågen och därmed hela horoskopet!

"Störst av allt är kärleken!"

Vi får önska brudparet all lycka och välgång!

Mats i det blå

Inläggsrubrik: Re: Bröllopshoroskopet
InläggPostat: fre jul 02, 2010 5:26 pm 

Hej Mats!

Många astrologiska författare menar att ett horoskop för en vigsel ska ställas då prästen förklarar paret man och hustru (alternativt när första partnern svarar ja). Enligt Aftonbladet skedde det första alternativet kl. 15.55. Så jag bifogar ett horoskop från detta klockslag som ett alternativ. Märk väl att Solen precis då lämnar en exakt (partil) kvadratur med Saturnus och börjar separerar sig från den, medan den var exakt på den astrologiska minuten i det horoskop som du presenterar. Kanske vi kan diskutera det framöver när det gäller ”timing” av viktiga händelser i deras äktenskap!

Här kommer horoskopet:

Bild

Med vänlig hälsning,
Anders

Profil Skicka personligt meddelande  

InläggPostat: fre jul 02, 2010 7:53 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Anders!

Tack för ditt kompletterande horoskop! Jag tycker det faller sig rätt så naturligt att tänka sig att "mitt" horoskop avser själva bröllopsakten eller vigseln som sådan (den började klockan 15:30) medan "ditt" horoskop, ställt för det ögonblick då prästen förklarade brudparet för man och hustru, istället avser deras äktenskap - som ju "föddes" eller inleddes med prästens ord.

Så det horoskop som du presenterar bör bättre visa på själva äktenskapet. Det kan vara intressant att använda det, som du säger, i relation till framtida händelser.

Jag ville mest bara visa på det märkliga faktum att Venus i Lejonet stod i zenit under det här kungliga (Lejonet) bröllopet (Venus). Det är intressant, tycker jag, att bröllopet i förväg planerades med sådan exakt "kosmisk timing"! Man kunde nästan tro att man använt astrologi. Men det märkliga är ju att händelsehoroskop gång på gång visar hur väl händelser - aktörerna ovetandes - hela tiden är "kosmiskt tajmade" på det mest exakta sätt vare sig de inträffar spontant eller är inplanerade långt i förväg!

Ha en härlig sommar!

Mats i det blå

InläggPostat: sön jul 18, 2010 11:41 pm 

Hej Mars och Anders.

Roligt att se horoskopen för vigselakten. Mats i ditt horoskop är ascendenten dessutom i konjunktion med fixstjärnan Spica, vilket gör det hela extra lyckobringande. Solen Saturnus kvadraturen skulle enligt traditionella astrologer fortfarande vara aktiv, så länge de befinner sig på samma grad. Men Bonatti anser precis som du Anders att när aspekten är partil, så har den passerat. Jag är tveksam till om den redan passerat. testar det i olika "horaries" och "electionals" (två nya ord Mats, som vi måste diskutera :D ). Ebertin anser att en aspekt är verksam tills en av planeterna passerat med 15 bågminuter. När det gäller transiter till radix, så håller jag med Ebertin.

Enligt Lee Lehman, så är det tiden när själva "kontraktet" skrivs som är det gällande horoskopet för äktenskapet. Detta för att man måste göra något "irrevocable" för att ett valhoroskop ska gälla. Visserligen, när de sa "Ja", så var det förstås ganska "ingen återvändo" i den situationen, men när de skrev på papperna för äktenskapet, så är det den tiden som gäller. Detta enligt Lee Lehman, som jag personligen har stort förtroende för i dessa frågor. Daniel signerade äktenskapsförord och kanske signerade de även de legala äktenskaps papperna innan, som man brukar göra. Det vore intressant att få reda på det och när det skedde.

Månen bör närma sig en "lyckobringare" för harmoni i relationen, och det gör den (om vi tolkar traditionellt och skippar Pluto, i detta fallet), men om vi inkluderar Pluto, så blir Pluto i kvadrat Månens nästa aspekt. Får hoppas inget traumatiskt händer....Jag föredrar sextilen till Venus.

De planeter som är starka i detta horoskopet den 19:e juni är Merkurius (eget tecken), Jupiter (triplicitet) och Mars (triplicitet). Solen för att den disponeras av Merkurius och Venus för att den befinner sig i ett vinkelhus (accidental dignity), om vi nu accepterar 15:30 horoskopet, men jag skulle nog hålla med Anders att när de sa "Ja", är den gällande tiden för detta horoskop, men som står i underordnad ställning till det horoskop för tiden när de signerade "kontraktet". Men att det var äkta kärlek vi såg på bröllopet, är det definitivt ingen tvekan om, så Spica på ascendenten och Venus konjunktion MC, makes sense också!

De områden som är starka är 2:a huset (styrs av mars) - Deras ekonomi blir det inga problem med, speciellt inte eftersom mars är disponerad av Merkurius i eget tecken. 6:e och 7:e är också starka. Vi får hoppas att ett starkt sjätte hus inte innebär sjukdom, vilket kan tänkas eftersom Daniel faktiskt har en del hälsoproblem.

9:e och 11:e är också framträdande - många resor, kontakt med utlandet, kunskap och allt det som 11:e huset står för drömmar, vänner etc.. blir områden som kommer att fungera alldeles utmärkt för dem.

Katarina

InläggPostat: mån jul 19, 2010 12:17 am 

Ps. 10:e huset är förstås också starkt, med Solen disponerad av Merkurius. Deras popularitet är enorm, och blev ännu starkare i och med det vackra och känslostarka bröllopet....för att inte tala om Daniels tal inför gästerna....

Katarina

InläggPostat: mån jul 19, 2010 12:35 pm 

Hej Anders.
Vilka källor refererar du till när du säger att många astrologer säger att det är tiden för när den första partnern säger ja som gäller för äktenskapshoroskopet? Jag söker efter litteratur om valastrologi (electionals), och har i princip bara kommit i kontakt med Lee Lehman (som kanske är den största auktoriteten inom detta område (kolla hennes hemsida om electionals www.leelehman.com), eftersom hon forskat i traditionella källor och har många års erfarenhet inom området), Rob Hand som också övergått till traditionell astrologi, och Bruce Scofield som har ett modernt perspektiv, och som därmed blandar in nya begrepp som strider mot många av de traditionella "reglerna", t ex att sjunde huset skulle indikera själva äktenskapet, vilket inte överensstämmer med traditionella källor, som menar att första huset representerar själva händelsen och därmed utgör det viktigaste huset för äktenskapet. Alla de andra husen förhåller sig i relation till det första, enligt traditionen.

Hej så länge,
Katarina

InläggPostat: mån jul 19, 2010 9:27 pm 

Hej Katarina!

I boken ”Electional Astrology” av Joann Hampar på sidan 83 skriver hon: ”A marriage election begins when the couple is pronounced man and wife. The marriage itself is shown by the seventh house”.

I boken “Horary & Electional Astrology” av Marion D. March och Joan McEvers skriver March på sidan 151: “the marriage starts with the first “I do””.

Robert P Blaschke skriver i sin bok “Vol IV - Relationship Analysis” på sidan 145 att det är när parterna säger ”Ja” till varandra som är den tid som räknas (time of day for the exchange of vows”).

Jag hittade ingen information om tiden i boken ”Electional Astrology” av Vivian E. Robson.

Om ovanstående författare är ”seriösa” astrologer inom elektioner, vet jag inte. Jag ska kolla upp Lehmans böcker. Tack för tipset! Intuitivt skulle jag också säga att det första huset i elektioner styr över äktenskapet, men jag har ingen erfarenhet så... I natal astrologi skulle jag säga att ett giftermål styrs av åttonde huset eftersom det är en ritual vi har att göra med.

Blaschke verkar föredra det sjunde, precis som Hampar.

Vi hörs!

Med vänlig hälsning,
Anders

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ]